Notatie software

Gestart door k0en, jun 10, 2012, 21:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

k0en

Hey allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum, en heb meteen een vraag. Ik ben sinds een paar maanden flink aan het drummen (les). Heb hier in huis een drumset staan (met de nodige gaasvellen, handig voor de buurman :))


Nu krijg ik echter regelmatig opdrachten van mijn leraar; ritmes, fills, enz. Omdat mijn leraar geen computerexpert is, schrijft hij zo nu en dan e.e.a. op papier wat uit.
Omdat ik uit eindelijk alles in mijn tablet wil laden (dus op PDF) ben ik op zoek naar een drumnotatie programma, waarmee ik zoiets kan maken:


Dus gewoon losse regels, met de juiste notatie. Nu ben ik aan de gang geweest met Finale, maar heb het idee dat dat veel de geavanceerd is voor wat ik wil. Weet er iemand wat anders?
Of misschien software voor op de tablet, zodat ik het meteen daarin kan zetten.

Hoop wat van jullie te horen!

Robert-Jan

Hoi Koen,

Het is helaas nog steeds zo dat er simpelweg geen simpele software is voor drums. Misschien ergens in de donkere hoekjes van het internet of de appstore, maar ik heb het simpelweg nog niet gevonden  -O-
Programma's als finale en sibelius zijn inderdaad erg complex en het lijkt erop dat er bij die software de dag voordat het uitkwam iemand nog dacht..oh ja drums..na ja zo moet het wel een beetje kunnen.
Inmiddels ben ik na lang rommelen zo ver dat ik een set up heb gemaakt waarin het relatief snel kan worden geproduceerd, maar met de hand is nog altijd sneller. Ik gebruik het dus voornamelijk als het echt netjes moet, op dit moment voor het ontwikkelen van een iBook, binnenkort daarover meer ..dat is een ander verhaal ;)

Gebruik je een ipad of een andere tablet?

Er zijn natuurlijk genoeg apps waar je pdf's kan inladen, je zou dus de bladzijdes van je leraar kunnen inscanen en die gewoon in je pdf reader zetten..dan ben je er ook.
Forscore is voor de ipad te gek, er zit een metronoom ingebouwd en je kan zelf nog aantekeningen maken in de pdf bijv.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

Wat is dat programma dat ze in Drumline (de film met Nick Cannon)  gebruikte om je gespeelde snare rudiments uit te draaien? 

Zou dat niet kunnen werken voor de hele kit?

Robert-Jan

#3
jun 10, 2012, 23:00 Last Edit: jun 10, 2012, 23:04 by Robert-Jan
Geen idee, maar als het iets is van spelen en gelijk in de computer dan moet het wel iets met midi zijn,
Voor alleen een snare is dat geen probleem, omdat je een enkelvoudig ritme speelt met rusten en al.

Voor een complete set ligt het probleem in het feit dat je meerdere lijnen hebt, kick snare hihat , maar je wil ze ook niet geheel officieel met de rusten en al genoteerd hebben.

Kijk deze basis groove..



De meeste software noteert die rusten in de basdrum omdat dat theoretisch correct is, maar het maakt het niet overzichtelijk..nu gaat dit op zich wel met een simpele basis groove, maar stel je een heftige  halftime shuffle voor ..dan staan er bijna meer rusten dan noten en dan is het simpelweg niet meer leesbaar..dan moet je handmatig al die rusten weghalen en dan slaat je software op tilt omdat die er niets meer van snapt..   :N
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

Ahh. Weer wat geleerd :D

ddrsonor

Heb een tijdje met musescore gewerkt (van NL makelij....), gratis te downloaden. Ook hier ben je met je eerste sjabloon wel effe bezig, maar daarna gaat het redelijk.

Robert-Jan

#6
jun 11, 2012, 10:15 Last Edit: jun 11, 2012, 10:16 by Robert-Jan
Haaaallleeeluuuhjaaah!  :)

Enfin naar aanleiding van dit topic weer de hoekjes van de appstore ingedoken en eindelijk wat gevonden wat er op begint te lijken..
De app heet reflow

Ziet er zo uit na tien minuten uitproberen..daar ga ik nog verder induiken..maar dit is al een hele stap!

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Animal baars

#7
jun 11, 2012, 10:34 Last Edit: jun 11, 2012, 10:50 by Animal baars
Ziet er uit als een handige app. Kan ik de ideeën die ik hier opschrijf exporteren als PDF zodat ik het later kan verwerken in een documentje? Ik schrijf nooit hele partijen incl. fills uit maar meer de basis ritmes.

Edit: site van de maker gevonden met antwoord op mijn vragen :) http://www.gargant.com/reflow-ios

Citaat
Features List
- iCloud support
- SoundFont based Audio Engine
- Non interruptive workflow
- Multi Voice Editing
- Chord Diagrams database
- Open Multiple Documents
- Guitar Pro™ 3-5 Import
- PowerTab Import
- Tablature Notation for 4-12 Strings
- Standard Notation
- Grand Staff Notation
- Drums Staff
- Banjo and Ukulele
- Time signature
- Clef and Key signature
- Brush, Bend, Slide
- Dynamics and Articulations
- Advanced Musical Repeats and Directions
- MIDI File Export
- PDF Export
- Share by Mail


Maar wat ik er over kan vinden is dat het niet beschikbaar is voor windows.. Weer een argument voor een Mac Pro (of hackintosh :X )

Robert-Jan

Dit is een ipad app, dus als je hiervoor een macpro gaat halen wordt het een koude kermis ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Animal baars

Maar ook beschikbaar voor Mac ;) Staat voor €14,99 (tijdelijk €11,99) in de appstore (http://itunes.apple.com/nl/app/reflow/id412446992?mt=12)En dan heb je gelijk weer voordeel van de iCloud samenwerking en al het andere waar Apple zo trots op is!

Robert-Jan

Oooeh ...  :)

En..binnenkort midi import..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

k0en

Kijk, ziet er nice uit! Ik heb (helaas?) geen Ipad, maar een Galaxy 10.1.. En heb net even in de Play Store gekeken, maar helaas niet beschikbaar voor Android..
Want het ziet er wel uit wat ik bedoel. Ik hoef inderdaad niet de technisch juiste tabs (met rusten enz) te hebben, dat maakt het al snel on overzichtelijk. Bovendien wil ik regels kunnen maken en afbreken waar ik wil.
Ik weet dat op de PC, Score Perfect heel veel kan, alleen is helaas niet gratis, en de versie die ik heb (3.2) draait niet op windows 7 64-bit..

Robert-Jan

T is een terugkerend item..los van alle specs..
maar de ipad is voor muzikanten toch wel de baas ja..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Animal baars

Dat was voor mij de enige doorslaggevende reden om een iPhone (en later iPad) te kopen. Verder heb ik het niet zo op Apple vooral omdat het gewoon te duur is voor wat je krijgt. Maar het werkt gewoon en dat is ook wat waard.

Otje

Tijdens het surfen op het World Wide Web kwam ik dit tegen http://musescore.org/nl.

nanouk

Ik schrijf alle muziek (dus ook voor de andere bandleden) in Guitar Pro.

Ziet er ongeveer zo uit:


Omhoog