Plexiglas scherm

Gestart door groovemaker, jun 07, 2012, 12:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

Ik zie de laatste tijd veel foto's waarop drummers achter een groot plexiglazen scherm zitten.
Nou denk ik dat dit is om overspraak van microfoons te voorkomen, maar kan iemand mij ( en eventueel andere forummers) een idee geven van die dingen?

Wat is het nut van zo'n plexiglazen scherm?
Is het duur?
Is het een speciaal soort kunststof?
Is het makkelijk zelf te maken?
Wat zijn de nadelen?

Mocht het voor mij geschikt zijn, dan zal ik ook overwegen om zo'n ding te gebruiken.
If it's too Loud you're too old!

Hammar

Om niet te veel overspraak te krijgen idd.
http://www.clearsonic.nl/site/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=13

Plexiglas is een merknaam voor Arcylaat, zo heet de kunststofsoort. Het is niet bepaald goedkoop.
Als je behoorlijk technisch bent is alles zelf te maken, acrylaat bewerken is lastig, moeilijk zagen, schuren, boren enz.

Animal baars

Ik gebruik zelf een Clearsonic scherm (6 delig) en merk dat het vooral veel scheelt tegen de overspraak op het podium. Het volume daar kan simpel weg omlaag omdat er minder van mijn geluid direct over het podium heen dendert.

Het is duur ja, mijn scherm kostte zo'n €1000 excl. flightcase. Voor de rest sluit ik mij aan bij Hammar. Vooral het bewerken van Plexiglas vergt een boel oefening. Voor je het weet scheurt het of heb je een barst. Je zaag kan vast smelten als het te snel gaat of happen als het te langzaam gaat. Enzovoorts.

Een groot nadeel van een scherm is dat de mondelinge communicatie met de band lastig wordt. Niet alleen het geluid van de drums maar dus ook mijn stem wordt tegen gehouden. En het wordt nogal snel vies. Elke vingerafdruk zie je erop zitten, zeker als er ook met verlichting gewerkt wordt enzo.

drumlarsos

verplicht in de kleinere zalen / kroegen in België tegenwoordig, toch ?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Animal baars

Serieus? Nooit van gehoord. Maar zo'n scherm werkt eigenlijk alleen goed met een absorberend dak en achterwand. Als er een harde wand achter het scherm staat komt het geluid alsnog de zaal in, alleen dan indirect. Voor een hard plafond geldt hetzelfde..

drumlarsos

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Hammar

Jemig, 1000 Euro is wel erg duur hoor, hoe zitten die schermen eigenlijk aan elkaar gekoppeld Animal Baars?
Met scharnieren zodat je 'm zo kan opvouwen??

Ik zou eens prijs opvragen bij Vink Kunststoffen in Didam wat een paar platen gaan kosten. Op die site die ik eerder meldde staan ook wel afmetingen.

Als ik er een zelf zou maken zou ik trouwens nooit voor Acrylaat gaan maar voor Poly-Carbonaat, dat breekt bijna niet, het is wel zachter en dus krasgevoeliger. Maar voor allebij geld, moeilijk mechanisch bewerkbaar.

musiqman

Vanf 275 bij Thomann. Wel huismerk maar ik denk toch een goede aankoop.

harmen 18

Maar hoe houdt zo'n schermpie dan stand? De eerste 3 keer merk je er niet veel van, maar daarna?.......

animal


Vanf 275 bij Thomann. Wel huismerk maar ik denk toch een goede aankoop.


Altijd fijn met een linkje er bij.
Volgens mij wordt het scherm niet opgestuurd, een klere eind rijden dus ..... :'(

harmen 18

Ik neem aan dat je een computer/mac/andergeval met internet hebt............... :)



- Men typt in de adresbalk in "www.thomann.de"

- Drukt op het vlaggetje wat je mooi vind. (doe maar de nederlandse dan)

- klikt bovenaan op "drums"

- klikt op "akoestische drums"

- Kiest "accessoires voor akoestische drums"

- kiest "accessoires voor snaredrums" of "accessoires voor bas drums" of "accessoires voor toms"

- En ziet een vissenkom bij de eerste 3 dingen.


Verzenden doen ze gewoon voor niets omdat het boven de 100 euro is.



trouwens:

http://www.thomann.de/nl/toebehoren_voor_tams.html

animal

#11
jun 07, 2012, 20:57 Last Edit: jun 07, 2012, 21:10 by animal
Bedankt, maar met alléén een linkje was je sneller klaar geweest  :6

Dat dit item niet verzonden wordt, staat er inderdaad niet bij, maar ik weet bijna zeker dat dat in het verleden wel zo was.

Het plexiglasscherm waar MM op doelt is overigens niet bijzonder hoog (121 cm), bijv. crash bekkens zullen er al snel bovenuit steken. De bijgeplaatste foto vind ik in deze wel een beetje misleidend.
Met de hogere en duurdere versie (€ 369,-) is het dan eerlijker vergelijken.

musiqman

Daarom ook vanaf ;) Voor mij is 121cn trouwens meer dan genoeg en idd verzenden gratis en uit te breiden en handige koppelstukjes voor aan je riser of plates.

harmen 18

Het was ook meer om te laten zien dat het allemaal niet zo moeilijk is................  :)


Succes met de zoektocht verder.

Animal baars


Jemig, 1000 Euro is wel erg duur hoor, hoe zitten die schermen eigenlijk aan elkaar gekoppeld Animal Baars?
Met scharnieren zodat je 'm zo kan opvouwen??

Ik zou eens prijs opvragen bij Vink Kunststoffen in Didam wat een paar platen gaan kosten. Op die site die ik eerder meldde staan ook wel afmetingen.

Als ik er een zelf zou maken zou ik trouwens nooit voor Acrylaat gaan maar voor Poly-Carbonaat, dat breekt bijna niet, het is wel zachter en dus krasgevoeliger. Maar voor allebij geld, moeilijk mechanisch bewerkbaar.


Ik zal zondag eens een fototje maken van de koppeling. Het is een soort buigende voeg die in beide panelen is geklikt. Heel eenvoudig ook los te halen zodat ik ook met minder panelen kan spelen. En door die voeg vrij plat op te vouwen. Wel maaar 1 kant op dus het is altijd even kloten met de 'vouwrichting'.

Ik heb zelf ook gekeken naar zelf bouwen. Alleen de prijs van acrylaat is vrij hoog. In totaal zou ik dan op €700 komen volgens mij. Toen heb ik die laatste €260 er ook maar bij gespaard. De flightcase er omheen heb ik wel zelf gemaakt. De €700 die ClearSonic daarvoor vroeg was mij echt te gortig...

Grootste punt met zo'n scherm blijft nog wel het transport. Mijn set kan met gemakt in een Ford Focus station. Alleen als dat drumscherm mee moet, is er een busje of tweede auto nodig... Dat is wel wat lastig.

Fibesman

#15
jun 08, 2012, 09:16 Last Edit: jun 08, 2012, 09:19 by Fibesman
Vreselijk vind ik die dingen. Bij het oude pothuis in Utrecht(sowieso een vreselijke tent) hadden ze er ook een. Ik vond het zelf een nare ervaring om zo afgesloten te zijn van de rest van de band en omgeving en ook als ik drummers met die dingen zie spelen komt het banaal over. Wat die die overspraak betreft, zie je wel eens een scherm om een gitaarversterker heen staan?

paQ

Zie je wel eens een scherm om een gitaarversterker heen staan?


helaas niet

Fibesman


helaas niet


Haha, kun je net zo goed naar een live dvdtje kijken, de spiegeling is ook een naar aspect van die schermen.

Animal baars


. Wat die die overspraak betreft, zie je wel eens een scherm om een gitaarversterker heen staan?


In een koor waar ik in speel staat er niet eens een versterker op het podium. Die staat in een andere zaal  te blazen. Dan kan de gitarist wel zijn buizen laten oversturen enzo, maar hoeft het podiumvolume niet knetter hoog. Maar dat kan omdat iedereen in de band met in-ear speelt.

Ik vind het ook geen ideale oplossing, maar als ik moet kiezen tussen me een hele avond inhouden en daardoor niet echt lekker kunnen spelen of zo'n scherm weet ik het wel... Ik ben als drummer niet goed genoeg om mijn dingen te kunnen spelen op een heel laag volume.

animal


Wat die die overspraak betreft, zie je wel eens een scherm om een gitaarversterker heen staan?


Ja toch?? Ik heb het iig al een aantal keren gespot.

Fibesman

#20
jun 08, 2012, 12:08 Last Edit: jun 08, 2012, 12:10 by Fibesman
Hmm, het ligt aan de ruimte natuurlijk. Maar als een drumstel te hard is dan is de ruimte of de drummer en mischien zelfs het drumstel/bekkens niet geschikt. Net zoals een versterker ook ongeschikt kan zijn voor een ruimte.

musiqman

En toch kan het een uitkomst zijn. Wel een absorberende achtergrod gebruiken anders krijg je het net zo hard weer terug.

Joris


Ik ben als drummer niet goed genoeg om mijn dingen te kunnen spelen op een heel laag volume.


Goede kans om het te oefenen toch?

harmen 18

sowieso, waarom moet het allemaal zo hard? Lijk je dan beter ofzo? mega gitaarstacks die flink blazen, wat heb je eraan? (ja, dat klinkt beter! koop dan een ding dat wat zachter ook goed klinkt......) Wat je overhoud is een bak ellende op het podium en als het meezit krijg je er gratis een gehoorbeschadiging bij.

groovemaker

#24
jun 08, 2012, 14:37 Last Edit: jun 08, 2012, 14:38 by groovemaker
Is het dan ook handig om het scherm bij een harde achterwand zoiezo achter je neer te zetten?
Denpt het dan ook of heeft dit minder zin? Ik zie trouwens ook wel eens toepassingen van dit soort platen bij versterkers, maar dan zijn ze vaak een stuk kleiner.

Is idd wel erg duur, en het lijkt mij dan geen optie, omdat ik wel op verschillende geluidsniveau's mijn dingen kan spelen. De vraag is alleen of je dat ook wilt....

Ik ga me bij een nummers als Killing in the name (ik noem maar wat) echt niet inhouden, omdat dat dan de kwaliteit van het nummer aantast.

Maar voor repetities en grote podia is het dus ook niet echt een optie begrijp ik?
If it's too Loud you're too old!

Omhoog