DYI oefenpad

Gestart door djska, jan 18, 2014, 15:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

djska

jan 18, 2014, 15:30 Last Edit: jan 18, 2014, 15:55 by djska
Op zoek naar een realistisch voelend oefenpadje (meshhead of rubberpads vind ik waardeloos voelen), kwam ik op de volgende oplossing:

Een bouwmarkt heeft vaak stukjes schuim bedoeld om onder je knieen te leggen, als je bv. in de tuin aan het werk bent of een stoepje wil leggen, men noemt deze plaatjes ook wel 'knietje'. Nu had ik zo'n 'plankje' liggen welke qua rebound behoorlijk realistisch aanvoelt. Ik heb later nog zo'n vergelijkbaar, maar ander type plankje gekocht en die is helaas voelt helaas wat harder aan, heeft ook een profiel, wat ook niet wenselijk is,  maar is nog steeds wel bruikbaar denk ik. Dus probeer eens zo'n plankje te vinden, lieftst een glad, relatief zacht plankje.

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat als ik een realistisch gevoel wil hebben er gewoon een mylar vel nodig is, anders gaat het gewoon nooit lekker voelen voor mij dan. Een Remo practice pad heeft dat wel maar maakt nog steeds erg veel lawaai, is eigenlijk te klein (10" voelt echt niet als een 14" vel) om nog realistisch aan te voelen.

Met die ervaring heb ik nu het volgende gedaan:
1. Gebruik zo'n plankje en plak er een of meerdere lagen gaffer tape strak op. Dit vind ik al behoorlijk bruikbaar aanvoelen. De tape vervangt het vel als het ware. Zie hieronder.

2. Beter is een stuk mylar vel op het plankje schuim te plakken. Het vel zorgt voor een goed gevoel, bv. bij een roffel, en het schuim voor de juiste rebound, en het maakt beduidend minder lawaai dan een Remo pad. Gebruik natuurlijk liever een groter stuk vel dan in de foto, gewoon zo groot als je de pad wilt hebben. Denk ook niet dat je een al te uitgewoond oud vel als 'donor' moet gebruiken, dat voelt natuurlijk ook niet lekker.

Zo'n plankje moet je dan wel op een absoluut vaste plek leggen, bv. een tafel, want als er ook maar enige speling in de ondergrond zit, gaat het het plankje opspringen en ronddansen. Op een dun boek of snare drum leggen werkt dus niet. Stukje hout eronder of iets anders er onderplakken om het te verzwaren zal wel helpen. Uiteindelijk heb je dan nog steeds een licht, compact plakken wat makkelijk mee te nemen is.

3. Stuk van dat plankje gewoon in de Remo pad, originele schuim eruit en vel er weer op. Het vel laat ik dan relatief losgespannen, het schuim is iets te dik en drukt het vel al omhoog, het vel zorgt weer voor het gevoel, het schuim voor een realistischer rebound dat een gespannen te klein 10" vel.

Ik had nog wat kleine stukjes bitumen liggen die ik aan de binnenkant heb geplakt om het lawaai van het padje terug te dringen, maar of dat nu echt helpt weet ik niet.
Uiteindelijk gebruik ik dit padje nu al behoorlijk lang, is voor mij echt de best aanvoelende optie, en door de hardere vulling en de wat lagere velspanning, maakt de Remo pad nu beduidend minder lawaai.

Probeer het eens zou ik zeggen!

Machiel

Tof gedaan! Die remo pad was eerst helemaal leeg?
Wat je ook absoluut eens zou moeten proberen is op een kussen oefenen. Enorm zwaar maar als je na een flinke tijd weer op je kit gaat spelen, dan merk je dat alles veel makkelijker gaat :o

Neem mij vooral niet te serieus.

djska


Tof gedaan! Die remo pad was eerst helemaal leeg?
Wat je ook absoluut eens zou moeten proberen is op een kussen oefenen. Enorm zwaar maar als je na een flinke tijd weer op je kit gaat spelen, dan merk je dat alles veel makkelijker gaat :o

Nee onder het bovenvel ligt standaard nog een dik vel los, dus zonder spanrand en daarna nog een stuk zacht foam die de hele ruimte vult.
Ik geloof niet in oefenen op een kussen. Ik wil geen uithoudingsvermogen trainen, maar finesse.

Machiel

Dan moet je juist op een kussen spelen...
Neem mij vooral niet te serieus.

djska

ok, dat neem ik dan van je aan en ga dat een tijdje proberen.

Machiel

Tof!

De filosofie erachter komt onder andere van Gene Hoglan en Dave Weckl.

Het idee is inprincipe dat omdat je de feedback van een stuiterende stok mist en de energie die je niet hoeft te leveren in je handen, je deze in principe ook niet traint. Door de energie uit de stok te halen moet je dus zelf werken om de beweging zelf goed te krijgen.

Waar ik eigenlijk elke keer weer mee begin zijn dubbels. RRLLRRLL enz. Om deze slagen consistent en even te houden, merk je al HEEL snel dat spieren in je handen en armen beginnen te verzuren. Als je ervoor zorgt dat je een beetje bedreven wordt in het kussen drummen, merk je dat op een hoger tempo meer uithoudingsvermogen krijgt! Daarnaast heb je een stuk meer controlle over de stok omdat je hem beter bent gaan vasthouden. Ik weet niet of je het al hebt geprobeert, maar heb meteen het gevoel bij het spelen op kussens dat ik de stok niet meer goed kan vasthouden, dus moet extra goed op deze techniek letten. (de stok vasthouden doel ik op dus, heh?)

Daarnaast worden roffels, dubbel trippels etc veel makkelijker op toms en bekkens! Je mist hier natuurlijk ook veel rebound t.o.v. een snaredrum (welke vellen meestal veel strakker staan)

Kortom: voor mij en een hele boel anderen werkt het, mits je geduldig bent en goed op je techniek let. Altijd op je horloges kunnen kijken dus!
Neem mij vooral niet te serieus.

Robert-Jan

Geen last van je polsen Machiel?
Ik heb de kussens ooit wel eens gebruikt maar in mijn geval pakte het niet goed uit, ik kreeg juist last van mn polsen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar

Als het kussen een vaste schuimrubber kern heeft, speelt dat weer een stuk makkelijker.
De meeste kussens hier hebben shuimrubber vlokken (kapok) of van dat wolachtige materiaal en dat stuitert idd voor geen meter. Ik dacht altijd juist dat je goed de rebound moet leren gebruiken, dat train je niet op een kussen. Ik speel veel op mijn TD-10 met gaasvellen en oefen sinds kort vaak rudiments op een practicepad, maar het haalt het allebij niet bij echte vellen hoor, vind ik dan! Je moet op gewone vellen toch veel harder werken!

Hoefnix

In een ander draadje schreef ik als dat je je meshheads zo moet "stemmen" dat ze ongeveer een gelijke bounce geven, tenminste dat doe ik bij mijn e-kit. Staan ze te strak -> bouncerdebounce, staan te slap -> kussen.

Zo'n rubber practicepad is handig voor rudiments omdat het stil is en overal te gebruiken... het gevoel is wel heel anders.

Machiel

#9
apr 28, 2014, 16:46 Last Edit: apr 28, 2014, 16:47 by Machiel
Hmm citaten werken niet bij mij...

@Robert-Jan: Nee geen last van mijn polsen, moet ik ook zeggen dat ik een tijdje geleden ben begonnen met het trainen van mn polsen en daar nu de vruchten van pluk. Tenminste zo zie ik het, ik heb nu niet meer dat ik alleen maar vanuit mijn vingers speel. Je begrijpt misschien dat ik dan voor de power ga en niet perse voor de mini roffeltjes of subtielere, mischien typische, jazzdingetjes.

Natuurlijk heb ik wel eens last van spierpijn als ik te lang doorga in maximale tempi, maar nooit langdurig last. Na een dag is het altijd wel weg.  *O*
Neem mij vooral niet te serieus.

Mart098

Een paar week geleden heb ik zelf ook een oefenpad gemaakt:

Ik heb het volgende gedaan:

- Ik ben begonnen met het zagen het hout. Ik heb gewoon wat afvalhout uit mijn garage gepakt. Volgens mij was het een soort multiplex.

- Vervolgens ben ik gaan zoeken naar het materiaal wat uiteindelijk als 'slagvel' moet dienen. Ik heb variaties gezien waar je een muismat op een plankje tapet, maar dat vond ik te hard aanvoelen en gaf geen goede rebound. Ik ben een beetje gaan testen, en kwam toen op dakleer uit. Dat is een dun, foam-achtig rubber. Ongeveer hetzelfde soort materiaal als wat jij gebruikt, maar dan dunner. Ik heb twee lagen dakleer op het plankje bevestigd met dubbelzijdig tape. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:


- Verder heb ik 'm wat versierd met wat zwarte tape en duimspijkers. Dat is te zien op de vorige foto.

- Ik wilde graag dat ik de oefenpad ook kan gebruiken op een stander. Ik had niet veel zin om extra geld uit te geven aan een gepaste stander of goede bevestigingsonderdelen. In mijn garage vond ik nog wat moertjes die precies op de bekkenstanders van mijn drumstel passen. ik heb aan de onderkant van mijn oefenpad nog een laagje hout geschroeft, daar een gaatje in geboord en de moertjes in gelijmd. De overige stukjes hout die je zijn puur ter versteviging.


En zo zit ie er uit op een bekkenstander:


Ik heb alleen maar materiaal gebruikt wat ik nog had liggen, dus hij heeft me precies €0,- gekost. :)

Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

drfill

verschillende rebounds..  of geen rebound..   niet gratis..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog