Super leuke filmpjes om te zien
Gevoel heeft hij zeker.
Ik kan een mening aandragen als een jonge musicus. Ik ben begonnen als peuter tijdens 'muziek op schoot'. Veel meer dan een beetje klappen op een ritme was er toen nog niet bij. Daarna als kleuter kwam er AMV (algemeen muzikale vorming), liedjes zingen en gebruik maken van basic percussie instrumenten (wel leren tellen en mee spelen met de muziek). Op mijn 6e ben ik begonnen met serieuze dwarsfluit les. Dat was ongewoon omdat de meeste kinderen eerst nog 2 jaar blokfluit gingen doen voor ze een keuze maakte voor een 'echt' instrument. Ik moest daar niets van hebben en heb de eerste 2 jaar op een dwarsfluit met kromme kop moeten spelen omdat mijn handjes te klein waren om dat ding volledig te kunnen bespelen. Naast 1 keer in de week een uur les deed ik ook mee met een klein muziekschool orkestje op vrijdag avond waar we met een groep kinderen liedjes gingen spelen.
Mij is dit allemaal heel goed bevallen. Ik was al kind aan huis op de muziekschool vanaf een jaar of 3. Dus wat dat betreft is hij wel jong maar niet té jong in mijn beleving. Mijn muziekles is tot een jaar of 6 altijd heel speels geweest maar heeft zeker veel invloed gehad. Ik vond muziek leuk en ik vond ook het samen muziek maken heel erg leuk. Het moet leuk zijn, ik denk dat dat het aller belangrijkste is.
Wat effectiviteit betreft; ik ben zelf neurowetenschapper en bestudeer de veranderingen in de auditieve cortex bij kinderen die een muziekinstrument leren bespelen versus kinderen die dat niet doen. Ik kan je zeker vertellen dat het wel effectief is, de jonge cortex is plastisch en veranderbaar. Training heeft juist dan veel effect al is het maar voor het 'gereedmaken' van de hersenen voor het serieuze werk