Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Raymond

1

D112 , als er wel een gat in zit ? of als er geen gat in zit ?


Een Beta91 i.c.m. een Beta 52. De 91 in de ketel, de 52 voor het gat.

@Drumees: De E614 is een goede keuze voor hihatt. Als overhead ben ik er minder gelukkig mee.
De Oktava's vind ik erg goed als overhead.
De SM57 is geen condensator en absoluut niet geschikt als overhead.
2
Met alle respect, een goede PA voor 600-750 euro? Voor dat geld koop je misschien net 1 topkast.
Zoals Harre al zegt, wat is je doel? Wat wil je allemaal versterken?
3
Uiteindelijk gaat het om de klank. En dan is het merk/type niet belangrijk.
Het is de combinatie van ketel, vellen, stokken en drummer.
4

Welk gebruik je dan in welk geval ?  :)


Meestal de good old D112.
5
Daarmee bedoel ik dat de 'galm' binnen de ketel een eigen leven gaat leiden. Je krijgt een soort van loop want er hangt een microfoon boven. Het kan gebeuren dat je dan een laagfrequent op het podium krijgt die vervolgens weer door de diverse microfoons opgepikt wordt. Daarom gebruiken we vaak een gate die de tom na enkele milliseconden sluit. Een klein beetje galm blijft dan nog hoorbaar want de tom moet wel een beetje 'natuurlijk' blijven klinken.
Als geluidstechnicus maak je bijna continue compromissen, het één heeft gevolg voor het ander. Alle kleine beetjes die kunnen helpen om ongewenste geluiden te elimineren zijn welkom. Een goed gestemd drumstel is een belangrijke factor.
Het is vaak niet eens afhankelijk van de muzieksoort, ik kom ze in alle soorten tegen. Even voor de duidelijkheid, het is vaak ook goed!

Iemand had het over een dicht voorvel op een kick. Ik word daar idd niet blij van maar ik doe het ermee. De klank zal dan niet zo mooi worden als een kick met een gat erin. Ik kies dan ook voor een andere microfoon.
6
Ik ben verantwoordelijk voor het zaalgeluid. De band verwacht dat ik dit zo goed mogelijk doe.
Maar ik ben afhankelijk van de band, als zij slecht klinken is het in de zaal ook slecht.
Dus probeer je in overleg om het zo optimaal mogelijk te doen. Als dat inhoud dat er een tom gestemd moet worden dan ga ik dat zeker proberen. Het zelfde geldt voor een gitaaramp. Ik vind dat je als geluidstechnicus een muzikant hierop mag wijzen. En mijn ervaring is dat de meeste drummers het waarderen als je dit aangeeft en waarom. Uiteindelijk moet je het met zijn allen doen.

En ik zal nooit zeggen dat iets 'ruk'klinkt.
7
Bill Bruford, Jeff Porcaro, Neil Peart, Virgil Donati
8
Nee echt, het verbaast me. En ik ben drummer geweest dus ik weet waar ik over praat.
9
Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier.
Ik ben geluidstechnicus en heb een verleden als drummer.
Heb deze post gelezen en wil hier toch op reageren.
De keuze van een microfoon is afhankelijk van verschillende factoren:
- muzieksoort
- budget
- live of studio
- technicus
- locatie
Zelf beschik ik over een aantal drum mics die ik naar believen in kan zetten afhankelijk van de muzieksoort. Iedere microfoon kleurt het geluid, iedere mengtafel kleurt het geluid, ieder PA kleurt het geluid. Een gate is vaak onmisbaar, reden zie hieronder.
Wat een heel belangrijke factor is en waar ik als technicus geen invloed op heb (behalve bij bands die ik vast mix) is het drumstel. Met name de vellen en de stemming. Die is vaak slecht tot belabberd!
Heel vaak sta ik tijdens de soundcheck nog een drumstel te stemmen. Veel drummers besteden daar helaas weinig aandacht aan. Een tom die nog seconden lang naklinkt is een ramp. Vandaar de gate.