Iron Cobra: Speling in as

Gestart door Stokmans, jul 17, 2012, 20:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Stokmans

jul 17, 2012, 20:38 Last Edit: jul 17, 2012, 20:40 by Stokmans
De titel zegt het al, in de as boven het rechter voetbord (rechts'handig' pedaal, slave staat dus links) zit speling waar de as van het hoofdpedaal en de slave gekoppeld zijn. Op de plek van de rechter pijl dus:



Soit, pedaal uit elkaar gehaald om de speling te traceren en deze is gevonden. Waar de 2 delen gekoppeld zijn valt de slave met een bus om 2 lagers op de hoofdas. De zwarte kunststof ring die je ziet houdt de lagers in de bus 'vast' en koppelt daarmee de delen.

(let op: op de foto's zie je de as gespiegeld tov. zoals het gemonteerd zit)





Echter de lagers in deze bus geven de speling en die los je niet op door de ring strakker aan te draaien. Ik kan wel de cam van de hoofdas strak tegen deze kunststof ring aanzetten, maar dat is het draaipunt en help je of de ring, of de cam naar z'n grootje.

Kortom, iemand enig idee hoe ik deze speling op kan lossen? Of, is deze speling normaal? Mijn andere Rolling Glide heeft het niet, net zoals mijn Power Glide! (ja, genoeg vergelijking hier)


Ter info:

-IC Rolling Glide (eerste serie met Cobra Coil)
-2e handsje, hij is dus gebruikt, maar mijn Power Glide van 8 jaar oud geeft nog geen krimp.
-Het pedaal ziet er keurig uit, is niet misbruikt zoals het zich aan laat zien.
-Alle lagers lijken goed, draaien soepel en goed in het vet.
-De binnenkant van de bus bevat wat sporen maar lijkt niet excessief uitgevreten
-Het lijkt wel of de lagers ondermaats zijn...

Stokmans

Oh, en heeft iemand misschien een 'exploded view' van dit pedaal?

dunDaan

#2
jul 17, 2012, 21:59 Last Edit: jul 18, 2012, 00:31 by dunDaan
Als je hier je pedaal selecteert kom je op een pagina met een exploded view (thank God for Google ;) )
Maar ik vrees dat dit alleen op te lossen is door onderdelen te vervangen. Gelukkig dat Tama wel bijna alle onderdelen los verkoopt.

Edit: de link toevoegen wil wel eens helpen  8)7
http://www.tamadrum.co.jp/world/parts/hardware/pedal/index_twin.html
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Stokmans

Perfect, dat zocht ik dus!

Wel balen als dat zo is, was een nette 2e hands prijs, maar met een setje nieuwe lagers en een nieuwe bus kon het ineens wel eens een dure 2e hands worden :(

stick tight

Vervangen met officiele tama lagers word duur idd.

Ga eens naar de skateshop met het onderdeel en kijk of bv een setje Reds (zo heten ze) passen. dat zijn hele snelle lagers voor een redelijke prijs...

Hammar

#5
jul 18, 2012, 21:13 Last Edit: jul 18, 2012, 21:19 by Hammar
Lagermaten zijn gestandariseerd, gewoon opmeten en kijken of je andere kan krijgen.
SKF zijn wel goede. Maar ik zou goed kijken of het probleem met nieuwe lagers inderdaad opgelost is.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat kogellagers in een drumpedaal het zo zwaar te verduren krijgen dat ze kapot gaan. Ik heb beroepsmatig lagers gezien die extreem belast werden, maar nauwelijks sleten in 40 jaar.

Stokmans

Dank voor de input heren.

Ik denk zelf dat de lagers niet het probleem zijn (allemaal NSK lagers overigens), maar ik denk eerder dat de bus die om de lagers heen valt het probleem is. Als dat inderdaad zo is mag ik het hele linkerdeel van de as gaan vervangen.

Hammar

Ja precies, dat dacht ik al. Nu is er van Loctite ook een bevestigingslijm om lagers vast te zetten in hun behuizing. Dat kan ook nog een optie zijn. Ik weet echter niet hoeveel speling de behuizing heeft en of dit allemaal op te vangen is met deze 'lijm'.

Wellicht het proberen waard!

http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henkel_bed/hs.xsl/bevestiging-5241.htm

Stokmans

Op zich wel, maar dan met het risico dat als het niet goed gaat je ook nog eens beide lagers moet gaan vervangen omdat er loctite op zit. Verder is boel zo vet daar dat ik vrees dat ik dat nooit goed ontvet krijg om de loctite te laten hechten. Ik hou hem in gedachten!

Ik ga vanmiddag even bij de muziekzaak hier in de buurt langs, eens kijken wat ze zeggen.

Hammar

Goed met wasbenzine ontvetten, dat moet in ieder geval, maar wat heb je te verliezen dan?

Ik kan wel raden wat ze in de muziekwinkel zeggen.....

Technobeat


Ik kan wel raden wat ze in de muziekwinkel zeggen.....



ik ook : '' Loctite meneer ? ....... nooooooooit aan beginnen , het is beter om meteen de complete as - kogelagers en bussen te vernieuwen .

En als dat dan toch zou moeten is de raad van Hammar om het éérst eens een '' film '' loctite op de delen te laten vloeien en kijken / voelen wat er dan gebeurt of beter .... wat er niet gebeurt ( speling ) nog zo gek nog niet .
Een flesje loctite kost de kop niet en is voor meerdere doelen inzetbaar  .
Blijft de speling dan nog steeds aanwezig , kun je nog altijd overgaan op het vervangen van onderdelen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hammar

Of erger: "goh jammer meneer, dat is niet te repareren, maar raad eens wat wij toevallig deze week in de aanbieding hebben??"

Elk type loctite heeft zijn eigen toepassingsgebied. 'lijm' voor lagers zou ik niet voor schroefdraad gebruiken.

Stokmans

Hehe, het moge duidelijk zijn dat we allemaal wel vergelijkbare ervaringen hebben ;)

Deze zaak bestaat niet uit een club geldkloppers. Het asje gaat maandag mee naar de vertegenwoordiger om te vragen wat er precies aan de hand is en wat de beste oplossing is. Dan gaan ze me bellen.

Def-11

En wat was het resultaat met de vertegenwoordiger ???? Ik heb twee!! Iron cobra's alle twee tweedehands gekocht, maar in zeer goede staat gekocht want de voetplaten etc. zagen er als nieuw uit Dus ze zijn m.i. echt niet heel veel gebruikt.
Ik vrees dat het een marge-foutje in de bus is waardoor de 2 lagers die daar in vallen nét een beetje meer speling hebben..

Stokmans

Tsja, het is vakantietijd (was ik al voor gewaarschuwd), bezoek aan de vertegenwoordiger is uitgesteld, maar ik kan ff zonder.

Deze ziet er ook perfect uit verder, afgezien van sporen van normaal gebruik, dus ik ben ook benieuwd. Mijn andere 2 IC's hebben nergens last van.

Def-11

#15
aug 10, 2012, 10:29 Last Edit: aug 10, 2012, 15:34 by Def-11
Bedacht me ook het volgende... normaal krijg je bij een motor of auto de lagers er zeer moeilijk in ... Werkwijze.... verhitten van 1 deel, lager erin schuiven, koelen van het andere deel en ook deel 1 met lager erop schuiven als je begrijpt wat ik bedoel. Het feit dat deze delen zo makkelijk te ontkoppelen zijn bij de iron cobra geeft al aan dat ze niet volgens deze methode zijn bevestigd (goedkoper?) en derhalve altijd al af-fabriek ietwat speling zullen hebben. Ga je er vervolgens mee spelen dan zal door de drukveranderingen dit erger worden. Dat is tenminste mijn visie....  :( Ik zeg constructiefout!

ga nu kijken voor andere lagers...

Def-11

#16
aug 10, 2012, 16:31 Last Edit: aug 10, 2012, 20:37 by Def-11
De plaatselijke lager specialist (met dank aan ATD Deventer !) heeft gekeken, beslist geen slijtage, zitten standaard echt wel goede lagers in,  dus probleempje TAMA; passing van de as is gewoon 0,05 mm o.i.d. te ruim.... Behuizing (waar de lagers aan de buitenrand invallen.. ) lijkt verder redelijk netjes qua passing.
Zijn oplossing was ook loctite maar ja, krijg dat maar weer netjes los als het nodig is.

Misschien kan meneer de vertegenwoordiger via het forum iedere Iron cobra bezitten van een nieuwe as voorzien?? *O* *O* terugroep actie net als bij auto's  :Y :Y want dit is heel gevaarlijk voor een drummer...  :6  :X

Harre

Haha... Héél gevaarlijk inderdaad.

Maar ja, als de behuizing te ruim is dan is loctite misschien toch wel een oplossing. Er zijn verschillende soorten van en de sterkste is inderdaad een probleem als het lager er ooit weer uit zou moeten. Aan de andere kant: is het een definitieve oplossing om een zwakkere variant te gebruiken? Het is dan immers mogelijk dat het lager door gebruik weer los gaat zitten en dan heb je uiteindelijk nog niks bereikt.

Ik vind het trouwens wel tof dat je er deze moeite voor doet. Veel zouden dit niet doen en de uitslag van een (lokale) drumboer afwachten als daar het probleem is voorgelegd.

Nog een vraagje: is het mogelijk om gewoon een compleet ander lager te plaatsen wat wel past, eventueel door de bestaande ruimte iets groter te laten maken om het pas te krijgen? Of is die ruimte er gewoonweg niet?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hammar

de as is het probleem geloof ik , niet het lagerhuis, toch?

Def-11

#19
aug 10, 2012, 20:24 Last Edit: aug 10, 2012, 20:25 by Def-11
De as is m.i. het grootste probleem. Een andere lager kán maar zoals eerder geschreven; gestandaardiseerde maten, met kleinere binnendiameter bv 7mm en dezelfed buitendiameter heb ik niet kunnen vinden. Die er nu in zitten zijn 8 mm binnenmaat, 22 mm buitenmaat (ttp://www.atdbv.nl/mini-serie-c-133_8_10_25_296.html ) een volgende maat is 24 mm buitenmaat, maar dat red je niet, dan hou je geen lagerhuis over..

... zou ik dus niet doen. De speling zou het mooist op te heffen zijn door een hard-chroomlaagje op de as te laten zetten zodat de passing beter wordt, maar dan is een nieuwe as goedkoper vrees ik.   :+

Dribbel

je zou lock-tight kunnen proberen maar dan eerst die wel weer los gaat als het zou moeten.
Slechter kan het niet worden...
Yamaha recording & sabian

Def-11

#21
aug 10, 2012, 20:35 Last Edit: aug 10, 2012, 20:36 by Def-11
Loctite??? [http://www.loctite.com/] En dan zegt TAMA (stel dat je wat voor elkaar krijgt bij zo'n vertegenwoordigende meneer) "maar u heeft aan uwe pedaal lopen klootviolen, nee dan heeft u geen garantie"   :w :w :w...

Dribbel

Als er nu nog garantie op het pedaal zit, zijn wij nu een minder relevante discussie aan het voeren.
En als je de foto's van de topicstarter bekijkt is de garantie er nu wel af..... 8)7
Yamaha recording & sabian

Def-11

#23
aug 10, 2012, 21:38 Last Edit: aug 10, 2012, 21:38 by Def-11

Als er nu nog garantie op het pedaal zit, zijn wij nu een minder relevante discussie aan het voeren.
En als je de foto's van de topicstarter bekijkt is de garantie er nu wel af..... 8)7


Maar dan zijn we er... loctieten die handel...  :Y

Stokmans

Garantie? Geloof er niks van, te oud dit ding ;)

Gewoon eens afwachten wat de vertegenwoordiger gaat zeggen, mogelijk zijn ze coulant of is dit een bekend probleem en gaan ze er relaxed mee om. We zien wel.

Loctite? Liever niet, maar als er toch niks mee te redden valt, wie weet... Oh, en over dat krimpen van een lagerhuis: Ik vrees dat als ik dit warm stook, de kunststof kap zich reduceert tot een klompje zwart materiaal om de as, nein danke! :+

Omhoog