How-to hit the hi-hat?

Gestart door JayDie, aug 03, 2012, 08:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

JayDie

Wat is de juiste manier om een hihat te bespelen als je gewoon een simpele boem-tsjak-boem-tsjak speelt waarbij je achtsten op de hi hat speelt?

1. Raak je de hihat op de rand met de nek / schouder van je stok
2. Raak je de hihat met de tip op de hihat (niet op de rand)

Vaak zie je afgekaaide, versplinterde stokken, dat zegt genoeg, maar was is de manier die je jezelf aan moet leren, die 'standaard' is?

Ik kan me voorstellen dat je voor beide een ander geluid hebt en misschien beide technieken gebruikt, maar zoals gevraagd: bij de simpele backbeat?

Afbeelding: http://twitpic.com/aeuxg0

paQ

#1
aug 03, 2012, 09:05 Last Edit: aug 03, 2012, 09:10 by paQ
ligt er maar net aan welk effect je wil bereiken, of welke accenten je wilt spelen.
je zou kunnen proberen in een 8 beat het patroon soort van te laten golven, dan krijgt het een dynamisch geheel

hierzo... vanaf 2 min ongeveer

JayDie

Als ik het goed zie, lijkt het alsof met een closed hihat met de nek van de stok op de rand gespeeld wordt en bij een open hihat met de tip bovenop de hihat...?

paQ

again... het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken.
Hij speelt het 3e rondje een duidelijk accentenpatroon.

"dynamiek" is hier het toverwoord.

JayDie

True... true... Maar het is dus niet 'fout' dat je je stokken afkaait omdat je op de rand van je hihat speelt...

Misschien de vraag anders gesteld: hoe heb jij het geleerd in je eerste drumles?

Harre

Nee, per definitie is dat niet fout als het om het geluid gaat wat je wilt hebben. Als je alleen maar gericht bent op het sparen van je stokken, dan moet je die zijkant natuurlijk niet gebruiken :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Murgen

#6
aug 03, 2012, 12:43 Last Edit: aug 03, 2012, 13:17 by Murgen

True... true... Maar het is dus niet 'fout' dat je je stokken afkaait omdat je op de rand van je hihat speelt...

Misschien de vraag anders gesteld: hoe heb jij het geleerd in je eerste drumles?


Speelhoogte hihat is volgens mij meer van invloed voor recht-toe-recht-aan hihat tikken. Zet je hihat wat lager en je stokken gaan langer mee :)
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

JayDie


Speelhoogte hihat is volgens mee meer van invloed voor recht-toe-recht-aan hihat tikken. Zet je hihat wat lager en je stokken gaan langer mee :)

Gaat me niet direct om het sparen van de stokken (e-drums, dus dat valt wel mee :-P) maar meer om 'hoe het moet'. Ik begrijp dus dat niet fout is, maar dat je dat doet als je dat geluid wil.

Volgens mij klinkt bij m'n e-drum de rand ook anders dan een tik bovenop (Roland TD-4K2).

Dank voor de antwoorden.

drums97

Zie post van PAQ  ;)

It's all about dynamics!
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

JayDie


Zie post van PAQ  ;)

It's all about dynamics!

Zijn er (hier) ook drummers die alleen optie 2 gebruiken? Of geef eens aan in percentage wanneer je optie 1 of 2 gebruikt? Dat geeft me een gevoel en inzicht in 'wat het meest gebruikt' wordt (voor ieder persoonlijk).

Misschien kan ik het niet goed verwoorden waar ik naar op zoek ben, maar ik vergelijk het maar even met een rimshot: er zijn vast geen drummers die 90% van de slagen op de snare als rimshot slaan... Gebruik je optie 1 dus als effect of 'standaard'.


Moeilijk, moeilijk... lastig, lastig...

Air Piet

Speel waar de situatie om vraagt, en waar jij je lekker bij voelt.  ;)

Murgen


Gaat me niet direct om het sparen van de stokken (e-drums, dus dat valt wel mee :-P) maar meer om 'hoe het moet'. Ik begrijp dus dat niet fout is, maar dat je dat doet als je dat geluid wil.

Volgens mij klinkt bij m'n e-drum de rand ook anders dan een tik bovenop (Roland TD-4K2).

Dank voor de antwoorden.


Je kunt de hihat technieken alleen op een echte goed leren (trust me, ik heb een analoge en digitale kit, Pearl MHX met Giant Beat hats en een 2Box drumit). Bij rechttoe rechtaan landt mijn stok bijna horizontaal op de rand, accenten zijn dan ook makkelijker en sneller te zetten omdat je hats al wat lager staan.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

JayDie


Bij rechttoe rechtaan landt mijn stok bijna horizontaal op de rand, accenten zijn dan ook makkelijker en sneller te zetten omdat je hats al wat lager staan.


Thanks voor je antwoord. Ik ga de hoogte eens checken! Ik heb onlangs juist een e-kit aangeschaft ivm potentiele geluidsoverlast voor de omgeving. Jarenlang wilde ik al een drumstel; de ene keer te duur, de andere keer geen plek, nu plek en geld, maar wel rekening houdend met de buren.

Wellicht komt er ooit nog een keer een akoestisch drumstel als ik een goed geisoleerde kelder gemaakt heb of de loterij gewonnen heb en een vrijstaande villa heb op een landgoed ;-)

drums97

Idd situatie afhankelijk en zal op een e-kit moeilijker toe te passen zijn als een echte hi-hat.
Om stijlen te noemen. Jazz vraagt meer om spelen met de tip en rock met de stok. Hope it helps.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

dunDaan

Ik zie hier het woord "zwanenhalsbeweging" nog niet voorbij komen. Dat is volgens mij een heel veel gebruikte techniek voor de hi-hat.
Je speelt dan elke hele tel met de schacht, en de "e" van elke tel (1 e 2 e 3 e 4 e) met de tip. Als je dat op snelheid doet krijg je een beweging die op een soort zwanenhals lijkt. (Zie 3:17 in het filmpje van paQ, alleen speelt Jeff het daar op dubbel tempo)
Dat brengt vanzelf een mooie dynamiek in je groove.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Dribbel

Ik speel de hi-hat echt op het verschil en dynamiek van het nummer.
Dus als het nummer vraagt om een dikke beukende hi-hat zal die meer los gaan en zal ik mijn stokken ook meer op de zijkant plaatsen.
Als het een beetje lichter moet zal ik de stok ook meer op de punt spelen en lichter spelen.

Kortom het gaat om de dynamiek van het nummer. *)

Als je veel beuk nummers speelt zal je stok ook eerder naar de haaien zijn..... 8)7

En zo zijn er 100000 manieren om een hi-hat te beroeren, met ieder zijn of haar manier van spelen.
Ik vind dat de hi-hat dan ook een van de mooiste onderdelen van het drumstel is.
Yamaha recording & sabian

rene p

Luister naar muziek en je zal het verschil horen en ook of het in de nummers veranderd van tijd tot tijd. Hetzelfde geld voor een gesloten hihat of een klein beetje los.
" Im not nervous im a DRUMMER"

drumlarsos

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Rick

Het geeft allebij een andere sound. Allebij zijn het goede manieren om je hihat te bespelen.

Omhoog