Bekkens "customizen": zelf hameren.

Gestart door Jip, mei 04, 2012, 18:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jip

mei 04, 2012, 18:19 Last Edit: mei 04, 2012, 18:26 by Jip
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het customizen van zijn of haar bekkens. Ik kwam een interessante (al wat oudere) discussie tegen: http://www.drummerworld.com/forums/archive/index.php/t-10636.html
Iemand die cheap-ass bekkens rijk en complex kan laten klinken door ze zelf te hameren en in sommige gevallen te verspanen d.m.v. een draaibank.

Het lijkt me een goede manier om heldere en "pingy" bekkens om te vormen naar warmere/donkerder, complexe cymbalen. Dat zou toch de ideale manier zijn om van je ouwe troep iets moois te maken!  :)

Wat vinden jullie? En misschien belangrijker: wat zijn jullie ervaringen? Ik zou het zelf willen proberen maar heb weinig speling wat betreft het bekkenarsenaal.  ;)

Citizen Kane

Ik heb hier geen ervaring mee, maar zelf zou ik me er niet aan wagen. Zeker niet met materiaal waar ik wekelijks van afhankelijk ben.

Lijkt me dat dit echt vakwerk is wat je niet zomaar leert. Je zou een poging kunnen wagen met een bekken wat je via Marktplaats goedkoop op de kop kan tikken.

Ook leuk om mee te beginnen: Bij de vereniging waar ik drum (de bigband is hier onderdeel van) zit ook een slagwerk groep. Hier hebben ze zelf een 18" loei-oude crash vol met gaten geboord en er zo zelf een O-Zone crash (van Sabian) van gemaakt. Klink als een kruising tussen een crash en een china! Best geslaagd ding, gebruik hem wel eens stiekem ;-) Enige wat je nodig hebt is een setje verschillende gatenboren met verschillende diameters.

ben benieuwd of je wat kunt expirimenteren.

Hammar

Johan VDS was een belgische bekkensmit, inmiddels is hij overleden.
http://www.slagwerkwereld.com/nieuws/newsItem.php?n01ID=6332&type=1

Lijkt me geweldig om daarmee te experimenteren, alleen......hoe kom je aan studiemateriaal, bekkens dus!

Jip

Ik heb een splash liggen die ik niet gebruik (Sabian Pro) waar ik mijn experimenten op zal botvieren. Ik heb al bij iemand een kogelhamer geregeld ;) Verder heb ik ook nog een crash liggen (Sabian AAX Stage crash, die ik ook nauwelijks gebruik) die ik, als het eerste experiment slaagt, zal gaan bewerken. Met de laatste ben ik natuurlijk wat terughoudender en ik zal eerst eens kijken hoe het gaat. Maar ik ben razend benieuwd naar wat het oplevert.

harmen 18

Ik ben bang dat als er wat mee gebeurt (of hij gaat gewoon kapot?!) dat hij meer als china/trash achtig ding gaat klinken. Als je dat tof vindt, dan kan het misschien wel wat worden.

Ik ben zeker benieuwd naar wat het wordt. Veel succes met experimenteren.

Hammar

Wat gebeurd er nou fysiek gezien bij hameren en wat doet dat met het geluid , daar ben ik benieuwd naar.
Het geluid onstaat door trilling, dezelde trilling die het bekken (op den duur) kapot maken. Koper, het belangrijkste materiaal in de bekkenbronslegering, is helemaal niet sterk of flexibel. Buig een plaatje koper (of bijv. een elektriciteitsdraadje) een paar keer krom en het breekt. Daarom wordt er lood en tin toegevoegd, maakt het een stuk flexibeler. Die flexibiliteit heeft het materiaal nodig om de energie, die je zeer plaatselijk toebrengt met een slag van je drumstok, door het hele bekken te verplaatsen. Zie de slowmotion filmpjes van Mike Mangini op youtube. Datzelfde lood en tin maakt het bekken ook weer zachter, deze metalen zijn zeer makkelijk vormbaar. Door het bekken dus te hameren, lees de bekkenbronsmoleculen plaatselijk letterlijk "in elkaar te slaan" onstaat er een soort evenwicht tussen buigen of barsten! Op die hamerplekken is het bekkenbrons een stuk harder dan waar niet gehamerd is overigens. Hoe vaak en waar je dat moet doen op het bekken is het grote geheim van de (bekken)smit!
Het scheren van bekkens lijkt mij meer invloed te hebben op de helderheid van de klank, zie de gortdroge ongeschoren bekkens van o.a. de Jack deJohnette series van Sabian.
De dikte van de bekkens lijkt mij van belang voor de toepassing, crash of ride of allebij een beetje.

Just my two cents, als iemand aanvullende info heeft, graag!

Hoefnix

Door de bekkens te bewerken (met de hamer) kan je de cupgrootte aanpassen, het bekken dunner maken (plaatselijk of helemaal), hamering toevoegen (of verminderen), hoek tov de cup aanpassen etc.

Bewerking kan je in principe in verschillende zones toepassen: cup, overgang cup-bow, bow, overgang bow-edge en edge. Iedere zone kan apart aangepast worden, al moet het complete plaatje uiteindelijk wel weer kloppen. 

Wat de invloed is van de afzonderlijke aanpassingen zal geen enkele bekkensmid vertellen vermoed ik. My 2 cents.
Op http://www.cymbalutopia.com/ vind je meer info

Hammar


Door de bekkens te bewerken (met de hamer) kan je de cupgrootte aanpassen, het bekken dunner maken (plaatselijk of helemaal), hamering toevoegen (of verminderen), hoek tov de cup aanpassen etc.


Dat ben ik niet met je eens, de cupgrootte wordt bepaald door het persen, op een cup zie je bijna nooit hamerafdrukken. Als het bekken helemaal gehamerd zou worden, zou het zo kapot gaan want het materiaal wordt te hard! Het dunner of dikker maker gebeurd door het scheren of afdraaien. De dikte zal zeker naar de rand toe aflopen.

Die link ga ik zeker eens bekijken, bedankt!

Rick


op een cup zie je bijna nooit hamerafdrukken. Als het bekken helemaal gehamerd zou worden, zou het zo kapot gaan want het materiaal wordt te hard!


De Byzance Vintage Sand Ride heeft een intensief gehamerde bell. Het is wel degelijk mogelijk dus.

Hoefnix

#9
mei 08, 2012, 10:52 Last Edit: mei 08, 2012, 10:56 by Hoefnix

Dat ben ik niet met je eens, de cupgrootte wordt bepaald door het persen, op een cup zie je bijna nooit hamerafdrukken. Als het bekken helemaal gehamerd zou worden, zou het zo kapot gaan want het materiaal wordt te hard! Het dunner of dikker maker gebeurd door het scheren of afdraaien. De dikte zal zeker naar de rand toe aflopen.

Die link ga ik zeker eens bekijken, bedankt!


Dan heb je nog nooit een echte hand gehamerd bekken onder ogen gehad. Na het hameren wordt de bel geschoren en zie je de hamering nauwelijks meer. Of het materiaal te hard wordt daar heb ik geen verstand van, maar weet wel wat ik heb gezien :)

Zie de link uit mijn vorige post:  Hammering a bell into a flat ride ....

of deze bekkensmid:

http://www.pearldrummersforum.com/showthread.php?243429-Hammering-a-cymbal-s-bell

Hoefnix

Een plaatje dan


Hammar

Jah idd, ik zie het,  dat zullen dan uitzonderingen en idd handgehamerde zijn.
Kijk eens op de website van Zildjian, de meeste cups zijn niet gehamerd, ook in de hamer-filmpjes op youtube van paiste (Nicko mcBrain en Ian Paice) zie je dat de cups niet gehamerd worden.
De cup van het bekken op de foto is gehamerd én geschoren en toch zijn ze zichtbaar.

Hammar

Kijk eens aan! Op mijn (ons) wenken bediend. Hier voel ik wel wat voor!!

http://www.slagwerkwereld.com/nieuws/newsItem.php?n01ID=10437&type=25

paQ

Vergeet je gehoorbescherming niet ;)

Nlz

Dat lijkt me een heul, heul toffe en leerzame trip! Beetje jammer dat mijn geldboompje er nogal deaud bij staat  -O-
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Jip


Kijk eens aan! Op mijn (ons) wenken bediend. Hier voel ik wel wat voor!!

http://www.slagwerkwereld.com/nieuws/newsItem.php?n01ID=10437&type=25

Tof! Moet je inderdaad maar net geld voor hebben...

Jip

#16
okt 04, 2012, 23:36 Last Edit: okt 04, 2012, 23:37 by Jip
Even een update (is weer lang geleden).
Ben een tijd terug gaan experimenteren met een splash die ik op zich wel kon missen. Ik merkte dat ik gauw al op plekken te veel gemept had (hij sloeg als het ware dood) en moest dat compenseren door op andere plekken ook meer te gaan hameren. Gevolg: de splash ging steeds "trashier" klinken en had steeds meer weg van een mini-China. Ik heb uiteindelijk besloten maar net zo lang door te meppen tot de buitenste rand (ca. 1 inch) naar boven klapte en dus de vorm (maar ook het geluid) aannam van een China. Dus nu heb ik een kleine China erbij  *O* Ik gebruik dat ding echter nauwelijks.

Conclusie: hameren is een vak apart. Ik zou het niet bij je dure koper wagen.
Ik zou wel bereid zijn om het te laten doen, maar Johan van der Sijpe, zoals gezegd, is er helaas niet meer.

Weet iemand een adresje?

J.

Omhoog