tomhouder voor ongeboorde bassdrum, überhaupt verkrijgbaar?

Gestart door Asbadrums, okt 22, 2013, 16:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Paul

Het kan prima R-J, dat ben ik met je eens. Maar dan moet ASBAdrums wel willen boren in de ketel. Wilt hij dan niet, dan vind ik de optie van Paintpro zeer interessant om uit te werken.

harmen 18

Zet de opties is op een rijtje:

-  Een goedkopere tomhouder op je bassdrum schroeven  :N

-  Een dure dw tomhouder op je bassdrum schroeven.
-  Een dure dw tomhouder op je bassdrum laten schroeven.

-  Zelf een systeem gaan bedenken om je tomhouder op je bassdrum te maken zonder te boren. (moeilijk en waarschijnlijk niet zo heel mooi)

-  Ludwig atlas. (Duur en niet orgineel)

-  Ermee leven dat de set geen houder heeft en stands of een rack gebruiken.

-  De kit verkopen en wat anders kopen?


Persoonlijk zou ik (in jou geval) voor de dw houder gaan. Durf je hem er zelf niet in te boren, Ga dan naar een goede drumwinkel of goede meubelmaker.

Paintpro


Ik kan me het probleem van TS heel goed voorstellen. Twee losse standaards werkt gewoon niet zo snel als een dubbele tomhouder op te bassdrum. Die tomhouder voorzie je van locks, op de basdrum zetten, toms eraan en klaar.
Alleen maar tof toch als er hier een oplossing kan worden gevonden waarbij er niet hoeft te worden geboord en er tóch een tomhouder op de bassdrum hangt?

@Paintpro
Ik ben wel benieuwd naar je optie. Ik zat ook al na te denken hoe je een soort Optimount zo kunnen namaken. Een "zwevend" plaatje waar de DW tomhouder op wordt gemonteerd vind ik wel een goed idee. Enige probleem wat ik zie is de bevestiging onder de lug, dan komt de lug hoger te liggen en moet de stemschroef er scheef in. Voor een bassdrum wellicht niet zo'n probleem omdat die vaak lage velspanning hebben.
Doorgaand op dat idee denk ik nu aan een soortgelijke constructie die, à la Optimount, aan de spanschroeven hangt?
Nadeel is beide constructies gaan doorhangen in het midden. Om dat te voorkomen zou je twee wanden kunnen maken toevoegen (soort I-profiel).


De lug komt idd iets naar boven.
Maar ik denk dat dit verwaarloosbaar is.
Om te voorkomen dat het in het midden door gaat hangen zijn die wanden idd een goed idee.
Veel makkelijker nog is een stukje rubber eronder zetten, tussen de plaat en de kick.

Betwistbaar of het de klank ten goede komt, maar, ketel is weer terug te brengen naar origineel en het zou moeten werken.

Nog een andere optie [wel wat kostbaar] is een snarelug pakken [op een verhoging] en er aan de binnenkant een optimount tussen schroeven. Eventueel een plaatje aan de onderkant van de optimount om beschadiging door de tomholder te voorkomen.

Paul

#53
okt 27, 2013, 16:51 Last Edit: okt 27, 2013, 16:54 by Paul
Een DW snarelug met aan de binnenkant een Optimount (-achtige) ophanging is inderdaad geen slecht plan. Maar dan kan de bevestiging net zo goed aan de andere kant, scheelt een nieuwe lug.

In het midden ondersteunen met één stuk rubber zou kunnen. Ik zat in eerste instantie te denken aan enkele kleinere ondersteuningen, maar door trillingen krijg je dan alsnog plaatselijk beschadiging van de lak. (Kijk maar de plek waar sommigen hun stokken op de bassdrum leggen).
Een andere optie is een plaat met meerdere ribben gebruiken, die ribben geven veel buigstijfheid. Soort grill-ijzer idee.

Nadeel is dat Optimounts maar tot 18" gaan geloof ik, dus hoe dan ook moet je zelf iets gaan maken. Tenzij je dat kan verchromen ziet het er al snel uit als een beunproject, zonde van de looks van zo'n mooie DW.

Ik ben benieuwd! En ik wel meedenken over de uitwerking van dit projectje. :)

Paintpro

Door de Optimount aan de binnenkant te bevestigen, zou je in staat moeten zijn het feit op te vangen dat hij niet groter kan dan 18" diepte. Ik gok namelijk dat de binnenmaat zich dan meer in de 16" regionen bevind.

Ik weet niet wat voor finish de Collector van TS is? Zelfde geld past het er schitterend bij ;-)

Robert-Jan

En dan t gewicht van de toms en plaat en houder op 4 snaredrum lugs?




www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Asbadrums

Citaat
Waarom zo mysterieus? Er zijn wellicht meer forumleden die daar interesse in hebben.

Of is het:"Hij, die niet genoemd mag worden"?


Als ik een privé mailtje krijg vind het enigszins ongepast om direct (zonder toestemming te hebben gevraagd) zijn naam hier op het forum te noemen, maar hij maakte zich al snel zelf bekend...geen probleem dus :)

Rick


En dan t gewicht van de toms en plaat en houder op 4 snaredrum lugs?


Naast dat bij een snaredrum lug de stemschroef dichter op de ketel zit dan bij een DW bassdrum lug. Ik ben bang dat je dan niet meer over de bassdrumhoop heenkomt met je schroeven.

Paintpro

@ Rick: Daarom ook iets onder de snarelugs om dat te compenseren.

@ RJ: Gewicht is inderdaad dan lastiger. Anderzijds, wat hang er normaal aan een optimount? Zou het gewicht van een 10 & 12 + tomholder (want de plaat is overbodig bij een Optimount) veel groter zijn dan wanneer een 16" floor alleen aan een optimount hangt?

Robert-Jan

Op deze manier hangt het niet maar ligt het en komt het volle gewicht op de insert van de lug.
De optimount moet ook vast zitten, je wil niet dat het kan gaan schuiven. De insert van dw zijn al niet de sterkste die er zijn. Vergeet niet dat een snaredrumlug geen massief geheel is, het gewicht komt op vier van deze dingetjes terecht,



En dan is er nog het ding dat je een tomhouder moet hebben die aan de ene kant in de optimount kan en aannde andere kant twee dw toms kan herbergen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Kan een 18" Optimount de breedte tussen twee lugs wel overspannen? Daar zie ik ook een probleem.

Normaal gesproken hangt de tom aan een Optimount, de kracht is voornamelijk in lijn met de twee strips. Nu komt alle kracht loodrecht op de twee stripjes van de Optimount.
Van de andere kant, je kan ook een 18" bassdrum aan een Optimount hangen. Dat heeft Animal volgens mij ook bij zijn grote set. En dan hangt alles ook aan de 4 inserts.

Je zou via een constructie onder de lugs 4 ophangpunten kunnen maken voor een 18" Optimount. Dan kan je een stevigere constructie maken en de afstand zowel in omtreksrichting als lengterichting verkleinen.

animal

@Paul
Op mijn gongbass zitten gewoon 2x tomholders bevestigd, ik gebruik dus geen optimount.

Wouters

Kwam dit afgelopen weekend tegen, misschien een alternatief / inspiratie (wel een retro-concept):

Ludwig 1957 Shelmont rail consolette




Paul


@Paul
Op mijn gongbass zitten gewoon 2x tomholders bevestigd, ik gebruik dus geen optimount.

Oké, mijn fout. Ik meende me te herinneren dat je een 18" bass middels een Optimount aan je rack had hangen.
Ik heb het in ieder geval ergens gezien dus het zal vast wel kunnen.

animal

Oeps... sorry, je doelde op mijn Masterworks. Dat betrof een 16x16" hangende floortom die ik als bassdrum gebruikte.  Deze was idd met behulp van een optimount (liggend) aan het rack bevestigd.

Dennis Boxem

Ik zou gewoon voor de DW tomhouder gaan. De Optimount-constructie die hier gesuggereerd wordt is leuk, maar je hangt zoals RJ al zegt veel gewicht op vier kleine lug-inserts. Daar komt nog eens bij dat je vier spanbokken moet vervangen voor snaredrummodellen, dat daar vervolgens een hogere onderligger op moet en dat er een groot stuk Pearl Hardware op je bassdrum komt te zitten. Dat wordt gewoon heel erg lelijk en vooral ook heel erg groot.

Ook die Ludwig Atlas Mount gaan hem wat dat betreft niet worden. Die hebben echt een heel specifieke look, en dat past ook niet bij de rest van de kit. Tanco, dat je al een kapot model op een rental kit bent tegen gekomen verbaast me, want er kan eigenlijk niet veel meer aan kapot dan een normale spanbok/rozet. Maar goed, met grof geweld krijg je alles stuk natuurlijk, en met rentals wordt niet altijd even netjes omgesprongen.

grtz!

Dennis

musiqman

Je zal het vast gezegd hebben, maar waarom uberhaupt een tomhouder?
twee multiklemmetjes van 15-40 euro aan weerzijde van de kick aan een boomstand (zodat je genoeg flexibiliteit hebt wbt plaatsing van cymbals) en klaar is kees.

Hoef je niet te boren is vaak net iets lichter en geeft je meer mogelijkheden in plaatsing (1 of 2 toms)

Als je dan toch wilt boren is zo'n atlas mount niet zo heel gek idee. Kwam deze laatst tegen:


Ook twee toms op 1 railmount, is afwisselen naar 1 tom (en die kans is er altijd, zeg nooit nooit) een stuk makkelijk.

Robert-Jan


Je zal het vast gezegd hebben, maar waarom uberhaupt een tomhouder?


Lees dat dan gewoon even terug.. ;)

Citaat


Als je dan toch wilt boren is zo'n atlas mount niet zo heel gek idee. Kwam deze laatst tegen:



Het hele punt van de atlas is dat je NIET hoeft te boren.
Het voorbeeld wat je geeft in je plaatje is een railmount waarvoor je wel moet boren.


www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

#68
okt 29, 2013, 17:52 Last Edit: okt 29, 2013, 17:54 by musiqman
-edite-

Ik zie het al ;) da's idd ook een slim systeem (mijn foto was trouwens om aan te geven dat je twee toms op de bassdrum kan hangen met een railmount)

Robert-Jan

Ja als je de railmount daar bevestigd .. Maar  bedenk even wat er gebeurd als die op de plek van de lugs zit...dan hangen je toms dus heel dichtbij je..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

..... of ver weg ...... ;)

Nlz

Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

animal


tRow

Waar kun je zon ludwig railmount kopen? Zo die ook op een gretsch passen?

Hans

Geisha is Ludwig dealer. Maar jij woont aan de rand van de rimboe toch ?

Omhoog