Gewicht van drums en hardware

Gestart door Animal baars, okt 15, 2012, 10:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

willem4130

#25
okt 27, 2012, 15:17 Last Edit: okt 27, 2012, 15:23 by willem4130
Ik speel ook regelmatig op podia waar e.e.a. nog wel eens heen en weer wil bewegen. Sterker, heb zelden gehad dat een podium niet bewoog/op en neer ging. Vandaar dat ik wel zware hardware heb (tama roadpro/iron cobra, dw5000 stands, pearl 1000/2000). Gebruik echter vaak 3 main stands + hh-stand en hang de rest met multiklemmen op (tom hollers en bekkenarmen). Meestal laat ik die er ook aan zitten en klap ik alleen de poten in en mik ik de boel weer de auto in.

Mijn stands zijn per stuk dan ook behoorlijk zwaar maar het zijn er maar drie en heb ze binnen no time staan (kwestie van poten uitklappen). Omdat ik nogal vaak mijn spullen versleep (gemiddeld drie keer per week) heb ik geen zin iedere keer multiklem voor multiklem de boel in elkaar te zetten en draag ik liever een paar kilo's meer om minuten gepiel te voorkomen. Daarnaast heb ik te veel negatieve ervaringen met te lichte hardware (gebroken stands & multiklemmen/tegen het punt van omvallen/veel verschuiven).Misschien is het pech, misschien niet de juiste keuzes gemaakt (ongetwijfeld) maar het laatste wat ik wil is hardware malfunction tijdens optredens.

Ik weet niet welke afstanden jullie afleggen maar ik loop hooguit 50 meter met mijn spullen (als ik mijn auto niet voor mijn huis kan parkeren). Een paar kilo meer of minder maakt me echt niet uit. Dan ga ik liever voor safe tijdens de 'risicowedstrijden' en heb het geld niet, maar vind het ook overbodig, om lichtere stands bij te halen puur vanwege de gewichtsbesparing. Ik moet ook wel zeggen dat mijn bandleden, eigenlijk bij alle bands, niet de beroerdste zijn wat betreft helpen dragen.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Robert-Jan

Als je "licht" wil gaan spelen kan je het beste kiezen voor een set met een tom mount op de bass en floors.
Als je veel aan je stands hangt, ja natuurlijk neem je dan een stevige en dus zwaardere stand.
Ik ga bij een volgende set weer terug naar good old tom mounts op de bassdrum en gewoon simpelere stands..dat werkt prima op de wiebel podia. Het probleem van afstand thuis heb ik ook niet, maar op de gig weet je het nooit..ik noem de pier van scheveningen als meest extreme voorbeeld, maar heb ook vaak genoeg trappen moeten lopen..nieuwe theaters is prima voor mekaar meestal..auto in het laadhok en klaar..oude theaters kan echt een drama zijn.
En volgens mij is het net als  met gehoorbeschadiging, jong gezond en fris merk je er niks van..maar naar mate de jaren gaan tellen..ga je er toch last van krijgen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

willem4130

Dan nog maar even genieten van mijn jonge jaren  :Y
Overigens is de ophanging van mijn toms aan mijn stands inderdaad wel de voornaamste reden om zware hardware te hebben. Zijn toch redelijk zwaar, zeker omdat ze in mijn geval redelijk van de stand afhangen.

Trappen e.d. zijn inderdaad erg lastig. Maar zelfs in die gevallen heb ik toch meer medelijden met bassisten en gitaristen met hun versterkers. Om over de PA-mensen nog maar te zwijgen. Ik loop dan liever een keertje extra met een standje minder per keer.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Robert-Jan

Naja bij bassisten en gitaristen kan ik ook met verbazing kijken naar wat ze meesjouwen soms..
Helemaal in de kleine kroegen..hup daar komt de ampeq 8x10 kast..terwijl er echt wel kleine en hele vette bassamps zijn..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Animal baars

Ik vind alleen de invloed op het geluid van toms op de bassdrum zo groot.. Je merkt toch aan de klank van de kick dat er een gewicht op leunt. Maar misschien dat dit bij mijn amateursetje een groter verschil uitmaakt dan bij een pro set?!

Verder helpt in mijn geval de hele band en mijn vrouw altijd bij in- en uitladen van bus/auto's en staat alles op wieltjes voor het gemak. Het enige til-moment is een drempel of een stoepje. Trappen heb ik gelukkig nog geen last van gehad zonder een (invalide)lift in de buurt :)

Harre

#30
okt 27, 2012, 16:02 Last Edit: okt 27, 2012, 16:02 by Harre

Naja bij bassisten en gitaristen kan ik ook met verbazing kijken naar wat ze meesjouwen soms..
Helemaal in de kleine kroegen..hup daar komt de ampeq 8x10 kast..terwijl er echt wel kleine en hele vette bassamps zijn..

Het is nogal offtopic, maar toch... Volgens mij is dat nog een idee van vroeger uit ofzo, want het kan inderdaad kleiner en net zo vet klinken. Hetzelfde geldt voor PA sets, want waar je 20 jaar geleden jezelf met een paar man nog een breuk sjouwde om in zaal A een goed geluid neer te kunnen zetten... daar loop je aan de dag van vandaag op je gemak in je uppie een complete PA naar binnen. Veel kleiner en lichter dan vroeger, maar toch met een top geluid.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Robert-Jan

Ja daar heb je gelijk in Harre,
Zo speelde ik in de tijd met Rosa King en de bassist had inderdaad de opvatting, groot is altijd beter..qua bassinstallatie qua PA ..pfff man man wat we naar binnen sjouwden in cafe alto in Amsterdam..ging nergens meer over..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

dunDaan

#32
okt 27, 2012, 17:15 Last Edit: okt 27, 2012, 17:16 by dunDaan

Ik vind alleen de invloed op het geluid van toms op de bassdrum zo groot.. Je merkt toch aan de klank van de kick dat er een gewicht op leunt. Maar misschien dat dit bij mijn amateursetje een groter verschil uitmaakt dan bij een pro set?!

Precies, maar ik denk dat het juist bij pro sets een groter verschil maakt. Bob Gatzen heeft daar ooit een filmpje over gemaakt; hierin laattie ook zien hoe zelfs het te veel kantelen van je bassdrum (wat dus vanuit je basspedaal meer kracht zet op je rim) al invloed kan hebben op de klank, kun je nagaan wat er gebeurt als je er een (behoorlijk) gewicht aan toms + hardware op gaat zetten. Zal het filmpje binnenkort ff opsnorren, heb ik nu geen tijd meer voor  :O :/
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Robert-Jan

Alles is van invloed op je trommels..je kan hem aan je stands hangen maar als je een sonor klem gebruikt is je sustain korter dan een tama klem..als voorbeeld. Geloof me, ik heb ze allemaal geprobeerd.
Aan het eind van de rit haal je met goed stemmen, goede rims gewoon hetzelfde resultaat.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Harre


Bob Gatzen heeft daar ooit een filmpje over gemaakt; hierin laattie ook zien hoe zelfs het te veel kantelen van je bassdrum (wat dus vanuit je basspedaal meer kracht zet op je rim) al invloed kan hebben op de klank, kun je nagaan wat er gebeurt als je er een (behoorlijk) gewicht aan toms + hardware op gaat zetten. Zal het filmpje binnenkort ff opsnorren, heb ik nu geen tijd meer voor  :O :/

Deze?
http://www.youtube.com/watch?v=n0BVuxQ1ohE
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

dunDaan

Exactemento !! Dank je.
@RJ, nou, ik vind dat je het wel simpel voorstelt. Het feit of toms wel of niet op de bass gemount zijn maakt voor de klank van de bass echt wel veel uit.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

drum1964

Dat het een verschil maakt is een feit, maar wie van ons kan geblinddoekt en vanop een afstand
het verschil horen als toms op de kick staan of aan een stand hangen ? :P
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Robert-Jan

Oh maar ik zeg ook helemaal niet dat het niets uitmaakt, maar de vraag is of het zoveel uitmaakt dat je daarom geen toms op je basdrum moet zetten.
Je haalt bijvoorbeeld al veel winst als je een kleine kick op een riser zet ( tot max 20" ) ook als je toms op de bas gemonteerd zijn. Als je dan nog kiest voor losse toms en voor een onbedempte bas gaat is je 'winst' maximaal. Ik speel graag met een emad en een dempkussen, als ik dan de toms loshaal wordt het verschil niet zo groot dat dat een rede is om de toms aan een stand te hangen..zeker bij de bassdrum gaat het niet altijd om het maximaal haalbare uit je trommel..in mijn geval dan.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dribbel

Ik heb ook toms op mijn bassdrum, en ja het maak verschil. Het meest voor mijn bass. En zoals R-J al aangeeft een kussen of een E-mad/ PS/PSpro maakt juist dat het geluid dooier word.
Iets wat de meeste van ons fijn vinden.
Bij mijn toms is het verschil er wel maar niet heel veel. En ik heb voor mij zelf bepaald dat het geen echte meerwaarde voor mij bied.
Daarbij heb ik al zo weinig mogelijk stands en dus mijn stands best al druk bezet, daar kan niet nog meer bij....

Ik zelf het een gat in mijn PS 3 reso, en een PS-pro slagvel, en verder geen demping in de ketel.
Wel ga ik kijken of mijn bassdrum idd naar horizontaal kan. Ik weet dat ik nu nog een (kleine) hoek heb en dat mijn pedaal er wel vast op zit. En ga daarin proberen of dit voor mij nog uitmaakt.
Yamaha recording & sabian

drums97

Ja dat maakt bij mij dan weer wel veel uit bij m'n toms. Oud beestje van een niet toplijn  :D
Nu ik ze niet op de bd mount, resoneren ze meer  *O*
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Robert-Jan

Doe voor de gein eens een test en hang ze terug op je basdrum, maar helemaal aan het eind van de ophanging..dus dat die stang eigenlijk helemaal niet je tom ingaan..
Bij mijn oude sonors heb ik uiteindelijk de tomhouders een heel stuk ingekort.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drums97

Oké dat zou natuurlijk kunnen idd. Maar ik ga ze niet inkorten, want ik vind het goed zo. Wel bedankt voor de tip, mocht het ooit nodig zijn.  :Y
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Dribbel


Doe voor de gein eens een test en hang ze terug op je basdrum, maar helemaal aan het eind van de ophanging..dus dat die stang eigenlijk helemaal niet je tom ingaan..
Bij mijn oude sonors heb ik uiteindelijk de tomhouders een heel stuk ingekort.


Dus als ik de buis die in de bass gaat inkort op een kleinere maat veranderd dat ook het geluid?
Yamaha recording & sabian

Robert-Jan

Misschien wel, maar dat is afhankelijk hoe je je basdrum hebt gestemd/gedempt..bij de toms merk je veel verschil in sustain..hoe minder buis in de ketel, des te meer sustain..vandaar dat yess zo n verbetering is ten op zichte van de oude yamaha's. En dat oude sets met op de mount gemonteerde toms meestal meer sustain hebben dan het oude pearl/sonor/yamaha systeem waar een kang buis/stang in de toms steekt.
Je zou eens die buis gewoon zo hoog kunnen zetten zodat de stang nauwelijks in de bass komt en luisteren of er wat gebeurd, maar ik denk niet veel.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal


Doe voor de gein eens een test en hang ze terug op je basdrum, maar helemaal aan het eind van de ophanging..dus dat die stang eigenlijk helemaal niet je tom ingaan..
Bij mijn oude sonors heb ik uiteindelijk de tomhouders een heel stuk ingekort.


Klinkt als pure nostalgie  8), Sonor, Slingerland en Pearl, heb ze allemaal (gehad) en het verschil met de tomarm in of net niet in de ketel was enorm.

Kn@pestaart

Om deze reden heb ik mijn 14" tom op een snare stand... Klinkt stukken beter en hij is makkelijker te stemmen... ;)

Joep

#46
jan 07, 2013, 23:45 Last Edit: jul 27, 2013, 12:08 by Joep
Mijn hardwaretas weegt 65 kg...
Toen ik m naar de zolder had gesleept en t zweet van mn hoofd liep heb ik toch maar de weegschaal er even bij gepakt. Slik!

Leon

oei ik kom niet echt goed uit de test met m'n 4 9700 en 9300. Gelukkig heb ik nog wel een jonge rug.

(Twijfel trouwens wel om over te stappen naar iets lichters)

Paul

Het was een werk, maar de tabel in de openingspost is nu helemaal up-to-date! *O*
(met dank aan Animal Baars dat ik zijn post mocht kapen).


@Leon
Die rug wil je nog langer goed houden! Mijn maar ietsje oudere rug vindt het heel prettig dat het gewicht van mijn hardwaretas gehalveerd is.

Headshrinker

Onze Oosterburen hebben ook 'n hardware-gewichtenlijstje.

Omhoog