10" tom ombouwen tot bassdrum

Gestart door patrick76, nov 02, 2013, 17:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

patrick76

Hallo allemaal,

ik heb nog een oude 10" tom liggen en nog een pedaal wat ik niet meer gebruik.
Nu heb ik maar besloten om (just for the fun) er een bassdrum van te maken.
Gewoon een keer wat anders. Een leuk hebbe dingetje.
Er liggen nu standaard fabrieksvellen op die nodig vervangen moeten worden.
Hebben jullie een advies wat voor vellen ik er het best op kan doen om er een zo laag mogelijk geluid uit te halen?
Dan nog de volgende vraag:
Zal ik de tom met een multiklem aan mijn drumrack hangen? Of zal ik er pootjes onder zetten?
Foto's, ideeën, suggesties zijn allemaal welkom.  :Y
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Robert-Jan

Maak er een snare van, dan stop je tijd en moeite in iets wat wel goed kan klinken.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

#2
nov 02, 2013, 18:47 Last Edit: nov 02, 2013, 18:55 by Hoefnix
Op North Sea Jazz was vorig jaar een band met een drummer die dat ook had. Een 10/12" bassdrum met een balladsnare 15x8" ofzo. Heel apart, maar het klonk wel goed :).  of met een slave pedaal als effect basdrum :)
@RJ: het is ook maar wat je wil bereiken toch?

Een 8 inch kan ook:

animal

Aan de hand van het filmpje moet ik RJ toch gelijk geven. Ik vind het in ieder geval nergens naar klinken, ondanks dat het geluid nog is bewerkt. Er zit namelijk iets van een soort van gate op.

patrick76


Op North Sea Jazz was vorig jaar een band met een drummer die dat ook had. Een 10/12" bassdrum met een balladsnare 15x8" ofzo. Heel apart, maar het klonk wel goed :).  of met een slave pedaal als effect basdrum :)
@RJ: het is ook maar wat je wil bereiken toch?

Een 8 inch kan ook:



Heel apart Hoefnix. Toch leuk om te proberen.

@Robert-Jan: Waarom ben ik zelf niet op dat idee gekomen???  :? :?

Ik ga het als volgt doen.
Eerst doe ik er andere vellen op en hang hem aan het drumrack (zoals in het filmpje). Hoef ik niet te boren en als het dan echt belabberd klinkt, dan maak ik er een snare van.

Dan toch weer de vraag, welke vellen doe ik erop??

Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Robert-Jan

Hangt ervan af, wil je ook vellen kopen voor de 'bas' of wil je gelijk door naar de snare?
:+

Alle gekheid op een stokkie, als je het echt wil proberen dan zou je net als in het fimpje denken aan wat dikkere dubbellaags vellen, daarmee zou je de laagste toon kunnen produceren, maar kijk ook naar dat filmpje. Wil je een beetje toon uit zo n kleine trommel halen met een pedaal dan moet je echt zo spelen als op de video. Als je je klopper laat staan op het vel dan slaat de trommel gewoon dood, het oppervlak van de klopper is in verhouding groot en dempt dan enorm, welke vellen je er dan ook op hebt. Pak je basdrum klopper maar en sla maar op je tom..veel meer dan dat gaat t niet worden.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

#6
nov 02, 2013, 20:21 Last Edit: nov 02, 2013, 20:25 by Hoefnix
12 inch met een drummer die er wel wat van maakt.


Laat je creativiteit niet tegenhouden, gewoon proberen.  :Y
Ik heb al zoveel rare dingen gezien de laatste jaren tot een stack van gescheurde bekkens die op het juiste moment toch mooi klinken.  8)7

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

richardcs65

En voor het geval je twee toms over hebt
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

drums97





BG kan alles laten klinken  :D
't is volgens mij wel eens vaker gezegd, maar techniek boven material.
Als je een toepassing hebt (zoals hoefnix al zei), kan 't wel werken.
Leuk idee trouwens!  :Y
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul


12 inch met een drummer die er wel wat van maakt.


Laat je creativiteit niet tegenhouden, gewoon proberen.  :Y
Ik heb al zoveel rare dingen gezien de laatste jaren tot een stack van gescheurde bekkens die op het juiste moment toch mooi klinken.  8)7

Een 10" zal te klein zijn, maar ik vind dit nog niet eens zo gek klinken.
Ik heb thuis nog een 13" tom over, kijken hoe dat klinkt bij de kofferdrum! Ik merk dat ik, wanneer ik met brushes speel, sustain in de bassdrum mis.

Hoefnix

Ik weet ook weer wie ik met allerlei rare bekkens (gescheurd, stacks en heel kleine bekkens) zag spelen.
Remco Menting van Kapok!.


Hoefnix

#12
nov 03, 2013, 14:14 Last Edit: nov 03, 2013, 14:16 by Hoefnix


Kijk vooral eens naar het tweede bekkens van rechts (van voren gezien).

Paul


Ik weet ook weer wie ik met allerlei rare bekkens (gescheurd, stacks en heel kleine bekkens) zag spelen.
Remco Menting van Kapok!.



Klopt! Ik heb ze heel even zien spelen in de foyer bij het So What's Next festival in Eindhoven. Opvallend vond ik ook dat hij geen bassdrum heeft. Hij zit op een cajon en daar staat een pedaal tegenaan dat hij met zijn hak bedient. Lijkt me niet echt een comfortabele zithouding..
Voor die kleine bekkens zijn die dikke double-braced standaards wel enorme overkill trouwens.

Paul

Ik heb net de proef op de som genomen en de 13" tom die ik over heb van mijn '78 Superstar opgehangen als bassdrum. Tom een iets lager gestemd, met een multiklem aan een bekkenstandaard gemaakt en een pedaal ervoor.
De klank valt me echt niet tegen, een lichte klank met veel sustain die goed bij brushes past. Beetje à la Joost Patocka op 'Café Solo' (Benjamin Herman). De tom kan nog lager denk ik, er ligt nu een Vintage Ambassador coated slagvel en Ambassador clear resovel op.

Ik denk dat dit een serieuze vervanger is voor mijn kofferdrum.
Met een Dixon rim-kopie zou je er zelfs gemakkelijk een losse houder voor kunnen maken. Aan die rim-mount een ijzeren plaatje maken, daar aan één kant twee voetjes onder doen en aan de andere kant het pedaal klemmen.
Tom, snare, krukzitting en ride zouden dan in één 16x16" Gewa hoes kunnen, de rest van de standaarden in een kleine weekendtas et voilà: een draagbare drumkit.

patrick76

Zo, ik heb de dag even goed besteed en de tom opgehangen.
Het geluid is (zoals RJ al verwachte) bagger wat eruit komt.
Ik heb allerlei manieren geprobeerd om er iets "lekkers" uit te halen. Slagvel en Resovel stemmen, handdoekje erin. Helpt wel wat, maar niet veel.
Ook niet echt gek met de fabrieksvellen erop.
Op m'n 10" tom (die ik ook gebruik als tom) heb ik pistripe en dat klinkt veel beter dan fabrieksvellen.

Wat ik nu ga doen is dus een nieuw velletje kopen. Zowel slag als reso.
Ik neem aan dat ik dan geen pinstripe moet nemen? Of maakt dat niet veel uit?

En natuurlijk wat foto's.


Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Hoefnix

Evans black chrome of Remo ebony pinstripe lijken me dan de keuzes met de 'donkerste' sound.
Wellicht dat anderen nog meer suggesties hebben.

patrick76

Oei, die Remo is mooi.
Ik denk dat dat m word.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Robert-Jan

Is het misschien een idee om je 10 tom met pinstripe die je hebt daar op te hangen zodat je een idee krijgt wat een dikker vel gaat doen?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Of, als het heel verschillende ketels zijn, de Pinstripe even op de andere tom te leggen?

patrick76

Dat idee is helemaal zo gek nog niet.
Ga ik even proberen.
Beide ketels zijn van het zelfde merk en type.
Word vervolgd.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

patrick76

Ik heb vandaag de tom met pinstripe geprobeerd.
Klinkt al een stuk beter.
Het probleem waar ik ju tegenaan loop is het stemmen.
Stel ik hem hoog af, dan klinkt ie zuiver. Maar dat is niet mooi voor een bas.
Stel ik hem laag af, dan zit er een galm (kan even niet op het juiste woord komen) in. Geeft wel de juiste toon voor een bas.
Een handdoek in de tom slaat het geluid dood.

Hoe ga ik dit nu aanpakken??Een binnendemper ofzo??

Ps: zit er veel verschil in een normale pinstripe en de ebony??
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Robert-Jan

Op een tom klinkt een ebony iets doffer, maar qua stembereik gaat het niets uitmaken.
je hebt gewoon een te kleine ketel voor de sound die je wil..zo simpel is het.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

patrick76

Ik had ook niet verwacht dat het een volwaardige bassdrum werd hoor. :)
Meer een effect/funny/hebbe dingetje met een apparte klank.
Dan maak ik er toch maar een snare van. Kijken wat voor geluid dat gaat geven.
Het is een leuke uitdaging en de tom word anders toch niet gebruikt.
:)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

patrick76

Goed,
nu dat projectje om de tom om te bouwen tot bassdrum is mislukt ben ik dus van plan om er een 10"snare van te maken.
Zoek ik me rot bij Thomann en Music Store voor een 10" snare hoop.
Dat valt niet mee om te vinden. :/
Iemand suggesties??

En wat voor snarenmat raden jullie me aan??

Alvast bedankt. 
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Omhoog