Rims, houdsystemen, tomhouders, etc.

Gestart door harmen 18, okt 04, 2011, 17:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

harmen 18

Hallo,

Ik ben van plan om rims voor mijn toms te kopen.

Nu heb ik een aantal vragen:

Is er een goede reden om duurdere rims te kopen? Het is toch gewoon een krom stuk metaal? Bij tom houders snap ik het i.v.m. schroefdraad, maar rims?

Ik heb momenteel 2 tomhoud systemen. Die van pearl met een ronde buis en een soort van yamaha (6-hoekige pin) alleen dan van adams.
Zit er een voordeel aan één van deze systemen of is wat anders dan nog weer beter?

Ik heb dan van beide niet genoeg tomhouders/armen voor 3 toms.

(als iemand (tweedehands) wat heeft mail maar)

Tijn

Het grote voordeel van goede rims, is dat deze geïsoleerd zijn opgehangen. Dat zorgt ervoor dat trommels in ene veel meer klank krijgen! Wat voor rims je moet kopen, hangt af van je soort ophanging. Ik zelf prefereer een gewone snare stand, maar dat gaat lastig met meer dan twee toms. Succes!

stick tight

Over dat RIMS verhaal zijn de meningen verschillend. Naar mijn mening maakt het niet uit of je dure gauger rims hebt of een goedkope kopie (stagg/dixon etc). Ook daar krijg je rubberen isolatoren bij dus je toms hangen helemaal vrij. Het prijs verschil is het mij niet waard iig..

Tom houders is puur een voorkeurskwestie. Ik heb een tijd pearl houders gehad en ben toen overgestapt naar L-rods van mijn tama. Nooit meer iets anders dan dat voor mij. Maar het is echt zo, wat vind jij zelf het prettigste?


Tijn

Er zit wel degelijk een verschil in kwaliteit tussen goedkope B rims, ook al zijn die geïsoleerd.
Kwestie van tijd voor die goedkope rims half kapot liggen en bv. de originele GAUGER RIMS nog fier overeind staan...

musiqman

Ze zullen niet (snel) kapot gaan.

Het probleem met de goedkopere rims is dat ze de ketel kunnen vervormen doordat ze niet 100'' rond zijn gevormd zoals Gaugers wel.

mangoie

Waar kan je in Nederland die Gauger RIMS eigenlijk krijgen? Ik kan niet zo 1,2,3 een webshop vinden waar ze te koop zijn. :?

musiqman

Muller Amsterdam heeft er nog liggen, ik denk Piet Klaassen ook nog wel.

animal

Ik heb zowel de prijsvoordeliger RIMS  als de Gauger RIMS, uit eigen ervaring kan ik je mededelen dat de originele Gauger RIMS een langere sustain opleveren dan de namaak variant.
Het verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het eigen gewicht van de RIMS, Gauger is van aluminium en dus lichter dan de kopie, die van staal is.
Let wel, bij een dunne en lichte ketel is het verschil tussen beide type RIMS groter dan bij gebruik in combinatie met een dikke/zware ketel.

V.w.b. de tomhouders, dat is een kwestie van smaak, ook hiervan heb ik zowel de Pearl modellen als die van Sonor/DW . Persoonlijk vind ik dat ik met de Pearl tomhouder de tom makkelijker kan positioneren, maar veel verschilt het niet.

Nickvm


Waar kan je in Nederland die Gauger RIMS eigenlijk krijgen? Ik kan niet zo 1,2,3 een webshop vinden waar ze te koop zijn. :?


Krijgen niet, kopen wel  :+
Tama, Meinl, Pro Mark, Remo.

mangoie


harmen 18

Bedankt voor alle reacties.

De rims die ik zie ken en ook regelmatig zie hebben op de plekken waar de stemschroeven zitten geen ronde maar soort van ovale gaten, dan lijkt het me onmogelijk dat die de trommel of krom drukken of krom trekken. Toch?

Systeem van voorkeur heb ik niet echt, zolang er goede tomhouders voor zijn.

Ik kijk wel even rond. waarschijnlijk wordt het wel het goedkope stuk krom ijzer, gaugers zijn mij  iets te duur.

drummermaarheeze

Ik heb hier ook een vraag over. Ik heb een oude Pearl Export (die met doorlopende spanbokken), die ik gebruik voor repetities en af en toe een optredentje.
Als ik op mijn toms sla terwijl ik ze alleen maar aan de rim vasthoud klinken ze best aardig, met redelijke sustain. Als ze eenmaal op de tomhouder staan (buis door een gat in de tom) is alle sustain weg.
Kan ik dit verhelpen met een soort rims? En klopt het dan dat ik kortere tomhouders moet gebruiken? Ik wil er niet te veel aan uitgeven, zoveel is de set niet waard natuurlijk. Ik wil het drumstel wel graag blijven gebruiken voor deze doeleinden. Alle tips zijn welkom!

Robert-Jan

Je zou een iss erop kunnen zetten.. Korte tomhouders is dan wel handig..maar met een ijzerzaagje kort je die zo in..
Wat je eerst zou kunnen proberen is je toms helemaal op het eind vast te maken,zodat je zo min mogelijk stang in de tom hebt,dat kan al flink schelen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

stick tight


Je zou een iss erop kunnen zetten.. Korte tomhouders is dan wel handig..maar met een ijzerzaagje kort je die zo in..
Wat je eerst zou kunnen proberen is je toms helemaal op het eind vast te maken,zodat je zo min mogelijk stang in de tom hebt,dat kan al flink schelen.


ISS is niet optimaal omdat je dan redelijk wat spanning op de spanrand hebt. Het is een bekend gegeven dat toms sustain verliezen zodra je ze vast maakt. Voor pakweg 30 euro heb je een rims kopie en daarmee is het euvel makkelijk op te lossen. Waarschijnlijk past je tombracket er gewoon op en zit het gat in de ketel op dezelfde hoogte als je bracket. Je toms kunnen dan wel vrij resoneren en hierdoor hoef je niets in te korten.

Ik heb dat een tijd terug gedaan met een forum en het scheelde echt heel veel in resonantie en projectie.


Robert-Jan


ISS is niet optimaal omdat je dan redelijk wat spanning op de spanrand hebt. Het is een bekend gegeven dat toms sustain verliezen zodra je ze vast maakt. Voor pakweg 30 euro heb je een rims kopie en daarmee is het euvel makkelijk op te lossen. Waarschijnlijk past je tombracket er gewoon op en zit het gat in de ketel op dezelfde hoogte als je bracket. Je toms kunnen dan wel vrij resoneren en hierdoor hoef je niets in te korten.

Ik heb dat een tijd terug gedaan met een forum en het scheelde echt heel veel in resonantie en projectie.



In dit geval gaat het niets uitmaken qua sustain, of je nou de iss neemt of goedkope rims kopie..
Je gaat winst boeken met ieder systeem ten opzichte van hoe het nu is, want de tomhouder in de arm is killing voor iedere tom.
Het blijft echter een oude export tom met een gat erin..er zijn 10000 en sets met iss, je ziet nauwelijks mensen overstappen op rims omdat dat beter klinkt.
Wil je wel geld uitgeven kies dan een optimount.
Experimenteer eerst maar eens, eerst de tomarm helemaal in dit ketel..dan helemaal op t eind, tot die er net niet afvalt,maar stevig vast zit.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drummermaarheeze

#16
okt 06, 2011, 01:26 Last Edit: okt 06, 2011, 01:31 by drummermaarheeze
Wat is, qua klank, het verschil tussen Rims, ISS en optimount? Ik vind dit drumstel het niet waard om veel te investeren, maar als ik op een voordelige manier de klank/sustain kan verbeteren... Ik snap dat deze Export niet gaat klinken als een high-end kit....


drummermaarheeze

Die waren eigenlijk voor mezelf bedoeld Harmen....

harmen 18

Ik had hem al gemaild voordat je hem postte, mailt alleen niet terug.........

drummermaarheeze

Ik gun ze je wel hoor! Ik weet toch nog niet zeker wat ik wil. ;)

Cookie


Wat is, qua klank, het verschil tussen Rims, ISS en optimount?

Nou ik heb de Gaugers (imitaties), ISS en de Optimounts gehad.
De ISS moet je gelijk vergeten. Je toms hangen dan met de spanrand vast aan je houder. Het lijkt mij niet alleen op de lange duur niet goed voor de randen, maar het geluid wordt ook meteen vervormd. Op zich niet zo raar want er staat continu flinke spanning op.

Bij de Gaugers en de Optimounts hoor ik kwa klank geen verschil. Wat ik wel vond was dat de toms bij de Gaugers wat beweeglijker waren. op zich geen ramp, maar het hangt allemaal net wat minder stevig vast.

Op mijn huidige set zitten allemaal optimounts en dat vind ik persoonlijk de beste oplossing. Mijn toms hangen hartstikke stevig aan de houders en klinken heel erg open.

Ik overweeg er nog een set bij te kopen, maar dan zet ik gelijk optimounts op de toms (ondanks dat ze standaard worden uitgeleverd met Gauger-imitaties)
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

mangoie


Wat ik wel vond was dat de toms bij de Gaugers wat beweeglijker waren. op zich geen ramp, maar het hangt allemaal net wat minder stevig vast.


Dat is toch juist beter? Je wilt dat de toms vrij resoneren, en het lijkt mij dat ze dat juist doen als ze een beetje deinzen. Als ze dat niet doen bij een optimount wordt juist de trilling van de ketel gedempt. Als ik puur naar de constructie kijk zou ik concluderen dat RIMS de beter geïsoleerde ophanging is.

Eigenlijk zou iemand gewoon met een goede microfoon een tom moeten opnemen die eerst wordt bevestigd met een rozet die aan de tom vastzit, daarna met RIMS en tenslotte met een Optimount. Desnoods stemmen met een tensionwatch zodat je elke keer dezelfde stemming hebt.   

Een beetje zoals dit, alleen het wat beter aanpakken:


De Optimount resoneert minder, maar dat kan net zo goed de stemkunsten van de beste vent hebben gelegen. 

harmen 18

Dat zou ik best wel een keer willen doen (als ik rims heb). Ik heb ook de iss van pearl dus kan ik die ook uitproberen.

Mijn stemkunsten zijn alleen een beetje matig en een tensionwatch heb ik ook niet.


paQ

#24
okt 09, 2011, 13:58 Last Edit: okt 09, 2011, 14:01 by paQ
sja nouja.... nu klinkt een stemming ook al weer anders aan een rim dan aan een optimount.
in de klap aan de rim hoor je ook duidelijk een downpitch, die zit er bij de optimount niet in(gestemd)

stemmen en resoneren lopen hier wat door elkaar vind ik.

dit vergelijk is niet heel goed gedaan.

Omhoog