Hoe te tellen

Gestart door Jazz, nov 20, 2018, 14:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jazz

nov 20, 2018, 14:34 Last Edit: nov 20, 2018, 14:43 by Jazz
Hoi
Bij t nummer  Would van Alice in chains,
Ik vind de intro lastig. Kan ik dat tellen of moet ik dat op gevoel doen? Dus met tom3 erbij.
De rest van t nummer is geen probleem.
There is no music without jazz

animal

#1
nov 20, 2018, 15:29 Last Edit: nov 20, 2018, 15:31 by animal
De bas begint met een opmaat startend op de tweede achtste (de 'RE' dus) van de vierde tel.
Als je start met tellen in achtsten met RE, 1NE, 2JE, 3JE, 4RE, 1NE, 2JE, 3JE, 4RE,1NE, 2JE, 3JE, 4RE,1NE, 2JE, 3JE, 4RE dan start je in de 5 maat op de eerste tel met de beat.

Jazz

Oke
Zal t straks gaan uitproberen. Hopelijk krijg ik er wat struktuur in
Scheelt in vloeken
There is no music without jazz

animal

Moet de bassist(e) zich natuurlijk wel precies aan het origineel houden. ;)

Jazz

Zal t hem zeker laten weten !
There is no music without jazz

Robert-Jan

#5
nov 20, 2018, 19:33 Last Edit: nov 20, 2018, 19:43 by Robert-Jan
Eeh..ik hoor de bas(gitaar) beginnen óp de tel en in 16e.
Maar bedoel dat je het ritme van de drums lastig vindt of raak je kluts kwijt door de basgitaar?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

#6
nov 20, 2018, 20:31 Last Edit: nov 20, 2018, 20:35 by animal
Vanmiddag meende ik het toch duidelijk te horen, later nog ff luisteren.

Jazz

Moment van start is geen probleem. Maar dan, het spelen op de crashes en de floortom.
Het is meer op gevoel/geluk  dat ik goed uitkom. Vind t erg lastig om t geteld te krijgen of struktuur te vinden. De rest van t nummer is geen probleem.
There is no music without jazz

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Nijlpaard

Die bas loopt idd vreemd maar voor zover ik hoor zitten er 2 accenten in de eerste maten waarin op de cymbals wordt gespeeld, 1 op de china en 1 op de crash. Die vallen precies op de 1. Daar heb je dan wat extra houvast aan. 
Als ik met mijn livebpm meet komt het tempo op rond de 97.
Dus 1 e 2 e 3 e 4 e met dit tempo tellen. Als ik dit doe met het filmpje op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=Nco_kh8xJDs, dan kom ik precies uit op 1 wanneer de beat begint. 
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jazz

#10
nov 21, 2018, 10:01 Last Edit: nov 21, 2018, 10:07 by Jazz
Oke, bedankt
Moet lukken !  Nu zou n china erbij wel leuk zijn.
Ik ga er vanmiddag eens voor zitten.

Wat de tabs betreft, ik heb al eerder gemerkt dat dat voor mij nogal onoverzichtelijk is.
There is no music without jazz

drfill

leuk 'drum-nummer' ..dit merk klinkt verbazend goed, en is heel goedkoop..
aja china  (of de holey, maar is duurder) bijvoorbeeld.. je kan hem ook weer gratis retouren..
https://www.thomann.de/nl/18_inch_chinabekken.html?filter=true&manufacturer%5B0%5D=Zultan&oa=pra&price-first=0
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Nijlpaard

Oke, bedankt
Moet lukken !  Nu zou n china erbij wel leuk zijn.
Ik ga er vanmiddag eens voor zitten.

Wat de tabs betreft, ik heb al eerder gemerkt dat dat voor mij nogal onoverzichtelijk is.

China's kan je de wereld vinden op marktplaats :) 
Tabjes zijn idd niet altijd even overzichtelijk maar soms kan je er toch nog nuttige info uithalen.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

Gelijk eens kijken of dit werkt.
Basgitaar staat onder, de kruisjes zijn de bekkens..en op het eind de roll met de floor.
Je zou de basgitaar weg kunnen klikken om te zien wat er over blijft van het bekken.

https://goo.gl/ctN5N9
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

#14
nov 21, 2018, 19:49 Last Edit: nov 21, 2018, 23:30 by animal
Leuk, maar op m'n iPad pro krijg/hoor ik alleen snare en kick, geen hi-hat of bekken te horen, geen baspartij te zien.

Aha, op een pc hoor ik heel zachtjes iets wat een hi-hat zou kunnen zijn . Ook op pc zie ik echter geen baspartij.

@Jazz,
Nog eens met de koptelefoon geluisterd, vergeet maar wat ik heb geschreven, zoals RJ aangeeft start de bassist op 1ste tel.
Maar ben er nou wel achter waar de verwarring door de baspartij vandaan komt.
Het thema-tje wat de basgitaar steeds herhaalt begint eigenlijk op de laatste 2 zestiende van de 4-de tel ( 4rML ).
Bij de start van het nummer (=dus de 1ste maat) wordt op de eerst tel begonnen waardoor die twee 2 zestiende (dus) niet worden gespeeld.
Hierdoor is het basgitaar thema dus een soort van incompleet en voelt het wat vreemd aan.

Robert-Jan

Ik bedoel te zeggen, de basdrum noten die je ziet is wat de basgitaar ritmisch speelt..
Hihat hoor ik ook niet, maar je ziet de noten wel.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Ik bedoel te zeggen, de basdrum noten die je ziet is wat de basgitaar ritmisch speelt..
Aha, nou is het mij duidelijk.  :)

Jazz

Heb t aardig door. Ik kom steeds beter uit incl. De tom3
Ik weet in ieder geval  hoe mee te tellen en t begint beter aan te voelen.
De noten zijn dus prettig om t overzicht te hebben.
Herhalen en geduld,
Bedankt voor de tips
There is no music without jazz

Otje

#18
nov 14, 2020, 16:55 Last Edit: nov 14, 2020, 16:59 by Otje
 Ik probeer m'n drumtheorie een beetje op te frissen. Ik ben de 'tel' kwijt, bij wijze van spreken.  Kan iemand mij vertellen welke maat er wordt gedrumd in onderstaande  2 nummers. Ze zijn beide bijna identiek m.i.. Is 't 8/8 ste , zijn het 16de, 32ste voor mij part, of 4/4 de? Ik krijg er niet de 'vinger achter". Het gaat om de maat in het (1ste)couplet.  Ik tel er 8 per maat, of 16de  :?  "I don't know"
Misschien dat iemand 1 maat kan uitschrijven. Ik ben gewoon nieuwsgierig: tís maar dat ik het dan weet. Ik drum deze nummer sinds kort. Ennuh vind 'r wel een lekkere maar aparte beat in zitten.
Het gaat om deze 2 nummers: 'Drive' van the Cars &  'Take my Breath away' van Berlin

https://youtu.be/Y6GiC28Dobk

https://youtu.be/Bx51eegLTY8


animal

Drive is (gewoon) een 4-kwarts maat met als temp rond de 85 BPM (De snare in het merendeel van de maten alléén op de vierde tel).

Het tweede nummer is gelijk aan het eerste, 4-kwarts maat met de snare op de vierde tel, BPM 95 .

Omhoog