Opknappen Pearl Export series

Gestart door Gulio, jul 17, 2012, 21:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Gulio

jul 17, 2012, 21:39 Last Edit: jul 17, 2012, 21:47 by Gulio
Hallo Allemaal!

Ik zou graag mijn oude pearl export series willen voorzien van een nieuw jasje. Ik wil er graag een mat-zwart drumstel van maken doormiddel van plakfolie (http://www.plakfoliewebshop.nl/plakplastic/plakplastic-kleuren/mat-plakplastic/plakfolie-zwart-mat.html. Ik heb van deze plakfolie eerst een sample besteld en ontvangen via de post (dat koste mij 1 euro incl. verzendkosten).

Daarbij denk ik er ook aan om er gelijk een pearl optimount system op te zetten.
Nu is mijn vraag: Heeft 1 van jullie tips/tricks/ideeën hoe ik het gat van de voorgaande tomophanging netjes kan afwerken zodat het er aan de binnenkant ook nog enig sinds netjes uit ziet? De buitenkant hoeft niet super netjes omdat daar de plakfolie overheen gaat.

Ik heb even wat fotos gemaakt om te laten zien hoe het drumstel er nu aan toe is en wat ik precies bedoel.








Zoals je kunt zien is de wrap aardig verkleurd.. ik heb wel besloten de originele wrap te laten zitten en hier overheen het plakplastic te plakken. Zo kan het drumstel altijd nog in originele staat hersteld worden maar dan met een pearl optimount system ;)

Gulio

Ik wou er nog een foto van de plakplastic sample bij zetten, maar ik krijg hem op de een of andere manier niet in de juiste verhoudingen/kwaliteit...

Dus bij deze:


drummermaarheeze

Pearl heeft speciale afdekplaatjes voor dit doel:

http://www.beslist.nl/products/muziekinstrument/r/Pearl_GK90_Masking_Cover_voor/

Eerst plakfolie erop en dan afwerken met zo'n afdekplaatje. Is het gat aan binnen-en buitenkant netjes dicht.



Gulio

Super, dankjewel! Ik ga het overwegen dit toe te passen maar eerlijk gezegd zou ik graag een egale ketel willen waarbij aan de buitenkant het netjes is afgewerkt met het plakplastic en aan de binnenkant minimaal te zien is dat het gat gedicht is .. :P

NathanR

Je kan toch gewoon over het gat heen plakken bij je toms? Dat heb ik ook gedaan bij mijn bassdrum, heb dat lompe blok ijzer op de bovenkant eraf gelaten en daar gewoon overheen geplakt.. je ziet klein beetje contouren maar niet als je er niet op let of niet weet.

Gulio

Yes! daar heb je gelijk in.. ik denk ook dat ik dat gewoon ga doen :) Denk dat het te veel moeite (en gevloek) gaat kosten om te gaan kloten met vloeibaar hout bijvoorbeeld.. Uiteindelijk is het ook 'maar' een pearl export :P

Stokmans

Je zou hem van binnen kunnen afplakken met stevig(!) tape en vervolgens plamuren (of misschien wel vloeibaar hout omdat plamuur misschien lostrilt?). Dan netjes vlakschuren en dan wrappen.

En anders gewoon open laten, wrappen en de optimounts voor dat gat plaatsen.

Waarom trouwens optimounts als het 'maar' een export is?

Gulio

Dat is inderdaad ook een optie Stokmans! Overigens zie ik het niet als 'maar een pearl export' want het is toch wel een degelijke kit met een aardig geluid .. Het punt is alleen dat ik het mooier vind om een kit zonder een ophangsysteem te zien.. Zodra de kit af is zal ik ook de 12" tom niet ophangen maar op een snarestandaard zetten en de 13" tom niet gebruiken. De pearl optimounts koop ik er bij omdat ik dan toch nog altijd de optie heb om de toms op te hangen :)

harmen 18

#8
jul 18, 2012, 02:57 Last Edit: jul 18, 2012, 03:00 by harmen 18
Optimounts of rims doen zo'n set zeker wel goed, ideaal. Alleen moet je het er voor over hebben.


Gewoon over het gat heen folieën (zou dat een woord zijn?) zou ik niet doen. De tommouth van de optimount zit waarschijnlijk op dezelfde hoogte als waar het gat zit. Prik je de tomhouder een keer een stukje te ver, dan gaat je gat open. Dan zit er een begin aan en gaat het misschien wel loslaten.

Dit weet ik eigenlijk niet, maar misschien is er nog iemand die er iets meer over kan zeggen:

Als je het gat dicht zou plakken met folie en er ontstaat binnenin toch wel een best grote luchtdruk. Gaat dan je folie niet los zitten bij dat gat?


En anders er gewoon een mooi plaatje voor zetten. Die zwarte van pearl vind ik persoonlijk niet echt mooi. Je zou kunnen overwegen bij een kennis (of wie dan ook) een stukje metaal te laten zagen en evt. laten verchromen dat precies op het gat past

stick tight

Ik breng niet graag slecht nieuws maar volgen mij gaat folie plakken over de bestaande wrap geen succes worden en wel om de volgende redenen:
- De pearl badges zitten erop en die krijg je niet van de wrap af zonder deze te beschadigen, die blijf je dus door de folie heen zien met het risico op luchtbellen ed.
- De folie verdikt de ketel waardoor je het risico loopt dat vellen moeilijker passen en het stemmen lastiger word (undersized ketels werkt prima, andersom minder)


Mijn advies zou zijn om de wrap eraf te halen (eitje met een fohn en wat geduld, de oude exports werden alleen op de naad vastgeplakt), de ketels glad te schuren met fijn schuurpapier en dan de nieuwe folie aan te brengen. Word het mooiste en doet weinig negatiefs voor de restwaarde aangezien oude exports toch niets meer opleveren...

Hammar

Let wel, folie is erg dun en beschadigt sneller dan de wrap op hout ondergrond.

Ik heb ook eens een witte 10" export tom beplakt met zwarte folie. Bracket en lugs verwijderd, maar gewoon over de badges heen geplakt. Later met een scalpel voorzichtig rond de badges uitgesneden, was nauwelijks nog te zien!

NathanR

Ik heb pas nog mijn hele drumstel opnieuw een finish gegeven via plakplastic.

Ik heb mijn Pearl badges eraf gehaald, en zo goed mogelijk geprobeerd de lijmresten weg te halen.. :) (De badges vond ik super lelijk dus die komen ook niet meer terug :p )

Qua extra dikte maakt het echt niks uit, plakplastic is super dun, en je moet bovenaan gewoon een paar milimeter vrij houden waar het ijzer van het vel komt, dit is als het goed is ook bij de wrap gedaan, dus je kan mooi die lijn aanhouden :)

Technobeat


Ik heb pas nog mijn hele drumstel opnieuw een finish gegeven via plakplastic.


En het resultaat is super mooi . *D 8)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Fred

Gulio,

Ik heb een jaartje of 10 geleden ook Optimounts op mijn Export gezet.
Ik heb toen uit een stuk afval ketel die ik van Vancore Joure gekregen heb cirkeltjes gezaagd, pas geschuurd en vervolgens in de ketels gelijmd. De buitenkant een beetje glad geplamuurd en een stukje zwarte isolatietape erover. (mijn export is overigens zwart)

Waar ik wel tegenaan liep was dat mijn 14inch tom maar 6 spanbouten had en een Optimount voor 14inch toms uitgaat van 8 spanbouten. dus dat past niet!! houd daar rekening mee!!

6 spanbouten is trouwens ook te weinig voor 14 inch vind ik, die trommel heeft nooit lekker geklonken en gebruik hem dan ook niet meer..

Verder speel ik nog steeds op de Export..

Succes

Gulio

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik heb al ervaring met het opnieuw wrappen van een drumkit door middel van plakplastic. Niet de mooiste print maar toch wel grappig om er een keer mee op het podium te staan :P




Aangezien plakplastic niet superdik is kunnen de hoops gewoon terug op de toms.

Ik denk dat ik voor de optie ga om de pearl afdekplaatjes te kopen en daar gewoon overheen te wrappen. Denken jullie dat het qua geluid uit zal maken als ik tussen die 2 plaatjes iets van isolatiemateriaal stop? Of is dat niet nodig?

Bedankt allemaal voor de hulp!

harmen 18

Die pearl "stop" is niet plat, het is gewoon een plaatje, dus zit er dan een hobbel in je ketel als je daar overheen zou wrappen. Dus, misschien dat je hem er het best overheen kan zetten nadat je hebt gewrapt dus. of hem dichtmaken met kneedbaar hout en daar overheen wrappen.

Isolatie? hoe bedoel je dat precies? om het plaatje luchtdicht op het gat te krijgen? Dat is opzich niet zo nodig, als je hem er gewoon vlak op schroeft is hij zo goed als dicht. Een beetje lucht ontsnapt er altijd wel, maar dat maakt niet echt uit.


pelletank

Toen ik Optimounts op mijn Ex zette, had ik hetzelfde dilemma. Omdat ik 'm nog steeds nodig had, heb ik het probleem uitgesteld, en toen bleek dat mijn Pearl veel vetter klonk met dat gat. Als in: Luider, maar niet lelijker.

Je wint geen resonantie of iets dergelijks als je er een plaatje oplegt denk ik. Het gat blijft namelijk. En het zit pal achter je Optimount, dus niemand ziet het. Nu heb ik het gat licht opgeschuurd en Alabastine in de rand aangebracht.

Paul

Wat gezegd is, direct over het gat foliën is een risico omdat de folie daar gemakkelijk scheurt.
Zomaar een idee, is een bezemsteel niet ongeveer dezelfde diameter als een tommount? Zaag daar een dun plakje vanaf, lijm die in het gat en schuur 'm dan aan de buiten- en eventueel ook binnenkant strak met de ketel.

Omhoog