Welke vellen moet ik kopen?

Gestart door vandeflosch, nov 12, 2011, 15:31

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Paul

#300
dec 27, 2013, 21:01 Last Edit: dec 27, 2013, 21:02 by Paul

Persoonlijk zou ik voor (coated) ambassador gaan.

Ik ben er zelf ook groot fan van, maar dat is zo'n beetje het laatste vel wat ik erop zou zetten als Mewa weinig sustain en veel attack wilt.

Mewa, het loont waarschijnlijk om de ondervellen ook te vervangen. Simpele Ambassador clears doen het prima daarvoor.
Wat betreft het slagvel: wil je attack dan sowieso een clear vel. Ik ben zelf niet zo'n fan van Pinstripes, temeer omdat ik het idee heb dat ze sneller minder goed gaan klinken dan bijvoorbeeld een Emperor.
Forumlid Rick is altijd erg te spreken over de Vintage Emperor, mooie toon en attack. Ze zijn net ietsje dikker dan de gewone Emperor, zeker het proberen waard.
En wat Robert-Jan zegt: teveel sustain kan je altijd dempen ;)

Harre


Als ik het zo lees is Renaissance geen andere sound maar alleen amba en emp vellen met een andere textuur. Zelfs de beschrijving is hetzelfde op de remo site.

Nogal een late reactie, maar ik zat dit topic even na te kijken en toen bleek dat ik het één en ander gemist had. De Renaissance vellen geven echt een totaal andere sound dan een Ambassador of Emperor. Ik gebruik op m'n stalen Pearl free-float snaredrum (14 x 6.5) al een paar jaar een Renaissance en die heeft in mijn oren nog nooit zo lekker geklonken. Een beetje experimenteren met vellen kan dus nooit kwaad :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Paul


Nogal een late reactie, maar ik zat dit topic even na te kijken en toen bleek dat ik het één en ander gemist had. De Renaissance vellen geven echt een totaal andere sound dan een Ambassador of Emperor. Ik gebruik op m'n stalen Pearl free-float snaredrum (14 x 6.5) al een paar jaar een Renaissance en die heeft in mijn oren nog nooit zo lekker geklonken. Een beetje experimenteren met vellen kan dus nooit kwaad :)

Als slagvel wellicht, maar het ging in dit geval over een bassdrum reso. Inmiddels heeft mijn 18" aan beide kanten een coated Ambassador, tot grote tevredenheid! :)

Robert-Jan



En wat Robert-Jan zegt :


Nou ja, ik zei dus zo'n beetje alles wat je nu opsomt alleen noemde ik de vintage emperor bewust niet omdat de standaard emperor net wat meer attack geeft ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard



Als slagvel wellicht, maar het ging in dit geval over een bassdrum reso. Inmiddels heeft mijn 18" aan beide kanten een coated Ambassador, tot grote tevredenheid! :)


Had jij daar geen vilt strip bij in voor wat demping ? Hoe zou je de sounds omschrijven ?
Ik zat zelf voor mijn 18 inch te denken aan een diplomat fyber met viltstrip op de reso en een coated of fyberskin ambassador als batter
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Paul

Ja, een 3 cm brede viltstrook aan de slagzijde - dwars, ter hoogte van het Remo-logo. Maar ik denk dat dit zelfs nog teveel is voor sommige situaties.
De sound is rond, buikig, i.c.m. een vilten klopper weinig attack en veel toon. En veel laag, daar was ik echt over verbaasd. Ik zal vanmiddag eens proberen een opname te maken met de Zoom H2n.

Hoefnix

Dat is dus het leuke, als je genoeg vilt hebt maak je een smallere strook of pakt wat dunner vilt.
Geen nieuwe vellen nodig maar wel even prutsen tot je tevreden  bent.

Cas

Ik heb zelf een 22" bassdrum, maar ik geloof dat ik liever een 20" (of zelfs 18") had gehad -O-; die van mij vind ik nu te zwaar/laag/hard klinken. Het standaard slagvel van Pearl zit er nog op, en ik heb hem gedempt met een kussentje in de ketel. Hebben jullie suggesties voor een basdrumvel waardoor hij iets minder groot en laag gaat klinken?

Thanks!
Cas

ppm5261

Hoi Cas,

ik denk dat je dan sowieso naar een enkellaags vel moet gaan, dus geen (ebony) pinstripe.
Remo of Evans hebben allerlei oplossingen, maar ik hoor vaak dat Aquarians het ook goed doen op de bassdrum. Je komt er niet onder uit om ze naast elkaar te proberen.  Succes!

Paul

#309
jan 02, 2014, 16:17 Last Edit: jan 02, 2014, 16:17 by Paul
Wat voor bassdrum heb je?
Als de fabrieksvellen er nog op zitten zal de toon er ondertussen uit zijn, dan heb je niets meer over dan een saaie 'plok'. Op een 22" werkt een dubbellaags slagvel, bijvoorbeeld Remo Emperor, i.c.m. een enkellaags resonantievel zoals de Ambassador denk ik beter dan aan beide kanten enkellaags.
Onderschat de invloed van het resonantievel in ieder geval niet!

Cas

Het gaat om een Pearl Forum bassdrum, 22x16", en de toon is inderdaad ver te zoeken :P Maar verliest het resonantievel dan ook zijn toon na verloop van tijd?
Ik snap dat ik verschillende vellen zou moeten proberen, maar ze zijn toch best prijzig dus zo makkelijk is dat ook weer niet  :/
Denken jullie dat ik een vel moeten zoeken met een ingebouwd dempsysteem of kan ik beter voor een 'open' vel gaan?

Paul

Ja, het resonantievel verliest ook toon door uitrekken; die trilt immers mee. Zeker als je met een gesloten bassdrum speelt krijgt het resonantievel bijna net zoveel te verduren als het slagvel.

Ik zou niet voor een gedempt vel gaan à la Powerstroke 3, maar wel voor een dubbellaags zoals een Emperor om te de ketel nog enigszins in bedwang te houden. Anders wordt het voor zo'n maat al snel tè open denk ik. Veel proberen is inderdaad lastig, bassdrumvellen zijn niet goedkoop.

Hans

Cas,

Een pearl forum bassdrum 20" kost bij thoman 140€. Een bassdrum vel kost 40 a 50€.... Als je er daar drie van wil proberen betaal je meer dan voor een 20" kick. Just saying.

(Of zet de stap naar een andere kit)

Cas

@Hans, daar zat ik inderdaad ook naar te kijken, punt is dat als ik een nieuwe bassdrum koop t idee heb dat ik beter een nieuwe kit kan kopen, maar dat is misschien ook weer te overdreven  8)7 En als t op te lossen valt met alleen een ander vel dan zou dat natuurlijk wel schelen! Maar je hebt wel gelijk...

djska

Maar op die nieuwe 20" zitten dan vast standaard niet de juiste vellen, die je dan toch moet kopen.

Cas

Daar heb je een goed punt, zo zou ik toch wel rond de 200 kwijt zijn dus  -O-
Naja, allemaal food for thought...
Ik zie ook her en der vintage bassdrums/ketels, ook wel 20", is dat wellicht een optie?

ppm5261

Hoi Cas,

Zo'n tweedehandsje kan erg goed klinken, wel ff een paar punten checken zoals dat ie niet ovaal geworden is in de tijd. Doe je door er een ander vel op te proberen en kijken of ie gewoon past. De ketel aan de binnenkant bekijken, dat het hout nog goed is. Verder moet je kijken wat voor hout er gebruikt is, berken, dat geeft een harde volle toon, esddorn (maple) geeft een donkere diepe toon. Het ligt er aan wat je wilt. Goed kijken of de hardware het nog doet, tomhouders/spanners etc.
Koop je een nieuwe, heb je hier minder mee van doen, alleen het hout en de diepte van de bassdrum.
Succes!

Met vriendelijke roffel,
Paul

Animal baars


Het gaat om een Pearl Forum bassdrum, 22x16", en de toon is inderdaad ver te zoeken :P Maar verliest het resonantievel dan ook zijn toon na verloop van tijd?
Ik snap dat ik verschillende vellen zou moeten proberen, maar ze zijn toch best prijzig dus zo makkelijk is dat ook weer niet  :/
Denken jullie dat ik een vel moeten zoeken met een ingebouwd dempsysteem of kan ik beter voor een 'open' vel gaan?


Ik heb een tijd op een Forum gespeeld (met 22" kick) en had een Evans EQ3 slag- en resonantievel. Kussen erin voor wat extra demping en gaan. Veel is er niet uit te halen, maar dit was in mijn ogen de beste oplossing. Rommelen met enkellaags vellen enzo, heeft niet bijster veel zin als je ketel al niet echt van deftig materiaal is, was mijn ervaring.

Ik heb nu een 20" kick die lager en voller klinkt dan mijn Forum bassdrum, met een enkel laags vel (Evans EMAD1 en EQ4 reso).

Dries

#318
jan 03, 2014, 01:54 Last Edit: jan 03, 2014, 01:55 by Dries

Rommelen met enkellaags vellen enzo, heeft niet bijster veel zin als je ketel al niet echt van deftig materiaal is, was mijn ervaring

Dit. Goede dubbellaags vellen op minder goede ketels geven in mijn ogen het beste resultaat.
Daarbij klinkt een 22'' bassdrum nou eenmaal lomper dan een 20. Speelde vandaag tijdens een repetitie op een 22'' Gretsch Renown en moest toch even wennen aan de hoeveelheid body en het spelgevoel. Wat een lompe dreun vergeleken met mijn 20'' Masterworks.

Het vellenverhaal geldt helaas ook voor veel goedkope snaredrums. Mijn ervaring hiermee is: klap er een HD dry op. Klinkt strak en je hoort niet al te veel van de inferieure ketel. Mijn ELX snaredrum heeft bijvoorbeeld nog nooit zo goed geklonken als met een HD dry.

Een nieuwe bassdrum bij je Forum kopen is je reinste flauwekul. Zet dat geld dan lekker opzij en koop een keer een andere (betere) shellset.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Robert-Jan


. Het standaard slagvel van Pearl zit er nog op, en ik heb hem gedempt met een kussentje in de ketel.


Verander kussentje eens in een flink kussen..volgens mij ben je dan waar je wilt zijn. :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Joris



Het vellenverhaal geldt helaas ook voor veel goedkope snaredrums. Mijn ervaring hiermee is: klap er een HD dry op. Klinkt strak en je hoort niet al te veel van de inferieure ketel. Mijn ELX snaredrum heeft bijvoorbeeld nog nooit zo goed geklonken als met een HD dry.


Doe mij bij goedkope snares ook maar gewoon een ambassador, rol tape erbij, dan regel ik zelf de hoeveelheid demping wel.

Cas

Bedankt voor het advies allemaal! Ik heb er nu best een groot kussen in liggen, en hij klinkt al een stuk beter. Alleen blijft het so far een beetje een saai geluid; inderdaad een harde "plok". Ik had een tijdje terug op een Mapex Mars gespeeld met ook een 22" bass, alleen daar zat een Aquarian Superkick 2 in, en die klonk te gek. Zou ik ongeveer hetzelfde geluid krijgen met dat vel op mijn Forum? (Geen idee of Mapex Mars een beginners- of professionele serie is..)

NathanR

Ik heb ook een 22" forum.
Heb als slagvel een Remo Powerstroke 3, en als reso een Evans EQ3 Ebony met een klein handdoekje erin.

Hier kan je de combi horen.



ppm5261

Cas,

nog even.
Dit is persoonlijk, maar hoe ik mijn bassdrum(22) vel (ebony-pinstripe) stem is, vanaf los op de ketel leggen, spanrand er op, spanschroeven kruislings aandraaien dat er net wat spanning op het vel komt. Waarom? Dan krijg je klap van de klopper als een diepe slag. Vindt je dit te veel, dan draai je het vel kruislings even veel slagen of delen van slagen op, zoekend naar jouw toon.
succes


Met vriendelijke roffel,
Paul

hogedinges

Ik heb afgelopen week een nieuw/gebruikt drumstel gekocht. Een 6 delige catalina maple cherry red, erg mooi. Gave set waar ik hopelijk nog veel plezier van ga hebben. De set heeft op de snare en bass na, de fabrieksvellen er nog op zitten. Iemand ervaring/tips voor andere vellen en het tunen ervan?

alvast bedankt.

david

Omhoog