Welke mixer?

Gestart door Groove, jun 09, 2013, 14:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Groove

Ik ben op zoek naar een mixer waarmee minimaal het volgende moet kunnen:

- monitormix ontvangen zodat ik die op m'n 'in ears' kan horen;
- externe metronoom inprikken zodat alleen ik deze kan horen (uiteraard ook via de 'in ears);
- Nog 1 of 2 extra kanalen voor toekomstige uitbreidingen (totaal dus zo'n 4 stuks).

Op zich niet heel veel eisen dus, maar ik ben een complete noob qua mixers, dus hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen of suggesties geven. Ik lees op het forum veel goede dingen over de Allen & Heath ZED 10?


animal


Ik lees op het forum veel goede dingen over de Allen & Heath ZED 10?


Dat lees je goed, met name vanwege de aanwezigheid van een mid-sweep prima geschikt voor Drums.
Daarnaast voldoet de ZED-10 aan al je eisen en is ie prijsgunstig.

musiqman

#2
jun 09, 2013, 19:27 Last Edit: jun 09, 2013, 19:29 by musiqman
Ik gebruik al jaren met veel plezier de Behringer Xenyx 502. Zowel een mic input voor de monitormix als diverse line inputs voor samples/click etc.

En qua formaat, deze is net iets groter dan je hand en dus heerlijk mee te nemen.




Ik zou geen studio opnames maken met deze kleine jongen, maar dit doet ie heel goed en kan je voor belachelijk lage prijzen nieuw en tweedehands krijgen.

Sinds kort heb ik ook een wireless optie voor met name percussie gigs (waar ik nogal heen en weer beweeg en dans)

Hier zit een 4 kanaals xlr/jack mixertje bij om zo meer keuze te hebben mocht het nodig zijn.


Groove

Ziet er veelbelovend uit MusiQman! Ik neem aan dat deze dan ook aparte outputs heeft voor click en samples? En hoe stel je dat dan in, want ik kan dat zo 1-2-3 niet uit de foto opmaken?

musiqman

Nergens voor nodig joh. Je sampler headphone output  (met click) gaat naar deze mixer. Je sampler stereo/main output (zonder click) naar de zaal. Mooi gescheiden.

De mic input gebruik je voor je monitor mix, waar je je podium geluid minus de sampler (want die hoor je al op je andere kanaal) op binnenkrijgt.

Groove

Wij gebruiken meestal 1 monitormix. Kan ik het op de een of andere manier voor elkaar krijgen dat ik de samples maar via 1 kanaal binnen krijg?
Kan ik de DTX zo instellen dat de samples alleen via de main outs gaan?

Rick


Dat lees je goed, met name vanwege de aanwezigheid van een mid-sweep prima geschikt voor Drums.
Daarnaast voldoet de ZED-10 aan al je eisen en is ie prijsgunstig.


Ik ben er zo verschrikkelijk stik gelukkig mee dat ik het haast niet in woorden uit kan brengen  :Y ;)

De Zed-10 is zeker een aanrader!

musiqman


Wij gebruiken meestal 1 monitormix. Kan ik het op de een of andere manier voor elkaar krijgen dat ik de samples maar via 1 kanaal binnen krijg?
Kan ik de DTX zo instellen dat de samples alleen via de main outs gaan?


Dat is nogal omslachtig tich? De manier zoals ik hem hierboven beschrijf werkt het snelste, heb je alles zelf onder controle en geen last van latency (want vanuit je sampler naar je foh naar je monitordesk naar je mixer is nogal een re route)

animal

Als je er nog niet uit bent, hier staat nog een prima Soundcraft epm8 voor weinig.
Ook met die o zo belangrijke mid sweep.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/mengpanelen/m686671713-zgan-soundcraft-epm8-mengpaneel.html

Groove

Ik heb vandaag toch maar de Behringer Xenyx 502 gekocht. Ik heb lang getwijfeld over de A&H ZED10 die op Marktplaats stond maar ik moest ook nog een stand hebben voor mijn Yamaha DTX12 Multi  :/. Daarnaast is de 502 lekker klein en een stuk lichter dan de ZED10.
Ik denk dat deze keuze voor nu wel even voldoende is, maar mocht ik in de toekomst meer nodig hebben (toch die limiter?) dan ga ik zeker weer naar de ZED10 kijken. Wel een prachtig ding trouwens met die mooie rode zijkantjes...  :Y

Dries

Voor mij geldt ongeveer hetzelfde als voor de topicstarter.
Ik heb 11 augustus een optreden en ik wil eigenlijk niet meer afhankelijk zijn van wat de PA mensen wel en niet meenemen. De vorige keer hadden ze niet aan een fisher amps (of iets vergelijkbaars) bodypack gedacht. Uiteindelijk een draadloze kunnen lenen van een gitarist. Erg handig maar voor mij te duur.

Tijdens het aankomende optreden maken we af en toe gebruik van een clicktrack en backing tracks.
Nu zoek ik dus een mixer waar het volgende op kan worden aangesloten:

- monitor mix vanuit de PA
- clicktrack vanuit laptop
- backing tracks vanuit laptop

Graag zou ik hier rechtsstreeks mijn in-ears op aansluiten. Klopt het dat ik dan geen losse voorversterker meer nodig heb?

Als er een usb-output op zit dan vind ik dat wel leuk, kan ik meteen simpele opnames maken tijdens repetitie. Het is echter geen vereiste.

Ik kwam zelf uit bij de Behringer XENYX Q802USB PA mixer.
Is dit een aanrader of kan ik beter voor iets anders gaan?

Hoe goedkoper hoe beter.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Animal baars

Ik heb zelf de Behringer Xenyx 802. Simpel ding, ruist behoorlijk als je de gain op je mic preamps open draait. Maar die gain kan toch altijd op z'n laagst.

Verder doet 'ie gewoon wat 'ie moet doen, en is voor [€35,- te koop.

Q802USB is de opvolger van de mijne en heeft een USB poort voor opnamen. Zou geinig kunnen zijn om je optredens simpel terug te luisteren.

Dries

#12
aug 03, 2013, 01:26 Last Edit: aug 03, 2013, 02:34 by Dries
bla bla bla, [knip]

Ik heb zojuist bedacht dat ik een keer een mixer wil kopen die ik ook tijdens repetities kan gebruiken om een mixje voor mezelf te maken. Scheelt een hoop volume in de repetitieruimte, zodra de gitaristen en zangers die dicht bij de versterkers staan voldoende kunnen horen, hoeft het nooit meer harder om voor mij boven de bak herrie om me heen uit te komen.
Verder heb ik al vaak gedacht: 'wat zou het handig zijn om repetities op te nemen zodat ik thuis dingen kan uitwerken.'

Dat houdt in dat ik de volgende eisen/wensen heb:

- rechtstreeks aansluiten van in-ears
- 6 á 8 kanalen waarvan 2 stereo
(tijdens repetities vaak 2x gitaar, 1x bass, 1 of 2x zang en 1 of 2 keyboards)
- usb uitgang
- als minimaal 1 van de 2 stereo ingangen zonder verloopje ook als mono gebruikt kan worden dan zou dat fijn zijn.
- het liefst zo compact mogelijk i.v.m. ruimte op drumriser tijdens optredens

Verder is mijn budget niet gigantisch.

Wat adviseren jullie mij?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Robert-Jan

Dat je naar de thoman website gaat en daar de hele reut invoert en kijkt wat er uit komt ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dries


Dat je naar de thoman website gaat en daar de hele reut invoert en kijkt wat er uit komt ;)


Dat heb ik gedaan en dan komen er grofweg 2 opties uit:

De Behringer XENYX serie in een aantal uitvoeringen, vanaf 68 maar die lijkt me iets te beperkt voor tijdens repetities.
Dan kom je uit bij de (Q)1204 van €118 á €128. Dan kom je toch al erg dicht in de buurt van de ZED 10 van €185.

Mocht laatstgenoemde echt significant beter zijn dan de Behringer, dan spaar ik liever even door.
Animal, kun jij daar wellicht iets over zeggen?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Animal baars

De ZED is het doorsparen zeker waard. De preamps zijn stukken beter, dus minder ruis dan de behringer dingen. En A&H vind ik persoonlijk fijn klinken.

Robert-Jan

De interface is ook leuker.. :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal


Mocht laatstgenoemde echt significant beter zijn dan de Behringer, dan spaar ik liever even door.
Animal, kun jij daar wellicht iets over zeggen?


Over de A&H Zed an sich wel, maar hoe deze zich verhoudt tot de Behringers niet.
De A&H is elk cent iig waard en klinkt prima. Ik heb de mijne doorverkocht aan forumlid Rick (ben nu op zoek naar een gebruikte ZED 10 met FX) en ook hij is er zeer over te spreken. :Y

Rick


Over de A&H Zed an sich wel, maar hoe deze zich verhoudt tot de Behringers niet.
De A&H is elk cent iig waard en klinkt prima. Ik heb de mijne doorverkocht aan forumlid Rick (ben nu op zoek naar een gebruikte ZED 10 met FX) en ook hij is er zeer over te spreken. :Y


Zeker, ik ben er erg blij mee! Mooi laag zit er in, klinkt erg fijn, en ook erg makkelijk in gebruik. Ik heb de handleiding gedownload maar nog nooit ingekeken.

Dries

Ik speel de gig van aankomende zondag met een geleende Denon DN-x500 mixer.
Eenvoudig 4 kanaals (stereo) mengpaneeltje. Ik merk dat ik bij sommige inputs toch behoorlijk veel gain nodig heb. De Denon heeft hier totaal geen moeite mee. Zelfs op 80% v/d gain totaal geen ruis!
Nu is een DJ mixer niet ideaal op het podium, al is het maar vanwege de cinch inputs maar het werkt prima en laat zien dat het erg gemakkelijk is om een mixertje te hebben!

Toch maar even sparen voor de ZED 10. De faders van de Denon zijn erg gemakkelijk te bedienen tijdens het spelen. Het is me echer de meerprijs van de ZED60-10FX niet waard t.o.v. de normale ZED 10 (fx).
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Omhoog