Boekingskantoor

Gestart door Groove, jul 04, 2013, 15:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Groove

Ik ben voor onze band op zoek naar een goed boekingskantoor. Het zelf zoeken naar optredens vergt een behoorlijke tijdsinspanning en levert ook gewoon te weinig resultaat op.

Maken jullie gebruik van dit soort kantoren/bureau's, wat zijn de ervaringen en welke kunnen jullie aanraden?

Machiel

Met None Shall Pass zijn we net benaderd door een bookingsbureau. Mocht daar iets interessants uitkomen zoek ik je per PM (of facebook?  )wel even op :)
Neem mij vooral niet te serieus.

Fibesman

Met boekingsburo's werkt het meestal zo dat ze geen interesse hebben totdat je ze niet echt meer nodig hebt. Als je succes hebt komen ze allemaal om de hoek kijken.

jamsmurf

Klopt helemaal.
Als men weet dat er geld aan je band te verdienen valt, is het interessant om te boeken.

Groove

Het gaat ons erom dat iemand optredens voor ons regelt zodat wij ons op muziekmaken kunnen concentreren. Dat dit een % van de gage gaat kosten is niet meer dan logisch.

We spelen momenteel ca 2x per maand op bedrijfsfeesten (vorige week nog bij de Rabobank), bruiloften en incidenteel een kroeg oid maar dat halen we voornamelijk uit ons eigen netwerk. We spelen dus best vaak en voor redelijke bedragen. Dat zou het probleem niet kunnen zijn.

Kunnen wij ons zelf niet aanmelden bij dat soort kantoortjes? Als ze er geen heil inzien kunnen ze dat gewoon zeggen toch? ;-)

jamsmurf

Gewoon een paar aanschrijven en kijken wat er gebeurt.
Zoek dan wel geschikte kantoren. Er zijn er, die barsten van het soort bandjes waarin jij ook zit. Een boeker zal gewoon een pakket aanbieden met 4 á 5 bands zodat de opdrachtgever kan kiezen.

Succes!
 

Harre


Het gaat ons erom dat iemand optredens voor ons regelt zodat wij ons op muziekmaken kunnen concentreren. Dat dit een % van de gage gaat kosten is niet meer dan logisch.

We spelen momenteel ca 2x per maand op bedrijfsfeesten (vorige week nog bij de Rabobank), bruiloften en incidenteel een kroeg oid maar dat halen we voornamelijk uit ons eigen netwerk.

Ik zou er in dat geval voor kiezen om iemand die iets met de band heeft het te laten doen in plaats van een extern bureau. Bij ons doet de vriendin van de gitarist alle boekingen en pr. Daar heeft ze niet alleen lol in, het is voor een deel ook haar werk dus dat komt voor allebei de partijen gewoon mooi uit. Zij heeft in de band ook een soort van hobby en wij hoeven alleen maar op te komen draven als we ergens moeten spelen :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

WHiZZi


Met boekingsburo's werkt het meestal zo dat ze geen interesse hebben totdat je ze niet echt meer nodig hebt. Als je succes hebt komen ze allemaal om de hoek kijken.


En hiermee zeg je gewoon de waarheid.

Ik ben zelf een boekingskantoor begonnen om mijn band een beetje weg te zetten. In dezelfde stijl muziek heb ik nog wat andere bandjes die ik vooral gebruik om in ons voorprogramma te zetten of een thema-avond te bouwen. In sommige gevallen kan ik deze bands ook gebruiken als mijn band te duur wordt voor een zaal.

De meeste boekingskantoren rekenen 10-20% van de totaal gage. Afhankelijk van de afspraken wordt dit wel of niet uit de band-gage gehaald. Zeg dat je €1000 vraagt, dan zullen de meeste jou dus voor €1200 excl BTW aanbieden (let wel, €1000 valt onder de 6%, €200 onder de 21%). Als jij een bandje hebt die voor €150 al een hele avond spelen, is dat voor een boekingskantoor dus eigenlijk niet heel interessant (dat levert €31,50 op ofzo).

Dan heb je nog te maken met wel of niet exclusief. Als een boekingskantoor zegt, ik wil je exclusief, betekent dat dat _alle_ boekingen dus via het kantoor moeten lopen. Dit is natuurlijk wel interessant,  mits het boekingskantoor ook een bepaalde garantie af kan geven dat je een X-aantal keer per maand voor een bepaald bedrag kunt optreden. Dit laatste is bij de meeste niet te doen overigens ;)

Ja, als je bij een boekingskantoor bent aangesloten zul je met een makkelijk te boeken band (wat ik uit je verhaal toch wel begrijp) wel een aantal shows krijgen. Voordeel is ook dat alles belastingtechnisch goed afgehandeld wordt (mits het boekingskantoor een IPV-verklaring heeft). Aan PR doet een boekingskantoor erg weinig trouwens (tenzij je exclusief zit).

Een klant zal bij een boekingskantoor komen met een bepaalde wens, het boekingskantoor kiest een aantal bands uit zijn 'stal' en stelt dit voor aan de klant. De klant kiest een band en wordt daarna bevestigd.

Als je je ergens gaat aansluiten, probeer een kantoor te zoeken waar jouw doelgroep als klanten zitten. Zorg voor een goed verhaal waarom een boekingskantoor juist JOU moet kiezen en niet een collega-band. Wat maakt jou uniek? Waarom zou een klant jou kiezen? Als jij deze vragen kunt beantwoorden, dan heb je kans om aansluiting te vinden bij een boekingskantoor. Let in ieder geval altijd op wat de afspraken zijn en in hoeverre exclusiviteit gaat. :)

Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

stick tight

2 keer per maand spelen is echt geen boekingskantoor materiaal, sorry dat ik het zeg.
Als je ieder weekend 2 keer speelt of meerdere (op zn minst europese) tours per jaar doet kan het wel de moeite waard zijn.

Ik heb het in meerdere topics gesteld en het is gebaseerd op mijn ervaring met touren (pakweg 20 weken tussen juni 2011 en juli 2012) in europa en amerika en op mijn werk als projectmanager van een poppodium.

Als relatief kleine band (minder dan 40-60 shows op jaarbasis) is een boekingskantoor niet interessant omdat je altijd het ondergeschoven kindje zal zijn, als ze je al een kans bieden. Los daarvan zal je niet meer shows krijgen bij poppodia ed. In tegendeel zelfs: veel podia (waaronder ikzelf) werken veel liever met de band zelf die een goed idee heeft wat ze willen dan met een boekingskantoor dat iedere maand een mailing doet met "band a, b, c, d, x, y, z, etc zijn beschikbaar voor uw festival''.

Om heel eerlijk te zijn: dat soort bands zal ik nieteens snel een kans geven omdat het op mij overkomt als 13 in een dozijn popmuziek met een boekingskantoor met een vlotte babbel.

Wat verwacht je van een boekingskantoor? Kan je niet beter zelf een pakket in elkaar draaien en zalen benaderen?

Helemaal niemand kan je beter vertegenwoordigen dan jijzelf.

Robert-Jan

#9
jul 16, 2013, 19:18 Last Edit: jul 16, 2013, 19:18 by Robert-Jan


Als relatief kleine band (minder dan 40-60 shows op jaarbasis) is een boekingskantoor niet interessant omdat je altijd het ondergeschoven kindje zal zijn, als ze je al een kans bieden.


Besef wel dat in de wereld van feesten&partijen bands de crisis gigantisch is toegeslagen. Tien jaar terug speelde ik altijd 2 tot 3 x per week..in de piekmaanden kon ik 20x keer per maand spelen..en mijn collega's ook. Als je nu 2 x per week speelt doe je het goed.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

stick tight


Besef wel dat in de wereld van feesten&partijen bands de crisis gigantisch is toegeslagen. Tien jaar terug speelde ik altijd 2 tot 3 x per week..in de piekmaanden kon ik 20x keer per maand spelen..en mijn collega's ook. Als je nu 2 x per week speelt doe je het goed.


Dat hoor ik ook overal om me heen...
Ik zie een hoop bands stunten om maar aan optredens te komen, waar je vroeger de volle mep betaalde voor een avond vullend programma met 3 keer een set van een uur + PA was je klauwen met geld kwijt en tegenwoordig krijg je de PA er vaak gratis bij en mixen de bands zelf vanaf het podium..... Brood spelen word natuurlijk steeds lastiger.

Als je echt iets wil zou ik er zelf gewoon hard aan trekken, en ja, het is veel werk maar je kan precies hetzelfde doen wat een boekingskantoor voor je kan betekenen..

Het is natuurlijk wel handig om aangesloten te zijn bij eens van de grotere. Het blijft erg scheef verdeeld, een xander van volumia! vangt nog altijd 20 ruggen voor een half uurtje met een tape meespelen terwijl zijn collega muzikanten een hele dag aan het slepen zijn voor een bedrijfsfeestje waar ze met geluk 150 euro PP uit kunnen slepen na aftrek van de kosten.

Bottomline blijft dat je zonder boekingskantoor makkelijk je zaakjes kan regelen en misschien nog wel iets gemotiveerder bent om eraan te trekken.

jamsmurf

Zelf de boer op loont. En dit kan ik uit eigen ervaring melden.
10 jaar geleden speelde ik in een band waarbij we onze eigen nrs speelden. Leuke band, waar ik actief mee bezig ben geweest.. Met deze club haalden toch zeker een paar gigs (onkostenvergoedingen etc) in de maand binnen. Vond ik best een redelijke score. Maar belangrijker: ik was gemotiveerd en wilde graag spelen.

De laatste paar jaren speel ik in het covercircuit en werken we via een boekingskantoor. We merken dat we een stuk minder spelen dan voorheen. Dat heeft deels met de crisis te maken, maar voor een groot deel ook met het eigen initiatief. Ik weet zeker dat er meer te halen is, maar dan moet je er zelf aan willen trekken. En eerlijk gezegd heb ik daar niet heel veel zin meer in. Het kost namelijk veel, veel en nog meer tijd.

Kortom: een boekingskantoor kan soms handig zijn, maar uiteindelijk loont het meer om zelf de boer op te gaan. Voor het administratieve gedeelte kun je natuurlijk wel een verloner/boekingskantoor etc vragen. Voor een opdrachtgever is dit wel prettig, want die krijgt dan slechts 1 factuur.

Of je maakt van de band een rechtsvorm, zodat je als band een factuur kunt sturen, maar of je die rompslomp mee wil nemen...

Groove


2 keer per maand spelen is echt geen boekingskantoor materiaal, sorry dat ik het zeg.
Als je ieder weekend 2 keer speelt of meerdere (op zn minst europese) tours per jaar doet kan het wel de moeite waard zijn.


Het is onze keuze om met deze bezetting max. 2x per maand te spelen. Wij zijn allen (semi)professionele muzikanten en spelen fulltime in meerdere projecten in binnen- en buitenland. Tot zover deze 'ver pis wedstrijd'  ;)

Omdat de klik binnen deze band/bezetting erg goed is en we het hierdoor niet zien als 'werk', willen we meer gaan spelen. Door onze drukke andere werkzaamheden willen we hiervoor een boekingsbureau inschakelen zodat we zelf alle rompslomp niet hebben. Het gaat dus specifiek om deze band en mijn initiele vraag was dus of jullie een specifiek boekingsbureau kunnen aanraden.

Omhoog