Samplepad

Gestart door jonathan, mei 08, 2015, 08:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

jonathan

Beste mededrummers,

Ik ben op zoek naar een pad waar ik langere samples mee kan afspelen tijden het drummen. De meeste pads hebben vooral een soundbank met verschillende voorgeprogrammeerde klanken. Ik wil samples activeren die soms 30 seconden duren. Dat is het enige waarvoor het pad moet dienen. Ik wil er dan ook geen fortuin aan uitgeven.
Zelf heb ik de Alesis SamplePad Percussion Multi Pad op het oog maar ik kan nergens vinden of die ook langere samples afspeelt.
Iemand ideeën?

baszuidwijk

Volgen mij werkt deze sample pad met een SD-kaart waar je de samples op opslaat. Ik zou dus denken dat de grootte van de SD-kaart bepaalt hoe groot/lang je samples kunnen zijn.

NathanR

Bedoel je deze? http://www.bax-shop.nl/midi-drumpads/alesis-samplepad-drumpad-met-sample-bank

Deze raad ik sterk af. Voor een clap/bassdrop of dat soort kleine dingetjes kan het nog wel maar wanneer je lange samples hebt ga ik er vanuit dat dit halve backingtracks zijn/soundscapes. Wanneer je via de SD-kaart je geluiden wil importeren moeten deze geluiden 16-bits, mono zijn. Zonde van je geluid dus want dat ga je horen!

Ik meen ook dat er iets was met het werkgeheugen waardoor het niet eens mogelijk is om zulke lange sounds te activeren.

Citaat
Ik wil samples activeren die soms 30 seconden duren, dat is het enige waarvoor de pad moet dienen. Ik wil er dan ook geen fortuin aan uitgeven.
Volgens mij is precies het punt wat je aanhaalt om niet een fortuin te willen betalen, de reden waarom je waarschijnlijk wel de volle mep zal moeten betalen. ;) Daar zit namelijk het verschil tussen de goedkope pads en de dure pads (zoals bijvoorbeeld de Roland SPD SX).

jonathan

#3
mei 08, 2015, 14:50 Last Edit: mei 08, 2015, 14:58 by jonathan
Bedankt voor je reactie, NathanR.
Ik bedoel inderdaad deze: http://www.bax-shop.nl/midi-drumpads/alesis-samplepad-drumpad-met-sample-bank

Indien mijn micro sd groot genoeg is, kunnen er zeker langere samples op. Dan moet ik nog uitpluizen of het ding langere samples aankan. Weet iemand toevallig of ik hiermee langere samples kan afspelen?

Dat van die omzetting naar 16bits/mono ga ik zeker eens opzoeken en uittesten met mijn pc.

Zijn er eventueel alternatieven? In onze vorige groep activeerde de gitarist de samples met een looper (Boss RC-30) maar ik weet niet of een pedaal ideaal is voor een drummer...

jonathan

Ik ben er ondertussen zelf achter gekomen.
De samples moeten inderdaad 16-bits, mono zijn. Je kan 5mb per pad laden. Het is dus mogelijk om langere samples af te spelen maar dit gaat ten koste van de kwaliteit. Ook het laden van de verschillende kits duurt behoorlijk lang bij "grotere" bestanden.

De geprogrammeerde geluiden zijn ook niet om naar huis te schrijven. Maar zoals ik al eerder zei dient het enkel om samples af te spelen.

Alternatieven zijn dus nog steeds welkom.

NathanR

En de alternatieven zijn in dit geval bijvoorbeeld een Roland SPD SX of een Yamaha DTX Multi 12.
Je eis aan de pad zorgt er voor dat je met een goedkope pad het niet gaat redden en je dus echt zal moeten gaan investeren in een duurder pad. Of je kijkt of er via midi iets te fixen valt met de Samplepad aan je laptop/macbook.

Nijlpaard

Heb zelf een tijd een spd-sx in bezit gehad maar vond deze voor het spelen van samples minder geschikt, nodeloos ingewikkeld voor dit doeleinde . 

Denk dat je dan beter naar een octapad of vergelijkbaar kan kijken. De spd-Sx is vooral goed bruikbaar bij het combineren van meerdere korte samples, verdeelt over de 9 pads.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Hans

Spd sx... Kost wat maar dan heb je ook wat. Ik laat volledige backingtracks mee lopen stereo. No problem. Ik ben het vaak met Nijlpaard eens, maar hier toch niet. Het is geen heel ingewikkeld ding.

JB

Ik heb zelf zeer slechte ervaringen met de Alesis sample/percussiepad.
Veel crosstriggering waardoor het uiteindelijk helemaal niet werkte.
Je slaat op een pad en de andere pads triggeren mee waardoor je niet kunt vertrouwen op wat je speelt.
Een SPD SX kost wat maar dan heb je ook wat!

Ik weet niet hoeveel samples u tegelijk wilt kunnen laden?
Een roland tm-2 module + pads zou dan ook nog een oplossingen kunnen zijn. Hier kunt u samples van een sd card triggeren d.m.v. van max 4 single triggers (of bijv 2 dual triggerpads).
Of een andere goedkopere drum/trigger module icm midi aansluiten op een DAW en dan daaruit de samples triggeren. Het nadeel van dit is dat je een laptop in je setup moet nemen. Het voordeel is dat de mogelijkheden dan helemaal eindeloos zijn.
Challenge your drums!

animal

Ik sluit mij aan bij de mening dat de SPD-SX geen lastig te bedienen apparaat is, niks mis mee.

Nijlpaard

Zal wel iets met mijn technisch inzicht te maken hebben dan :P

Ik kreeg het niet voor elkaar om mijn eigen samples in te spelen en deze later weer te gebruiken tijdens het spelen van een ander ritme. Er ging elke keer wel iets mis. Ze waren lastig te bewerken en als ik dan eindelijk dacht dat het goed was zat er plotseling halverwege de sample een rare sprong in waardoor deze ineens weer uit de tel liep. 
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

mangoie

Misschien is de Alesis Sampepad Pro interessant voor je? Heeft een prijspunt tussen de budget Alesis Samplepad en de dure Roland SPD-SX (€300 dacht ik).
Volgens Alesis kan je bij dit ding wel stereo 16-bit, 48K .wav bestanden gebruiken, ik las ergens dat je per "kit" 48MB aan samples kan inladen. Ruw gezegd kan je stellen dat 60 seconden 16-bit .wav 48K ongeveer 12-13mb is, die 48mb zou genoeg moeten zijn voor je 30 seconden backing track. Op filmpjes ziet de Samplepad pro er ook een stuk uitgebreider en degelijker uit dan de Samplepad (waar men hier op het forum niet zo over te spreken is :+). 

Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met dit apparaat, maar ik zit erover na te denken ooit met samples te gaan experimenteren. Je ziet wel vaak dat de Roland het beste keus is hiervoor, alleen €700+ vind ik wat veel om even te testen. Als je het vaak gebruikt geloof ik best dat het elke euro waard is ;)
   
Hier nog een soort van review/overview
 

Omhoog