Welke e-drum set moet ik kopen?

Gestart door Kaj, feb 10, 2013, 21:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Technobeat


Netjes Otje :)  , zie ik daar de snare van een TD-20 ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Otje

Nou .. tis iig een '125x'.(https://www.roland.com/us/products/pd-125x/) Jaartje geleden gekocht via MP. Voor de helft van de nieuwprijs (was €430) Ik dacht 'voor zo'n bedrag a €215 moe'k snel toeslaan'. Afijn, toen gedaan en keb er géen spijt van: 12 inch; ideaal maatje voor een snaredrum van een E-kit. De andere toms - '85 & '100- tevens ook in de loop van de jaren er bij gekocht. en uhh.. kzit wel aan m'n max; TD-4 rack is praktisch volgebouwd.

Ermahgert

Bedankt voor de antwoorden. :) Toch nog even een nieuwe vraag: er zit op Marktplaats niet gek veel verschil tussen een TD9 en een TD15. Nu zijn de TD15's die voorbij komen wel voorzien van de PDX-85 pads, de versies met de PDX-100 (of hoger) zijn al snel rond de 1200-1500 euro.

Nu ben ik op Youtube wat gaan zoeken naar de verschillen tussen de modules en de TD15 klinkt verrassend natuurlijker met aanslagen. Is de TD9 ook nog zo te tweaken met software zodat het wat volwaardiger en minder hol klinkt? Ik zie mensen bijvoorbeeld met de 'ezdrumming' software nog redelijk goed geluid uit een TD9 halen. Nu moet ik even de afweging zien te maken tussen of circa 900 euro voor een TD9 neerleggen en later voor een euro of 500 een nieuwere module halen of nog even doorsparen voor de TD15. Lastig, lastig... :)

Otje

Uit je eerdere post blijkt dat je (weer) wilt gaan drummen, Liefst vandaag nog. Is hiermee je vraag beantwoordt?
De TD-9 is goed genoeg. Natuurlijk er is en  je wilt altijd beter. Maar ja dat is zo,  was zo, en zal altijd zo blijven,; daar loopt iedere muziekkant-drummer dagelijks 'tegenaan'. Ze hebben er ook een naam voor..: 'hobby'.

Veel plezier!

Technobeat

Ik zie mensen bijvoorbeeld met de 'ezdrumming' software nog redelijk goed geluid uit een TD9 halen
Maar dat kan ook met een simpel TD-1 moduletje , die fungeert namelijk dan alleen nog maar als ' doorgeefluik ' .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

willem4130

Nu ik een nieuwe woning heb, is er een extra kamer beschikbaar waarbij 'meubelstuk' numero uno een e-kit mag worden.

Ik heb ooit een td6 gehad en vond dat toendertijd prima voor het geld maar wel ver afstaan van een akoestische set. Maar destijds was m'n budget ook iets anders dan hedentendage.

Ik ben op zoek naar een module die daadwerkelijke drumsounds het best benadert. Derhalve kom ik continu uit (obv internet research) bij 2 box. Ook de mogelijkheid om sounds in te laden vind ik een enorme pre. Samples ben ik niet in geïnteresseerd, daarvoor zou ik m'n spd-sx kunnen aansluiten, toch (al dan niet via een mengpaneeltje)?

Ik wil simpelweg een zo goed mogelijke benadering van akoestisch drummen maar dan stiller (hoe geluidslozer, hoe beter) en compacter (de footprint van een 5-delige akoestische set vind ik veel te groot, alhoewel ik denk dat dat hem met name in de diepte van de bassdrum en de poten van stands zit). Rare sounds ed zijn leuk maar vind ik niet belangrijk. Goed klinkende kits wel.

Een standaard 2box kit is een optie. Maar ik zie ook oa drum-tec en Jobeky voorbij komen wat er toch veel robuuster, realistischer en mooier uitziet naar mijn mening.

Een hard budget heb ik niet maar gevoelsmatig vind ik 4000 euro meer dan genoeg. Maar ik heb geen moeite met extra betalen indien het wat toevoegt.

Wat is volgens jullie de ideale e-kit als het gaat om optimaal te kunnen oefenen thuis? Mind you: ik woon in een appartement in de stad dus contactgeluid speelt voor mij een serieuze rol (gaasvellen dus?).

Alle tips en alternatieven zijn erg welkom (ook boven de 4000e) evenals andere merken modules/pads etc. Ik ben zeer benieuwd!
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Robert-Jan

Vst is geen optie?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat

destijds was m'n budget ook iets anders dan hedentendage.

Een hard budget heb ik niet maar gevoelsmatig vind ik 4000 euro meer dan genoeg. Maar ik heb geen moeite met extra betalen indien het wat toevoegt.
Iets met winnaar van de Staatsloterij oudejaarstrekking , of inmiddels een goede baan ?
Voor dat bedrag moet er toch wel een knappe set te krijgen zijn lijkt mij .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

ddrsonor

Nu ik een nieuwe woning heb, is er een extra kamer beschikbaar waarbij 'meubelstuk' numero uno een e-kit mag worden.

Ik heb ooit een td6 gehad en vond dat toendertijd prima voor het geld maar wel ver afstaan van een akoestische set. Maar destijds was m'n budget ook iets anders dan hedentendage.

Ik ben op zoek naar een module die daadwerkelijke drumsounds het best benadert. Derhalve kom ik continu uit (obv internet research) bij 2 box. Ook de mogelijkheid om sounds in te laden vind ik een enorme pre. Samples ben ik niet in geïnteresseerd, daarvoor zou ik m'n spd-sx kunnen aansluiten, toch (al dan niet via een mengpaneeltje)?

Ik wil simpelweg een zo goed mogelijke benadering van akoestisch drummen maar dan stiller (hoe geluidslozer, hoe beter) en compacter (de footprint van een 5-delige akoestische set vind ik veel te groot, alhoewel ik denk dat dat hem met name in de diepte van de bassdrum en de poten van stands zit). Rare sounds ed zijn leuk maar vind ik niet belangrijk. Goed klinkende kits wel.

Een standaard 2box kit is een optie. Maar ik zie ook oa drum-tec en Jobeky voorbij komen wat er toch veel robuuster, realistischer en mooier uitziet naar mijn mening.

Een hard budget heb ik niet maar gevoelsmatig vind ik 4000 euro meer dan genoeg. Maar ik heb geen moeite met extra betalen indien het wat toevoegt.

Wat is volgens jullie de ideale e-kit als het gaat om optimaal te kunnen oefenen thuis? Mind you: ik woon in een appartement in de stad dus contactgeluid speelt voor mij een serieuze rol (gaasvellen dus?).

Alle tips en alternatieven zijn erg welkom (ook boven de 4000e) evenals andere merken modules/pads etc. Ik ben zeer benieuwd!
Een uitstapje naar de Drum-tec winkel in Duitsland? Die hebben daar vanalles..... en gaan je zeker van een goed advies voorzien.

Otje

Alle tips en alternatieven zijn erg welkom (ook boven de 4000e) evenals andere merken modules/pads etc. Ik ben zeer benieuwd!
Ahá, laat me raden; €130 Willem 4000 nog wat. Voor dat bedrag heb ik nog wel een tip over.

 :? Dalijk bedoelt ie "boven de 4000 ste tip :(

67Deadman

Een hard budget heb ik niet maar gevoelsmatig vind ik 4000 euro meer dan genoeg. Maar ik heb geen moeite met extra betalen indien het wat toevoegt.

Wat is volgens jullie de ideale e-kit als het gaat om optimaal te kunnen oefenen thuis? Mind you: ik woon in een appartement in de stad dus contactgeluid speelt voor mij een serieuze rol (gaasvellen dus?).

Alle tips en alternatieven zijn erg welkom (ook boven de 4000e) evenals andere merken modules/pads etc. Ik ben zeer benieuwd!
Hoog budget of niet ik zou toch ook wat geld reserveren voor het isoleren van de kamer. Een e-drum blijft toch ook gehorig in een appartement. Om gezeur vooraf te voorkomen zou ik toch zeker iets doen oa aan het contact geluid van de bass drum op de ondervloer. Er zijn hier genoeg mensen op het forum die vragen hoe het zit met bv een tennisballen platform om het geluid van bass drum op te vangen.
Heb zelf eens de vergelijking gemaakt op de gaasvellen van bv Roland en de siliconen pads van de Yamaha. De siliconen pads kwamen voor mij wat stiller uit de box. De bekkens en hi-hat van de Roland maken toch ook redelijk wat plok geluiden al vind ik die van de Roland die ik heb (de VH13 MG , de CY14C MG en de CY15R MG) wat zachter van materiaal en wat minder harde plok geluid dan de vorige standaard bekkens/hi-hat die ik had van de Roland.
De bekkens/hi-hat van de Yamaha bv maken wat meer lawaai en zien er na het bespelen niet zo mooi meer uit. Je krijgt dan wat van die vegen op je bekkens/hi-hat.  Of je moet een keer kijken naar de Zildjan low noise bekkens ?
Toen ik zelf nog een akoestisch drumstel had omgebouwd naar een elektronsch drumstel was er toch meer lawaai van de tom's en bass drum op de gaasvellen dan met de set van Roland die ik nu heb.
Nu zit ik achter de garage in een schuur met een redelijk ge-isoleerde ruimte dus veel last hebben ze niet van mij maar als ze in de tuin zaten konden ze me meer horen dan met een normale e-kit.

Misschien in jou geval een Zildjan low noise bekkens, Yamaha Siliconen pads en een 2 box module ?
Al vind ik de Yamaha DTX 900 M ook een dijk van een module

Succes




kaboemba

Uitstapje drum tec is aardig, maar blijft natuurlijk een verkoper die zijn eigen spullen aan zal prijzen.

Persoonlijk en ik heb redelijk wat gehad, vond ik de markdrum yes de beste kwa dynamiek en speel gevoel (wat met elkaar te maken heeft), ook heel behoorlijke geluiden. Maar onbetrouwbaar, geen geluiden te laden en bovendien niet meer te krijgen en daarom weinig support.

Zeer goede tweede was de 2box zeker in combinatie met de jobeky drums.
De mijne was nog de oude versie van jobeky en de nieuwe is veel mooier en bovendien alle toms dual triggered (wat ik niet had).
Voor de prijs zeer mooi afgewerkt en gewoon goed.

Ik heb daarnaast diverse roland gehad (td10 en td 12) maar vond deze allemaal minder.

Kortom, ik zou met jouw budget voor de jobeky gaan, kijk alleen maar even naar het prijs verschil tussen een jobeky en een drum tec.
Voor de prijs van de goedkoopste drum tec heb je de duurste jobeky.
Heb je een pracht kit, 3 laags vellen, jobeky kabel systeem (minder kabels in het zicht).

Het is dat ik pas volledig terug gegaan ben op akoestisch, alleen nog de markdrum voor thuis, maar anders was dat het voor mij geworden.

willem4130

Hartstikke bedankt voor alle tips tot dusver!

Ik ga zeker een isolerend vloertje maken. Dit idee heb ik hier al vaak voorbij zien komen en lijkt me een must.

Ik neig inderdaad sterk naar de Jobeky set icm de 2box. De bekkens echter blijven tot dusver voor mij het grootste vraagteken waarbij de Zildjian low noice denk ik het beste speelgevoel hebben. Ben alleen nog niet overtuigd (te weinig ingelezen). Ik weet ook niet zeker of dat in combinatie werkend te krijgen is (moet ook hier nog even verder lezen :-))

Yamaha pads ga ik qua volume binnenkort eens testen. Ben benieuwd. Had niet verwacht dat deze stiller zouden zijn.

RJ: vst is ook een optie mits niet te gecompliceerd. Wat voor een setup zat je aan te denken?
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Jazz

Heb ook low noise bekkens. Als je wat harder slaat geeft dat ook aardig wat geluid hoor.
There is no music without jazz

Robert-Jan

#214
jan 04, 2017, 17:07 Last Edit: jan 04, 2017, 17:23 by Robert-Jan
RJ: vst is ook een optie mits niet te gecompliceerd. Wat voor een setup zat je aan te denken?
Natuurlijk is vst gecompliceerder dan je knop van je module aanzetten, maar goed de andere kant is, je krijgt er heel veel extra mogelijkheden bij.
Stel je neemt een wat oudere module en een laptop die je alleen daarvoor gebruikt dan heb je legio meer mogelijkheden.
Hele simpele zoals het afspelen van je playalongs maar voor je het weet heb je net als ik een complete multitrack drumstudio.
Ik neem nu bijvoorbeeld op in logic, na de opname zet ik hier en daar wat dingen recht en met 1 druk op de knop heb ik als ik wil een 8 of 12 sporen drumopname.
Jou kennende ga je dit willen ;)
Daarnaast als je alle filmpjes van drumde tv bekijkt met alle modules die ze hebben, dan kom ik steeds terug bij bijvoorbeeld deze
https://www.youtube.com/watch?v=zYCszTyAcww
Ik heb nog iets gezien/gehoord wat realistischer klinkt eerlijk gezegd.
Maar natuurlijk het is even vogelen als je er nog niet mee gewerkt hebt, maar als mij t lukt.. ;)

Iemand anders opperde al om eens naar drumde te gaan, natuurlijk je kan ook een ander merk kiezen, maar in de winkel van drumtec staat gewoon heel veel.
Twee uurtjes daar maakt voor jou heel veel duidelijk denk ik.


www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Jij gebruikt superior drummer 2, RJ?

Robert-Jan

Nee, EZ drummer met wat extra pakketjes, maar ik wil er nog wel een keer naartoe.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

NathanR

Ha allen,

Ik heb een paar maanden geleden mijn Tama Starclassic + wat bekkens de deur uit gedaan. Redenen hiervoor waren dat ik amper nog drumde, het geld heel goed kon gebruiken als investering voor mijn werk (klik). Het was wel de bedoeling er ooit een elektrische kit voor terug te halen. Want het blijft kriebelen, dat drummen.


Op zoek dus naar wat moois. Budget? 1000-1500 euro ongeveer en tweedehands.

Wat wil ik er voor terug?
 - Gaasvellen toms/snare
 - bij voorkeur snare wel groter dan de toms en op een snarestand
 - bij voorkeur hihat op hihatstand en niet aan een rack
 - kick groot genoeg voor dubbel pedaal
 - twee bekkens is voldoende maar niet van die halve maantjes

Waar heb ik so far naar gekeken?
 - Roland TD-20
 - Roland TD-12

TD-20 lijkt echter nog wat te hoog gegrepen en de TD-12's die worden aangeboden zijn vaak uitgebreid met allemaal extra's waar ik geen behoefte aan heb.

1e vraag dus: jullie nog tips? zie ik drumkitjes van andere merken over het hoofd?

2e vraag: wat is er mogelijk qua software op je laptop?
Als de drummodule enkel als triggermodule hoeft te werken scheelt dat ook weer geld niet waar? Of is dat te kort door de boch?


drfill

als iemand op zoek is naar acoustische looks/ sizes met een e-kit..
10x7" pearl EXX tom, 2 ply mesh, 125 euro  x 2      12x8" pearl EXX tom, 2 ply mesh, 125 euro  x 2
interne jobeky of triggera triggers voor toms 150 euro.    13x6" snare, 3 ply mesh, roland rt30HR  225 euro
18x15" yamaha bassdrum 300 euro, of 20x16" pearl EXX 200 euro,   3 ply mesh kick 60 euro, bassdrum trigger 60 euro
of een yamaha gigmaker studio kit, of mapex tornado studio kit ± 300 euro  en deze zelf ombouwen met triggers /gaasvellen.
set goedkope ondervellen en voorvel (1 ply)  125 euro,   hardware, snarestand/ tomhouder/ cymbalstands 2e hands  250 euro,
roland cymbals en hihat 2e hands kopen van marktplaats o.i.d  500-600 euro
roland td-12 module 2e hands kopen igv. vst sounds triggeren,  toontrack vst software speelt 'het beste' (vind ik)
hihat sounds spelen het beste uit roland module (mijn mening)  toms en bassdrum binnenkant linen met acoustisch noppen foam.
dit zie je niet, maar verschil hoor je wel..      zelfde als 'rubber' vs. metalen cymbals, is wel geluidsverschil..
jobeky heeft trouwens hele goede prijzen, hier kun je het haast niet zelf voor ombouwen..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

animal

Nee, EZ drummer met wat extra pakketjes, maar ik wil er nog wel een keer naartoe.
Superior Drummer 2.0 wordt nu voor € 139,00 aangeboden, is bijna voor niks toch?

Robert-Jan

Helemaal mee eens,  ik heb al een paar maanden op de lijst staan dat ik mn oude macbook moet wegbrengen om 'm  te laten upgraden om die helemaal daarvoor te gaan gebruiken..#zegmaarluiedonder.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Ed_bass

hoi allen,

ben nieuw hier ;) speel sinds vele jaren basgitaar als hobby maar krijg steeds meer "zin in" ook te gaan drummen (mede doordat het bij jamsessies haast lijkt of tegenwoordig iedereen bas speelt...)
 
i.v.m geluidsoverlast zal dit een e-set moeten worden. Mag niet al te veel ruimte innemen.
Al een aantal dagen aan het rondkijken op internet, youtube en ook dit forum en met name dit topic doorgelezen.
Zie vaak de Roland TD-4 aanbevolen om mee te starten, 2e hands van MP maar dit advies stamt vaak al uit 2013.
Is dit nog steeds een bruikbaar advies of zijn er nu betere opties om mee te starten.

TD-11KV + GoEdrum HH

Otje

#222
jun 07, 2017, 22:03 Last Edit: jun 07, 2017, 22:11 by Otje
Kben ook begonnen met een Roland TD-4.  Roland staat er om bekend dat er veel uitbreidingsmogelijkheden zijn.  Marktplaats staat er vol van. Kijk die van mij maar eens..

Zo begonnen:


 uiteindelijk zo geworden..


Kost een paar centen- keb 't ook beetje bij beetje steeds verder uitgebreid- maar dan hebbie ook wat, iets waar ik best wel trots op ben.

Ed_bass

#223
jun 08, 2017, 00:14 Last Edit: jun 08, 2017, 00:23 by Ed_bass
Wow dat is een mooie set geworden @Otje
Goed om te weten dat er zoveel uitbreidingsmogelijkheden zijn met een TD-4.  Past dat er allemaal op kwa aantal ingangen voor pads en cymbals?
De originele rubberen toms zullen wel als eerste voor upgrade in aanmerking komen, als ik voor een TD-4 ga.
TD-11KV + GoEdrum HH

Otje

#224
jun 08, 2017, 09:39 Last Edit: jun 08, 2017, 13:57 by Otje
Er is in de loop van de tijd een module bij gekomen (TD_6) Je ziet h'm niet maar hij hangt ergens tussen de 'floor'toms'. Tis nog wel hetzelfde TD-4 rack dat ik gebruik en een enkele losse standaart om alles kwijt te kunnen. Al met al een oudje, maar eentje waar ik moeilijk afstand van kan doen.
BTW: De TD-4 module drumkit heeft 1 xtra aansluiting voor uitbreiding, wil je meer dam kan je ook aan de slag met een TMC-6. Tis een uitbreiding die je aansluit op je al bestaande module zodat je 6 xtra aansluitingen heb

Voorbeeld ,maar dan met een TD-20 module


 Ook ik wil wel eens wat anders. maar in deze kit hebbik zoveel energie (+geld) gestopt, is helemaal aan mijn wensen aangepast wat de samenstelling betreft; Een -betaalbare-gelijke set is niet zomaar 1,2,3 te vinden.
 Keb zelfs nog wat 'restmateriaal  over waarmee ik een set* heb samengesteld. Moet nie gekker worden". (kwil er ook vanaf en staat te koop )

*Deze:

Omhoog