Zildjian Gen16 Review

Gestart door Murgen, sep 30, 2012, 11:14

« vorige - volgende »

Omlaag

Murgen

Ik heb toestemming om deze review op het 2Box forum over te nemen voor ons. Ik denk dat dit verhaal de moeite waard is!

Hi everyone!

A newbie here; I'm not a drummer, but I run a duelling piano band in the Netherlands, and I came across a review for the Gen16 here.  We've been using the Gen16 cymbals for nearly a year now, and I think we're probably at the front end of the user experience, as we were the first people to get them here in NL.  My descriptions may not be very 'drummer'-like, and for that I apologise ... I am but a lowly keyboard vocalist! :-)

Firstly, although much of what I have to say is necessarily critical, I want to applaud Zildjian for their innovation; aside from the 'issues', the system does what it is supposed to do, and makes my sound engineering job easier, whilst keeping my drummer happy!

Our Drum Set-up:  we use a Pearl ePro Live set, running into a Roland TD9 module, because we didn't like the lack of functionality on the Pearl Red Box.  We are currently moving to purely sample-based drums (minus cymbals), using Battery running through Logic / Mainstage.  We use the Gen16 14" hi-hat, one 16" cymbal, one 18" cymbal and the standard ride, and of course the Gen16 module.

Our FoH & Monitor Set-Up:  we use a JBL VRX system, in both pole mounted and line array configurations, with Crown iTech 4000 amps, and a set of JBL SRX728 sub.  We use IEMs exclusively.

Our 'Style':  like most piano bands, we play covers, but probably slightly harder than would be the case in my experience in the US. 

Sound Quality:  the initial sound that comes out of the module is tinny.  This is to be expected, because the easiest way to reduce the amplitude of the sound and still retain the resolution, is to reduce the lower frequencies, which is what the holes in the cymbals do.  The mics, apart from looking good, do a fairly good job, and being closer to the target cymbals, are much less prone to cross-talk and feedback than a normal mic set-up.  (To compare, we almost always use AKG C430 for OH and HH when micing an acoustic kit; these are OK mics price / quality, and a lot less hassle than my matched Neumann pair!)  As I said, the output sound, on all the presets, is fairly tinny;  but after some judicious frequency analysis in Logic, and EQ adjustment in our Allen & Heath iLive iDR32, we have always managed to get a VERY good sound through the FoH and into the monitors.  At no point have we had to 'gate' or put aggressive LPFs.  Once you compensate for the design of the cymbal, you get a GREAT cymbal sound, with relatively little stage noise (my bug bear) and very little feedback.

Playability:  one of the main reasons for going for the Gen16 was the drummer(s) complaining about hitting rubber instead of brass.  Our supplier, the very excellent Dennis van Hoorn from Rock Palace in The Hague, suggested the Gen16 system, although it wasn't yet out.  We waited and waited, but the drummers reaction was worth it.  These cymbals, to all intents and purposes, are just regular cymbals, especially when using IEMs with a correctly engineered drum sound.

Build Quality: unfortunately, this is where it all goes wrong.  We have played around 60 gigs on the Gen16 system, in 10 months.  During that time, we have had to return a total of 7 cymbals (2 HH tops, 1 HH bottom, 2 16" and 2 18" crashes).  The first breakage was a HH top after 6 gigs.  The cymbals have been replaced each time, and the 'new' ones seem to be of a heavier gauge.  Additionally, the clever little mics break apart from fatigue:

This is because the cymbals move, thus flexing the mix on its very inflexible cymbal stand.  To be fair, we've gaffa'd them and they work fine! 

However, all joking aside, the system has great design functionality, but the failure rate is too high. 

Conclusion: drummers pay a lot more than the purchase price of Gen16 for good cymbals.  For professional users, the difference between €1k and €2k makes very little difference, over the lifetime of a product.  What IS important is reliability, and without the efforts of our supplier, we would be writing a different summary here.  I think that Zildjian can solve the quality issues, if they want to, and I'd be happy to pay more for a more reliable product.

On an additional note, I would be happy to receive advice about digital cymbals from you guys, who know more about it than me / us!

Thanks!

Guy Harris
PianoJam
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Dribbel

whauw compleet hoor! :)
Yamaha recording & sabian

paQ

Eigenlijk is het een soort vibrator die niet geschikt is voor inwendig gebruik...

Robert-Jan

Conclusion: drummers pay a lot more than the purchase price of Gen16 for good cymbals.

Voor 1000,- koop je een fantastische bekkenset naar mijn mening..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dribbel

Eigenlijk is het een soort vibrator die niet geschikt is voor inwendig gebruik...

Dus.....haahahahaha.

Murgen

Ik vind met name het breken serious shit.

Robert-Jan

Ik zat meer met het gevoel van..ook dat nog eens.

Murgen

Ik zat meer met het gevoel van..ook dat nog eens.

Ook dat, daarom is het een goed verhaal.

Dribbel

Het werkt misschien voor sommige van ons prima als de kwaliteit/ duurzaamheid echt goed is.

paQ

sep 30, 2012, 12:05 Last Edit: sep 30, 2012, 12:06 by paQ
uh...
nouja... om nou te gaan optreden met een TD9, epro live met gen16.....

edit:
en dan zeggen: het geluid is echt heel erg goed!!! (na een rits aanpassingen)

Dribbel

ik zie het dan ook niet als een instrument maar als gereedschap! Een manier om je leven (*lees op en naast het podium) makkelijker te maken. Zeker in een setting zoals hierboven beschreven.

Murgen

uh...
nouja... om nou te gaan optreden met een TD9, epro live met gen16.....

edit:
en dan zeggen: het geluid is echt heel erg goed!!! (na een rits aanpassingen)

*fluistert* het is een pianisten band ... Drummers are too loud. ;)

paQ

sep 30, 2012, 12:12 Last Edit: sep 30, 2012, 12:16 by paQ
refrase:

versterk de piano's dan uit.
Een drumstel heeft nu eenmaal een bepaalde geluidsdruk. net als bekkens.
Dit is echter niet de oplossing zo blijkt, en is je 'probleem'  nog steeds niet opgelost  (rubber getik)

Robert-Jan

*fluistert* het is een pianisten band ... Drummers are too loud. ;)

"Our FoH & Monitor Set-Up:  we use a JBL VRX system, in both pole mounted and line array configurations, with Crown iTech 4000 amps, and a set of JBL SRX728 sub.  We use IEMs exclusively."

Als volume een issue is ga je niet met zo n set op pad lijkt me.

Dribbel

In deze grote setting is het echt onzin dat je geen live drums gebruikt.
Van de andere kant is er ook nog een tijd issue. als alles plug and play is hoef je niet meer te soundchecken, alleen een line check voldoet

Waarschijnlijk zijn de piano's ook wel elektronisch.
het gaat den ik ook om de gigs waar in een matinee of diner setting gespeeld moet worden. En dan kan het handig zijn om vanaf het podium minder geluid te hebben.
Het is ook niet mijn kopje thee... maar ik kan het wel begrijpen.

paQ

sep 30, 2012, 12:29 Last Edit: sep 30, 2012, 12:30 by paQ
ik niet...

Een gen16 laat het op diverse vlakken gewoon dik afweten.
out of de box is het niet veel soeps, en na een tijdje moet het weer terug in de box zo te lezen

Tis een bekkenset die in bepaalde gevallen met diverse aanpassingen en tweaks ZOU kunnen werken.

Dribbel

sep 30, 2012, 12:33 Last Edit: sep 30, 2012, 12:38 by Dribbel
exact...  *D

Zo denk ik over alle e-kit  settings, niets gaat boven het speelgevoel en dynamiek van de echte drums.
Dat neemt niet weg dat je als uitvoerende muzikant een oplossing zoekt voor je "problemen"

Robert-Jan

Ja sorry hoor, maar het werkt gewoon niet.
Wat ik hier zie is dat iemand een e set wil hebben die op een echte set lijkt en cymbals wil hebben die spelen als..en dat er niet echt is gekeken naar het eigenlijke product (zie de pearl module)
Als hij hier op het forum had gevraagd jongens is dit een geod idee, dan riepen we allemaal in koor ..NEE..
Want de pearl epro is een fiasco en de gen16 dubieus, dat is allemaal al lang voorbij gekomen hier bijvoorbeeld.

De realiteit met dinner settings is dat je zacht moet spelen..maar vooral ook zachte nummers..je gaat niet Jump van halen spelen op volume stand 2 ..je gaat naar jamie cullum/katiemelluwa realbook wahtever dingen..in dat opzicht is het dus ook helemaal niet nodig om naar een e set te gaan..zo spelen er werelwijd duizenden drummers..iedere dag.

Murgen

Kijk, zo'n opmerking snijdt hout (Birch). Ik zou lekker gaan voor een klein acoustisch kitje met een mooi setje bekkens en niet voor een compromis op een compromis op een compromis. Ben ook wel benieuwd naar de mening van de drummer zelf. Zit die Haagse Dennis van Rock Palace niet op dit forum?

Dribbel

sep 30, 2012, 12:48 Last Edit: sep 30, 2012, 12:52 by Dribbel
Dat is wel zo natuurlijk.
We zien wat, we kopen wat, we proberen wat, en komen bij het begin terug.
Zo werkt het overal ook in het dagelijks leven en ook in het bedrijfsleven.
Ik heb gelijk bedacht dat het niet iets is voor mij, maar voor sommige van ons zou het in sommige gevallen kunnen werken.
Of niet in dit geval en kom je na een test/ probeer periode erachter, dat het na het echt willen dat het werkt, het niet werkt.

Oh tjee ik zit nog vast in dat het werkt ... Sorry!
Nu zijn er ook nog de kwaliteits bedenkingen en blijkt dat het nooit gaat werken.
Wat een klote spul is het he....!

En de tijd die je in soudchecken steekt... slik het maar want dat hoort bij je baan.

musiqman

Ik denk dat dit alleen werkt als je directe support van Zildjian hebt, zodat als er iets stuk is het direct vervangen word.

Voor de ''gewone'' drummer is het voor veelvuldig live gebruik niet geschikt denk ik als ik het lees en andere verhalen hoor.

Ik zou dan eerder denken aan een e-kit en acoustische cymbals (en in bepaalde zalen met een scherm ervoor)

Hans deed dit bij Night of the proms (en de voogranger ook)

http://www.easysounds.eu/MusicProductionGuide_2011_09_EN.pdf

Robert-Jan

sep 30, 2012, 12:55 Last Edit: sep 30, 2012, 12:56 by Robert-Jan

Ik denk dat dit alleen werkt als je directe support van Zildjian hebt, zodat als er iets stuk is het direct vervangen word.

Nee dan ook niet.
En night of the proms is een heel heel heel ander verhaal.

musiqman

Het doel is toch (op bepaalde vlakken) hetzelfde:

Citaat
The second huge advantage is that the sound is very controlled, we don't have problems with microphone placing or acoustics, it just sounds great every night!

Further advantage is that the acoustic sound level of the drums on stage is reduced so there's no problem amplifying the clarinets and oboes without me having to play in a Plexiglas cage.

Het werkterrein is idd vele mater groter en anders van opzet. Of doelde je op wat anders?

Robert-Jan

Een piano trio of tussen een symphonie orkest van 100+ is toch een heel ander verhaal..agreed?

Harre

Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.