Lakken over collagetechniek

Gestart door Remco, jan 07, 2013, 22:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Remco

jan 07, 2013, 22:46 Last Edit: jan 07, 2013, 22:55 by Remco
Beste mensen,

ben hier nieuw op het forum (mooi forum trouwens) en heb een vraag.
Heeft iemand ervaring of tips voor het lakken van een zelfbouw snare waarbij gebruik is gemaakt van een collage als finish? Heb met dubbelzijdige transparante tape papieren drukwerk (stevig papier) geplakt op de houten ketel, daaroverheen een beschermlaag gespoten (van dat spul dat je gebruikt om ook printbare cd's mee te beschermen). Nu is het spatwater en vuilafstotend, maar zit er toch aan te denken om het eventueel nog steviger af te werken. Is spuit lakken dan een optie en wordt dat niet lelijk met stof inkapsels enzo? Schuren zou het papier kunnen beschadigen...

Hier wat foto's van de snare... m'n eerste zelfbouw project: de Van Gogh Snare. Was puur een eerste test of het me goed afging. Ben trouwens erg benieuwd wat jullie er uberhaupt van vinden. Vond het echt tof om te doen. Volgende project wordt waarschijnlijk een hele kit.

Groet,

Remco









Jenslathouwers

prachtig idee !! kan je een hele reeks kunst snares gaan maken  *D

(op je vragen kan ik trouwens niet echt antwoorden) hoewel ik wel vermoed dat je idd heel voorzichtig zou moeten zijn bij het schuren !!
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Remco

Grappig idee toch. Was nog best een werk om die plaatjes strak te krijgen. Geef toe dat het niet het meest creatieve is wat je kunt doen, maar de vraag is of lakken of een wrapje dat dan wel is. Volgende project ga ik denk ik wel lakken of olien. Hout en chroom zijn een mooie combo.

ddrsonor

Ziet er erg gaaf uit!

Animal baars

Dat ziet er erg netjes uit! Hoe je het kan beschermen weet ik niet. Wellicht dat een autospuiter je hiermee kan helpen?!

Hoefnix

Op nieuwe auto's wordt de bestickering op de kleurlak aangebracht. Later worden er lagen blanke lak over de kleurlak en stickers gespoten. De sticker zijn dan beschermd tegen zonlicht, afpellen en zullen bijna nooit kapot gaan.

Denk dat een autospuiter hetzelfde zal zeggen. Wat voor blanke lak is dan de vraag.

Remco

Hm. Das een goede tip. Misschien helpt een meubelmaker/lakkerij me ook wel een end op weg. Ik zal eens gaan informeren. Mochten anderen alsnog een goede tip of ervaringen hebben, dan hoor ik dat alsnog graag.

koko

Complimenten voor je snare. Hij is echt prachtig! Ik heb al heel wat snare's gezien, maar deze komt direct in de top 10!

Je zou ook eens kunnen vragen bij kunstenaars. Die gebruiken jouw techniek ook wel eens, wat dan later nog verduurzaamd moet worden. Overigens zou ik niet te benauwd zijn voor stof, dat kun je behoorlijk onder controle houden door te lakken/spuiten in een schone omgeving in een grote doos.

Het meeste stof komt immers van boven naar beneden dwarrelen. Met een watergedragen vloer lak gaat dat vast goed. (Wel proefstuk maken). Watergedragen is immers snel stofdroog en de doos beschermt tegen stof. (Wel de doos eerst lakken, papier is erg stoffig). Als je de ketel automatisch rond laat draaien kan het ook met een brede platte kwast.
NIET VERGETEN de gaten eerst af te dichten met bijvoorbeeld van die schuim oordopjes (en vlak snijden). Anders krijg je zeker weten druipers.


Als je nog meer vragen hebt, laat maar horen!

Remco

#8
jan 08, 2013, 20:06 Last Edit: jan 08, 2013, 20:10 by Remco
Thanx! Wat betreft lak. Ik heb al een paar testen gedaan, onder andere botenlak (viel erg geel uit), spuitlak (droogde korrelig op) en met alle soorten schuurpapier en commandant deze proeven bewerkt. Resultaat was wat onbevredigend, lees: stofinkapsels en kreeg het niet mooi spiegelend. Maar belangrijkste, het papier reageert per inktkleur verschillend (denk vanwege de dichtheid) Zwart droogde moeilijk op terwijl andere kleuren direct opzogen om vervolgens te gaan bobbelen.

Enfin, ik denk dat ik me toch nog onvoldoende bezig heb gehouden om de juiste proef te maken. Waarschijnlijk door nog meer lagen lak (had er nu een stuk of 5), nog beter schuren en afwerken met wax, maar misschien nog wel het belangrijkte: de juiste lak.

@Koko: Welke merke of type lak gebruik jij, koko. Ik lees vanalles maar word er een beetje dol van als leek.


paQ

wellicht eerst goed fixeren?

Nlz

Inderdaad, wat paQ zegt, fixeerspray bij een teken/schilderwinkel halen om het papier 'af te sluiten'. Neem desnoods de snare mee, dan kunnen ze adviseren wat je nodig hebt. En naast de fixeerspray zullen ze ongetwijfeld ook wat zinnige tips over afwerken kunnen geven.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Remco

klinkt logisch. ga ik mee aan de gang.

Technobeat


Op nieuwe auto's wordt de bestickering op de kleurlak aangebracht. Later worden er lagen blanke lak over de kleurlak en stickers gespoten. De sticker zijn dan beschermd tegen zonlicht, afpellen en zullen bijna nooit kapot gaan.



Hoefnix , deze stelling is niet helemaal juist .
Op nieuwe auto`s en busjes word (reclame)bestickering aangebracht die wasstraat en ultraviolet bestendig zijn .
Echer wordt hier geen exsta blanke lak over heen gespoten , want als de auto wordt ingeruild voor een nieuwe zou je de stickers er niet meer af kunnen föhnen ( dit gebeurt , hoe gek het ook klinkt , met een verfbrander op een ideale temperatuur van 42 graden ) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hoefnix

@Technobeat: dat is alleen met bestickering die na oplevering door de autofabriek wordt aangebracht ;)

Ofwel jij hebt het over iets anders.

Omhoog