Yamaha dtx760 vs Roland td17kvx

Gestart door Henk0210, jun 10, 2018, 21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Henk0210

Lastige keuze; de Yamaha dtx760 tegenover de nieuwe Roland td17kvx.

Ik wil een van deze twee sets gaan aanschaffen, budget is maximaal 2000,- euro. Zal vooral worden gebruikt voor optredens en oefenen.

De Yamaha heeft als voordeel de grotere pads, die ook nog fijner spelen vind ik zelf. Maar ik vind de geluiden van de Roland td17 beter. Vooral met de live sound pack van drum-tec. Daarnaast is de Yamaha ook al een aantal jaar oud, zou dit in de toekomst problemen kunnen opleveren?

Graag hoor ik van jullie of er naast de hierboven genoemde verschillen nog meer zijn, en of de Yamaha in de toekomst nog steeds goed funtioneerd.
Qua aantal sounds maken de verschillen mij niet uit, ik heb graag een of twee goed klinkende kits. Zoals de maple custom bij de Yamaha of de recording custom bij de Roland live sound pack.
Premier Elite series birch, Ludwig Classic Birch, Diril/Turkish cymbals

67Deadman

Hallo Henk,

Eigenlijk moet het dus de drumset van de Yamaha en de Module van de Roland zijn toch ?

Als ik puur naar de sets kijkt dan vind ik de Yamaha er 10 x beter, robuuster, uitzien. Volgens mij is de Yamaha ook een range hoger ?
Hoe de bekkens aan de mooie verchroomde arm zitten.
De pads zijn makkelijker te positioneren door de mooiere en functioneler tomhouder. Deze kan je door 1 x de schroef los te draaien naar boven of naar beneden doen of zelfs kantelen.
Bij de Roland kan de pad alleen maar over de l-rod naar boven of beneden schuiven of de clamp losschroeven op het rack en deze draaien. Even snel instellen en een betere hoek voor de tom vinden is er niet bij.

De Yamaha is als set meer 1 geheel. De Roland vind ik meer een bij elkaar geraapte set. Die snare zou qua look ook niet mijn keuze zijn. Raar gevormd en past niet bij de overige toms. (mijn mening althans).
De toms van de Yamaha zijn ook een maatje groter zou ook meer mijn pré zijn
Zelf vind ik de pads van de Yamaha veel lekkerder spelen dan die van de Roland. Die gaasmatten van de Roland zijn niet slecht maar qua gevoel anders dan de stevige siliconen van de Yamaha.
De kick van de Yamaha speelt gewoon lekker maar die van de Roland heb ik nog niet kunnen uitproberen.

Ik ben begonnen met de Yamaha DTX 500 daarna de Roland TD9, TD11, TD12 en TD30 maar uiteindelijk toch weer uitgekomen op de
Yamaha DTX900m. Deze module is ook wel wat ouder maar kan nog steeds prima mee. Voel geen gemis qua sounds of functionaliteit tov een Roland. (alleen is een USB stick steken in een module wel wat makkelijker)
Kortom, de Yamaha speelt gewoon lekkerder, is mooier met goeie sounds die echt niet in de toekomst zullen vervagen.


Henk0210

#2
jun 11, 2018, 21:00 Last Edit: jun 11, 2018, 22:09 by Henk0210
Ha 67Deadman,

Dank voor je antwoord! Je hebt inderdaad gelijk. De Yamaha ziet er gewoon een stuk beter uit. Yamaha's hardware is ook geweldig, heb zelf een tijd lang een akoustische Yamaha gehad. De pads van de dtx vind ik ook beter spelen dan de mesheads, die stuiteren naar mijn mening te veel.

Mijn grootste angst was dat de Yamaha over een aantal jaar niet meer goed zou functioneren/klinken, en dan met name de module. Maar als dat geen probleem is dan ben ik er wel uit. Wat mij ook nog opviel was dat losse cymbalpads van Yamaha veel goedkoper zijn dan de Rolands. Ik zit er over te denken om de Yamaha dtx760 te kopen en dan alle bekkens te vervangen voor 15" modellen.

Premier Elite series birch, Ludwig Classic Birch, Diril/Turkish cymbals

kaboemba

Niet goed functioneren en yamaha, dat hoort niet bij elkaar.
Als er iets is wat bij yamaha hoort is het ALTIJD functioneren.

Ik heb de yamaha dtx700 gehad, meer dan prima ding.
Heb ook de roland td12 gehad en ik verkies de yamaha altijd boven de roland, dat is persoonlijke smaak (wat mij betreft maakt roland gewoon flut geluiden).
De yamaha hardware is zeker veel heel veel beter dan de roland.
De roland heeft dan weer veel meer mogelijkheden, mogelijkheden die ik nooit heb gebruikt.

Maar goed ik heb alleen ervaring met de td10 en de td12 dus mogelijk is het allemaal beter geworden, al heeft roland/boss bij de multie effecten voor gitaar nooit wat geleerd.

De enige kunst is om een yamaha dtx700 te vinden als je tweedehands zou willen.

Oetgrunn

Dag Henk,

Is je keuze al definitief? Ik wil m'n ervaringen ook nog wel even delen maar heb daar iets meer tijd voor nodig dan ik nu heb, dus laat maar even weten of je die nog wilt horen (doe ik overigens graag hoor).

Groet,

Henk.

drfill

doe maar gewoon ?   is er nog wat te lezen op dit forum..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Henk0210

Hoi Oetgrunn,

Heb toch besloten wat verder te sparen en voor een roldand td30 of atv adrums te gaan. De td17 vond ik mooi, maar qua kwaliteit niet echt super.
Ik ga ze binnenkort beiden even uitproberen. Er staat op dit moment een hele mooie atv set met drumtec pads op marktplaats die binnen budget valt.

Grt Henk
Premier Elite series birch, Ludwig Classic Birch, Diril/Turkish cymbals

Oetgrunn

doe maar gewoon ?   is er nog wat te lezen op dit forum..
Daar heb je gelijk in, zodra ik tijd heb doe ik dat ehm.

Oetgrunn

Ik heb dus ervaring met een TD-9KX, Markdrum Yes, TD-20K en een DTX-750K (oh en een DTX-400 maar die laat ik hier maar even buiten beschouwing).


TD-9KX: Als ik nu een e-drum zou moeten kopen en m'n budget zou < €1000,- zijn zou ik zeker deze overwegen, is naar mijn mening een kwalitatief goede en fijn spelende set, alleen de samples zijn erg middelmatig vindt ik, redelijk nep.
Maar tweedehands voor die prijs nog een goede koop denk ik.


Markdrum Yes: Tamelijk harde bekkenpads, mwoah module (onthoudt geen instellingen bv.), en geen fijne hihat, ik had het probleem dat bij aanslaan bij halfopen door het slaan de pad richting dicht ging, wat een raar effect gaf. Ik kon dit niet beter krijgen met instellingen.
Dynamiek (wat ik vaak mis in stukken of overwegingen over edrums) was erg goed, samples ook ok.


TD-20K: Heb ik een redelijke tijd gehad, en is zeker geen slechte set. Nadeel vond ik de vrij slechte dynamiek, heb ik zelf ervaren maar ook een test op Bonedo.de bevestigd dit (zoek maar eens de grafiek aanslagsnelheid vs. output, dan zie je wat ik bedoel en dus ook hoorde), dit was wat te verbeteren met instellingen maar werd nooit meer dan vrij redelijk. Ook de samples vond ik niet meer dan redelijk.
Goed vond ik het uiterlijk, de degelijkheid, baspad en de eenvoud van instellen van de module.


DTX-750K (mijn huidige kit): Nadelen zijn de ook wel vrij harde (en dus minder stille) bekkenpads (en ook het standaard baspad, hoewel wel goed spelend en supergoedkoop) en de tamelijk omslachtige module vwb. instellingen (als je de module goed naar je zin wilt instellen ontkomt je niet aan een flink rondje handleiding). Ook is het niet mogelijk rechtstreeks vanaf USB muziek af te spelen, dit moet via smartphone, laptop, tablet oid.
Voordelen zijn de goede samples, en dan vooral die die als extra's zijn te krijgen bij Yamaha (zowel als set als losse kits, en die zijn gratis), de snare en tompads spelen erg prettig en stil (Yamaha noemt het TCS, textured cellular silicone, soort van poreus rubber ala Milky Way), hihat is fijn en de module bezit een ruime hoeveelheid aan aansluitingen, zeker tov. de TD-20.
Ook is de algehele kwaliteit van de kit prima.

Moet er wel bij zeggen, ik heb deze set voor ruim onder €2000,- kunnen kopen (demo model), wat gezien de originele prijs een redelijk koopje was.


Ik moet er als laatste nog wel bijzeggen dat ik alle kits alleen heb gebruikt/gebruik voor oefenen thuis, geen van de sets benaderen wat mij betreft het spelen op een A kit (de Yamaha nog het beste vind ik).
Ik heb geen ervaring met het spelen op >€5000,- kits, wellicht dat dat beter is, maar voor oefenen heb ik dat er niet voor over en overweeg niet met een E kit te gaan optreden.

@Henk0210: Ik ben wel heel benieuwd wat je van de TD-30 vindt, zou je dat nog kunnen posten?

Henk0210

Zal ik doen zodra ik ze getest heb!
Premier Elite series birch, Ludwig Classic Birch, Diril/Turkish cymbals

Technobeat


ik zou ook zeker de ATV met de aD5 module een test-kans geven , is de moeite zeker waard :Y .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Henk0210

Ik heb inmiddels verschillende E-drums getest. Onder andere de hele Roland lijn en een aantal Yamaha's. Ik heb vandaag een tweedehands Roland TD30 gekocht. De Roland td17 vond ik mooi, maar te klein en geluiden niet super. Ook de td50 vond ik geen super geluiden hebben. De snare en ride van de td50 waren wel weer erg super, maar kleine toms en crashes maakte dat die set het ook niet werd. De td30 klinkt redelijk, en na wat instellen best goed. De Atv heb ik ook nog naar gekeken, erg mooi maar vanwege de weinige outputs en mogelijkheden tot aanpassen niet ideaal voor mij. Wil er namelijk ook live mee gaan spelen.
Mocht iemand nog goede settings voor de VH11 hihat hebben dan hoor ik het graag, die mag van mij nog wel iets beter bespeelbaar worden.
Premier Elite series birch, Ludwig Classic Birch, Diril/Turkish cymbals

hjs

Als het geluid niet helemaal bevalt misschien zo'n custom soundpack een keer kopen bij ....

Sjit, kan niet op de naam komen  -O-

drum1964

Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

kaboemba

Afgezien van de weinige outputs ben ik het totaal niet met je eens voor wat betreft de atv en ik gebruik het live.
JUIST omdat je er niet te veel aan kan, en belangrijker nog aan wil, aan passen.
Als je live speelt wil je een module die in de basis goed is, anders blijf je tweaken niet leuk voor jouw en niet leuk voor je bandleden. Neem van mij aan dat ergert je.

En omdat je veel kan instellen blij je ook steeds het gevoel hebben dat het beter kan en dus wat ga je doen ? Tweaken.

Hiermee kraak ik de roland niet af maar waardeer ik de atv.
Roland zal vast een goede zijn en inderdaad de 50 schijnt kwa geluid zeker niet beter te zijn dan de 25 of 30.
Dus veel plezier met deze kit en denk er aan, niet blijven tweaken goed is goed.

drfill

Ik heb vandaag een tweedehands Roland TD30 gekocht.
congrats.. ja, je kunt die soundpacks kopen..  maar je kunt het ook zelf 'editen'  (ok, sommigen niet..dan)
als je een td30 hebt, kun je ook iets doen als 'internal layering'   iemand heeft hier een video serie over
gemaakt..  ik zou deze toch checken, missch vind je het iets.. (zeker voor 'live')
https://www.youtube.com/channel/UC8Zi6bDeDRung8XAwAkoQhA/search?query=roland+layering
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Robert-Jan

Maar Kaboemba..je hebt toch een tm6 gekocht om live te gebruiken omdat je te weinig kan editten op de atv?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

kaboemba

Nee, okee ik zou kijken of ik het kan gebruiken voor de toms maar bij de eerste luister test wist ik het al, die gaat het niet redden.
Ik heb de tm6 vooral gekocht voor de sample mogelijkheid en zal het verder gebruiken voor de percussie en andere niet standaard drum geluiden.

kaboemba

Die soundpacks zijn toch eigenlijk ook gewoon originele sounds die geedit zijn ?

drfill

klopt.. iemand is daar een bedrijfje in begonnen (loopt goed vlgs mij)
hij doet nu ook mimic sounds editen en saven .. en verkopen..
en alle roland modules..  best slim   -maar ik kan het best zelf ook-
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

kaboemba

Slim maar dat zegt ook wat over hoever dat tweaken (kan) gaan/t.
Net de reden waarom ik er niet aan begin, had ik met de 2box trouwens ook.
Ik bleef instellen en merkte dat ik zelf het gevoel had dat het beter kon en dus weer tweaken.
Merkte ook dat bandleden het best irritant vonden, iemand die continu met het geluid bezig was, en maar luisteren en maar klooien, ik leek potdomme wel een solo-gitarist.

Omhoog