Klachten over mijn tempo

Gestart door drummermaarheeze, sep 24, 2013, 19:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

willem4130

Goede tip van de app! Heb hem meteen gedownload en ga het vanavond eens uitproberen op de repetitie. Ik had er echt nog nooit van gehoord.

Hoe wel het niet zo 'real time' meet als de TempoREF is het echter wel een nuttige tool met betrekking tot de problematiek aangekaart in dit topic.

Met de TempoREF (ik heb hem ook in mijn bezit gehad) leer je echt beter in 'the pocket' spelen.

Met de LiveBPM-app is dat niet het geval (vanwege die vertraging) maar het is m.i. een prima indicator die aangeeft of je wel of niet vertraagd of versneld hebt in een nummer (i.e.; "we zijn het nummer sneller geëindigd" is hier prima mee vast te stellen).
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

animal

#26
sep 27, 2013, 18:58 Last Edit: sep 27, 2013, 19:33 by animal
Ik kon het niet laten toch nog wat eerder nog wat testjes te doen met de app.
Constatering 1, bij tempo versnelling of vertraging heeft de App 3 maten nodig om het exacte tempo aan te geven.

Constatering 2, RJ heeft z'n App niet correct ingesteld  :+ .

De stand van schuif aan de linkerkant van de app heeft wel degelijk invloed op het tempo dat wordt aangegeven. Voor een correcte weergave van het tempo moet je met behulp van de schuif de juiste tempo range aangeven, het tempo verschil kan/mag maximaal 60 BPM bedragen.

Ik heb zojuist de opname van RJ afgespeeld via de speakers en waar op het filmpje 140 wordt aangegeven, geeft die van mij keurig 70 BPM aan. De schuif aan de linkerzijde staat bij RJ dan ook hoger dan bij mij.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, je kunt deze hier downloaden http://www.vankuipers.nl/IMG_0069.MOV

De app meet dus echt heel nauwkeurig, waarbij het niet uitmaakt of je triolen/kwarten/achtsten/zestienden slaat. Dat vind ik toch wel een groot voordeel tov de Tempo Ref, waarbij je je soms suf moet rekenen om te weten of je in het juiste tempo speelt.

Robert-Jan

#27
sep 27, 2013, 20:04 Last Edit: sep 27, 2013, 20:18 by Robert-Jan
Die schuif 'zoomt' alleen maar de grafiek onder de tempoduiding..(of mis ik iets?)

Dat jouw app nu een andere duiding geeft ligt denk ik meer aan het feit dat jij nu via de speaker een tempo oppikt en niet naast de hihat zoals ik heb gedaan. Ik heb net ook weer even gezeten en die schuif in alle standjes gezet, maar wat de duiding betreft is het bij mij toch echt zo dat dat ik soms als ik tempo 60 speel en de app 120 aangeeft. Ik kan dan niet anders verzinnen dat op dat moment het geluid van de hihat genomen wordt als puls..maar als je dat weet is dat helemaal niet erg.
Al met al ..het werkt best goed dat is zeker..maar volgens mij kan het beter..hmm  *)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

willem4130

#28
sep 27, 2013, 23:43 Last Edit: sep 27, 2013, 23:46 by willem4130
Zojuist een krappe 3 uur de app in een bandsetting kunnen gebruiken.

Het enige wat naar mijn mening beter zou kunnen is het elimineren van de vertraging maar verder: TOP!!!
En zelfs met die vertraging kan je wel omgaan. Waar het mij m.n. om ging, was dat ik in een refrein, bijvoorbeeld, niet ga versnellen of vertragen, en dat geeft deze app prima weer.

Citaat
De app meet dus echt heel nauwkeurig, waarbij het niet uitmaakt of je triolen/kwarten/achtsten/zestienden slaat. Dat vind ik toch wel een groot voordeel tov de Tempo Ref, waarbij je je soms suf moet rekenen om te weten of je in het juiste tempo speelt.


Hier ben ik het mee eens en hoe de app het doet, geen idee, maar het werkt als een tiet.

Ik heb serieus lange tijd niet meer zo lekker gespeeld. Het voordeel ten opzichte van een metronoom is in mijn beleving is een metronoom mij teveel dicteert, daardoor mijn focus opslokt, en ik dus minder lekker speel.
NB: ik speel zonder clicktrack maar op zicht.

Nu ik zag dat ik vrijwel altijd in een bandbreedte speel van rond de 1% afwijking (ik had zelfs het gevoel dat de app mij daartoe in staat stelde, denk niet dat ik het 'blind' zou halen) t.o.v. het tempo wat ik wil neerzetten, en direct de feedback kreeg aangaande tempostabiliteit (ok, met drie maten vertraging dan), kon ik veel ontspanner spelen. Daarmee haalt het een stuk onderzekerheid weg waar ik wel eens last van had en wat resulteerde in, voor mijn gevoel, meer schommelingen. Beetje een vicieuze cirkel dus. Denk dat dat nu verleden tijd is en daar ben ik erg blij mee  :)

Ik ga hem voortaan altijd blijven gebruiken.

Al met al; voor een app van nog geen 4 euro vind ik hem echt subliem! Mijn bandleden waren ook onder de indruk (van de app, niet van mij  :w).
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Robert-Jan



Denk dat dat nu verleden tijd is en daar ben ik erg blij mee  :)




Top! dan heeft de app zn doel bereikt!

Alsnog 5 sterren..

note to self; minder mierenn&&€en
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hans

Wat is nu de juiste naam van deze app. Ik vind hem niet in de appstore :(

Nijlpaard



Wat is nu de juiste naam van deze app. Ik vind hem niet in de appstore :(


LiveBPM, maar het is een iphone app en geen ipad app :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Hans

Ahhhhh, thanks nijlpaard.

richardcs65

#33
sep 28, 2013, 10:19 Last Edit: sep 28, 2013, 10:22 by richardcs65

LiveBPM, maar het is een iphone app en geen ipad app :)


Compatibiliteit: Vereist iOS 5.0 of nieuwer. Compatibel met iPhone, iPad en iPod touch.
Bron: https://itunes.apple.com/nl/app/livebpm-beat-detector/id554766778?mt=8

En is er ook voor Android https://play.google.com/store/apps/details?id=com.DanielBach.liveBPM&hl=nl
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

animal

#34
sep 28, 2013, 11:10 Last Edit: sep 28, 2013, 12:22 by animal

Die schuif 'zoomt' alleen maar de grafiek onder de tempoduiding..(of mis ik iets?


Ja, volgens mij mis je iets. ;)
Als ik jouw opname afspeel en ik zet de BPM range op "90-180" dan geeft LiveBPM net zoals bij jou 140 BPM. Zodra ik de range verlaag naar "60-120", geeft ie keurignetjes 70 BPM aan.

@Willem4130
Je hebt de voordelen van deze app ten opzichte van een metronoom wat mij betreft prima verwoord.
Ik heb de app gisteren bij de repetitie uitgeprobeerd en ben nog even enthousiast als eergisteren  *O*.
Het spelen wordt er voor mij zoveel leuker door, ik concentreer me ook beter op de muziek en mijn medemuzikanten nou die irritante bliep/klik/klap geluiden er niet doorheen klinken.
Ik bespeurde gisteren nog een voordeel, door mijn iPad zo te plaatsen dat de basis van de band het goed kon zien (en dus kon zien wat er gebeurde), was alles veel makkelijker in het gelid te houden. :Y
De medemuzikanten corrigeerde zichzelf zodat ik dat niet hoefde te doen, je hebt er als het ware een dirigent voor nog geen 4 euro bij.

richardcs65

#35
sep 28, 2013, 11:25 Last Edit: sep 28, 2013, 12:17 by richardcs65
NijlpaardAnimal, ik begrijp het niet helemaal meer 8)7. Je bevestigt de vraag van RJ dat de schuif alleen maar de grafiek onder de tempoduiding zoomt, maar hoe kan het dan dat er vervolgens wel een ander tempo weergegeven wordt?
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

animal

#36
sep 28, 2013, 11:41 Last Edit: sep 28, 2013, 11:41 by animal
Wie noemt mij hier een NIJLPAARD  :( .

Dat 'volgens mij wel' slaat op de vraag van RJ "Of mis ik iets? ".

Nijlpaard



Compatibiliteit: Vereist iOS 5.0 of nieuwer. Compatibel met iPhone, iPad en iPod touch.
Bron: https://itunes.apple.com/nl/app/livebpm-beat-detector/id554766778?mt=8

En is er ook voor Android https://play.google.com/store/apps/details?id=com.DanielBach.liveBPM&hl=nl


Allemaal leuk en aardig maar in de Appstore vind je hem alleen als je zoekt op iphone apps. En dat was dus ook het enige dat ik Hans aan wou geven. Dus wat mij betreft heb je gelijk
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Nijlpaard



Wie noemt mij hier een NIJLPAARD  :( .

Dat 'volgens mij wel' slaat op de vraag van RJ "Of mis ik iets? ".


Titel waar je trots op mag zijn 8) :+

Maar richard haalt idd zijn reacties door elkaar :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan


Ja, volgens mij wel. ;)
Als ik jouw opname afspeel en ik zet de BPM range op "90-150" dan geeft LiveBPM net zoals bij jou 140 BPM. Zodra ik de range verlaag naar "60-120", geeft ie keurignetjes 70 BPM aan.




Ik heb geen range 90-150  8)7
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

richardcs65


Wie noemt mij hier een NIJLPAARD  :( .


Oeps. Zo verwarrend was het nou :? Maar zal het nooit meer doen
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

animal


Ik heb geen range 90-150  8)7


Mijn fout  :F, de schuif verhoogt de laagste vermelde BPM waarde steeds met een factor 2, ik had dus '90 -180' moeten noteren.
Bij deze gewijzigd.

animal


Titel waar je trots op mag zijn 8) :+


Heb het uitgeprobeerd.............loop nu met blauw oog ........... mijn vrouw is het niet met je eens  ;(

Robert-Jan


Mijn fout  :F, de schuif verhoogt de laagste vermelde BPM waarde steeds met een factor 2, ik had dus '90 -180' moeten noteren.
Bij deze gewijzigd.


Ok ..gelukkig heb ik dan geen afwijking in de app ;)
Je hebt gelijk voor wat betreft de tempoduiding, daar heeft de schuif wel invloed op. Maar dan liep ik dus bij de 60-120 tegen het ding aan dat als ik dan een ballad tempo 60 speel hij 120 gaf op basis van de hihat die die oppikte.
Volgens mij zou dat op te lossen zijn als die schuif op de een of andere manier een soort van lowpass filter wordt....niet?

Begrijp me goed he..die app moet je vooral kopen! ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard



Heb het uitgeprobeerd.............loop nu met blauw oog ........... mijn vrouw is het niet met je eens  ;(


:+

Je MAG er ook trots op zijn. Dat is natuurlijk niet gezegd dat je dat dan ook meteen bent, tja en vrouwen zien het toch vaak anders als je ze een compliment probeert te maken -O-
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

animal


Maar dan liep ik dus bij de 60-120 tegen het ding aan dat als ik dan een ballad tempo 60 speel hij 120 gaf op basis van de hihat die die oppikte.

Mmmmm.... dat vind ik juist zo vreemd, dat ie dat doet heb ik zelf nog niet vast kunnen stellen, hoewel ik hem toch ook dicht bij m'n hi-hat heb liggen. Misschien kun je het toch nog eens proberen met een andere positionering van je iPad/iPhone (je hi-hat verplaatsen kan wat ongemakkelijk zijn ;-) )

Citaat
Volgens mij zou dat op te lossen zijn als die schuif op de een of andere manier een soort van lowpass filter wordt....niet?

Liever een extra schuif, doe hem de tip aan de hand zou ik zeggen.

Citaat
Begrijp me goed he..die app moet je vooral kopen! ;)

Ik had je al goed begrepen hoor, kopen, kopen , kopen, kopen, kopen dat ding.

Robert-Jan

Ja verder weg zetten helpt, maar ik ga de maker eens opsnorren ..wie weet, ik heb nog wel meer ideeen hiervoor.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

djska

Wat ik wel een interessante bevinding vond vorige week:
Ik speel Switch in Time van Count Basie (Straight Ahead CD) mee en daarna speel ik nog een paar minuten door met LiveBPM. Dus jazzride, hihat 2 en 4, rimclick op 4 en bassdrum zacht op elke tel. Dit bleek behoorlijk strak op de 180 te blijven, mooi dus. Maar nu zonder bassdrum op de tel, oops dat fluctueerde flink meer. Dus wat leer ik daar dan van: gewoon bass in 4en blijven doen :-)

Omhoog