Interessepeiling zelfbouw stavesnares

Gestart door Vincent, okt 29, 2012, 13:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Vincent

okt 29, 2012, 13:54 Last Edit: okt 29, 2012, 14:56 by Vincent
Hallo iedereen,

Ik zat met het idee om deze winter een tiental stavesnares te bouwen voor verkoop. Ik zat te denken om het te houden bij de standaard diameter, nl. 14". Diepte, draagranden, snarebed, en hardware (model & kleuren) kunnen aangepast worden naar smaak en wensen. Qua houtsoorten was ik aan het denken om een keuze te bieden tussen enkele soorten.
Natuurlijk is het maken van die trommels niet kostenloos. Daarom wilde ik eens peilen of er al dan niet interesse is bij enkelen, want het is niet mogelijk om simpelweg een aantal snares te bouwen, omdat hier een redelijk budget voor nodig is.
De prijs zal rond de €600 (een eerlijke prijs naar mijn mening) zitten en zal kunnen veranderen al naar gelang de gemaakte keuzes.
Als u interesse zou hebben mag u mij altijd vrijblijvend contacteren via pb. Dan kunnen we zo verder iets overeen komen.

-Vincent

Ps: er komt zo snel mogelijk een voorbeeldfoto. Je kan hier wel al foto's bekijken.

drumlarsos

Hallo Vincent,

Natuurlijk een leuk idee! Maar als ik naar mij zelf kijk (en ik denk dat ik ook wel voor een aantal anderen spreek) is €600,- voor een snare, waarover totaal nog geen reviews o.i.d. over te vinden zijn, wel veel.
Dit naast het feit dat jij ze pas na bestelling wil bouwen (wat vanuit jou gezien natuurlijk volkomen logisch is) en hem dus waarschijnlijk niet vrijblijvend kunt uit testen, maakt voor mij dat ik het niet aan zou durven.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

paQ

sja ik zou op zijn minst een min of meer vaste aanbieding doen, anders kan iedereen zelf ook wel bij stdrums zijn meuk bestellen en wat schroeven...

Vincent

#3
okt 29, 2012, 14:49 Last Edit: okt 29, 2012, 14:52 by Vincent
Ik begrijp jullie. De reden van deze interessepeiling is onder andere om dit soort zaken te weten te komen. Wat ik wel evn duidelijk wil maken is dat het om een stave snaredrum gaat, dus geen kant en klare keller ketels of iets dergelijks.

PAQ, ik wou inderdaad eerst een vaste combinatie maken, maar als je zelf iets maakt krijg je gemakkelijk reacties als: 'kan ik geen andere hardware kiezen?' of 'maak je ze ook in andere houtsoorten?'. Daarom wil ik een beperkte keuze bieden in hardware en houtsoorten zodat het voor iedereen toch een 'eigen' snare kan zijn.

-Vincent

paQ

wat ik bedoel is: laat mensen zien wat ze ten minste kunnen verwachten.
600 euro kun je aan wel meer dingen uitgeven ;)

Vincent

Komt zeker in orde ;). Het is ook nog maar een peiling. Als men er meer voor voelt om naar de drumwinkel te stappen voor een 13-in-een-dozijn snare (waar overigens, om misverstanden te vermijden, totaal niets mis mee is) te halen, dan is dat voor mij geen probleem. Echter, zonder interessepeiling kan ik zo'n dingen uiteraard niet te weten komen :P.

Hoefnix

Ik heb geen interesse, op marktplaats is een Jan Huisman (JaHu snares) die zelfbouw staves aanbiedt. Deze lopen volgens mij ook niet hard. Als ik zo'n snare koop vind ik een jaar later (waarschijnlijk) geen kopers die ze over willen nemen. Dan is de prijs te hoog.

En een 2dehands lignum is bijna even duur http://link.marktplaats.nl/610410108

Paul

Voor iets totaal onbekends vind ik €600,- best fors. Want wees eerlijk, niemand weet hoe het gaat klinken, wat voor kwaliteit ze kunnen verwachten. Geef je ook garantie? (dat zou ik dus wel willen voor dit geld).

Ik vind het leuk dat je er mee bezig bent en graag wilt leren maar ik zou om te beginnen alleen een vergoeding van de materiaalkosten vragen. Dan is het voor een potentiele koper niet zo'n groot risico (hardware is altijd wel weer bruikbaar). Het is tenslotte een leerproces voor jou en leren = tijd investeren.

Vincent

€600 is inderdaad een groot bedrag voor een stuk hout met wat chroom, maar veel goedkoper gaat gewoon niet. Aan goed materiaal alleen ben ik al heel wat kwijt en dan kost het heel wat tijd om van die ruwe materialen iets moois te maken. De tijd die ik daarvoor moet investeren kan ik niet voor andere dingen gebruiken (zoals bijvoorbeeld vakantiewerk). Natuurlijk kan ik jullie via internet niet uitleggen hoe het gaat klinken, maar ik kan verzekeren dat ik alleen maar positieve reacties heb gehad over looks en klank, van zowel drummers als van niet-drummers :Y.
Zo te zien is er dus niet echt interesse :'(, maar ik wacht zeker nog wat af. Ik hoop dat er toch wat van komt, want elke trommel die ik maak geeft ervaring en ik kan niet blijven produceren enkel en alleen voor mezelf.

-Vincent

Harre

Wat Paul aangeeft, daar kan ik me wel in vinden eigenlijk. Kijk, ga je de prijs van 600 euro vergelijken met de prijs van een Lignum die voor je gemaakt wordt dan valt zo'n bedrag in het niet, maar daar weet je zeker dat het naar je zin is als je er mee naar huis gaat en krijg je er nog garantie op.

Even heel zwart/wit kan ik hier op dit moment 600 euro uit het raam gooien en afwachten wat er voor terug omhoog komt: dat is eigenlijk wat je nu van je kopers verwacht. Kortom... ervaring opdoen met het bouwen, mensen enthousiast maken over je product en als die weten wat ze krijgen omdat er al het één en ander van je in omloop is kun je misschien zelfs meer vragen dan die 600 euro. Kwaliteit en exclusiviteit, daar is geen grote markt voor maar hij is er wel en als je jezelf daarin kunt onderscheiden wil ik er best over nadenken om een drum te kopen, maar niet op dit moment.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Paul

#10
okt 29, 2012, 17:02 Last Edit: okt 29, 2012, 17:06 by Paul

€600 is inderdaad een groot bedrag voor een stuk hout met wat chroom, maar veel goedkoper gaat gewoon niet. Aan goed materiaal alleen ben ik al heel wat kwijt en dan kost het heel wat tijd om van die ruwe materialen iets moois te maken. De tijd die ik daarvoor moet investeren kan ik niet voor andere dingen gebruiken (zoals bijvoorbeeld vakantiewerk).

Dat is het moeilijke aan starten. Zolang je product onbekend is en niemand weet wat voor kennis en ervaring jij hebt, zal bijna niemand het er voor over hebben als er voor hetzelfde of zelfs minder geld een bewezen alternatief is (Black Beauty, 2e hands Lignum en legio mooie snares onder de 500 euro). Wellicht niet allemaal eerlijk vergelijk, maar jij moet kunnen overtuigen dat je product het geld waard is.
In het begin moet je niet denken aan winst maar aan naamsbekendheid en dat betekent veel investeren.

Voor hardware ben je ongeveer 150 euro kwijt? Voor pak 'm beet 100 kan je mooi hout hebben schat ik zo. Dat is 250 euro aan materiaal. Biedt bijvoorbeeld de eerste 5 snares aan voor 300 euro per stuk. Niet te grote oplage, dat scheelt je tijd en echt voor een minimumprijs. In ruil voor een review. Dan heb je drummers die ermee op pad gaan, ze gebruiken en eerlijk kunnen beoordelen. Na 5 snares heb jij wat ervaring opgedaan, geleerd, en als je goed werk hebt geleverd geeft dat vertrouwen voor nieuwe klanten. Dan kan je langzaamaan de prijs opschroeven. De eerste paar daarna voor 400, dan 500 en uiteindelijk als je meer vraag krijgt en mensen je snares beginnen te (her)kennen kan je richting 600-700 euro gaan.

Waarom krijgt Gert zijn Lignums voor zoveel geld verkocht? Omdat hij veel kennis en ervaring heeft. Vraag het Gert maar eens, ik durf er geld op te zetten dat hij de eerste jaren veel tijd erin heeft gestoken en er nauwelijks een rooie cent aan overhield.

Dit alles niet om je idee af te kraken overigens, meer als lesje starten van een onderneming.

Jenslathouwers

het lijkt mij idd ook belangrijk dat je eerst wat bekendheid en reviews bemachtigd. Ik kan morge ook hardware bestellen, en met wat geduld kan ik uit wat tropisch hout dat ik nog heb liggen (wenge) voor 140 a 150 € zelf een stave snare maken, die zal uiteraard nog wel wat foutjes hebben maar aangezien er nog geen (of weinig? weet ik niet precies) reviews te vinden zijn over je stave snares is het een heel bedrag om er tegenaan te gooien.

ik heb mezelf de vorige jaren bezig gehouden met het kopieren van design tuinmeubelen en toen ik begon deed ik alles voor vrienden aan de kostprijs van het materiaal (wel alles ietsje afgerond naar boven) ik verdiende ongeveer 25 euro aan iets waar ik ongeveer 48 u aan werkt. Toen heel mijn familie hun tuinen vol stonden met deze meubels had ik het gevoel dat ik genoeg ervaring had om te weten welk hout ik moest kiezen in de zagerij (niet de houtsoort maar welk balkje, qua nerf, degelijkheid, haarscheurtjes,etc.) en hoe ik de dingen moest bouwen. Dan pas heb ik deze verkocht aan mensen die ik niet kende.

Ik persoonlijk heb (voorlopig) geen intresse in een stave snare omdat ik zelf van plan ben er een te bouwen. Als dat gruwelijk mislukt heb ik misschien wel intresse ;p

i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hoefnix

#12
okt 30, 2012, 08:17 Last Edit: okt 30, 2012, 09:24 by Paul
Eenn jahu zelf bouw stave: http://link.marktplaats.nl/608174546

* Link ingekort. Graag in het vervolg de korte link gebruiken

Paul

Wat Jahu doet is geen handwerk, dat is gewoon een Keller-ketel kopen, spuiten en hardware erop schroeven. Niet zo gek dat dat niet heel veel duurder is dan de kostprijs.
Maar je hebt wel gelijk, "men" ziet dit wel als alternatief.

Hoefnix

#14
okt 30, 2012, 09:33 Last Edit: okt 30, 2012, 09:34 by Hoefnix
Hmm, de verkeerde link geplaatst.
Jahu maakt/koopt ook stave en blockshells: http://link.marktplaats.nl/608190802

Voor de topicstarter is het denk goed om naar dit soort advertenties te kijken. Dat geeft een prijsbeeld. Zoals ik al zei heb ik het idee dat JaHu er nog niet heel veel verkoopt.

Paul

400 euro en dan zelfs een free-floating systeem.
Dat is heel erg goede concurrentie.

@Vincent
Dit is nuttige informatie voor je. Iemand die er dus al langer mee bezig is, en wiens naam sommige drummers hier al kennen (heel belangrijk!) biedt een vergelijkbare snare aan voor 2/3 van jouw oorspronkelijke prijs. En zelfs dan wordt er getwijfeld of hij ooit iets verkoopt. (Ik vind de snare ook niet echt mooi maar dat terzijde.)
Als je er serieus mee aan de slag wilt is een manier om boven de concurrentie uitstijgen, zorgen dat drummers jouw snares testen, ermee op pad gaan en de naam verspreiden. Dat betekent dus de eerste snares voor een zeer aantrekkelijke prijs verkopen in ruil voor "exposure", net zoals Jens deed met zijn tuinmeubelen. En natuurlijk zorgen dat je kwaliteit levert.

En nee, ik zeg dit niet om goedkoop een snare te bemachtigen. Daar heb ik voorlopig geen geld voor ;)

paQ

sja ook blockshells en staves kun je gewoon zo kopen... maakt Jahu ze wel zelf eigenlijk???

Vincent

Ik moet inderdaad mijn prijs herzien, helemaal mee eens. Ik had die 600 er gewoon opgeplakt omdat ik dacht dat dit wel een mooie prijs was, en dat is het ook, maar inderdaad helemaal niet voor een onbekend product. Daarom wil ik jullie vragen wat jullie een goede prijs zouden vinden.

Bedankt voor de talrijke bruikbare reacties!

-Vincent

paQ

kostprijs - tijd + 50 euro   (echt)

Paul

Huh? Hoezo " - tijd" paQ?
Ik zou inderdaad zeggen kostprijs (hardware + ruwe materialen) + 50 euro. Dan zal je rond of onder de 300 euro uitkomen gok ik zo?

paQ

nou precies wat jij nu ook zegt ;)
in kostprijs zit ook tijd hoor, maar dat moet je nu niet rekenen imho.
In dit stadium kun je beter denken: het is maar tijd

Animal baars

Moet gezegd worden dat je houding in ieder geval al positief is! €600 voor een bekend product is een mooie prijs, verder kan ik met alleen maar aansluiten bij de rest van de tips.

Ik zou willen dat ik zelf de spullen en handigheid had om zelf een snare (of beter nog: woodhoops) te maken..

Hoefnix

#22
okt 30, 2012, 11:14 Last Edit: okt 30, 2012, 11:19 by Hoefnix

sja ook blockshells en staves kun je gewoon zo kopen... maakt Jahu ze wel zelf eigenlijk???


Op zich maakt dat natuurlijk niet zoveel uit voor deze casus. Vincent biedt aan een vergelijkbare snare te gaan leveren. En dan is een beetje marktkennis natuurlijk wel handig.

Als ik in de markt zou zijn voor een snare zou ik de 2dehands Lignum oppikken. Die raak je wel weer kwijt aan een liefhebber. Bij problemen weet je ook dat je geholpen gaat worden.

Dus naamsbekendheid, waarde bij verkoop, garantie, service en prijs allemaal van belang. Zeker in de hogere prijsklasses. Voor mij geld: voor 100 euro wil ik wel een risicootje nemen, voor 600 euro wil ik 'bullet'-proof snare geschikt voor vele optredens.

Daarnaast is er 2dehands zoveel te koop, recentlijke heb ik een beschadigde DW snare  met Craviotto solid woodbent shell opgepikt voor weinig. Voor 180 euro en wat tijd heb ik een super snare die er uitziet en klinkt als nieuw.

Volgens mij is met het laatste meer geld te verdienen  :Y

Paul

#23
okt 30, 2012, 11:33 Last Edit: okt 30, 2012, 11:34 by Paul
Volgens mij is met het laatste meer geld te verdienen  :Y

Als Vincent geld wilt verdienen kan hij, zoals hij al eerder aangaf, beter een vakantiebaantje nemen. Voorlopig gaat dit hem geen normaal uurloon opleveren.

@Vincent
Ik vind het tof om te zien dat je enthousiast blijft en dat je onze adviezen ter harte neemt! Uit interesse, hoeveel uur ben je nu nog ongeveer bezig met een snare, en hoeveel sneller denk je het te kunnen doen als je wat meer ervaring hebt?

Zoals met elke start-up heb je investeerders nodig, mensen die wat risico durven lopen.
Als ik financieel ruimer zou zitten en een eerdere snare zou kunnen bekijken, beluisteren en wellicht een weekje testen en dat bevalt me, zou ik er prima 250-300 euro voor over hebben. Ik vind het belangrijk dit soort initiatieven te steunen.
Ik denk dat je best een stuk of 5 drummers kan "verleiden" als je vorige snare gewoon goed gemaakt is en goed klinkt.

Vincent

Misschien kan ik best een stuk of 5 ketels maken van bijvoorbeeld 14"x5,5". Als de ketels klaar zijn bestel ik de hardware en kijk ik wat het me echt heeft gekost. Dan zoek ik 5 mensen die geïnteresseerd zijn en een review willen schrijven/filmen/opnemen en verkoop ik hen de snare voor de kostprijs + €50. Ik denk dat er dan wel mensen zijn die het aandurven. Als dat goed uitdraait zien we wel weer hoe het verder gaat. Ik vermoed dat de prijs dan ongeveer €350 zou zijn. Als ik hardware, een goede snaremat en een setje Remo Ambassadors koop ben ik al €250 kwijt. Het hout komt er nog bij dus dan ben ik al blij als ik de ruwe materialen onder de €300 kan houden.

Ik ben blij dat de reacties blijven komen. Zeer leuk!

-Vincent

Omhoog