Snare Recording

Gestart door groovemaker, sep 08, 2012, 18:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

Iemand een idee hoe ik mijn snare ongeveer zo kan krijgen?
Kan iemand mij iets vertellen over bijvoorbeeld Mic, EQ, processors, etc?

Wat mij opvalt is de hoeveelheid "room" die je in de Kick en snare hoort!

hoeveel mic's? Waar de Mic's? Welke snare? Vellen?

Ik denk dat de sommige vragen hiervan moeilijk zijn te beantwoorden, maar ben toch benieuwd naar wat jullie ervan vinden!

Je hoor de snare en kick (maar vooral snare) Het beste als je je stereo of koptelefoon op standje beukenstein zet.

Ik heb het filmpje al eens vaker gepost, maar om te laten horen wat ik bedoel:


If it's too Loud you're too old!

Fibesman

Volgens mij hoor je vooral veel compressie en galm.

Paul

Wat je hoort heeft vrij weinig meer te maken met de oorspronkelijke klank.

Voor de snare: geef een goede boost rond 240-250 Hz, daar zit de body. De felheid zit rond 5kHz.
De bassdrum heeft vooral een felle, plastic tik. Die tik zit rond de 4 kHz. Boost daar maar eens een beetje.

Dan zware compressie erop: lage threshold zodat-ie eigenlijk altijd werkt en een ratio van 2 à 2.5.
En dan een flinke galm erbij.

Experimenteer hier wat mee, maar ik denk dat je hiermee een heel eind moet komen.

groovemaker

Die "Room" is dus eigenlijk gewoon de galm?
If it's too Loud you're too old!

Dribbel

Het een sluit het ander niet uit.... het kunnen ook een combinatie van room mic's en Room uit een doosje zijn.
Zoals al gezegd goed EQ-en en compressie en gaan....
Yamaha recording & sabian

groovemaker

Nou ja zeg....Je denk een supermooie snare te hebben, is het eigenlijk dik nep?  :?

Naja....dan hou ik wel van 'nep'   :Y
If it's too Loud you're too old!

Anserini



Naja....dan hou ik wel van 'nep'   :Y
Triggeren die handel dan!  8)

groovemaker

Ja daar heb ik dan toch een hekel aan, want dat vindt ik lelijk klinken, tenzij je het combineerd met je akoestische klank. dat kan vet zijn.

Maar denken jullie dat de snare in de opname is gesampled??

Ik heb ook wel eens opnames gehoord waar de snare ook ongeveer zo klonk, waarbij ik zeker weet dat het de akoestische snare was. Het kan dus wel!
If it's too Loud you're too old!

groovemaker

Zoals hier bijvoorbeeld.

Zelfde drummer, zelfde merk snare(ik vermoed ook zelfde type, maar weet niks zeker).

Dit is zo als je ziet niet getriggerd. Waarschijnlijk wel goed ge EQ'ed na afloop.

dit is de Eric singer Signature snare, vergelijkbaar met de Pearl Masters Custom snare.  Hij speelt ook vaak op Free Floating snares. Misschien dat hij daar ook mee opneemt?

Luister maar eens naar deze snare:

If it's too Loud you're too old!

Harre

Ook live kan er een compleet 19" rack staan alleen voor de drums en is het maar de vraag of het de natuurlijke klank van de drum is. Iets wat mega vet klinkt bij een opname of goede live show kan in je drumhok (bijna) hetzelfde klinken als je eigen snaredrum.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Paul

#10
sep 10, 2012, 17:42 Last Edit: sep 10, 2012, 17:43 by Paul
Wederom een flinke bak galm over de drums ;)
Heb je een leuke drumopname van jezelf (alleen drums)? Zo niet, pak er een van YouTube met redelijke kwaliteit. Ga dan eens een uurtje klooien met EQ, compressie en galm. Met name flinke compressie in combinatie met galm maakt dit geluid zo "vet". (In de "chain" eerst compressie toevoegen, dan galm).

groovemaker

Ik heb zelf wel een aantal fragmentjes waar ik mee kan kloten.
Akoestiek maakt dus niet zo veel meer uit?

Ik zal komende week even

eens een uurtje klooien met EQ, compressie en galm.
If it's too Loud you're too old!

Mapexmepper


Triggeren die handel dan!  8)

Inderdaad.

@ T.S. Om een akoestische kit precies zo clean te laten klinken als in de video heb je een peperdure studio nodig! Indien je van dit geluid houdt maar niet het budget hebt van een pro is een programma zoals Superior Drummer de beste oplossing.

groovemaker


Maar triggeren vindt ik echt NEP klinken, en dat vind ik niet mooi. Daarbij komt dat ik niet had gedacht dat dat filmpje van ESP getriggerd of gesampled zou zijn.....Of triggers moeten tegenwoordig een wel HEEEEEL grote ontwikkeling hebben gemaakt  :?
If it's too Loud you're too old!

Stokmans

Nep klinken? Het filmpje uit je eerste post is een compleet uitgemixed en bewerkt geluid, als iets dan nep is...

Triggers zijn behoorlijk goed tegenwoordig, ook ik ben erg verrast door wat ik zelf voor elkaar krijg met een getriggerde snare! Zelfs de dynamiek is goed. Ik zou ze niet te snel afschrijven. En tegenwoordig heb je bergen samples op internet waar echt hele goede tussen zitten.

Mapexmepper

Wanneer je houdt van het drumgeluid zoals in de door jouw gedeelde video is Superior Drummer 2.0. in combinatie met akoestische cimbalen mogelijk wat je zoekt!

Luister hier maar eens naar.

groovemaker

Tja, die snare klinkt opzich mooi, maar je hoort wel dat elke aanslag hetzelfde is. Bij ESP hoor je wel eens wat verschil.

Nummer van de openingspost heeft dat idd minder, maar wat je zegt: Daar zit natuurlijk een berg EQ en Compressie over waar je U tegen zegt.

die snares zijn gewoon 'to the bone' en dat mis ik wat bij dit laatste filmpje.
If it's too Loud you're too old!

Hoefnix

Deze snare klinkt cleaner, maar verder niet heel anders dan mijn Premier Genista14x5,5 snare met Evans Genera HD Dry vel erop. Volgens mij is het een kwestie van een heel droog vel en dan goed uitmixen.

Mapexmepper


Tja, die snare klinkt opzich mooi, maar je hoort wel dat elke aanslag hetzelfde is. Bij ESP hoor je wel eens wat verschil.

Nummer van de openingspost heeft dat idd minder, maar wat je zegt: Daar zit natuurlijk een berg EQ en Compressie over waar je U tegen zegt.

die snares zijn gewoon 'to the bone' en dat mis ik wat bij dit laatste filmpje.

Het programma is zo gemaakt dat geen enkele aanslag hetzelfde klinkt en juist de snare is waar ze het dichts bij in de buurt komen met dat programma. Probeer het maar eens!

groovemaker

Over 2 maanden ga ik voor een studioklusje in de Key-studio's opnemen. Zal het daar eens even vragen. Schijnt wel een bad-ass studio te zijn.

Ik neem dan denk ik ook even mijn Free Floating snare mee.
If it's too Loud you're too old!

drums97

Hele mooie opname van verschillende snaresvan Sonor en Ludwig.

Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Robert-Jan

En? Welke wint voor je?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar

Ik vind er niet één slecht klinken.

Robert-Jan

Nee ok, maar dr springt er wel eentje uit voor mij.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drum1964

Top drie : - Ludwig supersensitive LM 410
                - Ludwig black beauty LB 417
                - Het oudje
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Omhoog