Tune-bot review

Gestart door Robert-Jan, okt 13, 2012, 15:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan

okt 13, 2012, 15:32 Last Edit: nov 21, 2012, 19:42 by Robert-Jan
Tune-bot




Gitaristen gebruiken al jaren een stem apparaat. Piano stemmers werken al eeuwen met de stemvork. En drummers? Sja drummers zijn aan hun lot overgelaten wat dat betreft.
Nu zou je kunnen zeggen dat wij drummers niet onze trommels op een toon stemmen. Het kan wel en er zijn er die het doen, maar het overgrote deel stemt de toms niet op een Cis, of een As, De noot maakt niet uit als het maar goed klinkt. Maar hoe stem je dan dat het goed klinkt? We weten allemaal dat als je het vel zo spant dat er bij iedere spanschroef dezelfde druk is, je de meeste sustain uit de trommel haalt. Dat doen we op gehoor, 8 lugs per vel 16 lugs per trommel..ga er maar aanstaan. Laten we eerlijk zijn, trommels stemmen is niet makkelijk, zeker niet als je dat op minieme verschillen in toonhoogte moet doen. Wij drummers, die toch al niet heel erg getraind zijn in toonhoogtes staan eigenlijk voor een heel lastige opgave. Dat moeten ze bij Overtone-labs ook hebben bedacht. Zij komen met het eerste digitale stem apparaat speciaal voor drums de Tune-bot. We kwamen hem al tegen op de  Musik Messe 2012
Nu is er de kans om hem zelf onder handen te nemen.


Doosje openen
De Tune-bot zit keurig verpakt en bij openen blijkt dat deze geleverd wordt met 2 batterijen. Daarnaast een soort van vilten zakje die prima zal zijn tegen stof en vuil, maar verder geen bescherming biedt bij vervoer. Een quickstart guide en een Engelstalige handleiding zijn ook mee verpakt. Naar verluidt wordt er gewerkt aan een Nederlandstalige handleiding. De Tune-bot ziet er netjes uit, ondanks dat het van plastic is voelt hij niet breekbaar. Achterop zit een stevige klem waarmee je de Tune-bot op je hoop van je trommel kunt bevestigen. Ik had verwacht dat de Tune-bot iets groter zou zijn, maar de omvang is prettig zo, net zo groot als een klein mobieltje . Na het plaatsen van de batterijen is het tijd om de powerknop in te drukken. Het display is zeer duidelijk en zal ook in donkere zalen goed af te lezen zijn.

Stemmen
Tijd om eens te controleren of het apparaatje ook echt doet wat het zegt, namelijk er voor zorgen dat mijn drums beter klinken dan ooit. Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n lezer van handleidingen en meestal begin ik dus gelijk waar ik denk dat ik moet beginnen. Het resultaat is dat ik metingen krijg waar ik in eerste instantie niets van begrijp. Goed, ik hoor je denken; 'RTFM!'  ;) Al snel leer ik dat de Tune-bot verschillende functies en modes heeft. Zo is er de Absolute mode. Dit is de standaard instelling en geeft niets ander weer dan de gemeten waarden in frequenties ( Hz) Druk ik op de Note knop dan worden de waarden weergegeven in muzieknoten ( C-D-Eb etc). Ik kies ervoor om met de Hz aan de gang te gaan. Belangrijk is om van te voren te bepalen waar je voor gaat, de totaal stemming van je trommel, of lug per lug exact op elkaar af te stemmen. Indien je eerst je vellen gelijk wilt stemmen is het van belang dat je dit zo doet dat alleen het vel wat je wil stemmen hoorbaar is en het andere vel dus gedempt is. Dat doe je bijvoorbeeld door je trommel op een ronde drumkruk te zetten. Ik heb er nog een handdoek onder gelegd om er zeker van te zijn dat het ook echt gedempt is. De Difference mode is er om het verschil duidelijk te maken tussen de diverse lugs. Eerst meet je bij een lug, dan druk je op diff en die waarde is nu de referentie waarde. Het display laat nu zien hoeveel hoger of lager de lug is ten opzichte van die referentie waarde. Nu wordt ook duidelijk dat de tune-bot een nauwkeurig apparaatje is. De kleinste verandering met de stemsleutel wordt waargenomen en we stemmen nu echt op de millimeter.
Het kwam voor dat ik opeens enorme verschillen kreeg, zo groot dat het mij niet mogelijk leek dat dit te wijden was aan het verschil in stemming. Het blijkt dat de Tune-bot soms ook gewoon een andere geluid oppikt en dus vreemde waarden afgeeft. Hiervoor is er de filtermode. Indien je die gebruikt geeft de Tune-bot alleen nog metingen af in de buurt van eerdere metingen. Hij filtert in dit geval hoge en lage boventonen. Dat helpt enorm, desondanks komt het soms nog steeds voor dat er een totaal andere waarde in beeld verschijnt. Wil je je trommel goed stemmen dan moet je echt rekening houden met hoe hard en waar je op de trommel slaat. Een klein beetje harder slaan kan al een verschil opleveren. Dat is in het begin even wennen, maar het principe is uiteindelijk vrij snel duidelijk.


Resultaat
Het is me gelukt om de toms en floors 'in stemming met zichzelf te brengen' zoals Tune-bot dat omschrijft. Ik heb geprobeerd om onder en boven vellen op dezelfde frequenties te krijgen. Natuurlijk kan ik al een beetje stemmen, maar ik kan niet anders concluderen dat mijn toms een langere sustain hebben nadat ze met behulp van de Tune-bot zijn op die manier zijn gestemd.
Het is zeker niet zo dat een en ander veel sneller gaat, het gaat nauwkeurig en het resultaat is dat je een goede sound kan bereiken in plaats van na lange tijd stemmen maar voor lief te nemen hoe je trommel dan klinkt.
De Tune-bot heeft diverse plekken om gegevens op te slaan, heb je dus eenmaal een setting voor je sound dan kan je die recallen en krijg je met een nieuw vel als het goed is weer dezelfde stemming. Er zijn zoveel plekken dat je bijvoorbeeld ook nog verschillende settings kan opslaan, bijvoorbeeld eentje met een lange sustain, een pitch-bend of intervallen etc etc , dat is helemaal aan de gebruiker.
Eeen hele andere kant van de zaak is dat het resultaat ook kan zijn dat je beter gaat stemmen als je de tune-bot niet tot je beschikking hebt. Zoals eerder gezegd 'leer' je echt op de millimeter stemmen en doordat je in beeld krijgt wat de verschillen zijn zou het mij niet verbazen als je ook beter gaat horen wat de verschillen zijn. Zoiets heb ik bijvoorbeeld ook meegemaakt met de temporef. Dat is ook een hulpmiddel waarbij ik inzicht kreeg in wat er gebeurd qua tempo. Na verloop van tijd hoor je zelf wel of de klap te vroeg of te laat is en dat lijkt me met de Tune-bot niet anders.
Ondanks dat er aangegeven wordt dat je ook je bassdrum kan stemmen is dat toch wat moeilijker. De klem past niet op mijn hoop. Inmiddels zijn er diverse youtube filmpjes (zoals ook aangeven in het topic over de Tune-bot) waar slimme mensen een oplossing hebben gevonden. Je kan de tunebot aan een cymbalstand hangen en die boven de bassdrum plaatsen. Of zoals weer iemand anders heeft gedaan, de Tune-bot aan een stok bevestigen. Die stok leg je dan op je hoop zodat de Tunebot boven het bassdrum vel hangt. Dit werkt, maar hier kon ik geen duidelijke veranderingen horen ten opzichte van hoe ik de bassdrum stem. Nu is het wel zo dat ik met een Emad speel en dempkussen gebruik en een michole in het voorvel heb. Speel je juist ongedempt en met een dicht voorvel dan ik me kunnen voorstellen dat dat een ander resultaat geeft.

Conclusie
De Tune-bot werkt, dat is duidelijk. Maar bedenk wel dat het zeker niet zo zal zijn dat je in no time je trommels hebt gestemd, het blijft gewoon even werk. De Tune-bot maakt het heel inzichtelijk wat je doet en zal die frustraties die je misschien hebt nadat je tijden aan je trommel hebt gesleuteld en hij nog niet tof klinkt wegnemen.
Er zitten een paar haken en ogen aan. Zo is de Tune-bot dus secuur, het is even zoeken naar de juiste workflow. Je moet wat trucs uithalen om de bassdrum er mee te kunnen stemmen. Je zou je ook kunnen afvragen of je hem nodig hebt als je niet iedere week je vellen vervangt of op zoek moet naar een andere sound. Maar zoals eerder gezegd ben ik er van overtuigd dat je beter gaat stemmen naar mate je de Tune-bot langer gebruikt.



Plussen en minnen
+ Accuraat
+ Degelijk gebouwd
+ Overzichtelijk af te lezen

- Om de bassdrum te meten moet er een trukendoos open.


Adviesprijs : €120
Gemiddelde winkelprijs: €99,-

Verkrijgbaar bij onder andere:
Triepels
Rotterdam drum department
Hitit
Rock Palace

Volledige adresinformatie van verkooppunten vind je hier
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

Duidelijk :)

Lijkt me ook dat de keuze voor een dergelijk apparaat erg afhangt van de stijl muziek die je speelt. Bij het zwaardere houthakkers werk lijkt de exacte stemming me minder interessant dan bij het subtielere jazzwerk bijvoorbeeld.

Mij lijkt ie zeker wel interessant maar dat is meer omdat ik vaker van type vel wissel dan van onderbroek :P
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Kevin_Argument



Lijkt me ook dat de keuze voor een dergelijk apparaat erg afhangt van de stijl muziek die je speelt. Bij het zwaardere houthakkers werk lijkt de exacte stemming me minder interessant dan bij het subtielere jazzwerk bijvoorbeeld.




Als rockdrummer ben ik toch wel geïnteresseerd in de sustain van mijn toms. Ik denk wel dat ik voor de feestdagen zo'n apparaatje in m'n schoen/onder de boom vraag!

Klinken je toms/snare het best als je boven- en ondervel dezelfde frequentie hebben?

Murgen

Prima verhaal!  :Y Daar kan ik wat mee! Ken je deze clip? http://m.youtube.com/watch?v=FPE4zJcYrOg
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

dunDaan

Goede, eerlijke review (en handleiding tegelijk ;) )!!
Voorlopig denk ik het nog steeds op mijn gehoor te kunnen (stemmen that is), maar als er ooit een apparaat is geweest waarvan ik het "eventueel" als hulp zou aanschaffen dan is het deze.
In zoiets als de Tama Tension watch heb ik nooit veel heil gezien.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Robert-Jan




Klinken je toms/snare het best als je boven- en ondervel dezelfde frequentie hebben?


Nou, dat is dus aan jou om te bepalen..
Je kan experimenteren ..en wat het beste dan is? Dat is smaak.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans

Interessant!

Past de bot op alle (tom/snare) hoops? Ik gebruik veel S-Hoops, maar ook die-casts en triple flanged. Kan hij overal zo op?

R-J, zou je hem zelf ook gaan gebruiken na deze test?


Duidelijk :)

Lijkt me ook dat de keuze voor een dergelijk apparaat erg afhangt van de stijl muziek die je speelt. Bij het zwaardere houthakkers werk lijkt de exacte stemming me minder interessant dan bij het subtielere jazzwerk bijvoorbeeld.

Volgens mij is juist bij het zwaardere werk er een groter risico dat je de tom/snare 'dood' slaat als deze niet goed gestemd is. Naar wat ik lees moet je dus eerst goed kijken wat je wil bereiken met het stemmen, dat als benchmark instellen en op die basis de boel stemmen. Voor jazz pak je dan een andere setting dan voor metal.

Robert-Jan


Interessant!

Past de bot op alle (tom/snare) hoops? Ik gebruik veel S-Hoops, maar ook die-casts en triple flanged. Kan hij overal zo op?


De uitsparing in het schuim op de klem werkt het best bij triple flanged..maar bij die cast blijft hij ook zitten.
S hoops kan ik niet checken, maar het lijkt me van wel, de veer van de klem is krachtig.
Citaat

R-J, zou je hem zelf ook gaan gebruiken na deze test?

Ja, ik vind t een tof ding..ik denk niet dat ik hem altijd zal gebruiken. Maar ik maak bijvoorbeeld nog wel eens mee dat ik in een studio kom waar een set aanwezig is..meestal zijn de eigenaren geen drummers en gaat het alle kanten op met zo n set..dan zou ik er denk ik wel baat bij hebben..of mn eigen set nog even nalopen voor een opname..zoiets.

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans

Klinkt goed dan. Ik kan redelijk stemmen (mag ook wel eens, na al die jaren... ;) ) maar hulp is nooit weg.

Kan je misschien eens een foto maken van die klem, puur uit interesse? Alle foto's op het net laten hem van boven of schuin van boven zien, ben benieuwd naar een foto vanaf de zijkant als hij op de hoop zit.

Robert-Jan



(Zwarte blokje = domino steentje ;) )
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Goede review, er worden voor mij herkenbare zaken/feiten genoemd.
Persoonlijk heb ik tot nu toe de ervaring dat een een kleine tom (8", 10" en 12") meer last heeft van vreemde metingen dan tom's met een grotere diameter. Heb jij dat ook al vast kunnen stellen RJ??

Robert-Jan

Een 8" heb ik niet, maar ik ben wel begonnen met de toms. Bij de floors ging het wat sneller, maar ja, dat kan ook liggen aan het feit dat ik toen pas een beetje door had hoe 't apparaatje werkt ;)
Het lijkt me wel logisch dat de Tune-bot bij hogere frequenties eerder van slag is ..hoewel ik bij natuurkunde ook niet echt goed opgelet heb verder..  8)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

#12
okt 13, 2012, 21:28 Last Edit: okt 13, 2012, 21:29 by animal

maar ik ben wel begonnen met de toms. Bij de floors ging het wat sneller, maar ja, dat kan ook liggen aan het feit dat ik toen pas een beetje door had hoe 't apparaatje werkt ;)


Grappig, ik ben juist begonnen met de grootste floor en dan way up en bemerkte dat het stemmen van kleinere toms meer tijd koste, hoewel ik dus toen meer ervaring had opgedaan.

drums97

Goeie review RJ  *O*
Helder en netjes uitgebreid uitgelegd.

Keep them coming!!!  *O* *O* *O*
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Hoefnix


De uitsparing in het schuim op de klem werkt het best bij triple flanged..maar bij die cast blijft hij ook zitten.
S hoops kan ik niet checken, maar het lijkt me van wel, de veer van de klem is krachtig.


Op S-hoops blijft'ie uitstekend zitten. De tune-bot zit dan net onder een andere hoek dan op een triple flanged dat is de eerste keer even 15 seconden zoeken en daarna weet je het.

Kevin_Argument


Helder en netjes uitgebreid uitgelegd.

Keep them coming!!!  *O* *O* *O*


Dat vind ik ook!
Misschien volgende keer eentje over die temporef waar je over spreekt^^

dutchdrummer

Ook op de gegoten spanranden van de Pearl reference blijft ie goed zitten.

Er is bovendien een handleiding te downloaden waarin aangegeven wordt hoe je een en ander zou kunnen stemmen als je veel of juist heel weinig resonantie wil in je toms. Erg handig vind ik.

willem4130

Interessante review. Ben enigszins verrast dat het product zo positief uit de test komt. Misschien dat ik hem ga aanschaffen. Ben niet zo zeer op zoek naar een wondermiddel wat mij snel helpt te stemmen. Dat kan ik zelf wel. Maar wat me aanspreekt is dat RJ aangeeft meer sustain te horen. Dat is toch wel tof voor in de studio en uberhaupt een leuke test om te horen of je inderdaad zo goed kunt stemmen als je zelf denkt.

Toch interessant, want we hebben het op het forum veel over van alles en nog wat (tot in de kleinste details) maar mijn inziens is stemming cruciaal. Toch mooi dat de Tune-bot zijn mannetje staat. Vind hem nog wel aan de dure kant eerlijk gezegd.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Air Piet


Goede review, er worden voor mij herkenbare zaken/feiten genoemd.
Persoonlijk heb ik tot nu toe de ervaring dat een een kleine tom (8", 10" en 12") meer last heeft van vreemde metingen dan tom's met een grotere diameter. Heb jij dat ook al vast kunnen stellen RJ??


Daar heb ik eigenlijk minder last van. Wat wel heel belangrijk is, is dat je consistent bent met de afstand waarbij je slaat vanaf de rand, en de kracht waarmee je slaat.  De metingen zijn iets preciezer als je "noten-modus''  gebruikt. 

Mijn conclusie: het is eventjes wennen, maar als je er eenmaal bekend mee bent is het een heel goed hulpmiddel  :)

Hoefnix

Dat van consistent zijn klopt inderdaad, vooral als je heel dicht bij de rim slaat. En als het echt lastig is leg je een vinger heel lichtjes op het midden van het vel om de boventonen te dempen tijdens het stemmen.

willem4130

Na deze review en enkele filmpjes die ik heb gezien op YouTube kan ik het niet laten er een aan te schaffen om in ieder geval even te proberen.

Ik denk dat ik al behoorlijk kan stemmen (als duurt het soms even); ik begrijp in ieder geval het principe.
Maar het lijkt me ideaal om vlak voor een optreden nog even de toms na te kunnen lopen (zo nu en dan komt het wel eens voor dat er tijdens vervoer iets op het vel heeft gedrukt waardoor het vel ontstemd is bijvoorbeeld) en daarnaast ben ik benieuwd of ik inderdaad de maximale sustain uit mijn set haal. Vast niet...Maar dat wl ik wel  :Y
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Polle

Fijn RJ,hier gaan ongelooflijk veel drummers iets aan hebben, zeker na een review die niet door een commercial werd geschreven!!
 
JOE PILAR,let's rock your party!!

Headshrinker

Goede review. Kan ik volledig onderschrijven.

casper82

hallo

ik heb de tune bot zojuist besteld ik heb hem besteld om dat ik  weinig ervaring heb met stemmen van een drumstel , iedereen weet dat dat een tom in een bepaalde stemming op ze best klinkt daarom vroeg ik me af of dit apparaatje ook de beste nood  kan vinden daar voor koop ik dit apparaatje tenslotte maar alstie dat dus niet kan heb ik er niet zo veel aan want gelijkmatig afstellen kan ik op gehoor alleen kan de beste toon nooit vinden   :P
hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden
greetz

Stokmans

De beste toon, die moet je zelf bepalen. Dat is voor iedereen anders. Zoals ik het lees is de bot alleen de hulp bij het goed 'afmaken' van het stemmen.

Tenzij je Bozzio-style chromatisch je toms wil stemmen... ;)

Omhoog