Tune-bot review

Gestart door Robert-Jan, okt 13, 2012, 15:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

MattHelders

Volgens mij staat dat op tunebot-site zelf:

http://www.tune-bot.com/tuningcalculator.aspx

vul daar in hoe groot je toms en hoe je ze gestemd wil hebben.

Klaar is Kees!

Fibesman

#26
dec 12, 2012, 09:08 Last Edit: dec 12, 2012, 09:16 by Fibesman
Mede nav deze test heb ik twee weken geleden bij drumland ook een tunebot aangeschaft voor de band. Goed werk RJ :-)
De band wilde voor opnames proberen de snaredrums in tonen te stemmen die bij songs passen. Ik ben altijd nogal cynisch geweest over drums in tonen stemmen omdat de klank van een trommel nou eenmaal zo kort is. Het werkt op zich wel goed als je naast de toon ook in de gaten houdt dat de trommel gewoon goed afgesteld is en niet flubberig of te strak klinkt. Iedere trommel heeft een stembereik. Mooiste is meerdere snares proberen en die een beetje bijstemmen richting de toon waar ze al bijna inzitten. From scratch een trommel in een toon stemmen kost teveel tijd vonden wij. En een toon alleen bepaald niet of ie goed klinkt. Als alle spanschroeven gelijk zitten wil dat ook niet per definitie zeggen dat een trommel goed klinkt IMO.
Gaandeweg wordt je handiger in het gebruik maar soms doet ie mysterieuse metingen zelfs met het filter. Al met al een aardig ding maar voor repetities en optredens liever zonder  :X

Hammar

Interessant Tanco, alleen hoe pak je dat dan precies aan. Als een nummer in bijv. G staat??

Fibesman

Ik speel zelf geen melodisch instrument dus dat bedenken de gitaristen. We hadden een aantal nummers met een snare in A. Een in C#

Hammar

Ik vind het altijd maar lastige theorie, je kunt een bovenvel goed in toon stemmen, maar als de combi met je ondervel niet lekker klinkt dan werkt dat dus niet. Hoe pak je dat nou aan?

Headshrinker

Het valt inderdaad niet mee om een snare precies in een toon ('fundamental note') te stemmen (nog even los van de vraag of die snare dat 'aankan'). Volgens mij is het een kwestie van veel experimenteren met verschillende batter- en resospanningen en dan maar hopen dat 't lekker klinkt en speelt. Niet iets dat je even in de oefenruimte of voor een optreden wilt/kunt klaarspelen.

In de Tuning Guide staan wel wat richtlijnen. Bijvoorbeeld: 'voor een 3A op een 14" snare stemme men de batter lugs naar 318 Hz en de reso lugs naar 400 Hz.'

Maar je zult net zien/horen dat jouw snare dan een 3A# produceert, o.i.d.

Voordeel is natuurlijk wel dat je een stemming die je tof vindt, later gemakkelijker kunt reproduceren.

Hoefnix

Er staan formules in voor de verhouding in Hz-en tussen het boven- en ondervel. En natuurlijk moet je dit niet stom volgen maar zelf na blijven denken.

Het belangrijkste voordeel vind ik dat ik een bepaalde stemming kan 'bewaren' door de Hz-en te meten van boven- en ondervel. Die schrijf ik dan in een schriftje op. Later kan je dezelfde stemming altijd weer terugzetten op je trommels.

Citizen Kane

#32
feb 15, 2013, 13:13 Last Edit: feb 18, 2013, 11:30 by Citizen Kane
kick omhoog.

Reageer even opdat anderen zouden kunnen leren van eerdere ervaring:



Persoonlijk heb ik tot nu toe de ervaring dat een een kleine tom (8", 10" en 12") meer last heeft van vreemde metingen dan tom's met een grotere diameter. Heb jij dat ook al vast kunnen stellen RJ??


Misschien RJ niet, maar ik wel. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de verhouding veldikte/velsamenstelling/stemschroeven/veldiameter anders uitvalt als bj grotere vellen. met als gevolg dat een kleine onbalans in de spanningen tussen de verschillende spanbokken een relatief groter effect heeft op een klein vel. Bovendien is de spanning op een klein vel relatief hoger omdat je een hogere toon wilt hebben.

Ik merkte dit toen ik éérst mijn snare had gestemd met de tunebot en vervolgens naar mijn 10" tom overstapte. Daar had ik aanmerkelijk meer moeite nodig om éénduidige readings te krijgen van de tunebot. Niet dat het onmogelijk was, maar ik moest meer letten op waar ik sloeg en hoe hard ik sloeg.

Een verdraaing aan één van de stemschroeven gaf daarnaast ook meer effect op de hoogte van de spanning bij andere schroeven. ik had alles op 300 HZ gestemd, op ééntje na. Die draaide ik op 300 en de rest stond opeens op 305.

Daarnaast heb ik onderop de 10" een enkellaags Aq. Classic Clear gezet, bovenop een dubbellaags Super 2. Ook daar merkte ik verschil. Een 1/16 draai onderop gaf een kleiner effect op de andere spanningen als een 1/16 draai bovenop. Dit kon ik alleen terugbrengen naar de velsamenstelling enkellaags v/s dubbellaags. laatstgenoemde zal stugger zijn en spanning anders verdelen over het vel.

Mijn tips voor kleine toms: opdraaien in kleine stapjes en niet verder gaan naar een volgende spanning VOORDAT je alle schroeven gelijk hebt.

vanaf het begin de schroeven gelijk aanspannen helpt, ook al heb je ze vingervast. Mits je draagrand volledig vlak is kun je controleren of je ze allemaal gelijk aangedraaid hebt door de tom met spanrand omgekeerd op een volledig vlakke ondergrond te zetten. De tom mag dan niet "heen en weer kunnen wiebelen" maar moet volledig stabiel staan. Dit is ook de manier waarop het vel monteer en de spanschroeven voor het eerst vingervast draai. Tom omkeren en neerzetten met spanbokken los, beetje druk uitoefenen op onderspanrand om druk op het bovenvel te zetten, spanbokken vingervast draaien, kijken of de tom nergens heen en weer wiebelt.

Toen ik deze werkwijze erop na hield kreeg ik het wel voor elkaar om een goede egale spanning zonder nare misreads te bereiken.

Verder: de Tunebot laat ook mooi zien dat na een dag een vel op 300 hz te hebben de spanning terugzakt door nieuigheid. na 24 uur stond bij mij onderop alles op 280. ff nogmaals flink druk uitoefenen op het vel: 268. je zult dus de eerste dagen de stemming goed in de gaten moeten houden.

Daarnaast: heb je nieuwe vellen erop gelegd en ben je uren bezig om de bij elke spanbok de juiste spanning te bereiken? Even flink drukken met je handpalm op het vel en daarna verder werkt vaak goed Ik heb gemerkt dat sommige nieuwe vellen de spanning wat raar verdelen als ze nog niet "geseat" zijn. Controleer ook of je draagranden niet beschadigd zijn EN of je spanranden niet "warped" zijn. Dit doe je door de spanrand op een volledig vlak oppervlak te leggen (bv een aanrechtblad of vlaktafel) en te controleren of de spanrand heen en weer kan wiebelen. Zo ja: niet goed. Ik had een geperste spanrand die een lichte deuk erin had, wat rare getallen opleverde. Even bijbuigen en het euvel was verholpen.

animal



Mijn tips voor kleine toms: opdraaien in kleine stapjes en niet verder gaan naar een volgende spanning als je alle schroeven gelijk hebt.



Bedankt voor je uitgebreide reactie. :Y
In bovenstaande gequote zin hoort hoogstwaarschijnlijk het woord 'niet' er niet te staan. Pas dit even aan, nou moest ik de zin een paar keer herlezen. Dank.

Harre

Of 'als' vervangen in 'voordat' :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Nijlpaard

Of een niet toevoegen voor alle......
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Citizen Kane

aangepast ÉN aangevuld.  ;)

Citizen Kane

Het belangrijkste voordeel vind ik dat ik een bepaalde stemming kan 'bewaren' door de Hz-en te meten van boven- en ondervel. Die schrijf ik dan in een schriftje op. Later kan je dezelfde stemming altijd weer terugzetten op je trommels.


Kan makkelijker: met een dunne watervaste marker gewoon op je (onder)vel schrijven. Óf opslaan in je TuneBot zelf.

Harre

Goeie tip!  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hoefnix

Opslaan in de tunebot vind ik niet handig (teveel snares en drumstellen) omdat ik niet kan onthouden welke snare nr 5 is.

Op het vel is handig tot je het vel weggooit..... Dan moet je het opnieuw vaststellen, ik ben ouderwets gewoon een schriftje is voor mij het handigst. Ik schrijf daarin ook welke vellen met welke snare/trommel goed werkten :). Nu ook de stemming erbij.

Nlz


Opslaan in de tunebot vind ik niet handig (teveel snares en drumstellen) omdat ik niet kan onthouden welke snare nr 5 is.

Op het vel is handig tot je het vel weggooit..... Dan moet je het opnieuw vaststellen, ik ben ouderwets gewoon een schriftje is voor mij het handigst. Ik schrijf daarin ook welke vellen met welke snare/trommel goed werkten :). Nu ook de stemming erbij.


Klinkt als een mooi naslagwerk Hoefnix!
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Hoefnix

Ooit breng ik het uit als tuninguide :D

Nijlpaard

Leuk vergelijk van de tune-bot tegen enkele iphone/ipad apps

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Citizen Kane


Op het vel is handig tot je het vel weggooit.....


Ook pas je oude vel weggooien als je de nieuwe aangeschaft en gemonteerd hebt  ;)

Hoefnix

haha, ja dat kan. En bij hoge, midden en lage stemming schrijf je 3x een freq op je vel. En bij een vergissing kras je het door?

Gebruik dan gelijk deze template om de striking zones te markeren :D

Hoefnix

Dit is wel leuk

Meatball

Bedankt voor de goede review RJ.
Ik heb mezelf er ook maar 1 aangeschaft en ik vind het een erg prettig hulpmiddel.
Wat me wel opviel is dat de Tune bot ook omgevingsgeluid oppakt, zeker de geluiden van de bas gitaar, ook in filter modus. Het moet dus wel een beetje stil zijn in de omgeving waarin je aan het stemmen bent (i.t.t. e-gitaristen)

Daarnaast wil ik ook graag stemmen als de toms aan hun stand hangen. Met de ophanging van mijn Spaun kit (Optimount/RIMMS/T.A.R./I.S.S, hoe heet dat eigenlijk bij Spaun?) betekent dit dat dat de Tune-bot op z'n kop zit aangezien de klem niet over het bevestigingsysteem gezet kan worden. Klein nadeeltje dus nog van de klem.
Verder ben ik er erg tevreden mee.

TheM@x

Mooie review.

Onlangs heb ik de app van iDrumtech gebruikt, doet volgende mij hetzelfde.

Ben nu toch weer terug op de Drumdial, gewoon bij elke lug de spanning meten en zorgen dat die overal gelijk is. Voor de tone kan je dan spelen met de spanningsverschillen tussen boven en ondervel.


En inderdaad, het kost even wat werk, welke methode je ook kiest. Voordeel is wel dat we nu meetinstrumenten hebben.

Robert-Jan

Die app is verre van t zelfde.. Als in de tunebot werkt .. En die app niet ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Drumtech-drumtunepro.com

Bij de lage tonen is het 'absolute' verschil in Hz tussen de noten kleiner dan bij hogere tonen.
De Tune-bot, lijkt me ook iets minder accuraat in lage stemmingen, waardoor het stemmen van een basdrum iets moeilijker verloopt.

Erg leerrijk is dat op de website van Tune-bot tabellen staan die een inschatting weergeven van de benodigde frequentie nabij de ketelrand voor zowel het resonantie- als het slagvel om uiteindelijk een gewenste fundamentele toon te bekomen voor de drum, wanneer ie vrij resoneert.

Tune-bot is sterker in het detecteren van de fundamentele toon van het vel/drum, dan in het detecteren van de spanbout-toon (de harmonische boventoon, die veel hoger is op de Hz schaal dan de grondtoon van de drum).
Zeker bij basdrums wordt het bijna onmogelijk om de boventonen bij de spanbouten te meten... hierdoor is mijn ervaring hiermee dat het iets minder efficiënt stemmen is naar een bepaalde 'doel-toon', maar het is nog wel steeds handig om het vel van een gelijke spanning te voorzien rondom de draagrand waardoor er toch een zuivere klank ontstaat met 'een volle klank en meer eenvormige boventonen.'

Het gebruiken van Tune-bot heeft me veel geleerd over stemmen en zorgt er nu voor dat ik kleine Hz-verschillen ook beter, juist inschat. Het laat toe om drums snel zo af te stemmen dat ze bij versterking/opname vlot verwerkbaar zijn in de mix. Egale boventonen werken erg vlot voor EQ, PA en opnames. Ook 'leest' het oor de klank beter, waardoor de luisterervaring duidelijker is en meer ruimte ontstaat in het klankbeeld. Natuurlijk is het zo dat sommige drums gewoon beter klinken wanneer een spanbout weer helemaal anders staat dan de rest, maar in het algemeen heeft de klank er dan wél baat bij dat de overige bouten dan wel initieel gelijke gespannen stonden... Ikzelf start van een uniforme spanning aan alle bouten en experimenteer dan met het 'wegdraaien' van 1 bout zodat een klank-afbuiging en nagalm kan worden bekomen die typisch past bij het muziekgenre.

Tune-bot werkt naar mijn gevoel beter dan bvb. idrumtech en idrumtune wat betreft toonherkenning.
De interface van het LCD schermpje is uiteraard erg beperkt, waardoor het opslaan van settings minder vlotjes verloopt dan pakweg op een iPhone...

Tune-bot blijft een fantastisch product. Het is niet perfect. Het is een innovatieve pionier die ongetwijfeld de weg heeft geopend voor een generatie nieuwe en betere producten!
Eindelijk bestaan er hulpmiddelen die het stemmen van drums vereenvoudigen.
Een drum stemmen, blijft een pak complexer dan pakweg 1 vijsje per snaar aandraaien... Daar kunnen we niet rond, maar dankzij deze nieuwe generatie drumstemapparaten kunnen ook minder ervaren stemmers hun drum kit (melodischer) gaan stemmen in een kortere tijdsspanne...

Al bij al erg praktisch spul allemaal!

MVG,

Drumtech-www.drumtunepro.com







http://www.drumtunepro.com - Drum tuning App for iPhone

Omhoog