3d printed 13/12 inch snare

Gestart door roediman, mei 24, 2015, 00:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

roediman

mei 24, 2015, 00:05 Last Edit: mei 24, 2015, 11:04 by roediman
Mijn eerste snaredrum bouwde ik bijna 40 jaar geleden van een oude verf emmer en houten lugs, Daarna volgde diversen experimenten, Ik heb zelfs mallen gemaakt waarin de ketels laagje voor laagje werden opgebouwd. Helaas heb ik geen van de snares  meer in mijn bezit. Ik liep al een tijdje te denken om een snaredrum te maken met een groter bovenvel dan ondervel, maar kwam daarbij een hoop problemen tegen.
Sinds kort heb ik een 3d printer en toen bedacht ik me dat dit de kans was om mijn snare te maken.  Helaas is mijn printer niet groot genoeg voor een snare drum dus ik moest het geheel in stukken printen. De verbinding heb ik lang over gedacht en meerdere  technieken geprobeerd en uiteindelijk een goede solide verbinding gevonden. Ook de bearing edges waren een probleem apart want er moet wel een basis blijven om op te printen ook wilde ik  niet dat de bearing edges op de zelfde plek als de ketel onderbroken werden. De edges verspringen nu dus 45 graden tov van de ketel. Het materiaal voor de edges is harder en breekbaarder dan de ketel. Ik ben nu bezig de snare te monteren dus over het geluid kan ik nog niet veel zeggen. Ik weet zeker dat ie vet gaat klinken.  Enfin fotos toevoegen schijnt even niet te gaan ik zal daar straks even induiken dus  voor de plaatjes nog even geduld.  Groetjes Ruud

Otje

#1
mei 24, 2015, 09:02 Last Edit: mei 24, 2015, 12:18 by Otje
Ik heb  gegoogeld op het onderwerp '3d printed snare-drum', met als resultaat;;


http://www.odd.org.nz/drum.html

Mooi (?)

Hoefnix

In ieder geval zitten er voldoende vent-holes in  :+

roediman

#3
mei 24, 2015, 14:56 Last Edit: mei 24, 2015, 15:04 by roediman
oke de fotos (zonder randen en vellen)




Technobeat


Netjes Roediman 8)  .


Ben erg benieuwd naar het complete eindresultaat en wellicht een paar soundsamples :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hoefnix

Nice!

Waarom heb je de lugs precies op de naad gemonteerd.

roediman

Helaas geen randen meer die passen in voorraad maar dit is het idee..

roediman

De lugs zitten op de naad zodat de naad dan achter de span schroeven weg valt .

Hoefnix

Duidelijk. Optisch is dat mooier.
Door het stemmen komt er kracht op de lug te staan.
Is de naad niet een zwakke plek?


roediman

#9
mei 24, 2015, 17:12 Last Edit: mei 24, 2015, 17:17 by roediman
Nee de naad is geen zwakke plek, de ketel loopt binnenin nog 1 cm door en heeft een gebogen zwaluwstaart verbinding.  Ik had er (dit keer van te voren  goed over nagedacht,  ik heb al teveel snaredrums voor de vuilnisbak gemaakt :-) overigens is dit versie 2 ..versie 1 ligt al in de vuilnisbak .

Robert-Jan

Is de maat vanwege 3d printen of 'gewoon omdat t kan'?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

roediman

Ik speel al jaren met een 13 inch snare, 13 inch is mijn favoriete snare maat. 14 naar 13 snare zou ook nog kunnen das het volgende project. (als deze snare bevalt)

Robert-Jan

Maar waarom dan 13/12?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

roediman

omdat ik wil weten hoe dat klinkt :-)

Robert-Jan

Haha cool :)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar

Ik lees nergens uit welk materiaal de ketel nou bestaat. En een gebogen zwaluwstaart? Dat moet je me eens laten zien.
Op de 3D-printerbeurs dit jaar kwam ik ook al iemand tegen met een geprintte keten, grappig om te zien!

roediman

Materiaal is acoustisch plastic :-)  PLA/PHA ketel en PLA voor de edge

Technobeat


Dus eigenlijk zou je , met heel veel geduld , een hele set kunnen maken :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Harre

Ik ben bang dat je dan met de objectafmetingen in de war komt. Tenzij je natuurlijk een héle grote printer hebt waar ook een bassdrum mee gemaakt zou kunnen worden.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

roediman

#19
mei 25, 2015, 22:11 Last Edit: mei 25, 2015, 22:17 by roediman
Ja de afmetingen van de betaalbare printers zijn een beperkende factor, tenzij je hem helemaal in elkaar wilt puzzelen. ook is er behoorlijk wat nabewerking nodig als je het echt mooi wilt doen. Ik ben van plan in september te beginnen met een zelfbouw printer die tot 20 inch gaat.  Denk ook niet dat het zinnig is om 'gewone' ketels te printen, dan kun je beter hout gebruiken.  Maar als je speciale dingen wilt zoals  klank kamers en tunnels dan is printen een must.  Ook gebogen trommels zijn dan mogelijk. :-) Op dit moment ben ik een 10 inch edrum aan het printen. Ik heb een twobox E set maar de trommels vind ik niet erg fraai. Binnenkort meer erover.

Technobeat


We zijn erg benieuwd Roediman , en houden dan ook dit topic scherp in de gaten .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hoefnix

Gebogen trommels zijn ook zonder 3d printer mogelijk. De naam is me even ontschoten maar er is een Amerikaan die van duigen gebogen snaredrums bouwt.

Leuk experiment. Als je een andere snare wil, dan download je die van het internet haha.
Laat vooral ook wat details zien van hoe één en ander is gemaakt reuze interessant.

Paul

Maar als je speciale dingen wilt zoals  klank kamers en tunnels dan is printen een must.  Ook gebogen trommels zijn dan mogelijk. :-)
Staccato revival? ;)

Maar de eerste versie ziet er al netjes uit. Ik ben vooral benieuwd naar de klank, zowel vanwege het materiaal als vanwege de vorm. Met hout is een conische vorm als dit ook relatief eenvoudig te maken, toch komt het nauwelijks voor. 3D printen opent weer een nieuwe wereld.

Zijn de ketel en draagranden als losse componenten geprint? Zou je bij deze bijvoorbeeld ook een nieuw setje draagranden kunnen printen en zo de klank van de snare aanpassen?

Hoefnix

#23
mei 26, 2015, 10:33 Last Edit: mei 26, 2015, 10:41 by Hoefnix
Castle Drums! ik weet de naam weer. Die maken 14 inch top en 13 inch bottom snares in hout.

http://castledrumco.com/

En Bison Volcano

http://www.bisondrums.com/bison_product_rock_volcano_snare.html

En zelfs een patent op naam van een Nederlander voor Pearl http://www.google.com/patents/US7446250

En er is ook nog een partij die maakt snares  14" top  13" middle 14" bottom. Zeg maar getailleerde trommels

Anyway, ik moest even in mijn geheugen graven maar hier is het.
Back to 3d printing.

roediman

Ja de randen zijn losgeprint en in principe uitwisselbaar (zij het niet dat ik ze nu vast gelijmd heb :-) De ketel is niet geheel conisch maar beschrijft een circelvorm de straal is iets van 1,20 meter ofzo..Het patent gaat in ieder geval voor mij niet op :-)

Omhoog