Superior Drummer 2 (SD2)

Gestart door piebe, sep 18, 2011, 11:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

piebe

sep 18, 2011, 11:13 Last Edit: sep 18, 2011, 11:32 by piebe
Sinds gister ben ik de trotse bezitter van SD2, volgens velen de beste software beschikbaar voor e-drums op dit moment.


 
SD2 heeft een gigantische soundbank van maar liefst 5 DVD's zodat in theorie nagenoeg alles mogelijk is. Nadat ik de volledige installatie had voltooid en even vluchtig door het programma gelopen ben, viel mij op dat er zelfs zoveel mogelijkheden zijn, dat men geneigd is door de bomen het bos niet meer te zien.

Laten we daarom hier onze ervaringen en tips met elkaar delen, zoals hoe je verandert van drumkit, hoe de mixer werkt en welke expansion packs het beste klinken enzovoort. Op die manier kan dit een topic worden wat de e-drummer kan raadplegen en waar hij baat bij heeft. Momenteel ben ik nog te onervaren om tips te geven, maar wat ik wel kan zeggen is dat ik niets hoefde te veranderen aan de midi instellingen en direct met mijn TD4 kon spelen!


Dit is een promotievideo voor de software.

piebe

Zo, hier dan de eerste update:

De eerste ervaringen met SD2 zijn positief en ik merk dat het nog wat verfijnder is als AD waar ik overigens ook heel blij mee ben.
Ik trigger de sounds met een TD4, middels de midi ingang van een audiobox usb interface en de software draait op een notebook met 3 gig ram. Van latency heb ik nagenoeg geen last, minder dan 3ms wat je onder het spelen niet eens merkt en dat bij een volledige installatie!

Het is mij duidelijk dat SD2 prima te gebruiken is met een TD4, maar met een TD20 is er nog veel meer uit te halen.



Hammar

Oef, 3ms is wel erg laag, maar dat ligt toch niet aan SD2 toch? maar aan je audio interface?
Ik heb de roland edirol ua25ex (ofzoiets) en kom tot 12ms, ongeacht supersnelle laptop of een al wat oudere!

piebe

Ja dat ligt hem inderdaad aan mijn interface die ik hier ook speciaal voor gekocht heb. Ik merk vrijwel geen verschil tussen drummen met SD2 en de sounds on board van mijn TD4. Het enige is dat ik bij SD2 wat te hard moet slaan om de snare lekker te laten klinken, maar dat is middels mapping aan te passen heb ik begrepen.  Nu alleen nog even uitvogelen hoe.

piebe


Het is mij duidelijk dat SD2 prima te gebruiken is met een TD4, maar met een TD20 is er nog veel meer uit te halen.

Nu las ik op de site van toontrack weer iets waardoor ik hier aan twijfel. Weet iemand ook of een TD20 meer samples aanspreekt dan b.v. een TD4?

Rick


Nu las ik op de site van toontrack weer iets waardoor ik hier aan twijfel. Weet iemand ook of een TD20 meer samples aanspreekt dan b.v. een TD4?



Een TD20 triggert gewoon beter, en heeft meer ingangen dan een TD4. Er is jammer genoeg ook een verschil in prijs....

paQ

spreekt die niet meer lagen aan dan een TD4?

Hammar


piebe

Ja dat is 'm.

piebe

#9
sep 20, 2011, 14:26 Last Edit: sep 20, 2011, 14:29 by piebe

Een TD20 triggert gewoon beter, en heeft meer ingangen dan een TD4. Er is jammer genoeg ook een verschil in prijs....

Ik heb nog nooit met een TD20 gedrumd, maar als hij alleen maar lekkerder speelt en niet meer samples aanspreekt dan een TD4, vind ik dat absoluut geen reden om te veranderen, vanwege de belachelijk hoge prijskaart die er aan hangt.

spreekt die niet meer lagen aan dan een TD4?

Dat benieuwt mij ook en zou werkelijk waar de enige reden voor mij zijn om zo'n duur kreng aan te schaffen (d.w.z. er eerst lang voor te sparen). Weet iemand dat?

Robert-Jan

Volgens mij ga je met de positional sensing en de betere pads van de td 20 meer uit je samplebank halen dan met de td4.
Het dynamisch bereik zou veel groter moeten zijn.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

piebe


Volgens mij ga je met de positional sensing en de betere pads van de td 20 meer uit je samplebank halen dan met de td4.
Het dynamisch bereik zou veel groter moeten zijn.

Dat is nog maar de vraag, want SD2 speelt nooit twee keer dezelfde aanslag achter elkaar. Volgens een medewerker van Toontrack kun je met een standaard hihat van de TD4 net zoveel als met een VH-11 of 12 en dat zette mij aan het denken. Want de cimbalen zijn het voornaamste wat voor verbetering vatbaar is.

piebe

#12
sep 20, 2011, 21:37 Last Edit: sep 20, 2011, 21:45 by piebe
Ik heb net even wat drums opgenomen zonder metronoom. Voor de opname heb ik FL8 gebruikt waarbij ik ook geen last heb gehad van latency. Er zitten hier en daar wat oneffenheden in en de kick staat aan de hard kant maar deze opname is ook vooral bedoeld om een eerlijk beeld van de sound van SD2 weer te geven getriggerd met een TD4.

https://www.yousendit.com/download/bHlDSkhRTXZ3TGlGa1E9PQ

De drums heb ik zo realistisch mogelijk laten klinken door rides en open hats te mijden, welke naar mijn inzien behoorlijk nep klinken. Of dit ligt aan de TD4 en het feit dat er maar 2 midinoten worden uitgezonden kan ik niet beoordelen en daarom hoop ik ook dat iemand die dat wel weet het zegt!

Voor de mix heb ik uitsluitend SD2 gebruikt en niets opgeleukt, dit is dus wat ik hoor tijdens het spelen. Hoe het ook zij, e-drummen blijft behelpen maar ik vind dat SD2 vooralsnog het dichts bij een akoestische set komt.

piebe

Ondertussen heb ik gezien dat er nog meer mogelijk is dan ik dacht, zo kun je aan de hihat maar liefst 4 noten toewijzen + het pedaal. Wanneer je speelt met dichte hi-hat komt het angstaanjagend dicht bij een a-set, maar zodra je een stukje speelt met open hihat klinkt het weer nergens naar. Wanneer je het programma met een td20  triggered zal dat wel ietsje beter zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat je het dan niet zou horen.

Hammar


Ondertussen heb ik gezien dat er nog meer mogelijk is dan ik dacht, zo kun je aan de hihat maar liefst 4 noten toewijzen + het pedaal. Wanneer je speelt met dichte hi-hat komt het angstaanjagend dicht bij een a-set, maar zodra je een stukje speelt met open hihat klinkt het weer nergens naar. Wanneer je het programma met een td20  triggered zal dat wel ietsje beter zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat je het dan niet zou horen.


Helaas kan ik hier over meepraten. Ik probeer al maanden mijn hihat (vh-11) goed werkend te krijgen in Superior Drums en nog een paar andere drumsoftwarepaketten. Iedere keer als je halfopen gaat spelen wordt het een zooitje. Toch moet het kunnen en doe ik iets verkeerd, youtube staat vol met goed werkende voorbeelden!

piebe

#15
sep 24, 2011, 12:13 Last Edit: sep 24, 2011, 12:16 by piebe
Met de 'learn' functie zou het instellen van je hihat een kat in het bakkie moeten zijn. Het komt naar mijn idee vooral doordat cimbalen de zwakke plek van e-kits zijn. Daarom kiezen producers die deze software gebruiken er vaak voor om de drummer tijdens opnamen echte cimbalen te laten gebruiken, zodat je het beste van twee werelden hebt. Mijn bevindingen zijn dat er op dit moment geen enkele e-kit is, welke een open hihat die constant wordt gespeeld realistisch kan laten klinken. Het is dan net alsof de porseleinkast naar beneden dondert. 

Van alles wat ik heb gehoord vond ik het gebruik van de cimbalen zoals in onderstaand filmpje veruit het beste klinken.


Hammar


Met de 'learn' functie zou het instellen van je hihat een kat in het bakkie moeten zijn. Het komt naar mijn idee vooral doordat cimbalen de zwakke plek van e-kits zijn. Daarom kiezen producers die deze software gebruiken er vaak voor om de drummer tijdens opnamen echte cimbalen te laten gebruiken, zodat je het beste van twee werelden hebt. Mijn bevindingen zijn dat er op dit moment geen enkele e-kit is, welke een open hihat die constant wordt gespeeld realistisch kan laten klinken. Het is dan net alsof de porseleinkast naar beneden dondert. 

Van alles wat ik heb gehoord vond ik het gebruik van de cimbalen zoals in onderstaand filmpje veruit het beste klinken.




Als ik mijn e-drums midi opneem en door de TD-10 module laat triggeren, is de hihat wel goed. Kan jij dat verklaren dan? De triggering opzich gaat goed dus, Superior en anderen doet iets anders met die informatie helaas. Ik zal toch nog eens wat voorbeelden gaan maken, kan je horen wat ik bedoel.

piebe

Ja, als je dat wilt doen kan ik je misschien wel verder helpen. Ik heb mijn hihat werkend gekregen dus een vh-11 moet ook niet zo'n punt zijn denk ik.

Johan

Nou SD2 ook even gedownload,werk zelf met AD. Vind ik net iets makkelijker werken maar kan gewenning zijn. Hoe verander ik bijvoorbeeld het geluid van mijn vierde tom die nu klinkt als een cymbaal ?  In AD zitten presets van TD20 en als ik die instel klinkt alles zoals het hoort. Zal wel simpel zijn maar ik kom er niet uit. :? :?

leeqnl

Heb zelf met mijn TD6 in het begin ook problemen gehad met de hi-hat geluiden. Op internet onderstaande 'handleiding' tegengekomen, dat werkte perfect:

I use a VH-11 with a TD-10. These are the steps I followed to get HiHats working really well while instantiated within Sonar as a plugin (vs. running in Toontrack Solo):
1. Create and Load Superior 2.0 in my Sonar project from the default "N.Y. - Avatar" state.
2. Right click the HiHat to select it.
3. In the "Instrument" Pane (lower right hand corner), go through each Articulation one-by-one and press "remove" to completely clear out all default assignments. (most articulations have multiple assignments, so clear them all out. Doing this step ensures that there are no unanticipated HiHat events)
4. Play my VH-11 and exercise the pedal. Verify that Superior 2.0 triggers absolutely no sounds.
5. Mapping the pedal controller: Choose the "hatsCtrl"' articulation. Type 'CC4' in the Key field and press enter.
6. Mapping the Open edge zone: Choose the "hatsTrig" articulation. Leave the HiHat pedal open completely. Press "Learn". Strike the edge of the HiHat with stick. Should result in a mapped Key of ''D0". (or if you are viewing MIDI Notes as Numbers: 26)
7. Mapping the Open bow zone: Choose the "hatsTipTrig" articulation. Leave the HiHat pedal open completely. Press "Learn". Strike the bow of the HiHat with stick. Should result in a mapped Key of "A#1". (or if you are viewing MIDI Notes as Numbers: 46)

Bron: http://www.vdrums.com/forum/showthread.php?52096-Superior-Drummer-HiHat-tight-closed-sound

Hammar

Hey bedankt voor dit bericht, ik ga het zeker proberen!

leeqnl

Aan de hand van bovenstaande heb ik "handmatig" alle midi noten ingesteld. Door alle niet gebruikte noten te verwijderen (flam enz wil ik zelf spelen) wordt SD ook een stuk sneller. Mocht het handig zijn kan ik altijd kijken of ik de midi preset die ik gebruik kan mailen (moet je maar even PMen).

Hammar

Achter één tekortkoming van de elektronische beweegbare hihat ben ik wel inmiddels gekomen.
Als ik de hihat half open bespeel met een lage veerspanning van het pedaal zelf en ik sla te hard, dan sla je als het ware de controller dicht waardoor je dus een geluid krijgt van de hihat die dichtgetrapt wordt.
Dat verklaarde al een hoop.

Johan

allemaal bedankt voor antwoorden en suggesties :? :?maar ben er al uit. ik gebruik gewoon AD met de midi mappen van SD. Het gebruikers gemak van AD met de geluiden van SD,wat wil een mens nog meer? *O* *O* *O*

insider

Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat mijn vraag hier op z'n plaats is. Ik wil mijn Roland TD6V linken met m'n Macbook om met de geluiden van SD2 te werken. Gewoon live spelen met Toontrack Solo is de bedoeling. Hiervoor dien ik ,nog een midi-interface te kopen. Daarom had ik graag geweten welke interfaces jullie zoal gebruiken en wat de ervaringen daarmee zijn. Piebe heeft blijkbaar al goede ervaringen met de Presonus.

Omhoog