Zelfbouw Afrormosia stave drumkit

Gestart door Vincent, mei 03, 2012, 22:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Vincent

mei 03, 2012, 22:00 Last Edit: mei 04, 2012, 17:19 by Vincent
Hallo iedereen,

Ik ben een heel tijdje geleden begonnen met het bouwen van mijn eigen stave drumkit uit Afrormosia hout. Ik ben nu terug volop bezig om het drumstel af te krijgen tegen het begin van de grote vakantie. De maten van de kit zullen zijn: (10x7,5" TT), 12x8"TT, 14x12" FT, 20x14" BD, 13x6,25" S, (12x4" S). Wat tussen haakjes staat krijgt geen prioriteit. De snaredrum is reeds afgewerkt sinds juni vorig jaar.

Hieronder staan foto's van hoe de bouw vordert en hoe de snare is geworden. De links naar de topics op drumforum.nl staan er ook bij.

'Dryfit'


Gelijmd


buitenkant afgewerkt met 100% purewalnotenolie


Klaar!




_____________

Start van het drumstel






10"TT, 12"TT en 14"TT langs buiten afgedraaid en ruw geschuurd





Topic drumset op drumforum
Topic snaredrum op drumforum

Groeten,
Vincent

Fibesman


Jochem

Damn ziet er héél mooi uit!

Nlz

Hubba hubba! Ziet dat er even goed uit zeg!  :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Animal baars

Die snare!! Wauw zeg.  O+ Dat is een mooi stukje hout. Mooie maten ook.

Hoe klinkt dat hout? Had er nog nooit van gehoord..

Hammar

Zeer fraai Vincent!

drums97

Prachtig gedaan!  :D
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Hans

super chique ! ... ben heus niet jaloers hoor, .... heus niet.

Fred

Vet hoor,

Had de meeste foto's al gezien bij de buren geloof ik? Of aan de andere kant van de oceaan?..
Zijn de ketels al op maat? en ga je de binnenzijde nog afdraaien?

Je snare ziet er in iedergevel goed uit, alleen een beetje jammer dat hij een tikkie te klein is.. Mijn eerste snare was ook wat te klein..
Ga je er nog chromen ringetjes o.i.d. achter de lugs zetten?? Vind dat alu niet zo fraai, al past het wel weer bij de strainer..

Ben benieuwd naar de vorderingen.. 'k hou het in de gaten.....
Succes!!

Groet Alfred

Paul

Wauw. Heel gaaf.

Vincent

#10
mei 04, 2012, 17:15 Last Edit: mei 04, 2012, 17:17 by Vincent
Bedankt voor de mooie reacties allemaal 8).

De ketels zijn langs buiten al op maat en ze worden uiteraard ook mooi langs binnen afgedraaid en afgewerkt. De buitendiameter is nog een heel ander verhaal. Mijn snare is wat te klein, maar de rest van de ketels zullen ook 'te klein' worden. Ik heb hier zeer lang over nagedacht, maar na veel opzoekwerk ben ik van een paar bronnen (zoals ghostnote.com, drumtown.info,...) te weten gekomen dat een ietwat kleiner ketel een groter stembereik heeft. Ik heb dat goed getest met goedkoper hout en dit bleek correcte informatie. De reden is de volgende:

Doordat het vel de draagrand niet raakt met de gevormde rand zal je reeds vanaf een extreem lage velspanning al een mooie toon krijgen terwijl bij de 'normale' diameter zal je het vel harder moeten aanspannen om de gevormde velrand aan jouw draagrand te doen aanpassen.

Grijs: vorm van het nieuwe vel.
Rood: vorm na opspannen.



Overigens zal ik eerst tubelugs bestellen en houten spacers maken en als ik daarna tijd heb ga ik mijn eigen lugs maken (ik heb al een ontwerpje gemaakt :Y)

-Vincent

harmen 18

Zou maar zo kunnen nu ik er over nadenk.

Succes, ik ben erg benieuwd.

Technobeat


Vakwerk Vincent ! *O*

Als de rest van de set net zo mooi wordt als de snare neem ik nu al mijn petje voor je af . :Y
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Fred


Bedankt voor de mooie reacties allemaal 8).

De ketels zijn langs buiten al op maat en ze worden uiteraard ook mooi langs binnen afgedraaid en afgewerkt. De buitendiameter is nog een heel ander verhaal. Mijn snare is wat te klein, maar de rest van de ketels zullen ook 'te klein' worden. Ik heb hier zeer lang over nagedacht, maar na veel opzoekwerk ben ik van een paar bronnen (zoals ghostnote.com, drumtown.info,...) te weten gekomen dat een ietwat kleiner ketel een groter stembereik heeft. Ik heb dat goed getest met goedkoper hout en dit bleek correcte informatie. De reden is de volgende:

Doordat het vel de draagrand niet raakt met de gevormde rand zal je reeds vanaf een extreem lage velspanning al een mooie toon krijgen terwijl bij de 'normale' diameter zal je het vel harder moeten aanspannen om de gevormde velrand aan jouw draagrand te doen aanpassen.

Grijs: vorm van het nieuwe vel.
Rood: vorm na opspannen.



Overigens zal ik eerst tubelugs bestellen en houten spacers maken en als ik daarna tijd heb ga ik mijn eigen lugs maken (ik heb al een ontwerpje gemaakt :Y)

-Vincent


Ik weet niet.. een stave shell is over het algemeen dikker dan een ply ketel, hierdoor kun je de buitenste bearing edge al meer naar binnen frezen zodat de ronding van het vel hier al buiten blijft..
Bij dunne ketels wordt dit lastiger, dan zit er wel wat in je argument.
Ook vind ik het een beetje zonde om een spacer o.i.d. toe te passen op zulke mooie ketels..
Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, als de ketels maar niet te groot zijn ;)

Ben je nog verder gekomen de laatste weken?

Alfred

animal

Gatsakke Vincent, vakwerk!!!!
Ik vind de alu ringetjes juist weer wel chique staan.  :Y

Vincent

#15
mei 19, 2012, 14:14 Last Edit: mei 19, 2012, 14:20 by Vincent

Ik weet niet.. een stave shell is over het algemeen dikker dan een ply ketel, hierdoor kun je de buitenste bearing edge al meer naar binnen frezen zodat de ronding van het vel hier al buiten blijft..
Bij dunne ketels wordt dit lastiger, dan zit er wel wat in je argument.
Ook vind ik het een beetje zonde om een spacer o.i.d. toe te passen op zulke mooie ketels..
Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, als de ketels maar niet te groot zijn ;)

Ben je nog verder gekomen de laatste weken?

Alfred


Stave shells zijn over het algemeen dikker omdat mensen ze gewoon niet dunner maken. Mijn ketels worden wel dun en dan is het dus wel lastiger om de draagrand meer naar binnen te frezen. Ook gaat een draagrand die meer naar binnen gefreesd is een groter contactoppervlak hebben met de ketel wat er weer voor zorgt dat de klank veranderd. Ik kies daarom voor een kleinere ketel waar ik vrij ben in het aanpassen van de bearing edges naar mijn smaak. Ik ben het wel volledig met je eens dat het mooier zou zijn zonder de spacers, maar daarom ga ik ook proberen om mijn eigen lugs te maken.

Overigens is mijn deadline (een verjaardagsfeest waar ik moet drummen) verlaat naar augustus. Ik ga dus nu tijdens de examens waarschijnlijk niet veel werken aan de set en dus ook niet veel posten, maar in de grote vakantie zullen de vorderingen allemaal gepost worden :Y.

-Vincent

Fred


Stave shells zijn over het algemeen dikker omdat mensen ze gewoon niet dunner maken. Mijn ketels worden wel dun en dan is het dus wel lastiger om de draagrand meer naar binnen te frezen. Ook gaat een draagrand die meer naar binnen gefreesd is een groter contactoppervlak hebben met de ketel wat er weer voor zorgt dat de klank veranderd. Ik kies daarom voor een kleinere ketel waar ik vrij ben in het aanpassen van de bearing edges naar mijn smaak. Ik ben het wel volledig met je eens dat het mooier zou zijn zonder de spacers, maar daarom ga ik ook proberen om mijn eigen lugs te maken.

Overigens is mijn deadline (een verjaardagsfeest waar ik moet drummen) verlaat naar augustus. Ik ga dus nu tijdens de examens waarschijnlijk niet veel werken aan de set en dus ook niet veel posten, maar in de grote vakantie zullen de vorderingen allemaal gepost worden :Y.

-Vincent


Helder Vincent, je zou nog bassdrum lugs kunnen proberen die zijn net wat hoger dan tom en snare lugs...

En ik zou niet te lang wachten met het afdraaien van de binnenkant van de ketels, omdat je de buitenkant al gedaan hebt kun je wel eens rare spanning in de ketels krijgen.. en dan heb je straks eieren ipv mooie trommels..

succes met je examens!


Vincent

Die basdrum lugs is idd ook een mogelijkheid die ik al overwogen heb, maar dat moet ik nog eens bekijken. De binnenkant moet ik zoals je zegt idd zo snel mogelijk afgraaien, maar voorlopig gaan de examens voor, maar ik bewaar ze wel in een ruimte met een min of meer constante temperatuur en luchtvochtigheid en ze zijn ook al redelijk dun dus ik verwacht dat ze hun rondheid wel net lang genoeg kunnen bewaren.

Hoefnix

Voor het rond houden kan je de slangenklemmen toch terugplaatsen. Dan stabiliseert het zich in de juiste vorm.

Vincent


Voor het rond houden kan je de slangenklemmen toch terugplaatsen. Dan stabiliseert het zich in de juiste vorm.


Dat zou idd wel eens kunnen helpen! Voorlopig zijn ze nog perfect rond, maar baat het niet, dan schaadt het niet :P
Bedankt voor de tip!

Hoefnix

De grootste uitdaging is de trommels weer netjes gecentreerd te krijgen. Daarom draaien ze vaak binnen en buitenkant in één keer.

Vincent

Op een draaibank is dat idd het geval, maar ik gebruik een 'Koko jig'. Dus de ketel wordt eerst afgedraaid met behulp van 2 ronde schijven en later wordt de binnenkant afgedraaid door de mooie ronde buitenkant te 'kopiëren' op de binnenkant doordat de buitenkant over de kogellagers loopt. Ik hoop dat ik er eens aan denk om foto's te nemen van het proces. Dan kan iedereen hier meegenieten!

Vincent

Zozo, de examens zijn gedaan, ik mag verdergaan naar het volgende jaar, dus niets houd me tegen om er weer volledig in te vliegen. Afgelopen week heb ik ervoor gezorgd dat alle ketels al volledig rond zijn, en de twee toms zijn reeds op maat (juiste diameter en juiste dikte). De basdrum is alvast rond gemaakt langs binnen en buiten om ervoor te zorgen dat hij rond blijft tijdens onze vakantie, maar er moet nog wel wat meer materiaal af.

Basdrum in de 'Koko jig'


Basdrum rond gefreesd


De drie toms (10", 12", 14")

harmen 18

Ik ben benieuwd.......

Heb je de binnenkant ook rondgefreest met die koko jig?

Vincent

Ja, de binnenkant is ook met de koko jig rondgefreesd.

Omhoog