akoustische bassdrum bij e-kit: bassdrum doorzagen.

Gestart door acapolypse, jun 17, 2013, 00:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

acapolypse

Hey forumfolk's

Ik heb een ideetje in m'n hoofd, waar ik toch nog maar wat research naar wil doen voor ik m'n oude drumstel verkloot.

Ik heb vroeger een e-kit gekocht om beetje rekening te kunnen houden met de buren. Nu vind ik van alles de bassdrum nog wel het irritantjes, van dit specifieke kitje voelt die gewoon niet natuurlijk (Alesis DM-10 studio kit als iemand geintresseerd is). Nou heb ik in mijn ouderlijk huis nog ergest achter in de kelder mijn oude akoustische kit staan. Hier doe ik niks mee, dus ik zat te denken om die bassdrum te gebruiken om een wat beter gevoel te krijgen bij m'n e-kit.

Mijn idee was dan een meshvel op het drumstel, een trigger erop om hem aan de module te pluggen, en drummen maar. Echter gaat de hele bassdrum beetje lastig worden om te positioneren, dus dacht ik hem een stuk door te zagen. Het resonantie-vel heb ik toch niet nodig. Nou vraag ik me voornamelijk af of dat uiteindelijk stevig genoeg blijft, of de bassdrum het houd als je hem gewoon doorzaagt.

Mijn idee wat hem doorzagen tot nog een cm of 15~20, een paar stukken hout aan de open kant om hem stevig neer te kunnen zetten, en dan dus een meshvel d'r op.

Over het algemeen staat die oude bassdrum toch stof te vangen dus als het iets miss gaat is het niet zo'n probleem, maar toch wel beetje sund.

Iemand gedachtes hier over dit ideetje?

Joris

Het lijkt me handiger om ergens een zo goedkoop mogelijke waardeloze bassdrum op de kop te tikken en je kit gewoon heel houden.

Dries

Als de akoestische kit nog bruikbaar is, en een hogere waarde heeft dan een kratje pils dan zou ik hem heel houden.
Je kunt regelmatig voor bijna niks ergens een bassdrum ophalen.
Doorzagen moet prima lukken met een decoupeerzaag. 100% vlak hoeft het niet te zijn, aangezien je resovel toch geen functie meer heeft. Netjes afwerken met schuurpapier moet voldoende zijn.

Wel moet je dan aan de kant van het frontvel nieuwe gaten boren voor de lugs. Ook dit is met een beetje handigheid wel te doen. Kwestie van netjes uitmeten, markeren en boren.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Jenslathouwers

Bij st drums kan je ook goedkope popular shells vinden die ook niet echt prijzig zijn. Natuurlijk hebt je dan wel nog lugs en een spanrand nodig, maar die kan je eventueel van je akoestische set 'lenen'. Als je dan ooit toch je akoestische set weer wil gebruiken kan je de lugs enzo gewoon terug overzetten.


http://www.stdrums.de/shop/index.php?cat=c631_TW-poplar-shells-TW-poplar-shells.html
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hammar

Ik zou toch een wat kleinere ketel opofferen om een basspad te maken. Een gaasvel op bijv. 22" bassdrum moet je best strak opspannen om een beetje naukeurig te kunnen triggeren. Dat gaat weer ten kostte van het speelgevoel, het gaat snel stuiteren.

Nijlpaard

En waarom dan niet op zoek naar een yamaha of roland kick voor een e-kit ? Worden er genoeg aangeboden op MP
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Fred

Ik heb hetzelfde plan, de bassdrum blijft stevig genoeg dacht ik.

Ik heb een oude Dixon bassdrum, heb er een pearl gaasvel op, speelt voor geen meter... net een trampoline, ik wil zelf een trigger maken en in de ketel plaatsen.
Dan de bassdrum vullen met koudschuim o.i.d. tot de feel weer fatsoenlijk is..

Verder wou ik de bassdrum vast schroeven op een plaatje multiplex waar mijn pedaal ook opstaat... beetje demping en / of antislip eronder en je bass verschuift ook niet meer..

Succes

acapolypse

nou ik denk dat die kit misschien een leeg kratje pils waard is. hij staat toch maar tijdens te verstoffen, en heb nog een akoustische kit staan bij een repeteerhok, dus het is niet een probleem die bassdrum op te offeren.


Ik zou toch een wat kleinere ketel opofferen om een basspad te maken. Een gaasvel op bijv. 22" bassdrum moet je best strak opspannen om een beetje naukeurig te kunnen triggeren. Dat gaat weer ten kostte van het speelgevoel, het gaat snel stuiteren.


Daar zeg je me wel wat... het hele idee is eigelijk om een wat beter speelgevoel te krijgen. Ik heb nog een stel toms bij dezelfe kit liggen, volgens mij gewoon 12, 14 en 16. Zou dat iets zijn?

Overigens het kijken naar andere basspads of random ketels kopen was ik eigelijk niet van plan. Was eigelijk van plan er sowieso niet zo gek veel geld aan uit te geven.

Maar misschien, als er echt veel goede verhalen zijn over andere basspads... Ik zal 's wat kijken naar een Yamaha of Roland kit, of misschien zelfs even bij de local muziekzaak wat proberen.

djska

converteer de 16 inch floortom dan naar een bassdrum en zet meteen ook gaasvellen op en een trigger in die 12 en 14 toms zou ik zeggen!

Technobeat


Niet om het één of ander , maar is DIT niets :





Kan uit eigen ervaring zeggen dat het prima werkt (met elke module) , misschien even wat kleine sensitivity aanpassingen doen en gaan . :Y
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

acapolypse


Niet om het één of ander , maar is DIT niets :



Kan uit eigen ervaring zeggen dat het prima werkt (met elke module) , misschien even wat kleine sensitivity aanpassingen doen en gaan . :Y


ziet er best mooi uit. Alleen de goedkoopste die ik zo snel op het internet kon vinden was al wel 150 dollar... En dat zijn liever prijsjes die ik probeer te vermijden (vind dan een meshhead voor paar tientjes beter plan *D )

Nijlpaard

Je moet dan wel eerlijk vergelijken he ;) Meshead en trigger :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Technobeat


Idd wat Nijlpaard zegt , een 22 inch Meshead van bv Drum-Tec kost 57,= euro

http://www.drum-tec.de/drumtec-design-serie-22-mesh-drum-head-p-567.html

En een bass trigger van bv Ddrum kost 26,= euro

http://www.thomann.de/nl/ddrum_d752_kick_trigger.htm?sid=294edac10e41849f7feb8ea8165e86e7

Samen 83,- euro , het is te doen , maar voor 28,= euro meer heb je een Pearl Tru Trac basspad .

http://www.bax-shop.nl/elektrische-drumstel-onderdelen/pearl-ttpb-trutrac-bassdrumpad/product-details.html


Je kunt natuurlijk kiezen voor een one ply bassdrummeshead en die zijn idd goedkoper , met de zekerheid dat daar na een tijdje '' de rek er uit is '' en je weer een nieuwe moet kopen .
Maar goed , de keus is natuurlijk aan jou .
Er zijn diverse mogelijkheden voor je project , en overal hangt een ander prijskaartje aan .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

acapolypse

#13
jul 10, 2013, 18:13 Last Edit: jul 10, 2013, 18:14 by acapolypse
Ha, maar een trigger heb ik al ;)

maar inderdaad, 111 euro valt nog best mee.

Zit de laatste tijd ook steeds beter het verschil te merken tussen een weekje op e-kit en dan de akoustische. Misschien is goed investeren in ECHT een goed speelbaar iets.

Iemand toevallig nog meer ervaringen met zo'n Pearl tru trac? Is het gewoon echt bijna een echt vel?

Fred

Had een aantal jaar geleden al eens een beginnetje gemaakt om een E snare te maken. Ipv de 22 inch bassdrum ga ik van deze 12 inch trommel een E bassdrum maken. lijkt me toch beter na de tips hierboven.. Het blokje achter de klopper wordt schuim denk ik, of een combinatie met rubber? o.i.d..
Zo kan ik lekker experimenteren wat een lekkere feel geeft.

Het keteltje heb ik jaren geleden eens van Vancore gekregen (afval ketel) en de 5 gats hoop van Hit It :)
De ketel komt op een MDF schijf waar een groefje ingefreesd is. in de uitstekende rand maak ik denk ik inslagmoeren, zo kan ik met lange bouten de hoop aan draaien.

De piezo maak ik aan een draadeinde, die ik achterop de MDF plaat kan stellen en borgen.

De schets heb ik gemaakt met SketchUp, pedaaltje komt uit The SketchUp Warehouse.. :P

Als jullie mog tips hebben voor plaatsing van de trigger o.i.d. dan hoor ik het graag! heb nog nooit eerder E tjak gemaakt... 8)7






yentlboy8

Ik heb mijn e-basdrum in een een grote waardeloze basdrum gestoken.
Als je foto's wil zien stuur email na ywelvaert@hotmail.com

Nijlpaard

En die kan je niet hier plaatsen omdat..........?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

acapolypse


Had een aantal jaar geleden al eens een beginnetje gemaakt om een E snare te maken

[...]



Klinkt als een vet projectje. Ik weet niet hoever je al bent, maar heb je al wat uitgevonden over wat een fijne feel geeft? En wat voor geluid geeft de bass zelf nog? Valt dat nog mee, of is dat nog een redelijk harde tik?



Ik denk zelf laatste tijd om het gewoon makkelijk aan te pakken wat betrefte natuurlijke feel, en gewoon m'n oude bassdrum neer te zetten met 'n normaal vel, maarja, om dat geluid dat je dan nog krijgt kan je toch niet heen. Dacht aan misschien dan ook een kortere bass, gezaagd, of inderdaad op 'n plaatje, met wat vulmateriaal.

Technobeat


Ik heb mijn e-basdrum in een een grote waardeloze basdrum gestoken.
Als je foto's wil zien stuur email na ywelvaert@hotmail.com



Wel zo interessant voor alle forumleden om ook HIER een aantal foto`s van je project te kunnen bewonderen .

Als je niet weet hoe te plaatsen , stuur ze maar naar mijn PB dan zet ik ze wel in dit topic . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

acapolypse


Had een aantal jaar geleden al eens een beginnetje gemaakt om een E snare te maken. Ipv de 22 inch bassdrum ga ik van deze 12 inch trommel een E bassdrum maken. lijkt me toch beter na de tips hierboven.. Het blokje achter de klopper wordt schuim denk ik, of een combinatie met rubber? o.i.d..
Zo kan ik lekker experimenteren wat een lekkere feel geeft.

...



en, is het al iets aan het worden? ben behoorlijk benieuwd hoe het uitpakt, msischien wil ik zelf een soortgelijk iets maken. (ben vooral benieuwd naar de feel)

Fred

Hey, Acapolypse..

Ik schiet al een beetje op... de trigger is klaar en werkt!
Al het houtwerk is zo goed als klaar..
Heb wat verschillende schuimsoorten verzameld op straks te experimenteren. Dus nog even geduld...
Moet alleen nog bouten en inslagmoeren kopen. en wat gaten boren voor de input en trigger bevestiging.

Ik hou je op de hoogte!

Fred


Otje

Fred; Ik heb de onderstaande site tijdje geleden 'ontdekt'op het WWW. Misschien kan je er wat mee.

http://www.edrums.info/acoustc_bass.htm

Omhoog