Snare lugs vs. Tom lugs

Gestart door Jenslathouwers, mei 31, 2012, 10:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers

Hallo,

Ik heb onlangs online een snareshell gekocht (van fame). Mijn eerste plan was om van deze shell een subkick te maken, maar aangezien de shell eigenlijk qua kleur echt goed bij men kit past zou ik willen proberen om deze snare terug in orde te maken om te horen hoe deze klinkt. Ik had nog enkele toms staan en heb geprobeert of de lugs hiervan op men snareshell pastte maar dat deden ze niet. Is er een verschil in maat ( tussen de bevestigingsgaatjes) tussen een snarelug en een tomlug?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

dat verschilt per lug
er zijn zo enkele 'standaard' maten tussen de gaten

Dries

#2
mei 31, 2012, 14:24 Last Edit: mei 31, 2012, 14:31 by Freggle
Ik heb geen ervaring met élke serie van Fame, maar hetgeen ik bespeeld heb, zou me niet uitnodigen tot het in orde maken van zo'n trommel.

Een subkick is m.i. een mooi eindstation voor een Fame ketel.

Om in te gaan op je vraag: het verschilt per merk. Er zijn een aantal 'standaard' afmetingen.
O.a. op de site van Stdrums kun je een aantal afmetingen zien (en bestellen).

''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Jenslathouwers

Bedankt voor de reactie, ik heb zelf nog nooit op een fame snarz gespeeld, maar ik heb gehoord dat goedkopere merken vooral besparen op de hardware. De afstand tussen de gaten in mijn fame ketel komen zo te zien niet overeen met een afmeting uit de tabel, de gaten sttan bij mij 27 mm uit elkaar, center to center. Ik weet nog niet goed wat ik ermee ga doen... Ik ga waarschijnlijk in juli een stave snaredrum maken dus deze in orde maken is dan mss overbodig.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

beslag is ook wat de kosten enorm opdrijft.
Reken maar eens voor je eigen stave straks ;)

2 spanranden
strainer
butt
matje
10 (of 20) lugs
2 vellen

Jenslathouwers

Heb het even uitgerekend en ik kom uit rond 150 euro ( hardware en vellen) . De houtsoort daar ben ik nog niet uit, maar goed, dat hoort niet bij dit topic.

Heeft er iemand ervaring met fame snare shells? Eventueel een "geupgrade" exemplaar?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

stick tight

Weet iemand toevallig de specs van pork pie snare lugs?

Dries


Heb het even uitgerekend en ik kom uit rond 150 euro ( hardware en vellen) . De houtsoort daar ben ik nog niet uit, maar goed, dat hoort niet bij dit topic.

Heeft er iemand ervaring met fame snare shells? Eventueel een "geupgrade" exemplaar?


Zonde geld.
Voor 150 euro koop je een leuke, bruikbare, tweedehands trommel.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Jenslathouwers


Zonde geld.
Voor 150 euro koop je een leuke, bruikbare, tweedehands trommel.


Ik ga hem niet als snare gebruiken, ik ga het houden bij men eerste idee en het gaat een subkick worden...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Dries

Goede keuze ;)
Je bent wellicht goedkoper uit als je een hele goedkope, oude trommel met werkende hardware op de kop kunt tikken. Hardware hoeft toch niet erg goed meer te zijn.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

a3drums

#10
mrt 07, 2015, 20:24 Last Edit: mrt 07, 2015, 20:54 by Robert-Jan
spam

Hoefnix

..... dat weten we nu wel a3drums .....
Ik ga nu al niet eens meer kijken spammert

koko

Zonde geld.
Voor 150 euro koop je een leuke, bruikbare, tweedehands trommel.
Dries, voor 150,-- koop je een (koek)trommel.

Voor iets meer bouw je zelf een stave drum die klinkt als je nog nooit gehoord hebt.

@Jenslathouwers: gewoon bouwen die ketel.

Black Page

Voor iets meer bouw je zelf een stave drum die klinkt als je nog nooit gehoord hebt.

@Jenslathouwers: gewoon bouwen die ketel.
Hoe? Het lijkt me dat je heel handig moet zijn en veel gereedschap moet hebben. Bijvoorbeeld alleen al om de edges en snaarbed aan te brengen .... en wat er verder bij komt kijken. Of is het makkelijker dan het lijkt?

Overigens een zelfgemaakte stave snare klinkt geweldig, zoals die mahonie ketel die je hebt gemaakt en ik heb laten afbouwen door Thijs vd Heijde
Simpelweg: G E W E L D I G

koko

Hoe? Het lijkt me dat je heel handig moet zijn en veel gereedschap moet hebben. Bijvoorbeeld alleen al om de edges en snaarbed aan te brengen .... en wat er verder bij komt kijken. Of is het makkelijker dan het lijkt?

Overigens een zelfgemaakte stave snare klinkt geweldig, zoals die mahonie ketel die je hebt gemaakt en ik heb laten afbouwen door Thijs vd Heijde
Simpelweg: G E W E L D I G
Black Page: natuurlijk is het bouwen van een drumketel geen ding dat je zo maar even doet. Daar gaat het nodige aan kennis, ervaring en gereedschap aan vooraf. Tegelijkertijd is alles wat je moet weten te vinden op internet. Google eens op: koko jig. Dan vind je terug hoe ik ooit ben begonnen en met wat research ook hoe dat de bouwerswereld heeft verandert. Met enig technisch inzicht zul je zien dat het proces geen rocket science is. Wat je echter niet moet onderschatten is de nauwkeurigheid waarmee je moet werken, en waar je gereedschap aan moet kunnen voldoen. Hoewel mijn eerste ketel nog steeds beter klinkt dan de gemiddelde snare heb ik er echt nog wel 3 jaar en vele euro's verder over gedaan om ketels te kunnen bouwen zoals jij er nu een hebt. Omdat een stave drum van een totaal andere klasse is doet het me pijn als iemand schrijft dat ie liever 150,-- euro uitgeeft voor een (koek)trommel van mp dan er zelf een bouwt (al kost dat wel wat meer natuurlijk).

De stave drum is in mijn beleving een ondergewaardeerd segment in de drumwereld. Zeker als ik de feedback van mijn klanten mee neem en het enthousiasme dat een drummer nog steeds heeft voor een snare waar hij al sinds 2008 bijna dagelijks op speelt. Vrienden van mij spelen wel eens met hem en mogen enkel kijken en luisteren naar zijn snare. Aankomen niet.
Jij hebt er heel goed aan gedaan om Thijs van Custom Drums je edges en snarebed te laten doen. Als er iemand in Nl (en daarbuiten) het kan is hij het! Dat kost wat, maar dan heb je ook echt wat.
Leuk om te horen dat je blij met de ketel en het eindresultaat!

Omhoog