Platform met tennisballen

Gestart door Ermahgert, dec 23, 2016, 20:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Ermahgert

Nu ik een TD9 heb bemachtigd moet ik om de onderburen te vriend te houden en op zoveel mogelijk tijden te kunnen drummen toch een platform bouwen van tennisballen en MDF. Er zijn genoeg topics te vinden en ben in ieder geval te weten gekomen dat ik 1) niet teveel tennisballen moet gebruiken om het niet te stijf te laten worden en 2) het hout juist wel hard en dik genoeg mag zijn.

Ik zit te denken aan een oppervlakte van 150cm x 150cm, maar wat is dan een goede verdeling qua tennisballen? En maakt het nog uit of ik er bijvoorbeeld kunststof of rubberen terrastegels of een yogamat of iets in die trant op of onder leg?

Dus:
___ Rubber
---- MDF
^^ Tennisballen

Of 2 lagen MDF, met daartussen tennisballen?

Otje


Oetgrunn

#2
dec 26, 2016, 13:29 Last Edit: dec 26, 2016, 16:52 by Oetgrunn
Ik heb zelf net een platform gemaakt van twee lagen geluidsisolatie bouwmarkt materiaal (niet dat grijze met die nopjes maar van dat vlokkenachtige spul, 5 cm dik per laag), daarop een oud tafel blad (ongeveer 140x80 cm, past m'n TD-25 mooi op) en daarover een droogloopmat van de Action (dit meer voor de grip).
Dit alles ligt op een houten zoldervloer, wat wel een beetje een klankkast is. Wel alles los van de wanden uiteraard.

Dit gaf volgens mijn vrouw wel wat verbetering, maar niet schokkend.

Dus heb ik tussen het tafelblad en het drumstel nog een fitnessmatje gelegd van ongeveer een centimeter dik en redelijk zacht materiaal en daar is het wel aanzienlijk beter van geworden.
Er zijn er ook die nog iets dikker zijn, daar wil ik nog eens naar zoeken.
Deze matjes zijn nog stevig genoeg om niet een wiebeltoestand van je basdrum te maken.

Het mindere resultaat van de eerste oplossing wijt ik een beetje aan het feit dat de basdrum nog steeds tamelijk rechtstreeks op het tafelblad stond, en daardoor nog wat geluid ontstaat.

Wat blijft is nog wel steeds redelijk wat geluid van de klopper tegen de basdrum (een KD-9), misschien dat dat nog verbeteren kan met een tennisbal klopper oid. (is nu m'n normale viltklopper omgedraaid, die kant is kunststof).

Ik denk overigens dat terrastegels te hard zijn om iets aan geluid te doen, ik heb zoiets wel eens alleen onder de bas gehad en dat scheelde eigenlijk niks (en ze zijn nog knap aan de prijs ook).

Ik zit trouwens zelf niet op dat platform, daarvoor ga ik nog zelf een ongedempt los platformpje maken (zit steviger en scheelt isolatiemateriaal), voor tijdelijk heb ik de kruk even hoger staan.

Kosten van dit alles ongeveer 35 euro (je zou voor een tafelblad bij de kringloop kunnen kijken, 140x80 is een beetje een rotmaat voor de standaardmaten van de bouwmarktplaten).

Wat wellicht nog stiller is is de fitnessmat rechtstreeks op de bouwmarkt isolatieplaten, alleen ik weet niet of dat stevig genoeg is (als ik tijd heb zal ik dat es proberen).

Wat naar mijn menig de meeste herrie maakt:
De basdrum (bij een KD-9 lijkt dit stof maar maakt toch nog redelijk wat herrie).
De hihat spelen en/of als je een normale hihat stander hebt, hihat voet spelen (bv. als je op de ride speelt).
De ride spelen.

En regel een zo goed mogelijk isolerende koptelefoon oid., is beter voor je oren omdat je het slaggeluid minder hoort en dus de kit niet zo hard hoeft te staan.

Omhoog