Acryl / Acrylic drumset zelf bouwen?

Gestart door Roy, mrt 26, 2013, 13:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Roy

mrt 26, 2013, 13:08 Last Edit: mrt 26, 2013, 16:49 by Roy
Beste Forumleden,

Heeft er iemand ervaring met het bouwen van een drumkit met acrylic ketels?
Ik heb plannen om dit te gaan doen. ik zie alleen op tegen het boren van de gaten voor de lugs. Dit zijn er een stuk of 100. Ik zit te denken aan de maten 24x14 - 12x9 - 14x14 - 16x14
De hardware heb ik al. Dit is afkomstig van mijn Gretsch setje. (maten 24-13-16-18)
Ik kan de Acryl shells bestellen in Duitsland bij STdrums. Omdat ik met specifieke hardware zit durf ik het niet goed aan om hun de gaten te laten boren. Ik speel al een poosje op Ludwig en wil iets met die Gretsch set doen. Die wordt zelden nog gebruikt vandaar.
Of misschien weet iemand een ander adresje voor de Acryl ketels en het boren daarvan? Liefst in Nederland..
Ik hoor het graag.

Grts Roy.

Hammar


Roy

Thanks Hammar. Ik had die site laatst al bekeken. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben. De shells zijn behoorlijk prijzig, het zou sonde zijn als bij het eerste gat boren de ketel al naar de mallemoer is.. maar ik denk dat het wel meevalt. Ik wacht rustig af ;)

Hammar

Ik heb heel veel ervaring met het bewerken van acrylaat.

Paul

--> Verplaatst naar Zelfbouw ;)

tRow

Bij Stdrums boren ze je de ketels ook voor je , voor een klein prijsje!

Je kunt daar bijna alles laten doen, lakken, wrappen, etc etc. En tóch je eigen custom kit.

Paul

Maar hij geeft aan dat hij dat niet durft omdat hij specifiek zijn Gretsch hardware wilt gebruiken.

Van de andere kant, bij STDrums hebben ze volgens mij genoeg ervaring om dat ook te kunnen. Zal niet d eerste keer zijn dat ze "speciale" hardware op een ketel moeten schroeven. En dan is dit nog standaard hardware.
Stuur ze eens een mailtje, Roy. Kunnen ze vast voor je ;)

Dries

Precies, die lui hebben gruwelijk veel ervaring.
Stuur desnoods voor de zekerheid een lug op.
Als ze het al zouden verpesten kost het hun een ketel, niet jou.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Roy

Bedankt mannen. Misschien is het makkelijk om hun dat te laten doen idd. Ik ben wel een knutseltinus maar vind dit een beetje riskant. Als ie tzt klaar is zal ik m wel s laten zien hier. Er zit wel een levertijd op van een week of 6 begreep ik. Dus ik moet nog even geduld hebben.. (is niet makkelijk :)

Gegroet!

tRow

Ze vragen je dan om de hardware op de sturen  :).

Fibesman

Wat voor Gretsch ga je dan strippen?

Roy

#11
mrt 27, 2013, 19:02 Last Edit: mrt 27, 2013, 19:08 by Roy

Wat voor Gretsch ga je dan strippen?


Een Gretsch Catalina Club Rock. Een erg goed klinkende kit aangezien de prijs, en.. met mooie hardware ;) 

drummermaarheeze

Waarom strippen dan?

Roy

#13
mrt 28, 2013, 12:45 Last Edit: mrt 28, 2013, 22:34 by Roy

Waarom strippen dan?


Tja.. af en toe wil je s wat anders hé.

Ik heb inmiddels contact gehad met STdrums. Zij boren de gaatjes voor me. Helemaal top.
Kosten valt mee. Totaal 115,- voor 4 shells.
Net nog effe bij Drumworld geweest. 2 paar hoops opgehaald. (12 en 14") en een paar nieuwe heads. (Evans ec2) dit is een gokje. Hoop dat ik het goed gedaan heb. Ik heb super mooie logoplaatjes gevonden en besteld. (Gretsch)
Zometeen even de maten doorgeven aan ST. En dan........ Wachten.. 4 tot 6 weken.


Dobbeljoesidok

Boren in acrylic ketels vond ik de eerste keer nogal spannend. Vooral als het een keer gaat piepen en kraken hoop je dat die dure ketels heel blijven.

Heb je clear acrylic ketels besteld of een kleurtje?

Roy

Ik heb ze besteld in Clear. Dat vind ik het meest fris. Een paar jaar geleden zag ik TheArcticMonkeys live
en was onder de indruk van de looks van hun drumset.
Inmiddels heb ik t gezien bij Muse, ChilliPeppers & LinkinPark. Dat is het genre wat ik ook speel.
Ik ben nogal van licht en geluid en ik treed met regelmaat op.
Zo'n clear setje is fantastisch uit te lichten. Het oog wil ook wat ;)
En ik knutsel graag ;)

tRow

Als ik jou was zou ik er woodhoops op zetten, zoals dit:



Zulke hoops op je set, heb je echt een unieke set, doe zwarte hoops met rood of groene glitter wrap, en dan klinkt naar mijn mening je setje nog vetter.

Dit wou ik ook gaan doen!

Roy

#17
apr 02, 2013, 13:16 Last Edit: apr 02, 2013, 13:21 by Roy
Over de hoops heb een tijdje na zitten denken idd.
Ik heb gekozen voor metalen hoops. Als ik acryl zou nemen vind het er "te plastic" uitzien. En hout vind ik er niet bij thuis horen. Mijn gevoel zegt wel dat het warmer zou klinken met houten hoops.
Ludwig gebruikt ook metalen hoops heb ik begrepen.
De klank wordt 1 grote gok. Maar ik heb er wel vertrouwen in. We zullen wel zien en horen :)
Ik moet nog een week of 5 wachten op de ketels.. (Damn!!)


Hoe plaats ik een foto btw?


Luuk

Dw performance series, Sabian hhx evolution, Gibraltar hardware

Dobbeljoesidok


Ik heb heel veel ervaring met het bewerken van acrylaat.


Ik wil eens een keer grote nette gaten zagen van max. 50mm zagen in een acrylic snare. Kan ik hiervoor een gatenzaag pakken of is er iets dat netter werkt?

Harre

Ik heb met een gatenzaag wel eens gaten in een spoiler moeten maken en dat ging goed. Het was nog op een hoek ook, dus met name het begin viel niet mee. Naderhand de boel een beetje bijwerken en de klus was geklaard.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

Er zijn gatenzagen die ook (beter) geschikt zijn voor kunststoffen. Meestal zijn deze wat duurder, maar geven ze zeker in kunststof een beter resultaat.

Deze is bijvoorbeeld prima (wel redelijk duur) maar misschien ken je een keukenboer/interieurbouwer die een setje heeft liggen.

http://www.toolstation.nl/shop/Zaagbladen+Frezen/Gatzagen/Bosch+MultiConstruction+gatenzaag+80mm/d120/sd1530/p52509

En anders een gewone gatenzaag die geschikt is voor kunststoffen.



Hammar

#22
apr 04, 2013, 08:15 Last Edit: apr 04, 2013, 08:16 by Hammar

Ik wil eens een keer grote nette gaten zagen van max. 50mm zagen in een acrylic snare. Kan ik hiervoor een gatenzaag pakken of is er iets dat netter werkt?


@Harre, een spoiler is glasfiber denk ik?

Het goed bewerken van acrylaat is best lastig. Een goede stabiele opstelling en vlijmscherp gereedschap wat een laag toerental draait en zeer goed GEKOELD moet worden!!!
Bij verspanen komt immers veel warmte vrij, kunstoffen geleiden niet, dus ook geen warmte. Plaatselijk wordt het zo heet dat de acrylaat begint te smelten en je gatenzaag vastloopt. Uit de hand met een gatenzaag in de boortol lijkt mij vrijwel onmogelijk. Bovendien zijn de meeste gatenzagen wel voor hout geschikt, maar niet voor acrylaat, qua geslepen tanden bedoel ik dan.

Een vervelend bijkomend punt is dat dat acrylaat heel slecht tegen spanningen kan, waardoor er rond het geboorde gat heel snel scheurtjes kunnen onstaan. Spanningsvrij gloeien in een oven is dat de enige remedie.

edit: @harmen, dat zou idd kunnen, ik wist dit niet. bedankt!

Harre


@Harre, een spoiler is glasfiber denk ik?

Het goed bewerken van acrylaat is best lastig. Een goede stabiele opstelling en vlijmscherp gereedschap wat een laag toerental draait en zeer goed GEKOELD moet worden!!!
Bij verspanen komt immers veel warmte vrij, kunstoffen geleiden niet, dus ook geen warmte. Plaatselijk wordt het zo heet dat de acrylaat begint te smelten en je gatenzaag vastloopt. Uit de hand met een gatenzaag in de boortol lijkt mij vrijwel onmogelijk. Bovendien zijn de meeste gatenzagen wel voor hout geschikt, maar niet voor acrylaat, qua geslepen tanden bedoel ik dan.

Een vervelend bijkomend punt is dat dat acrylaat heel slecht tegen spanningen kan, waardoor er rond het geboorde gat heel snel scheurtjes kunnen onstaan. Spanningsvrij gloeien in een oven is dat de enige remedie.

edit: @harmen, dat zou idd kunnen, ik wist dit niet. bedankt!

Nee, doorzichtig kunststof in dit geval en inderdaad: je moet daar niet met een standaard gatenzaag op gaan rammelen die voor hout geschikt is. Het zal wel gaan, maar netjes krijg je het dan nooit.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Omhoog