E-drummen met speakers ipv headphone: wat is een goede setup?

Gestart door mvdput, mrt 30, 2021, 21:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

mvdput

Hi,

Zoals veel andere e-drummers ben ik al een tijdje op zoek naar een goede setup om thuis electronisch te drummen met een speaker in plaats van een headphone.
Het is niet omdat ik mijn oren perse wil beschadigen door op hoog volume te spelen, maar omdat mijn vriendin klaagt over het geplonk wat ze alleen maar hoort als ik met headphone speel en mij heeft verzocht om er iets aan te doen.

Ik heb qua uitrusting al een redelijke reis afgelegd voordat ik in mijn huidige situatie terecht ben gekomen.
Begonnen met een Yamaha DTX450 met standaard Roland headset -> akoestische kit gekocht en geconverteerd naar electronisch met een 2Box DrumIT 5 oranje module met de 2Box cymbals en hihat -> InEar monitor gekocht om het geplonk op de rubber cymbals buiten te sluiten -> Rubber cymbals verkocht en Low Volume cymbals met diy triggers -> goede isolerende over the ear headphone gekocht want geen geplonk meer met low volume cymbals -> 2Box verkocht en Roland TD12 er voor in de plaats -> TD12 gekoppeld aan usb soundcard en spelen via VST -> 2Box DrumIt 3 gekocht voor betere geluidssamples en compatibiliteit en geen gedoe met laptop/midi e.d. -> eenvoudige speakerset gekocht om zonder headset te kunnen spelen-> triggers en demping verwijderd van low volume cymbals vanwege de harde tik van de stokken op met name die hihat die boven het volume van de speakers uitkomen -> rubber tips gekocht voor op de stokken om geluid te dempen.

Dat is de stand waar ik op dit moment ben. Rubber tips zijn te zwaar en geluid van Arborea low volume bekkens zijn te schril en lijken totaal niet op het geluid van echte bekkens. Speakers zijn ok, maar kan beter.

Omdat ik buren heb kan het volume van de speakers niet knoerthard, maar de huizen zijn volgens mij wel redelijk goed geïsoleerd dus heel zacht hoeft het ook niet.

Ik sta nu op het punt om toch weer terug te gaan naar rubber cymbals ondanks dat ik dat niks vind qua speelgevoel OF op zoek naar low volume cymbals van B20 materiaal die wel goed klinken OF low volume cymbals weer triggeren in combinatie met stokken met vaste rubber tips.

Omdat ik de laatste jaren vaker bezig ben met het oplossen van kleine geluidsirritaties dan werkelijk aan het spelen ben ik er een beetje klaar mee. ;)
Elke 2 weken speel ik op een andere locatie op een akoestische kit en dat blijft toch de ideale kit qua speelgevoel en geluid.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zoekende is naar een setup met speaker voor thuisgebruik die bevredigend genoeg is om te spelen in plaats van blijven zoeken naar een betere setup.

Ben heel benieuwd naar jullie thuissetup met speaker?




alhambra

Heel verhaal, maar enkele punten.

Ik ken geen low volume bekkens die goed klinken.
Speaker voor thuis, tja budget.
Budget laag, een basversterker met tweeter, kost op het moment geen drol en werkt echt prima.
Budget hoger, aktieve speakers (met sub) of een zogenaamde kolom speaker set (sub met een kolom van speakers die jet er bovenop zet).
Heb zelf deze laatste (turbosound ip2000 2 stuks en een ip3000) en was heel, heel erg verbaast over het geweldige geluid. Zeker voor thuis een makkelijke en redelijk compacte oplossing.

Plan C, andere vriendin of beter geen of een l.a.t. relatie.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

mvdput

Een andere vriendin lost het maar deels op. LOL.
Zit zelf nu ook wel in de modus dat ik niet altijd met een headphone wil spelen omdat als ik op een akoestische kit speel merk dat ik dan te veel gewend ben aan het geluid van meespeel nummers direct op mijn oren en daardoor volledig akoestisch wat meer aan het "zoeken" ben om de timing goed te houden dan met een headphone.

Speel jij thuis zonder headphone en met rubber bekkens?

67Deadman

Plan C, andere vriendin of beter geen of een l.a.t. relatie.
Jaja is da wa  ;)  ;)

Maar buiten dat. Ik zit daar ook altijd over te tobben.
Maar ik denk echter dat dit gewoon het beste is :

https://www.thomann.de/nl/yamaha_gnsms01.htm?glp=1&gclid=CjwKCAjwu5CDBhB9EiwA0w6sLb-jmA2wzJ2fs5JrGQC9fE0VtEycFHwGJAliWtM5gBFtGtBWYHZhuxoCdpAQAvD_BwE

of iets in die geest.

Hoe je het ook went of keert. Het geplok op de "bekkens/ hi-hat " blijft altijd aanwezig op een e-drum.

Dus volume wat hoger en Slayeeeeeeeeeeeeeer. Sorry,  het is Speleeeeeeeennnnnnnnnnn.

Dan hoor je geen geplok

mvdput

#4
mrt 31, 2021, 21:21 Last Edit: mrt 31, 2021, 21:23 by mvdput
Slayer heb ik nog niet uitgeprobeerd maar wat ik me nog herinner van de nummers van Slayer die ik in mijn tienerjaren luisterde waren die volgens mij sneller dan dat ik speel. :D

Over deze speaker heb ik ook veel goede verhalen gelezen van drummers:
https://m.thomann.de/nl/mackie_thump_15a.htm
De Mackie Thump 15a

Het geplok of getik ontkom je natuurlijk niet aan. Het is vooral de low volume hi hat waar ik me aan irriteer, die zit vast op een standaard en beweegt nauwelijks mee en geeft een flink tik bij elke slag.

Ik overweeg om een gebruikte pad te kopen en te proberen met mijn VH11 controller met speakers en dan te kijken of me dat beter bevalt.
Want heb redelijk wat YouTube video's bekeken van diverse merken low volume bekkens en die klinken allemaal als een set  pannendeksels xD

animal

Over deze speaker heb ik ook veel goede verhalen gelezen van drummers:
https://m.thomann.de/nl/mackie_thump_15a.htm
De Mackie Thump 15a

Deze speaker ziet er qua specificaties veelbelovend uit, alléén vraag ik me af of je voor die prijs mag verwachten of het goed klinkt en de 'stevige klappen' langdurig aankan.

mvdput

Deze komt vaak terug in diverse drum fora met enthousiaste gebruikers dus mag aannemen dat deze doet wat ze ervan verwachten.

alhambra

Zo'n yamaha set als deadman in de link had, niet doen !!!!
Die sataliet speakertjes kunnen het gewoon niet aan. Twee van dat soort setjes gehad en bij beide gingen die kapot.
Dan is een fullrange aktieve speakers zoals in de andere link veel beter.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

67Deadman

Zo'n yamaha set als deadman in de link had, niet doen !!!!
Die sataliet speakertjes kunnen het gewoon niet aan. Twee van dat soort setjes gehad en bij beide gingen die kapot.
Dan is een fullrange aktieve speakers zoals in de andere link veel beter.
Even denken. Waar waren we gebleven.

O ja nou das dan wel teleurstellend. Dacht dat zo'n setje speciaal ervoor gemaakt was.

Technobeat

#9
jun 14, 2021, 19:16 Last Edit: jun 14, 2021, 20:28 by Technobeat
Heel verhaal, maar enkele punten.

Ik ken geen low volume bekkens die goed klinken
Nou ...... wat dacht je van Agean low noise cymbals ?
klinken écht goed en podium waardig .
Check Drum-Tec en YouTube maar eens :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

alhambra

Sorry maar ik iemand die low noise bekkens goed vindt klinken niet serieus nemen.
Maar goed er zijn ook een heleboel mensen die zweren bij een sm58 microfoon terwijl dat ook een kut ding is.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

animal

Er zijn ook mensen met een uitgesproken mening, wat gelukkig niet direct betekent dat ze gelijk hebben.

Omhoog