Opstelling van jouw kit!

Gestart door drums97, jun 13, 2012, 19:26

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

musiqman

Als ik met twee racktoms speel ik altijd met de ride boven de toms/kick. Boven de floor(s) heb ik vroeger even gehad maar vond dat zelf juist niet lekker ivm crashes positie.

Joris

Ik vind het altijd zo'n eind naar de cup met ride boven de kick, als je veel crashride lijkt het me wel weer prettiger.

Jenslathouwers

daarom zegt iedereen altijd dat je zelf moet zoeken e... tis bij iedereen anders... hangt waarschijnlijk ook vanaf hoe de rest van de kit staat opgesteld...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

drums97

Ik heb de ride boven de 14" en 16" hangen Voorbij de BD), beetje van me af om open te spelen, zodat ik met links meer ruimte hou om de toms te spelen. Wellicht idioot, maar speel wel fijn voor mij.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Murgen

En nu een medische reden voor een goede opstelling, los van ieders rug (ook mega belangrijk)

Dankzij een rugby verleden zit er een deuk in mijn rechterschouder kogel. Best een kwetsbare blessure (http://nl.wikipedia.org/wiki/Frozen_shoulder). Dankzij ultrasoon geluid ben ik nu al een tijd klachtenvrij (kalkafzetting in de pees hebben ze met een soort ultrasone mokerslagen gewoon verpulverd).

Daarom staat en hangt alles van mijn kits onder schouderhoogte en binnen bereik. Ik hou erg van een compacte opstelling en dat lukt me op de Pearl en de 2Box erg goed. Soms een kwestie van een halve centimeter zus en centimeter zo ... fijn dat er memory locks zijn. Daarmee wordt mijn schouder heel erg ontlast en kan ik toch lekker snel drummen.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Paul


T blijft natuurlijk een plaatje, paul..twee floortoms brengt dat een beetje met zich mee ..

Dat is waar, maar het is zeker iets om op te letten als je zo'n opstelling gaat neerzetten in het echt.

@Murgen
Ik heb er geen medische reden voor, maar bij mij hangt ook alles onder schouderhoogte. En wat R-J zegt, alles compact. Ik vind het heerlijk ontspannen spelen dat ik mijn bovenarmen kan laten hangen en alles bij wijze van met een polsbeweging kan raken.
Bijkomend voordeel is dat je met optredens niet zo'n stomme crash voor je gezicht hebt hangen waardoor het publiek je niet ziet en je nooit op een foto staat. ;)

Murgen


Dat is waar, maar het is zeker iets om op te letten als je zo'n opstelling gaat neerzetten in het echt.

@Murgen
Ik heb er geen medische reden voor, maar bij mij hangt ook alles onder schouderhoogte. En wat R-J zegt, alles compact. Ik vind het heerlijk ontspannen spelen dat ik mijn bovenarmen kan laten hangen en alles bij wijze van met een polsbeweging kan raken.
Bijkomend voordeel is dat je met optredens niet zo'n stomme crash voor je gezicht hebt hangen waardoor het publiek je niet ziet en je nooit op een foto staat. ;)


Yep, het is heerlijk om ontspannen te kunnen spelen. :)
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

GreenHorn

#57
jul 05, 2012, 14:19 Last Edit: jul 05, 2012, 14:37 by GreenHorn
Ok, even topic van het oude naar het nieuwe drumforum brengen:

Hallo iedereen!

Na veel opzoeken heb ik mezelf de Roland TD-3kw tweedehands gekocht voor €500 (heb nog nooit gedrumd). In september begin ik met lesssen.

Nu had ik eens willen weten wat de 'standaard' opstelling is als je een drum installeert.

(ik ken er nog niet veel van dus mijn excuses als ik dingen verkeerd benoem)

De bas staat centraal, snare linksvoor, hihat links achter (pedaal in het verlengde), en dan?
De cymbals komen achteraan en de toms vooraan, maar waar precies?
Oh ja, voor diegene die niet weten wat er in de set zit: crash, ride, bas, tom1, tom 2, tom 3, hihat, snare.

De toms (voor rechtshandigen) gaan van hoog/links naar laag/rechts weet ik ondertussen.

Misschien een stomme vraag, maar de kerel van wie ik het gekocht had, had de 2 rechtse toms op het rechtsvoorste rack staan en de crash (of ride, weet het verschil nog niet) bijna in het midden op het achterste rack.
Als je een plaatje opzoekt van de Roland TD-3kw zie je dat dit anders is.

Is er überhaupt wel een standaart? Of zet iedereen het zo zodat het best uitkomt voor zichzelf?
Ik vind hier niet meteen info over op internet, of op dit forum.

Als dit topic al eens is gepasseert, verwijs me gerust door.

En liefst on topic blijven ;) . Niet weer eindeloze discussies over Roland vs 2Box etc  :)

Alvast bedankt!!



Groeten,

Tom

Hoefnix

Ongeveer zoals in het plaatje hieronder




FoREVer

houd inderdaad het plaatje zoals hierboven aan, en ga dan een beetje verschuiven zoals jij het fijn vind spelen.
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

stick tight

De basis van dat plaatje is de ''standaard'' maar dat wil niet zeggen dat dat ook voor jou het beste speelt. Begin zo en kijk dan wat het beste uitkomt. Na 10+ jaar drummen verander ik mijn opstelling nog regelmatig

Stokmans

#61
jul 06, 2012, 11:53 Last Edit: jul 06, 2012, 11:55 by Stokmans
Leuk, dat plaatje hierboven, maar de floor en snare zijn ver naar rechts verschoven. Misschien ergonomisch of prettig voor die persoon, maar niet gebruikelijk. Als je begint, leer het dan meteen op een standaard manier.

Deze opstelling vind ik beter om mee te beginnen:


Paul

Om te zorgen dat je alles ook (enigszins) ergonomisch opstelt doe je het volgende:

- Zet het drumstel aan de kant en laat alleen de kruk staan
- Ga op de kruk zitten zoals je normaal zit, met je kniëenin een hoek van ongeveer 90 graden. Waar je voeten nu landen moeten de pedalen van je bassdrum en hihat komen. Dat is de meest natuurlijke positie.
- De snare komt tussen je benen. Een goede richtlijn is dat de eerste tom nu op één lijn komt met de kruk en snare.

Nu hang je de rest van de toms en bekkens eromheen zoals jij het comfortabel vind, en daarbij kan je bovenstaande plaatjes als richtlijn gebruiken. ;)

Paul

** Topics samengevoegd.

In dit topic vind je ook veel informatie die net zo goed van toepassing is op een elektronisch drumstel.

GreenHorn

Owkay, thx voor de input!

Kga alle verschillende methodes (vooral die van Paul lijkt me nuttig  ;)) eens proberen en dan kijken welke me het best uitkomt. Ik had de eerste reactie van Hoefnix's richtlijnen in eerste instantie even geprobeert en heb idd gemerkt dat het vooral zelf zoeken wat het meest natuurlijk aanvoelt.µ

Bedankt!
Nu maar wachten tot de les in septmeber begint want kan niet wachten! Zit al iedere dag te oefenen (op ritme blijven, Rudiments,... alllemaal dankzij de toffe functies van de TD-3  ;)).

Tot drums!

Murgen

Ben je trouwens linkshandig of rechtshandig? Dit is de rechtshandige opstelling, links moet je spiegelen.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Stokmans

En toch, als je linkshandig bent zou ik proberen rechtshandig te spelen (niet ten koste van alles uiteraard!). Het maakt alles zoveel makkelijker, als je een linkshandige set-up gebruikt moet je enorm vaak ombouwen als je andere drumstellen gebruikt in bijvoorbeeld een oefenruimte of bij optredens.

Robert-Jan

#67
jul 09, 2012, 23:21 Last Edit: jul 09, 2012, 23:22 by Robert-Jan
Dan ga je dus uren ' tegen natuurlijk ' oefenen  omdat je dan niet even in 10 minuten max je drumstel zo wilt zetten  zoals jij het wil hebben..terwijl de rechtshandige drummer ook in de oefenruimte de set verbouwt..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans

Wat is 'tegen natuurlijk' als je niet anders gewend bent? Je moet toch vrijwel alles nog leren. Ik ben zelf linkshandig maar heb vanaf het begin rechtshandig leren spelen.


Murgen


Wat is 'tegen natuurlijk' als je niet anders gewend bent? Je moet toch vrijwel alles nog leren. Ik ben zelf linkshandig maar heb vanaf het begin rechtshandig leren spelen.


Er zijn vele gradaties. Ik drum ook 'rechts' maar kan absoluut niet met mijn rechterhand schrijven. Op het oude forum stond er een test of je orientatie links, rechts of middenhandig is. Mijn drumleraar heeft standaard een linkshandige set staan. M.a.w., iemand die echt links is moet je niet op een rechtse set leren spelen, wordt hij/zij erg ongelukkig van.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

musiqman

Klopt. Ik probeer het na 20 jaar soms nog wel op een rechtshandige set maar het is bijna niet te doen. Ik ben dan ook vaak het haasje op sessies.  Raak je aan gewend.

GreenHorn

Ik ben rechtshandig zonder twijfel (gelukkig maar blijkbaar).

En qua opstelling: ik heb de richtlijn proberen te volgen van eerst comfy te gaan zitten, kick rechtervoet, hihat linkervoet, snare ertussen, en 1e tom achter de snare in het verlengde van jezelf.
Dit geheel is heel moeilijk tussen de poten van de Roland rack te krijgen.

Nu ik even op de eerder geposte foto's keek zag ik dat je daar 'over' de linkersteun zit (de linkerpoot tussen je benen door).
Dit lijkt een goede opstelling, maar dan staat je hihat-pedaal toch niet meer in het verlengde van de hihat zelf..? Of dit veel kwaad kan weet ik niet, maar ik wil het liefst zo realistisch mogelijk houden om het verschil akoestisch/elektrisch zo klein mogelijk te houden (in de mate van het mogelijke uiteraard. Kga er geen aparte hihat stand voor kopen).

Ervoor zat ik vrij centraal (gezicht richting het midden van het geheel, en linker -en rechtervoet in een vrij onnatuurlijke positie).
Maar als je naar de foto's kijkt, en je gaat zitten met je voeten op de pedalen zit je toch eigenlijk meer met je gezicht naar links te kijken, niet?

En hierdoor valt me ook pas op dat je op deze manier met links enkel hihat, snare en crash dicht in de buurt hebt staan (precies alsof de linkerhand niet echt mag meedoen).
Klopt het dat (voor rechtshandigen uiteraard) het grootste drumwerk gebeurt met je rechterhand?
(Dit lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk, want na even met links trainen kan je, waarschijnlijk, bijna evenveel als met rechts en kan je dus 'dubbel' zoveel spelen, of dubbel zoveel geluid/ genot uit je drumstel halen :))

Excuses van de overrompeling van amateurvragen, maar met het opschrijven van de ene springt er weer een andere te binnen  :P. Waarschijnlijk na dit volledige forum te doorlopen weet ik er alles over, maar dan ben ik volgend jaar nog niet bezig met drummen  :D

Dribbel

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.... alle componenten kun je losmaken en op de plaats zetten waar jij het comfortabel/realistisch vind staan. *)
De eerste paar jaar ben je als het goed is toch wel aan het fine tunen, of nieuwe dingen aan het proberen. Daar is niets raars aan... *D
En ja als je met rudiments je beide handen in vorm brengt kun je vanzelfsprekend meer uit je kit halen.
Yamaha recording & sabian

Omhoog