Interessepeiling zelfbouw stavesnares

Gestart door Vincent, okt 29, 2012, 13:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan


Wat Jahu doet is geen handwerk, dat is gewoon een Keller-ketel kopen, spuiten en hardware erop schroeven. Niet zo gek dat dat niet heel veel duurder is dan de kostprijs.
Maar je hebt wel gelijk, "men" ziet dit wel als alternatief.


Keller maakt geen staves, maar een bedrijf als Joshua tree percussion wel. Ik weet niet of hij zijn ketels zelf maakt, maar dat maakt helemaal niets uit, mits je dezelde kwaliteit van de ketels kan bieden.
Dat is zaak nummer een..vaak doen we neerbuigend over het niet zelf maken van de ketels, maar ik ken wel wat voorbeelden van bedrijven die dat welmdoen, daar heel erg mee te koop lopen, maar gewoon slechtere produkten maken.
Als ik een stave shell wil, wil ik een goede staveshell..waar die vandaan komt maakt me niet uit.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

@R-J
Helemaal waar. Maar mijn reactie was gericht op de eerste link die Hoefnix plaatste, dat was een Keller ply-ketel, geen stave ;)


@Vincent
Ik zou niet beginnen met 5 snares zonder klanten. Dat is een investering van 1000+ euro die je nog maar terug moet zien te krijgen, of 250+ euro zonder hardware.
Benader een aantal drummers, laat ze je eerder gebouwde snare zien en horen. Ga vervolgens met ze om tafel zitten, jij wilt een aantal 14x5,5" snares gaan bouwen tegen kostprijs (+50 euro). Hardware in overleg kiezen, op die manier hebben ze zelf invloed op de prijs. Eventueel hout en keteldiepte ook laten kiezen.
In ruil voor feedback (wat kan jij verbeteren?), een review en exposure biedt je ze een "op maat gemaakte" snare voor weinig geld.

Houd wel rekening met mogelijke fouten. Wat ga je doen als jij door een foutje een stuk hout moet weggooien en extra kosten maakt voor een nieuw stuk? Koop je vooraf al extra hout in om een foutje te veroorloven en reken je dat door in de kostprijs? Neem je het verlies voor eigen rekening? Of vertel je de klant dat de snare duurder uitvalt omdat je een foutje hebt gemaakt (dat zou ik nooit doen!)?

Robert-Jan


@R-J
Helemaal waar. Maar mijn reactie was gericht op de eerste link die Hoefnix plaatste, dat was een Keller ply-ketel, geen stave ;)





Ok , maar daar geldt precies hetzelfde voor.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jenslathouwers

wat misschien ook interessant is, is mensen zoeken die (zoals ik bvb) zelf al hout hebben, waarvoor je dus enkel nog hardware moet kopen. Dat drukt de prijs die je zelf vraagt (dus lijken je snares voor deze mensen goedkoper) doordat je geen kost meer hebt aan het hout, en dan kan je bvb voor pakweg 200 € een snare maken die redelijk is van prijs en dan kunnen je 'klanten' ook zelf het hout kiezen, beter nog ze kunnen indien gewenst zelf in de zagerij gaan zoeken naar een balk hout met een mooi nervenpatroon.

(het is maar een ideetje)  :+
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

NathanR

Uh maar die mensen kunnen dan toch ook gewoon zelf hardware kopen?
Dat is volgensmij het minst moeilijke aan dit proces, aan de hardware komen en die monteren :p

Of je wilt alle hardware zelf gaan maken...

paQ

zie de gaatjes maar eens op de juiste plek te krijgen

Animal baars


wat misschien ook interessant is, is mensen zoeken die (zoals ik bvb) zelf al hout hebben, waarvoor je dus enkel nog hardware moet kopen. Dat drukt de prijs die je zelf vraagt (dus lijken je snares voor deze mensen goedkoper) doordat je geen kost meer hebt aan het hout, en dan kan je bvb voor pakweg 200 € een snare maken die redelijk is van prijs en dan kunnen je 'klanten' ook zelf het hout kiezen, beter nog ze kunnen indien gewenst zelf in de zagerij gaan zoeken naar een balk hout met een mooi nervenpatroon.

(het is maar een ideetje)  :+


Vergeet niet hoe cruciaal het correct drogen van je hout is. Dus een snare bouwen met aangeleverd materiaal zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. Hoewel die perenboom in de tuin van m'n ouders een best mooie snare zou kunnen worden :+

Jenslathouwers


Uh maar die mensen kunnen dan toch ook gewoon zelf hardware kopen?
Dat is volgensmij het minst moeilijke aan dit proces, aan de hardware komen en die monteren :p

Of je wilt alle hardware zelf gaan maken...


ik bedoel mensen die een balkje hout hebben en het zelf niet zien zitten er een ketel van ineen te boksen ;) maar die thuis nog wel een leuk balkje hout hebben liggen dat kan dienen voor een stave snare ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Stokmans


Uh maar die mensen kunnen dan toch ook gewoon zelf hardware kopen?
Dat is volgensmij het minst moeilijke aan dit proces, aan de hardware komen en die monteren :p

Of je wilt alle hardware zelf gaan maken...


Ook de afwerking is juist bij de topklasse snares van een hoog niveau. Hoe goed jij thuis je best ook doet, je zal nooit de precisie kunnen behalen die de echte drumbouwers goed maakt. Een lug scheef, en daar ga je...

Stokmans


ik bedoel mensen die een balkje hout hebben en het zelf niet zien zitten er een ketel van ineen te boksen ;) maar die thuis nog wel een leuk balkje hout hebben liggen dat kan dienen voor een stave snare ;)

Behalve dat 99% van de mensen meestal niet weten wat voor een hout ze thuis hebben. Goede soort? Droog genoeg? Groot genoeg? De vezels in de juist richting? Enz.

En ik heb een hele fijne maple stave snare. Man man man, heerlijk!

Hellwin


zie de gaatjes maar eens op de juiste plek te krijgen


met een rolmaat, potlood en een winkelhaak kom je ver hoor
Boshout - Tshirts voor drummers
http://boshout.spreadshirt.nl

Vincent

Ik denk persoonlijk dat hout gebruiken van de klant geen goed idee is. Je kan dan een fantastische snare maken, maar als het hout begint te trekken zit je weer bij af 8)7. Hetzelfde met de hardware, als ik een drum maak, wil ik dat de lugs recht zitten, niet op een millimetertje na, maar perfect recht. Als ik dit aan iemand anders overlaat dan ben ik niet zeker of dit goed gebeurd, en als dit niet goed gebeurd is dat zowel slecht voor de klant als voor mij. Mensen zien dan een mooie ketel, maar worden dan toch afgeschrikt door lelijke of scheve hardware terwijl dat ik daar niets aan kan doen. Natuurlijk zal het grootste deel van de klanten wel een lug recht kunnen monteren, maar ik kan er nooit zeker van zijn.
Ik wil dus ofwel een volledige snare bouwen, ofwel geen snare bouwen, maar niet half. Natuurlijk wil ik wel enige keuze aanbieden, maar het zal toch door mij gemonteerd worden :P.

Omhoog