Snare samenstellen

Gestart door P.A., dec 13, 2012, 12:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

P.A.

Ik loop met het idee om zelf een snare samen te stellen. Het komt voort uit mn wens om een goeie stalen snare aan te schaffen. Het eerste wat ik mij afvraag is: Wat maakt een stalen ketel met dezelfde afmeting (en dus van hetzelfde materiaal) beter (duurder?) dan een andere.

Heeft het bijvoorbeeld zin om op een goedkope Millenium of Osan ketel Die Cast hoops te zetten? Zodat de de hoops dus duurder zijn dan de ketel zelf??
Hebben alle goede snaredrums bijvoorbeeld 10 lugs ipv 8?

Graag jullie advies!

Fibesman

#1
dec 13, 2012, 12:17 Last Edit: dec 13, 2012, 12:27 by Fibesman
Ik zou pas een snare gaan samenstellen als je een bepaald geluid zoekt wat je niet vindt in produktie snaredrums. Goedkoper is het namelijk uiteindelijk nooit en de waarde als je er ooit af wil nihil.
Dus wat voor geluid zoek je?
Die-cast hoops zijn niet per see beter dan triple flanged, het geeft een ander geluid. Die-casts zijn wel duurder. 8 lugs geeft een wat opener geluid, met tien lugs kun je wat hoger stemmen.

Ik heb zelf net een messing snare gekocht bij thomann. Klinkt met goede vellen echt heel goed. Ik wist dat ik 10 lugs wilde en messing en liefst 5,5x14. De Tubelugs vind ik niet zo mooi om te zien en de "badge" ook niet maar die kon er af gelukkig. De prijs? 135 euro  8)7
http://www.thomann.de/nl/millenium_14x55_power_brass_snare.htm

P.A.

Okay Thanks. Ik speel in een reggaeband (Dublicators) en heb nu een Pearl 13 maple piccolo. Ik zoek wat meer body en massa zonder het snerpende te verliezen.

Carlton Barret vd Wailers speelde op een Supraphonic die hij altijd loeistrak stemde.

Ik had begrepen dat de combi van die cast en * lugs er voor zorgt dat het zich veel beter laat stemmen.

Kn@pestaart

Ik heb een Pearl 13" x 7" voor erbij. Misschien is zoiets wat je zoekt? 13" hakt erin, maar met de diepte van een 7"... Klinkt echt waanzinnig, als het intro van de Spin Doctors, Two princes... ;)

P.A.

Ik zoek 5 of 5,5 " diepte.
Vraag blijft wat een metalen drum van hetzelfde materiaal (staal, brons, aluminium etc.) nou beter maakt dan de andere qua geluid. Er is zoveel verschil in prijs namelijk.

Weet iemand dat?

Dribbel

Ik denk dat je eerst maar een moet gaan luisteren en overleggen of je stemmen mag op snares in een winkel, een wat uitproberen dus. Je tijd nemen, of anders uiteindelijk je verlies nemen met iets wat het net niet voor je is.
Waarom een 5/5.5"? Heb je al wat gehoord waarom je deze keuze gemaakt hebt?

Yamaha recording & sabian

Rick


Ik zoek 5 of 5,5 " diepte.
Vraag blijft wat een metalen drum van hetzelfde materiaal (staal, brons, aluminium etc.) nou beter maakt dan de andere qua geluid. Er is zoveel verschil in prijs namelijk.

Weet iemand dat?


Voordat je 13x7 afschiet, kijk eens naar die Tama SLP G-Maple snare, 13x7. Met diecasts en al.

P.A.

Ik schiet 13x7 niet af hoor. Ik ben gek op mn maple piccolo maar om wat tegenwicht te bieden ben ik me in het metaal aan het verdiepen. 5" omdat ik de attack van de piccolo wil houden en toch iets meer body wil...

Treklof

Binnenkort komt Ludwig met hun nieuwe Supralite snare lijn..
Stalen snares met (verchroomd) brass hardware, voor minder dan E 200,-.

Zo even uit m'n hoofd verkrijgbaar in de maten: 14"x4", 14"x5,5", 14"x6,5" en 15"x5".

Wellicht is dat wat voor je ;)

ppm5261

Beste P.A.

Ik weet niet of je al wat hebt, of waar je naar op zoek bent.
Ik heb het volgende gedaan. Ik had een 8" Pearl 'free floating' dwz met losse spanners, niet bevestigd aan de (koperen) ketel.
Vervolgens heb ik de koperen ketel er tussen uit gehaald en er een tomketel tussen in gezet van berken met gaten waar de spanblokken op bevestigd zouden kunnen worden.
De free-float heeft een eigen snarenmechaniek op een aparte ring onderin zitten, niet bevestigd aan de ketel.
Echt, het geluid is super. Klinkt een beetje als een Amerikaanse fanfare trommel maar iets hoger en veel attack/punck. Komt dit misschien door de gaten die in de ketel zatel voor de spanblokken? Ik weet het niet.
Een (muziek)vriend van mij zei voor de grap, als ik een bekende drummer zou zijn, zou dit principe wel eens op de markt kunnen komen.
Lees ik een paar weken later een advertentie van snares met gaten, ca. € 400,- per stuk.
Dus ... zoek een oude free floater, een houten tom ketel, en aande slag.
Succes!

patrick76

Puur uit nieuwsgierigheid,
Is St drums de enige leverancier van ketels of zitten er in Duitsland, Nederland en België nog wat leveranciers?
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

fransiboy


De spanrand maakt de snare - eveneens het vel maakt de snare..
Ik zelf had in in mijn tienerjaren een oeroude Pearl Export. Die voorzag ik van vele soorten vellen , van Remo Ambassador , tot Black Ebony  Emperors, tot flinterdunne Renaissance en CS Black dot vellen.
Later ging ik experimenteren met vented drumheads  oftwel met gaatjes erin..vooral Evans had die destijds. Je kan zeer goed spanranden vervangen wbt Triple Flanged, Die Cast of zoals ik nu tegenwoodig doe Wood hoops en zelfs Aluminium hoops , mits dat binnen je budget ligt.
ook high end snares kunnen profiteren van de huidige opties in spanranden. Ik heb op dit moment bijv een Mapex Black Panther Solid Steel , waarvan de Die Cast randen absoluut niet mooi recht waren. Dus ik heb gezocht nar absoluut rechte spanranden van Pearl Super Hoops 3.5 mm. Dat scchelt enorm in de vel spanning mbt stemmen en projectie van bijv je rimshots.
there's no business like drumbusiness

Omhoog