Jojo Mayer Perfect Balance drumpedal (SONOR)

Gestart door paQ, okt 08, 2012, 14:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

paQ

okt 08, 2012, 14:41 Last Edit: okt 08, 2012, 14:51 by paQ


Jojo Mayer introduceerde onlangs zelf al voor onze camera zijn nieuwe perfect balance drumpedal, op de Musik Messe 2012
Hoogste tijd om het zelf eens onder de loep te nemen.

Een grote zware zwarte schoenendoos... daar moet het inzitten. In de schoenendoos (maat 51) ligt een zwarte vinyl tas met daarin het opgevouwen pedaal, gebouwd uit robuuste materialen, een tot spiegel gepolijst footboard, een "patent pending" opdruk, en aan de onderkant engineered and manufactured by SONOR... en een stickertje 'made in China' dan....
Jojo wilde een pedaal maken wat net zo goed en eenvoudig is als de oude pedalen, maar met meer kracht en met moderne technieken gebouwd. Het resultaat is een pedaal met een soort van rubber strap, en een good old ronde vilten klopper.
Zoals dat elk pedaal in deze prijsklasse betaamt kun je eigenlijk alles naar smaak en wens aanpassen Zo kun je de klopper onafhankelijk op de cam instellen en is ook het veeraanechtpunt naar voor of achter te schuiven om de de hoek van de voetplank te wijzigen. Gereedschap en een reserve strap zijn overigens meegeleverd.

En dan zijn er nog wat kleine details: Zo zit er in de veer een sponsje, waarschijnlijk om veergeluidjes zoals piepen tegen te gaan (nu heb je sponsgeluid er voor terug), en langs de houder zit een klein magneetje gemonteerd om na het opvouwen de veer niet los te laten bungelen.


Wat is er nou zo speciaal aan dit pedaal? Sja patent pending... maar waarop dan :?  Op het opvouwen?
Nee, het unieke aan dit pedaal is dat het zichzelf vastklemt aan je basshoop op het moment dat je het uitvouwt.
Jojo legt zelf uit:


Het lijkt ingewikkelder dat het is, en ik had toevallig geen dollarbiljet, dus ik heb het maar een beetje op gevoel gedaan. Even vastklemmen, niet strak genoeg, dus nog een slag erbij. Kortom: je voelt zelf snel genoeg of het strak genoeg klemt of niet. En het werkt eigenlijk verbijsterend goed! Het weer inklappen vanaf een 'gespannen' stand is even pielen, maar nog nooit eerder had ik een pedaal zo snel gemonteerd!


Anyway, tijd om te spelen. Zonder iets te veranderen aan de settings, merk ik dat het pedaal vrij log reageert. Het is dan ook even wennen met een toch wel lang voetbord. Geen supersize extra long, maar overduidelijk een paar maten groter dan de reguliere pedalen. Wat me echter stoort is dat de veerspanning niet strak genoeg lijkt, waardoor het aanhechtpunt van de veer geluid maakt bij het bewegen. Niet heel handig als je er een mic naast hebt staan bijvoorbeeld.  Ik draai de veerspanning op tot ongeveer de helft. Het pedaal reageert een stuk beter nu en het geluid is nu ook weg.
Het gladde voetblad lijkt in eerste instantie spekglad, maar schijn bedriegt. Met rubber zolen heb ik zelfs meer en beter grip dan op bijvoorbeeld een TAMA Iron Cobra. Met leren zolen lijkt het me overigens een drama, but then again... die zijn toch al verre van ideaal om meet te drummen.
De strap lijkt ietwat veerkrachtig te gedragen, maar ook dat is eventjes wennen.
Ondanks dat ik de klopper nu niet echt zwaar kan noemen, komt het toch met een behoorlijke klap op het basvel, dat zich duidelijk laat horen!

Het pedaal beweegt uitermate soepel, zonder enige speling op de draaiende onderdelen. Het lange voetbord geeft weer allerlei speelmogelijkheden, en ondanks dat het pedaal geen optie biedt tot het monteren van een toe stop, mis ik dat totaal niet. (mede door de goede grip van het oppervlak) In de verpakking vind je overigens wel een strookje zelfklevend 'anti-slip' om naar wens ergens aan te brengen.
Voor de echter harde trappers kun je twee pinnen uit de bodemplaat draaien die dan naar voren wijzend in het tapijt steken.

conclusie:
Het Jojo Mayer Perfect Balance pedaal is wellicht niet het snelste, maar ongelooflijk soepel. De rubberachtige strap is ietwat flexibel hetgeen de snelheid naar het vel toe positief lijkt te beïnvloeden. Komt de klopper juist hierdoor trager terug? Dat kan voor of tegen je werken dus het vergt wellicht enige gewenning met spelen. De lange voetplank maakt het pedaal ook voor de grootvoetigen geschikt; drummers met kleinere voeten hebben legio mogelijkheden om de voet te positioneren. Voor 'rechtsvoetigen' nemen die mogelijkheden verder toe omdat er zich rechts van het pedaal geen draagarm bevindt.
De tas had beter gekund, maar als je het pedaal met 1 makkelijke beweging uitklapt en tegelijkertijd monteert maakt dat alles weer goed!



plussen en minnen:
+ erg snel te monteren en weer in te vouwen
+ eenvoudige maar zeer robuuste en duurzame bouw
+ zeer soepel
+ lange voetplank

- prijs
- de tas kan beter


Advies verkoop: €285
Gemiddelde winkelprijs: € 230

Te koop bij onder andere:
Peter Verspuy
Rotterdam drum department
Hit it
Triepels


Volledige adresinformatie van verkooppunten vind je hier

Machiel

Leuke review en erg prettig om te lezen.
Neem mij vooral niet te serieus.

animal

Mee eens, goed geschreven en prettig leesbaar.

Murgen

De Modern Drummer (ook op iPad) heeft dit pedaal een maand of 2 geleden al getest. Het blad is bewust glad, geen vaste sweetspot.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

drums97

Hey bedankt voor de heldere review PAQ  :Y
Ik was op zoek naar een goed "nederlands" geschreven stuk over dit pedaal, omdat ik geinteresseerd ben om 'm te kopen. M'n oude Pearl is nu toch echt aan vervanging toe.

Thanx *O* *O* *O*
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Robert-Jan

Voila..doel bereikt. :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drums97

Dat dacht ik.  ;)
Van het weekend even zoeken (rondom Eindhoven) waar ze 'm hebben staan om te proberen.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul


Dat dacht ik.  ;)
Van het weekend even zoeken (rondom Eindhoven) waar ze 'm hebben staan om te proberen.

Bel Drumstation even of Jan 'm heeft staan. Als je op tijd belt heb je kans dat hij 'm nog voor het weekend heeft.
Toevallig vorige week bij Feedback geweest, daar zag ik 'm niet staan.

drums97

Ja slim. Alleen hoeft ie 'm niet speciaal te bestellen, want als ie niet bevalt.....
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Rick


De Modern Drummer (ook op iPad) heeft dit pedaal een maand of 2 geleden al getest. Het blad is bewust glad, geen vaste sweetspot.


Allemaal relatief. Ik ben allang blij dat er iemand de moeite doet om een review te schrijven.


Goed geschreven hoor Luc! Thanks!

Technobeat


Goede en duidelijke review PaQ , zo mogen er van mij nog vele volgen . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

paQ


Goede en duidelijke review PaQ , zo mogen er van mij nog vele volgen . :)


thx
die gaan er komen ;)


drums97

Helaas gisteren niet kunnen kijken of ie voor mij " het pedaal" is, omdat de vrouw kleren moets halen voor de kids en haarzelf  :X Hierdoor is tevens het budget naar ook naar de kl!@#$%te  :(
Ach ja, zoals ze altijd zeggen; Kinderen zijn ook een leuke hobby, dus papa wacht wel weer  -O-
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Technobeat


Dus pappa gaat de volgende keer ZONDER vrouwlief en kids op bassdrumpedaaltestmiddag . :+
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

paQ

binnenkort 2 clinics van Mayer... lijkt me de uitgelezen kans. 

drums97

@ Technobeat; Hahaha, ja idd.

Waar PAQ?
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Murgen

Ik heb vandaag 45 minuutjes met dit pedaal gespeeld. Licht, snel, leent zich idd voor hele snelle acties. Voor mijn niveau (nog) niet nodig. Weird was dat ik mijn timing wat moest aanpassen. In dit geval zat ik opeens erachter in plaats van erop met de wat progressief cam waar ik normaal mee speel.

Mooi en stevig pedaal. Overigens moest deze op de scharnieren van het voetblad een druppel olie hebben, hij piepte toen ie uit de doos kwam, aldus de trotse en tevreden eigenaar.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Janjrdrums

Wat ik wel mis in dit artikel is het langer of korter maken van de lengte v/d beater(klopper)
De pedaal reageerd minder traag als je de beater iets korter monteerd.
Het hoeft maar een paar millimeter te zijn.

Het voordeel is dat je niet met je veerspanning hoeft te rommelen.

Meest gemaakte fout is dus " mijn pedaal reageerd te traag dus veerspanning omhoog"

Suc6

Janjrdrums.

Nijlpaard

Jan ter Maat ??
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Hoefnix

Komt er een vervolg op deze goede start met 4 reviews?

Technobeat


Komt er een vervolg op deze goede start met 4 reviews?



Daar had ik in mei een topic aan gewijd :

http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,2095.0.html

Ben ook benieuwd of er binnenkort nog iets interessant getest gaat worden , heeft iemand iets leuks / moois gezien wat beslist gereviewd zou moeten worden , meld het en wellicht kan één onzer review gerechtigde er mee aan slag om er een compleet verhaal er van te maken . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Michielkuis

Goede review aye.

Heeft iemand wel eens geprobeerd om hem wat heavier te late klinken? Hij is erg soepel, maar niet erg hard. Ik hoorde iemand eens zeggen dat hij een andere klopper op heeft gedaan. Iemand ervaring mee?

Groet,

Michiel

baszuidwijk

Liep tegen een aardig filmpje aan over de pedaaltechniek van Jojo Mayer waarbij dit pedaal wordt gebruikt.
Ga naar 2:00 min om de solo over te slaan en direct naar de techniek te gaan.



Technobeat


Interessante techniek , zeker de moeite waard om er tijd voor vrij te maken en te oefenen  :Y  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Omhoog