Beginner Drummer

Gestart door K9 Spike, dec 30, 2015, 08:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

K9 Spike

Hoi Drummers,

Ik weet niet of ik in de juiste topic zit, maar mocht dit niet zijn dan hoor ik het wel van de adim.  ;)
Oké waar begin ik, drummen heeft me al jaren geboeid, maar is er nooit van gekomen nu op men oudere dag ben ik er toch in geslaagd om mij een E-drum aan te kopen.
Heb namelijk een Roland TD-11KV aangekocht en ga nu proberen dagelijks wat tijd vrij te maken om te oefenen, maar nu mijn vraag...

Hoe zijn jullie begonnen met drummen - hebben jullie een drum leraar genomen - Ben je begonnen via enkele Youtube kanalen of heb je het uit boeken en DVD geleerd.
De meesten onder jullie zullen wel begonnen zijn op jonge leeftijd en dan neem je informatie iets sneller op.  :)
Ik zag via http://www.drumeo.com dat je online lessen kon vlogen. Zijn er nog drummers op deze forum die dit zo hebben aangeleerd ?

Ik hoor het graag van jullie ervaren drummers...

MatiZ

Hoi welkom op dit forum :)

(ik denk dat deze post naar 'stel jezelf voor' verplaatst gaat worden)

Maar on-topic: Ik denk dat velen van ons vroeger in de fanfare meegespeeld hebben en zo het 'trommelen' geleerd hebben. Met een beetje gevoel voor ritme en muzikaliteit is de overstap naar een drumset niet heel erg moeilijk.

Ik ga er vanuit dat een aantal het zichzelf aangeleerd hebben en dat een aantal op drumles zitten cq. gezeten hebben. Percentages kan ik je helaas niet geven :)

Voor mijzelf gesproken ben ik op mijn 9e begonnen bij een drumfanfare en heb zo leren trommelen. Pas veel later (op mijn 28e ofzo) ben ik gaan drummen en heb ik ook les genomen. Daar ben ik mee gestopt en zit nu in de trial and error fase, maar gelukkig ben ik redelijk autodidact :)

Je moet voor jezelf kijken wat je prettig vind. Zelf aanmodderen is leuk maar tot op zekere hoogte. Wil je verder komt een drumleraar al gauw in beeld. Wellicht kun je met een muziekschool gaan praten, daar geven ze voor een goede prijs drumles. Een privéleraar zoals ik had wordt al gauw erg duur.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en vergeet niet: drummen moet vooral leuk en ontspannend zijn!

Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

K9 Spike

Citaat
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en vergeet niet: drummen moet vooral leuk en ontspannend zijn!
Dat moet het zeker zijn ontspannend en plezier, anders hou je het nooit vol..
Ik denk dat het belangrijk is je hersenen leeg te kunnen maken, als je begrijpt wat ik bedoel tijdens het drummen.  ;)
Persoonlijk denk ik dat een leraar drummen voor mij het beste is, maar deze zijn niet goedkoop..  ;(
Als beginner maakt je snel fouten en als niemand je daar op wijst, word het later moeilijk om deze dan nog af te leren...
Ik probeer nu via Youtube kanaal van Drumeo het begin aan te leren en kom al direct conflict met mijn 2 handen en rechtse voet. (coördinatie)  8)7

Jazz

Hoi,  ik ben vorig jaar sept. begonnen en heb les genomen. Heb dat nog steeds, 1x
per 2 weken.
Verder veel oefeningen gedaan die hier op t forum voorbij kwamen.
Veel meegespeeld met muziek op mijn I-pad en later met een band/groep.
Oefeningen vanuit t forum doe ik nog steeds in de hoop dat mijn techniek zich blijft verbeteren.
Bij mijn drumleraar het een en ander aan muziek op papier laten zetten zodat ik ook
 Met noten leer spelen. En het verbeteren van technieken.
In een jaar tijd heb ik heel veel geleerd en mijzelf enorm verbeterd in t spelen.
Het kost af en toe enorm veel geduld en frustratie maar dan heb je ook wat.
There is no music without jazz

K9 Spike

Hoi,  ik ben vorig jaar sept. begonnen en heb les genomen. Heb dat nog steeds, 1x
per 2 weken.
Verder veel oefeningen gedaan die hier op t forum voorbij kwamen.
Veel meegespeeld met muziek op mijn I-pad en later met een band/groep.
Oefeningen vanuit t forum doe ik nog steeds in de hoop dat mijn techniek zich blijft verbeteren.
Bij mijn drumleraar het een en ander aan muziek op papier laten zetten zodat ik ook
 Met noten leer spelen. En het verbeteren van technieken.
In een jaar tijd heb ik heel veel geleerd en mijzelf enorm verbeterd in t spelen.
Het kost af en toe enorm veel geduld en frustratie maar dan heb je ook wat.
Leuk te horen dat je al kan meespelen op muziek, mocht me dit lukken zou ik al apetrots zijn. :)

K9 Spike

Wat vinden jullie van Drumeo - http://www.drumeo.com/ ?
Zijn er nog leden van deze forum op aangesloten ?

67Deadman

Ben ook op latere leeftijd begonnen. We woonden vroeger op een flat dus drummen mocht toen niet. Heb na 30 jaar piano spelen maar toch de overstap gemaakt maar wel gelijk met een drumleraar om je de juiste richting op te sturen.

1 op 1 is toch net iets makkelijker met vragen stellen dan via een beeldscherm.

Heb nu al een jaar geen les meer en oefen zelf verder maar daar zit lang niet zo'n "druk" achter als les hebben

Heb nog genoeg drumboeken met oefenstof dus we zijn nog wel even bezig.






MoMotje

Ik ben begin dit jaar begonnen met drummen.
Ik heb 1 keer in de week les.
Hier kijk ik altijd naar uit want ik heb nog geen drumstel, dus ik moet thuis oefenen op kussens en oefenpads.
Ik ben niet aangesloten bij Drumeo, maar kijk wel naar hun lessen via YouTube.
Verder heb ik veel gehad aan de website Paradiddle drums.
Hier staan veel lessen op voor de beginnende drummer.





Those with an imagination will not go blind if they lose their eyesight

K9 Spike

#8
dec 30, 2015, 12:27 Last Edit: dec 30, 2015, 12:33 by K9 Spike
Ben ook op latere leeftijd begonnen. We woonden vroeger op een flat dus drummen mocht toen niet. Heb na 30 jaar piano spelen maar toch de overstap gemaakt maar wel gelijk met een drumleraar om je de juiste richting op te sturen.

1 op 1 is toch net iets makkelijker met vragen stellen dan via een beeldscherm.

Heb nu al een jaar geen les meer en oefen zelf verder maar daar zit lang niet zo'n "druk" achter als les hebben

Heb nog genoeg drumboeken met oefenstof dus we zijn nog wel even bezig.

Ik denk dat de meeste forum leden al een instrument kende en dan overstapte naar drum.
Bij mij wordt het volledig van NUL beginnen, heb geen ervaring in enige vorm van muziek instrument ...
En ja een leraar zou denk ik het beste zijn om te starten voor mij.

@MoMotje bedankt voor de tip.

Technobeat


In mijn situatie heb ik toen ik 15 was 2 jaar drumles gehad bij muziekcentrum De Lindenberg in Nijmegen .
Maar omdat ik brommers interessanter vond dan drummen de lessen en mijn drumstel vaarwel gezegd .
Tot ik 4 jaar geleden langs een muziekwinkel liep en de drums weer hervonden heb.
Dus nu weer lekker bezig en heb ook inmiddels 3 jaar drumles , nog steeds bij dat zelfde muziekcentrum De Lindeberg in Nijmegen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

K9 Spike

Woensdag mijn 1ste les privé drum  *O*
Ben benieuwd of hij wat trucks heeft om mijn coördinatie bij te schaven...  :)

Technobeat

#11
jan 02, 2016, 16:41 Last Edit: jan 02, 2016, 16:44 by Technobeat
Trucs zullen het niet zo zeer zijn , het zal meer neerkomen op oefenen oefenen en oefenen , je moet een hand / voet-brain coördinatie ontwikkelen en/of vervolmaken .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Mart098

Ik ben zelf op mijn 7e begonnen met AMV.
Daarna op trommelles gegaan. Na 2 jaar wilde ik bij de plaatselijke malletband waar ik nog steeds met veel plezier op zit. Ik ben nu 17 en heb nog steeds voornamelijk les in trommel, maar ook in pauken en drumstel.

Ik ken Drumeo wel, maar zit er niet bij aangesloten. Ze hebben ook een YouTube kanaal met allemaal gratis lessen, maar daar was je vast al achter. Ik zou me als ik jou was dus niet gelijk aansluiten als betalend lid, maar eerst de gratis video's en de 'free trial' proberen.
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Ludens

#13
jan 04, 2016, 14:26 Last Edit: jan 04, 2016, 14:39 by Ludens
Hallo,

ik vond dit wel een interessant topic omdat ik met mijn 53 jaar enkele weken geleden begonnen ben en uit deze topic al leuke weetjes kan halen.

Zoals gezegd ben ik eind november begonnen met wekelijkse lessen van een half uur bij een drumleraar bij mij in de buurt. Een aardige kerel die me al behoorlijk wat geleerd heeft. Ik ben ook op zoek naar leuke en goede oefeningen. De filmpjes en websites die hierboven genoemd zijn ga ik zeker bestuderen!

Ik had al snel een e-drumstel (Roland TD-1) gekocht want oefenen op kussens vond ik niet echt prettig. Ik heb het gevoel dat ik zo'n 40 jaar ervaring gemist heb dus het leren en oefenen kan me niet snel genoeg gaan.

Tot horens!

HHBBXX

Hoi,

De gratis filmpjes van drumeo op YT helpen je al wel verder en daar maak ik ook zeker gebruik van.
Verder nog via een paar boeken die ik gebruik, deze op aanraden van mijn drumleraar die ik niet vaak genoeg zie (is een vriend van me) helaas.
Noten lezen is onderdeel van het leren drummen voor mij en dit opent ook veel mogelijke bronnen van ritmes die al eerder zijn verzonnen. Anders wordt het volgens mij wel erg lastig om deze aan te leren, puur op gehoor.

Ik doe het ook wel andersom, als ik een leuke riedel heb bedacht zet ik het via Aered om naar schrift en kan het dan printen. Dan hoef ik het niet te onthouden en kan het dan later nog weer spelen. Dat is ook een goede oefening om met het notenschrift om te gaan vind ik. Dit doe ik ook wel eens voor nummers die ik hoor en waar ik de drum van wil kunnen naspelen, eerst via Aered uitschrijven en dan oefenen maar. Het voordeel van Aered is dat je dan ook kunt horen of het klopt wat je probeer uit te schrijven.

Veel plezier houden in het drummen zelf is wel het belangrijkst vind ik en als ik zo met drummen bezig ben leer ik daar ook van. Niet alleen maar als ik de sticks in mijn handen heb  :6

Groeten,
Harry.
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Jor

Ik heb zelf een jaar of 3 les gehad, kreeg onder andere les uit de boekenserie 'Real Time Drums'. Leuke serie en heeft ook goede 'play along songs'.

Ben in de loop der jaren wel blijven drummen maar echt oefenen helaas niet. Nu ik het weer aan het oppakken ben heb ik veel aan de lessen van Mike Johnston. Is eigenlijk vergelijkbaar met Drumeo (www.mikeslessons.com). Tevens zijn er verschillende gratis lessen van hem op youtube te vinden (https://www.youtube.com/user/drumteacher76). Zeker de moeite waard om ook eens te bekijken.


K9 Spike

Tevens zijn er verschillende gratis lessen van hem op youtube te vinden (https://www.youtube.com/user/drumteacher76). Zeker de moeite waard om ook eens te bekijken.
Helaas bestaat het kanaal niet meer op youtube...

Jor

Hij heeft het ) aan de link gekoppeld vandaar dat hij naar het verkeerde kanaal linkt, mijn fout.

https://www.youtube.com/user/drumteacher76

K9 Spike

Hij heeft het ) aan de link gekoppeld vandaar dat hij naar het verkeerde kanaal linkt, mijn fout.

https://www.youtube.com/user/drumteacher76

Yep werkt, dom van mij dat ik die niet zag..  8)7

K9 Spike

Mijn eerst drum les is een feit  :)
Het was leuk en hopelijk blijft het ook zo. -FUN  *O*

MatiZ

Mijn eerst drum les is een feit  :)
Het was leuk en hopelijk blijft het ook zo. -FUN  *O*
Zeker.. het blijft leuk! Vooral jezelf blijven uitdagen :)
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Jor

Goed te horen! Have fun!

EgoPro

Ik ben ook net begonnen (nog geen twee weken), elke dag een half uurtje of iets langer. Ik heb een e-drum set met van die voorgeprogrammeerde oefeningen daar focus ik me nu op en ik gok dat dit me nog maanden bezig kan houden. Ik ben ook geen kind meer dus leren gaat vast langzamer.

Mijn sessie bestaat meestal uit, beginnen met singles om warm te worden, dan wat oefeningen aan de hand van youtube filmpjes. Dan wil ik meestal nog even spelen met settings (positie) van de kit, de snare lager/hoger, positie van de pedalen en dat soort dingen.
Daarna de ingebouwede lessen van de drumkit, en daarna nog eventjes uitleven om een aantal spieren te trainen zoals de voorste spier in mijn scheenbeen. Voordat ik ging drummen wist ik niet dat ik die had maar die heb je hard nodig voor je pedalen.
Yamaha DTX400k

Vicky

Ik ben ook een beginnende drummer en vroeg me af hoe jullie een oefensessie indelen? Ikzelf speel heel graag mee met muziek, maar ik merk dat ik al enige tijd op hetzelfde niveau blijf hangen. Ik heb de RTD methode waarmee ik vooral in het begin vaak aan de slag ging en ik oefen de rudiments in met de Vic Firth website. Ook de Drumeo filmpjes vind ik zeer interessant, ik neem de partituur er wel eens bij en leer dan de oefeningen. Toch heb ik het gevoel dat ik zomaar wat doe. Soms probeer ik iets wat dan te gemakkelijk is, soms dan weer te moeilijk, ik mis eigenlijk wat samenhang...  Wie heeft tips om te oefenen om alle vaardigheden te ontwikkelen? Hoe ziet een oefensessie er bij jou uit?

Otje

#24
jan 31, 2016, 20:10 Last Edit: jan 31, 2016, 20:16 by Otje
Wie heeft tips om te oefenen om alle vaardigheden te ontwikkelen? Hoe ziet een oefensessie er bij jou uit?
Samenspelen met andere Vick! Het beste is in een bandje; Desnoods een 2- mansformatie met basssist/ gitarist. Samenspelend kom je tot ontwikkeling en weet je waar je zo ongeveer staat qua nivo. Je kan je daar vervolgens aan optrekken. Je bandleden geven je  wel de juiste feedback.
Ik zeg dit omdat ik sinds een jaar niet meer met anderen speel ( band= opgeheven) en ik mis het echt: Ik kom geen 'meter' meer vooruit, al oefen ik totdat ik een ons weeg. Het voelt voor mij als een sportman die traint voor een wedstrijd, alleen de wedstrijd komt er nooit. Dus kan ik me zelf ook niet 'meten', niet aan anderen en niet aan mezelf.

Maar afijn, ik blijf dus wel oefenen.Dagelijks! Hoe? Drie kwartier technische vaardigheden, rudiments enzo, gevolgd door 3 kwartier meespelen met wat pop/ R&B/jazzmuziek .

Omhoog