Lichtgewicht straight stand - Sonor, Yamaha of Gibraltar

Gestart door Paul, okt 12, 2012, 12:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Paul

Voor mijn nieuwe kit ga ik ook nieuwe bekkenstands bestellen. De Tama Roadpro hardware die ik nu heb is me veel te zwaar.
Het maximale wat ik er aan één stand zal komen te hangen is een lichte ride met een 13" tom. Uiteraard moet dit wel stabiel staan, maar daar is geen zware dubbel-braced hardware voor nodig. En ook voor het uiterlijk wil ik single-braced, dubbel-braced staat veel te lomp bij een klein setje.

Hopelijk wordt er in de toekomst wel weer mee gesleept (dat betekent dat er weer wordt opgetreden *O*), maar er wordt niet mee gegooid ofzo.


Ik zit te twijfelen uit 3 stands:
Sonor CS171 De goedkoopste van Sonor. Sonor zegt zelf dat het lichtgewicht is voor de beginner, of voor wie niet zoveel wilt sjouwen. Ik kan alleen niet zien of de vleugelmoeren direct op de buizen draaien?
Yamaha CS-650A Iets duurder en ik twijfel of dit veel verschil maakt met de Sonor.
Gibraltar Flatbase Nog iets duurder, staat wel heel mooi, maar lastiger positioneren op een kleine ruimte omdat de voetbasis niet kleiner kan worden gemaakt. Wellicht wel degelijker uitgevoerd dan de Sonor en Yamaha?

Kan iemand iets zinnigs vertellen over deze stands?

dunDaan

Je zegt bij de Gibraltar standaard dat je die niet handig vindt aangezien de voetbasis niet kleiner gemaakt kan worden. Echter, als je er een 13" tom icm een ride aan wilt hangen denk ik wel dat je zo'n voetbasis nodig hebt. Anders kukelt het hele geval wel erg snel om. Daarnaast zal deze zeker bij een kleine set optisch wel het beste tot z'n recht komen.
Qua degelijkheid zijn de allemaal wel vergelijkbaar.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Robert-Jan

Zou me niets verbazen als de yamaha de lichtste van het stel is.
Ik zou voor die kiezen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

#3
okt 12, 2012, 13:57 Last Edit: okt 12, 2012, 13:58 by musiqman
De 670 is inderdaad de lichtste, de 750/55 (boom versie) is een fractie zwaarder maar net even wat robuuster uitgevoerd. Mischien ook nog een idee om je licht over te laten schijnen.

Bij de 7 serie kan je ook een tomhouder/tripple tomhouder etc in de onderste buis doen, waarschijnlijk niet voor jou van toepassing maar het kan handig zijn.

Paul

#4
okt 12, 2012, 13:59 Last Edit: feb 19, 2013, 20:19 by Paul

Je zegt bij de Gibraltar standaard dat je die niet handig vindt aangezien de voetbasis niet kleiner gemaakt kan worden. Echter, als je er een 13" tom icm een ride aan wilt hangen denk ik wel dat je zo'n voetbasis nodig hebt.

Ik had iets duidelijker moeten zijn. Als ik 'm in mijn studentenkamer opstel gebruik ik de 13" niet, en komt de set redelijk dicht tegen de muur te staan. In die situatie is de grote voetbasis misschien niet praktisch. Als ik de 13" erbij gebruik zal er ook de ruimte zijn om de poten volledig uit te klappen. En eerlijk gezegd denk ik dat dat zelden voor zal komen.


Heeft iemand ervaring met de flatbase van Gibraltar? Ik zit de plaatjes nu goed te bekijken en volgens mij kunnen de poten ook als niet-flatbase worden opgesteld zoals bij een normale stand.. (middelste plaatje)
Als dat kan, wordt het de Gibraltar.


@R-J
Verschil in gewicht zal niet zoveel zijn denk ik? De vraag is of die 10 euro t.o.v. de Sonor ook meer degelijkheid geeft.


@Musiqman
De 750/755 is ook weer 20 euro per stand duurder.

Robert-Jan



@R-J
Verschil in gewicht zal niet zoveel zijn denk ik? De vraag is of die 10 euro t.o.v. de Sonor ook meer degelijkheid geeft.




sja, alle beetjes helpen qua gewicht..
ik kan allen maar afgaan op de 20 jaar oude yamaha stand van een instap set die ik hier nog heb..alles werkt nog perfect, niks dolgedraaid etc..wat dat betreft zou yamaha het van de sonor moeten winnen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Tja, om nu te besparen op een standaard waar misschien al wel snel voor 400 euro aanhangt  :/

Persoonlijk als ik moest kiezen ging ik voor de yamaha, omdat ik daar de meeste stevigheid van verwacht omdat de andere standaard ook zeer stabiel zijn.

Maar hij ziet er wel wat "lullig" uit. Ik had er geen tom aangehangen als het niet moest......

Jake

Ik heb 2 van die Sonor 100 stands. Fijne dingen. Goedkoop, robuust en de poten zijn enorm waardoor ze ook heel stabiel zijn. Je kan de poten zelfs zover uitklappen dat het een flabase stand wordt. Vanaf de 200 serie heeft Sonor nu zo'n soort klemsysteem op 3 punten, op de 100-reeks is dat gewoon een vleugelmoer tegen een stuk plastic/rubber dat dan tegen de buis klemt.
Die iets duurdere single braced reeks van Yamaha heb ik ook wel eens gehad, en die zijn van kwaliteit wel beter dan die Sonors, zo voelen ze toch. Maar van die Sonor 100 heb ik zéker niet te klagen.

Ik weet niet of je die flatbase van die Gibraltar kunt converteren naar een "gewone" stand. Pearl heeft een statief waar je dat wel mee kunt.
Zo'n flatbase laat in ieder geval wel toe om je stand vlak tegen je basdrum bv te plaatsen, de poten schuiven als het ware onder de ketel. Zelf gebruik ik de Ludwig "modern LT126CS flat base" stand. Die zijn extreem licht maar je kunt er wel geen multiklemmen met toms e.d. aanhangen (maar dat doe ik toch niet). Die Ludwigs kosten ook niets. Te verkrijgen bij Rockshop.de.

Als je een flatbase wilt waar je nog een tom kan aanhangen zou ik voor de Pearl of Gibraltar gaan.

Op cymbalholic staat er trouwens een lijst met hardwareweights:

Straight cymbal stands:
Gretsch 60s(?) 1.25
unbranded Taiwanese 1.325
Hamilton kb225 1.4
Canopus 1.44 !!!
Premier Olympic(?) 1.5
Ludwig 60s 1400 flat base 1.58
Ludwig modern LT126CS flat base 1.66
Premier 304 1.75
Hamilton kb245 1.9
Generic Taiwanese single-braced 2.0
Premier Lokfast 314 2.03
DW 6710 2.4
Gibraltar 8610 2.48
Dixon flatbase
Tama HC12R 2.58
Tama Roadpro 3.75

Boom cymbal stands:
DW 6700 2.55
Gibraltar 8609 2.64
Pearl BC100S convertible flatbase 2.76
Yamaha CS-655 3.25
Yamaha CS-745 3.7
Tama Roadpro 4.7

Robert-Jan

Handig lijstje..

Die canopus die er tussen staan heb ik in Tokyo gezien..althans als het deze is..ze hebben lightweight maar ook een vintage ala de gretsch ..dus een hele simpele dunne stand, maar dan met goede schroeven en schroefdraad..erg leuk.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

rtniels


Als je een flatbase wilt waar je nog een tom kan aanhangen zou ik voor de Pearl of Gibraltar gaan.


Ik heb die Pearl statieven hier. Ze zijn inderdaad converteerbaar van flatbase naar gewone stand, maar ik vind ze persoonlijk niet stevig genoeg om een tom aan te hangen.

Paul

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Jake!
Jammer dat de Sonor standaards nog op de buis vastdraaien, dat vind ik een groot nadeel.
De Pearl 'convertibles' zag ik elders ook al in een flatbase-hardware vergelijk, maar zijn moeilijker te verkrijgen hier.

Ik heb de kit nu op de beoogde plek staan en er is genoeg ruimte voor de poten, een Gibraltar Flatbase moet wel passen. Denk toch dat het twee van die worden zodra ik weer geld heb. :Y

Paul

Om nog maar op mijn eerdere vraag terug te komen: de Gibraltar Flatbase heeft een behoorlijke "footprint" als-ie in flatbase opstelling staat, maar je kan de poten als het ware doorklappen zodat ze schuin staan. Op die manier kan de footprint met ongeveer een kwart worden verkleind.
En ze zijn stevig genoeg om een tom + crash/ride aan te hangen.

De andere stand heb ik opgelost met een hele lichte (1.4 kg zoiets) jaren '70 Sonor flatbase. Stevig genoeg om een 21" ride aan te hangen, zelfs als het podium wat wiebelt, maar er kan absoluut niets anders bij.

Fibesman

#12
feb 26, 2013, 12:09 Last Edit: feb 26, 2013, 12:10 by Fibesman
Ik heb een set Gibraltars en een set DW6000. De Gibraltars hebben bij het tilter en de poten extra borging die je met een stemsleutel kan aandraaien. De Gibraltars zijn goedkoper dan de DW's.
Kon de DW's ooit goedkoop krijgen in de USA en het zijn wel fijne luxe stands. Lekker eenvoudig en zien er heel mooi uit, ze zijn zo dun dat je minder zicht wegnemen van je drums.
ik zou aan geen enkele flatbase stand toms ophangen. Die zet je in een flatbase snarestand  *)
Soms hang ik er wel eens een LP rock koebel aan en dat gaat net. Die footprint is soms wel irritant. Denk dat je met de sonor of yamaha ook prima uit komt. De flatbase hihats zijn echt heel wiebelig, die moet je niet hebben. Ik gebruik voor de snare en hihat de lichtste modellen van Yamaha, die bij de hipgig horen is me verteld. Heel degelijk spul wat eeuwen meegaat. Yamaha is wel duuurr.

Paul

Dat is een idee.. Al wordt 2 flatbase statieven naast elkaar wel weer gedoe.
Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga doen met die tom. Ik moest nu een multiklem gebruiken omdat mijn 2e snarestand bij een vriend ligt.
Als snarestands heb ik een simpele maar degelijke Gibraltar en een Tama Roadpro. Die laatste staat als een huis en is fijn (traploze tilter, basket onafhankelijk van de poten te draaien) maar wel heel zwaar. Die Roadpro verruil ik denk ik voor een Yamah SS740A en dan koop ik een tomarm erbij, kan ik alle kanten op..
De Gibraltar flatbase hihat heb ik ook geprobeerd. Vond 'm niet verkeerd spelen, niet per se instabiel, wel een tikkeltje log. Maar een hihat moet voor mij staan als een huis dus voorlopig houd ik daar wel mijn Roadpro voor.

Enfin, het ging erom dat die Gibraltar flatbase prima een tom kan houden. (om maar ontopic te blijven)

Jake

Ik gebruik altijd 2 flatbase statieven naast elkaar. Ik vind flatbase om de een of andere reden zelfs handiger werken dan een gewone stand (ik gebruik wel alleen rechte stands, boomstands vind ik vreselijk)  8)7. Laatst was ik nog eens in een repetitieruimte met van die zware dubbelbenige stands, heb ik mee zitten knoeien om die goed te zetten. Zal wel aan mij liggen ;)

dutchdrumdude

Na enig overwegen, zijn vandaag een hele set Dixon flatbase standaards aangekomen; een stuk goedkoper t.o.v. DW, Ludwig Atlas en (iets minder) Gibraltar. Op het eerste gezicht gewoon functionele hardware met het typische flatbase uiterlijk. Zij maken een hele serie met (boom)stands, snare en hihats. Geeft toch een alternatief. Voor zover ik heb kunnen vinden alleen bij PPC-music in Hannover te krijgen/bestellen.

Paul

#16
apr 11, 2013, 20:39 Last Edit: apr 11, 2013, 20:40 by Paul
Die Dixon flatbase lijn is hetzelfde als de Gibraltar flatbase, alleen iets goedkoper en er staat geen "Gibraltar" in de vleugelmoeren ;)

Als het goed is moeten bijna alle Nederlandse winkels die stands moeten kunnen bestellen. Drumstation verkoopt ze in ieder geval ook.
(Naar wat ik heb gehoord is het voor kleine winkels moeilijk(er) geworden om Gibraltar te bestellen.)

dutchdrumdude

het is bekend dat Dixon als EOM fabrikant voor Gibraltar produceert. De Dison stands hebben wel een eenvoudige tilter. Het prijsverschil wordt wel verklaarbaar, het is alleen de vraag of je die gadgets echt nodig hebt? Een simpele stand voldoet vaak ook al.

Paul

Hoe bedoel je, eenvoudige tilter? Die van Gibraltar zijn ook heel simpel, maar werken wel goed (traploos).
Op de foto's die ik op internet kan vinden is de tilter van de Dixon hetzelfde.

Omhoog