Het "BASDRUMPEDAAL" topic

Gestart door Juniper, sep 15, 2011, 22:11

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Stokmans

Het onstaan van speling heb je meestal aan jezelf te danken vanwege verkeerd transporteren, verkeerd optillen, etc. Ik heb mijn IC inmiddels een jaar of 8 en nog nooit (!) een probleem mee gehad, het kleine beetje speling is net zoals in het begin. Hij wordt altijd in de koffer vervoerd (en zelfs op het podium gemonteerd en weer uit elkaar gehaald) en heeft in die 8 jaar honderden optredens en een veelvoud aan repetities doorstaan.

En wees nou eerlijk, wie van jullie merkt die speling nou echt met spelen?

Dribbel

Ik heb mijn pedalen (Sonor en Yamaha) nooit uit elkaar en nooit in een koffer, en ook geen noemenswaardige speling op de assen. De Sonor heb ik nu 12 of zo jaar, en de yamaha 4....
Yamaha recording & sabian

dunDaan


En wees nou eerlijk, wie van jullie merkt die speling nou echt met spelen?

Dat ligt er aan of je linker pedaal ook een veer heeft of niet. De betere pedalen hebben alleen veren op het rechterpedaal, daardoor blijft de speling op de cardan-as de hele tijd naar 1 kant staan; dan zul je er weinig last van hebben, tenminste. Wanneer je ook een veer op je linker pedaal hebt kan het zijn dat de speling in je kardan-as op en neer staat te flipperen, en dan merk je het wel degelijk, want dat zet ook door naar je klopper. (Daarnaast wordt de speling dan ook heel snel erger)
Het gaat er uiteindelijk natuurlijk ook om hoe zorgvuldig je met je pedaal omgaat. Als je 'm tijdens het vervoeren aan de kardan-as oppakt en in je auto pleurt vindt je pedaal dat minder leuk dan wanneer je 'm netjes uit elkaar haalt.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

drum1964

De pedalen op een zo recht mogelijke lijn opstellen helpt ook wat om de koppelingen te sparen.

Mijn pedalen worden altijd netjes behandeld en in hun koffer vervoerd.

Het zullen maandagochtend exemplaren geweest zijn. :+
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Joris

#179
jan 09, 2012, 17:23 Last Edit: jan 09, 2012, 17:24 by Joris

En wees nou eerlijk, wie van jullie merkt die speling nou echt met spelen?


Om heel eerlijk te zijn merk ik het wel, echt. Vooral als je 2 bassdrums gewend bent.

TheLion

En wees nou eerlijk, wie van jullie merkt die speling nou echt met spelen?


Merk ik heel goed als ik heel-toe speel.Ik speel in een punk-rock bandje en tijdens repetities heb ik daar geen last van.Als ik covers speel en snelle dubbelbas moet spelen, waarbij ik heel-toe gebruik, is het heel erg vervelend.

Jeroenov





Vanmiddag tijdens de bandrepetitie mijn pedaal 'plaat' afgebroken. Er zat een klein scheurtje in, maar nu is hij dus helemaal afgebroken. Het is een gibraltar 9611-DD pedaal.

Weet iemand waar ik zo'n onderplaat het snelst kan krijgen/bestellen?

ArcticLight

#182
jan 22, 2012, 20:18 Last Edit: jan 22, 2012, 20:19 by ArcticLight
Ik denk dat je ongeveer even duur uitbent als je een nieuw pedaal koopt dan dat je het laat repareren. Maar om op je vraag in te gaan: volgend deze PDF moet je de nummer 12 -  GRP2 Quick Release Rock Plate bestellen. ;)

Jeroenov

Het lijkt me sterk dat zon plaat net zo duur is als het pedaal, het is trouwens een dubbel-bass pedaal. Ik ga gibraltar maar even mailen denk ik. Bedankt iig!

harmen 18

En anders maak je met een mooi traanplaatje wat moois. Dat ziet er nog heftig uit ook. (of je laat het doen natuurlijk.

Otje

Gister de Mapex Falcon binnen gekregen. Wat een geweldig solide (enkel)pedaal. Ik speelde voorheen op een Pearl uit de vorige eeuw en die piepte en knarste aan alle kanten. Wat een verademing is dan zo'n snelheidsduivel. Ben nog de juiste afstelling aan het zoeken. Er zitten zowiezo al 3 aandrijvingen bij: Ketting, riem en 'direct drive'. Deze laatse  moest je voorheen als xrta optie bij kopen maar zat er nu als accessoire bij in(Thomann). Wat voor aandrijving heeft jullie voorkeur bij andere pedalen en waarom? Ook anders dan anderen zijn de 2 gewichtjes van respectievelijk 10- en 20 gram. Deze zijn te plaatsen in de klopper. Het is verder zonder enige opsmuk zoals bij de Demon Drive (te veel instel/afstel mogelijk) of nicknames als 'Power glide, Flexiglide of wat voor onzin allemaal. Deze Falcon is 't beste van wat ik tot nu toe onder mn schoenzolen heb gehad.

Erik

Ik heb met dezelfde vraag rondgelopen een flink wat jaren geleden: direct drive, riem of ketting. Toen heb ik ketting besloten. Heeft toch de 'zweep-action' die de direct drive mist, maar juist te is bij het riempje. Zoals bij alle drumonderdelen: kwestie van smaak.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Joris

Ik speel nu met direct drive maar vind persoonlijk belt drive een goede tussenweg. Voelt net wat directer dan ketting maar iets minder extreem dan direct drive.

animal

#188
feb 25, 2012, 00:44 Last Edit: feb 25, 2012, 00:47 by animal
Ik speel zelf met de Demon Drive (dubbelpdaal) en de Eleminator en ben er zeer over te spreken.
Ik ben ook zeer te spreken over allle afstelmogelijkheden, niet dat ik ze dagelijks verander (ook niet half jaarlijks overigens), maar als je op verschillende afmetingen bassdrum's speelt kan een andere instelling net even lekkerder spelen. Als je tevreden bent over een pedaal met instellingen "af fabriek", prima, instel- en afstelmogelijkheden "onzin" noemen vind ik echter een vorm van kortzichtigheid en een oud pedaal vergelijken met en nieuwe lijkt me geen objectieve methode.

drummermaarheeze

Gezien de goede verhalen die ik hier lees over (oude) Camco-pedalen, wil ik 'm ook wel eens proberen. Nu heb ik voor een klein prijsje het Camco-pedaal uit deze advertentie kunnen overnemen:
http://link.marktplaats.nl/534535194
Er is echter één mankement: de veer ontbreekt.
Ik heb al een hoop veren gezien op internet, en in de muziekwinkel zullen ze er ook wel genoeg zijn, maar maakt het nog iets uit welke ik erop zet? Zit er verschil in verschillende veren?
Alvast bedankt!

Joris

De ene zal wat strakker dan de andere kunnen maar met bijv een standaard pearl veer kan je waarschijnlijk niet fout gaan.

Otje

Drmmrmaarheze; voor mn oude pedalen haalde ik veren van oude strand/tuinstoelen of ligbedden. Van verschillende stoelen  zijn allemaal net ietsje anders in lengte maar dat maakt het juist zo gemakkelijk. Ze passen bijna altijd, schelen een fractie`voor 't gevoel' en er zit er altijd wel éen tussen die je bevalt. Ze zijn ijzersterk, en kosten niets. En mocht er éen kapot gaan dan hebbie  d'r een partij in vooraad.... *)

harmen 18

#192
feb 28, 2012, 23:02 Last Edit: feb 28, 2012, 23:03 by harmen 18
Hier bij ons is een hobby-bob winkel waar ze veertjes in alle soorten hebben, met haakjes, extra sterk, rond, etc.

Met haakje werkt perfect, wel de wat zwaardere versie nemen.

drummermaarheeze


Gezien de goede verhalen die ik hier lees over (oude) Camco-pedalen, wil ik 'm ook wel eens proberen. Nu heb ik voor een klein prijsje het Camco-pedaal uit deze advertentie kunnen overnemen:
http://link.marktplaats.nl/534535194
Er is echter één mankement: de veer ontbreekt.
Ik heb al een hoop veren gezien op internet, en in de muziekwinkel zullen ze er ook wel genoeg zijn, maar maakt het nog iets uit welke ik erop zet? Zit er verschil in verschillende veren?
Alvast bedankt!


Pedaal is ondertussen binnen, met een verassing: de eigenaar had het veertje toch nog gevonden! Probleem opgelost dus.
Vanavond gerepeteerd met het pedaal en dat beviel goed! Voelt erg solide aan, loopt rete-soepel en de klopper leek een iets vetter geluid uit m'n bassdrum te halen.
Morgen ga ik 'm eens goed poetsen want dat heeft ie wel nodig....

Joris

Ben beniewd, ga hem sowieso niet kopen want ik blijf toch wel bij direct drive, maar toch.



Ik kwam dit ook nog tegen op het pearlforum.

http://www.pearldrummersforum.com/showthread.php?253871-Demon-Drive-with-Eliminator-Cams


Nlz

Geischa, Rick en ik hebben hem gisteren even bepoteld op de Messe, en we vonden alle drie dat-ie te licht aanvoelde. Nou kan dat natuurlijk aan de veerspanning gelegen hebben, maar de eerste indruk was niet heel positief.
Dit in tegenstelling tot het nieuwe transformer-pedaal van Sonor, met die goeie ouwe Camco-feel:


Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Robert-Jan

Ik vind het daarintegen een geweldig pedaal.. Smaak he  :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal


Smaak he  :Y


Die dingen zijn niet te vreten toch??

Rick


Ik vind het daarintegen een geweldig pedaal.. Smaak he  :Y


Die chain demondrive gaat echt onwijs soepel, maar voor mijn idee zit er totaal geen gevoel in. Ik had er meer moeite mee dan met een instap pearl enkel-ketting pedaal.

harmen 18

zo'n enkel instap pedaal van Pearl (p-900 vindt ik fijner dan zo'n dw met veel nullen en er een cijfer voor.

Hij is veel goedkoper.
Voor mij minstens net zo fijn.
Hij is minder lomp/zwaar.
Hij loopt soepel.

Natuurlijk zal ik wel een keer wat anders kopen (want zelfs ik ben een mens), maar voor het geld is dat ding echt te gek.

Omhoog