De tamboerijn

Gestart door Dries, apr 03, 2015, 15:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dries

Hallo drummers,

Na het drummen een periode op een lager pitje gezet te hebben, ben ik weer terug van weggeweest.
Ik heb binnenkort een optreden met een pop/rock coverbandje en tot mijn grote verrassing wordt er in een groot aantal van de nummers die we coveren een tamboerijn gebruikt. Zo heb je er nooit een nodig, en zo 'mis je iets' en kom je erachter dat het weleens de tamboerijn kan zijn.

Daarom ben ik op zoek naar een enigszins budgetvriendelijke tamboerijn die in ieder geval op de hi-hat kan worden gemonteert en tevens stevig genoeg is om er met je stokken op te slaan. Als het ook nog met de hand gebruikt kan worden dan is dat een mooie bijkomstigheid.

Hoewel er veel verschillende tamboerijns te koop zijn, kan ik op het internet geen bruikbare vergelijkingsartikelen vinden.
Zijn er hier drummers die me van advies kunnen voorzien?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Stokmans

Bij musicstore.de zie ik er een hele hoop staan van Meinl, vanaf zo'n 25 euro heb je er eentje.

Bijvoorbeeld: deze, deze of deze ( *D )

Ik gok eigenlijk dat een muziekwinkel met een beetje percussie in zijn assortiment hem wel heeft, of anders kan bestellen voor je (en anders via musicstore ofzo)

Hoefnix

Je moet een tambourijn altijd proberen. Ik heb er nu twee omdat de eerste die ik kocht veel te luid is (voor mijn toepassingen dan), die maakt echt een hoop lawaai.

Stokmans

Ja, helemaal mee eens. Alleen vergeten er bij te zetten. Ik koop die dingen nooit, waar ik speel liggen er 4 waarvan ik 3 ronduit lelijk of hard te hard vind. Dus: Luisteren!

Dries

Toch maar een winkel gaan zoeken waar ik e.e.a. kan beluisteren dan. Had verwacht (gehoopt) dat het een minder ingewikkelde aankoop zou zijn.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Mad Devil

#5
apr 03, 2015, 21:09 Last Edit: apr 03, 2015, 21:22 by Mad Devil
'K heb er èèn met "brass" schellen. Klinken warmer en minder schel.
Gear: Yamaha V Power 22', 16', 13', 12'. Yamaha Recording Custom snare 14' x 7'. Paiste 2002 ride, crashes en splash. Paiste 2002 sound edge hihats

Hans

Aangezien het een drumforum is ga ik muggenziften.... Volgens mij zoek je geen tamboerijn Dries, maar een beatring....

dunDaan

My thought exactly .....
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Dries

Ik twijfelde ook.
Dacht in eerste instantie aan zo'n ding, Meinl noemt het een tambourine:

''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Hans

Hmmm. Schiet mij maar in een balonnetje. Volgens mij heeft een tamboerijn een slagvel.

Nijlpaard

WIKI:
Citaat
Een tamboerijn is een lijsttrommel, die bestaat uit een hoepel die met een vel bespannen is en waaraan enkele belletjes bevestigd zijn. Is dit niet zo, dan is het geen tamboerijn maar een handtrom. Zijn de belletjes er wel, maar is er geen vel aangespannen, dan is het een beatring, ofwel een schellenkrans.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

MatiZ

Ja hoor en op WIKIPEDIA staat ook de waarheid en niets anders dan de waarheid  :+

Volgens mij is het overigens wel zo wat er staat..
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

richardcs65

ik gebruik de Pearl-ptm-10sh-beatring. De beatring zit vastgeklemd in de standaard en kan er dus zo uitgehaald worden om eventueel met de hand gebruikt te worden.
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

Dries

ik gebruik de Pearl-ptm-10sh-beatring. De beatring zit vastgeklemd in de standaard en kan er dus zo uitgehaald worden om eventueel met de hand gebruikt te worden.
Kan de bevestiging zowel aan de 'binnenkant' als aan de 'buitenkant' van de beatring worden gebruikt?
Hoewel dit type beatring een 'all in one' oplossing zou zijn, ben ik bang dat de beatring te ver naar buiten komt zodat de hi-hat niet meer normaal met de stokkken bespeelbaar is wanneer het schroefdeel buiten de beatring zit.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Hans

#14
apr 05, 2015, 09:29 Last Edit: apr 05, 2015, 09:35 by Hans
Ik gebruik precies dezelfde. Ik heb weinig last met mijn hihat raken met die beatring erop. Ik heb hem er ook niet op zitten wanneer ik hem niet nodig heb, alleen de holder en die zit nooit in de weg. Ik heb hem ook zo zitten dat de pin van mijn stand midden door de beatring gaat. Ik zal straks ff een foto maken als je wil.

richardcs65

Ik heb hem zelf met een klem onder de hi-hat gemonteerd, zoals op deze foto. Hij steekt dat onder de hi-hat uit en ik heb nergens last van met spelen.


En volgens mij gaat Hans met een foto nog een oplossing geven.
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

Dries

Ik heb hem ook zo zitten dat de pin van mijn stand midden door de beatring gaat. Ik zal straks ff een foto maken als je wil.
Dat is precies wat ik wilde weten, dankjewel! Ga voor de multifunctionaliteit van een beatring.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Technobeat


Misschien een beetje off topic , maar in ieder geval : Welkom terug Dries :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hans

Zeau dus .... en dit is een 13"hat.


patrick76

Zeau dus .... en dit is een 13"hat.


Heb ik ook. Leuk ding. Ik gebruik m regelmatig. Heb hem net naast de hihat hangen
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

leeqnl

Ik gebruik er zelf sinds een paar weken ook standaard één bij mijn kit. Deze. Ik heb hem met een standaard klem net onder de hi-hat aan de hi-hat stand vast staan. Boven de hi-hat vind ik niet fijn, omdat ik dan ook elke keer beatring hoor als ik het hi-hat pedaal gebruik. (Speel de beatring alleen met de hand of met stokken)

Omhoog