Houten hoops

Gestart door groovemaker, sep 25, 2011, 13:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

Hey forummers,

Ik zie de laatste tijd veel drumsets met houten hoops.
Dat roept bij mij een aantal vragen op:

-welk verschil is er qua klank?
-hoe lang gaan ze mee?
-sla je er niet snel kuiltjes in bij rimshots?
-hoe duur zijn die dingen?
-Waar kun je ze kopen?



Wie o wie kan mij antwoord geven op deze vragen?
ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden!
If it's too Loud you're too old!

WDrums

#1
sep 25, 2011, 15:13 Last Edit: sep 25, 2011, 15:16 by WDrums
Woodhoops zorgen voor een iets warmere klank en nemen een kleinbeetje boventonen weg.
Je hebt dus ten eerste al iets minder 'vervelende' tonen in je trommel zitten.



Zelf speel ik nu iets langer dan een jaar op een snare met woodhoops. Ik denk dat die dingen vrij lang mee gaan. Als je een rimshot speelt op een plek waar een stemschroef zit (dus een dunner stuk hout) is de kans er dat er wel een beetje een kuil in komt te zitten. Dit is tenminste bij mij wel eens gebeurt. De rest van de hoop is nog helemaal netjes. op de foto kun je het misschien wel een beetje zien. Het beste is om de snare dan zo neer te zetten dat je stok vrijwel altijd tussen twee spanbouten in komt.



Ik sla vrij hard met 5A dus in principe zijn ze dan ook vrij sterk. Ik denk dat wanneer je met bijvoorbeeld vicfirth boomstam speelt, de kans iets groter is op deffecten. Het hangt er dus wel wat vanaf hoe je ze 'be/mis-handelt'

Ik spreek enkel over de yamaha hoops.
Er zijn natuurlijk nog wel betere en slechtere maar daar heb ik geen idee van verder.
Ik heb wel eens gezien dat je houten randen kunt bestellen bij een duitse site als musicstore.de of thomann.de

Dries

Ik heb even wat voor je opgegraven uit het ''oude'' forum:

Topicstart:

Citaat
Trommels worden al eeuwen uitgevoerd met houten hoepels.
Het moderne drumstel is doorgaans bekend met geperste of gegoten metalen hoepels. Tegenwoordig is het weer helemaal in om hout te gebruiken.

1 Wat zijn de voor- en nadelen ?
2 Waarom terug naar hout ? De metalen hoepel was een hele verbetering.
3 Wat is het verschil in klank?
4 Slijt hout sneller als je een heavy player bent?
5 Waar geven jullie de voorkeur aan?
6 Is het een aanwinst voor je sound?
7 Is het de zoveelste manier om enthousiastelingen weer geld uit de zak te kloppen?

Ik heb er weinig ervaring mee maar ben zeer nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen.


Reactie Arjen

Citaat
Ik heb wood hoops van Lignumdrums op mijn snare zitten en ik vind ze geweldig!!!!!! (Lees de test in de SWK van Juli/Augustus meen ik, er is inmiddels alweer een nieuwere versie). Om ff in te gaan op je vragen:
1 Het voordeel is dat de klank van de trommel veel rijker wordt, alle karakteristieken worden net ff duidelijker (meer uitgebuit zeg maar). Irritante boventonen worden voorgoed de das omgedaan. Rimshots/clicks worden veel warmer en muzikaler. Het (enige) nadeel is dat het allemaal wat kwetsbaarder is. Je hebt sneller krasjes.
2 De metalen hoepel was destijds een verbetering, omdat het met de gereedschappen van toen veel lastiger was een echte ronde en vlakke hoepel te maken. Metalen hoepels waren gewoon makkelijker en goedkoper te maken en minder kwetsbaar. Tegenwoordig is het gereedschap zo sterk verbeterd dat dit ook met hout kan (behalve wat betreft de kwetsbaarheid natuurlijk).
3 Zie 1. Ik vind dat je met houten hoepels je een trommel veel meer recht doet.
4 Als je om de haverklap stokken en bekkens stuk slaat, is het natuurlijk niet raadzaam, maar bij normaal gebruik gaan ze erg lang mee (ik zeg niet dat je geen rimshots kan spelen op wood hoops).
5 HOUT
6 Jazeker, ik vind het ECHT VEEL MOOIER!!!!
7 Nee zeker niet, het kost een paar euri (185 excl verzendkosten in mijn geval), maar het is iedere euro meer dan waard.


Bijdrage Animal

Citaat
Ik heb de toms, 10, 12, 14, 15, 16 van mijn Pearl GLX met "vintage hoops" van Yamaha voorzien. (Met dien verstande dat ik al 3 maanden zit te wachten op de 15" hoops). De woodhoops van Lignum vind ik eleganter, maar deze zijn tot op heden helaas alléén te verkrijgen voor snaredrums. Al met al ben ik zeer te spreken over het resultaat, zowel optisch als wat betreft de klank. Idd minder last van ongewenste boventonen en meer de klank van "hout", ik vind mijn toms nu makkelijker stembaar. De toms klinken wat minder "fel" en hebben iets minder sustain, daar moet je dus wel van houden.
Kortom, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.


Bijdrage Gert (Fabrikant van Lignum drums en bijbehorende woodhoops)

Citaat
ok gasten tijd voor wat klaarheid !!

Citaat
Robert Jan zei hier :
mijn maple zal wat eerder slijten dan eemn tropisch hardhout maar hij heeft dan wel een iets zachtere klank


Uit testen bleek dat maple doodgewoon het allersterkste,minst deukgevoelig en splijtvast hout is voor hoops.
de reden hiervan is dat maple heel dicht is van struktuur,keihard en toch enige buigsterkte bevat.
dus we spreken niet alleen over hoe hard ze moeten zijn maar ook : splijtbaarheid / taaiheid / openheid of dichtheid vd vezel / buigsterkte
de hoops bestaan uit kleine horizontale blokjes in elkaar gelast met een vingerlas
de frees hiervoor heb ik laten maken naar mijn specs. bij een gereedschapsmaken, duur grapje trouwens. deze las is broodnodig omdat het een lengteverbinding betreft.
veel harde houtsoorten zoals maple zijn kops heel glad na profielsnijden, dit geeft dan weer moeilijkheid bij het lijmen, ook hier heb ik diverse falingen gehad tijdens het ontwerpproces. uiteindelijk ben ik bij een Amerikaanse harslijm terecht gekomen die ik aankoop in engeland. een lijmsoort die het een pak beter doet dan gewone witte houtlijm, (die overigens wel perfect is voor mijn duigenketels.)


vasstelling die ik heb samengevat van de reeds klanten.

-warmer voor normale slag alsook rimshots
-meer body
-het laag spreekt sneller aan bij stillere volumes
-bij stalen hoops heb je maar een goeie rimclick tussen een lengte van ong 3cm
bij woodhoops is dat ongeveer een 7 tal cm variabel heel bruikbare clicks.
-rimshots is geen probleem MAAR HET BLIJFT HOUT, ik durf ze aan stevige rockers verkopen maar een metaldrummer die zich lazerus dood klopt raad ik ze gewoonweg af.
het te veel boventonen word iets gedempt en hetgene dat overblijft gaat meer zingen ipv janken.
sommige klanten zeggen dat hun trommel minder ontstemd maar dat varieerd echt van snare tot snare.
PA mensen zijn er helemaal gek op !

op Lignum toms :
-iets minder felle attack
-iets breder stembereik en gevoeliger stemgedrag.
-de warmte gaat er ook nog een tikkeltje op vooruit.

kortom ,mijn gevoel algemeen is dat het zich meer tot één laat worden met de trommel zelf omdat de de materie en densiteit van beiden veel dichter bij elkaar liggen. alle drums worden er trouwens nog een pak lichter mee.

Wie Richard Heijerman kent ,kan hem alles vragen, die heeft hier zopas die blauwe drumset gekocht inc. woodhoops voor alle toms en snare. trouwens een bom van een drummer. bij deze nog es mijn complimenten voor hem !!

Dank u,
GERT
Lignum
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

animal

Goeie teksten/reacties zijn dat  :+

Ruud

Zoals je in het ganz geile aankopen-topic kan zien heb ik ze op een zelf geassembleerde snaredrum. Dit zijn mahony hoops van CVL (Italië). Deze zijn te bestellen op www.stdrums.de, waar ze overigens vrij veel keus hebben in hoops. Wat Wieger zegt is een goeie, zorg dat je je rimshots vooral naast de rods slaat, ook ik heb deukjes in het hout rondom de rods. Ik ben bang dat als ik hiermee door was gegaan, de schroef er op den duur niet meer uit wilde, niet het meest gewenst dus.  :+

Verder ben ik er erg tevreden mee, maar zeg ik niet dat het béter is dan metaal. Het geeft gewoon een andere sound. Voor sommige dingen prefereer ik echt een metalen hoop. Komt omdat ik nogal fan ben van de nodige boventonen. Die kan je met houten hoops ook best produceren, maar met metaal klinken ze gewoon anders. Ik raad je aan om gewoon eens te gaan luisteren.

Daarnaast ziet het er natuurlijk gewoon te gek uit! :Y
you do mind about your make up, but you better make your mind up now

groovemaker

Hoe blij zullen ze in een studio zijn met dit soort hoops?

Dus carbon stokken is niet een goed idee? :F
If it's too Loud you're too old!

Rick


Hoe blij zullen ze in een studio zijn met dit soort hoops?

Dus carbon stokken is niet een goed idee? :F


Nee joh! Gewoon met van die aluminium ahead dingen gaan!  :Y









:N :F  ;)

Anserini


Hoe blij zullen ze in een studio zijn met dit soort hoops?


Misschien past de mic-klem niet, maar verder zie ik geen probleem?

paQ

Beyer Dynamics FTW! :P

musiqman

In een studio moet je zowiezo stand gebruiken en geen klemmetjes imo.

Anserini


In een studio moet je zowiezo stand gebruiken en geen klemmetjes imo.
Mee eens, maar iets anders kon ik niet bedenken.  :P

groovemaker

De meeste mensen zijn dus positief over de woodhoop.
Ik neem aan dat je deze in verschillende maten en houtsoorten en diktes etc kunt kopen?

Hoe erg gaan deze hoops werken als ze bijv. warm en vochtig worden (uitzetten, krimpen etc)
als dat gebeurt heeft dat natuurlijk ook gevolgen voor de stemming van je kit....

Hoe duur zijn ze, en moet je er ook voor zorgen dat je woodhoops dezelfde houtsoort zijn als de rest van je kit(in mijn geval Birch?)
If it's too Loud you're too old!

Rascul

#12
sep 27, 2011, 11:43 Last Edit: sep 27, 2011, 11:46 by Rascul
Even die vragen achter elkaar:

- Per merk verschilt de constructie, en voor zover ik weet leveren alle merken die woodhoops maken (Yamaha, St Drums, Ayotte, Kumu, Lignum, Tama) ze maar in één dikte, houtsoort en constructie die specifiek voor dat merk is. Er zijn kleine uitzonderingen voor sommige hoops voor snare, maar dat is het wel. De enige grote uitzondering is St Drums, die leveren in 4 houtsoorten (maple, birch, beech, mahogany), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

- In mijn ervaring, niet - dat wil zeggen, niet meer of minder dan je trommels. Natuurlijk moet je oppassen met houten hoops en vocht, maar dat moet met trommels ook. Ze verstemmen redelijk snel ja, maar dat is ook zo weer teruggestemd. Ik heb nog nooit zo snel toms gestemd als met mijn huidige kit (met woodhoops).

- Als je je hele kit (boven en onder) ervan wilt voorzien, duur. Reken 300 a 400 euro voor Yamaha's, 250 voor St. Drums.

- Nee, dat hoeft niet. Het zou evt. een tikje kunnen verschillen voor het werken van de ketel, maar ik heb regelmatig snares van verschillende merken met verschillende houtsoorten gezien waar maple Yamaha's op zaten, zonder enig probleem.

Om nog even af te sluiten, je moet wel goed kijken wat voor vellen je met woodhoops gebruikt. Woodhoops maken je kit een flink stuk warmer en droger, dus droog klinkende vellen (Aquarian Texture Coated bijvoorbeeld) samen met woodhoops halen vrij veel boventonen uit je set. Dat kan heel erg mooi zijn, maar sommige drummers kunnen daar absoluut niet mee om gaan. Over agressie gesproken, echt rammelen en gillen zullen je trommels ook niet meer doen. Dat moet je leuk vinden. Ik vind het persoonlijk fantastisch, ik ga helemaal voor die warmte - het mengt ontzettend goed met acoustische instrumenten - maar voor anderen is dat een beperking. That said, ga er voor, goede woodhoops geven een dimensie aan je klank die je nergens anders vind, en dat is de prijs meer dan waard. De blije gezichten van live- en studiotechnici helpen ook een hoop trouwens.

Nlz

#13
sep 27, 2011, 12:08 Last Edit: sep 27, 2011, 12:10 by Nlz
De woodhoops van ST Drums zijn van CVL (www.cvldrums.com) Maken zeer goed uitziend spul. Forumlid Rick kan evt zijn ervaringen met CVL hoops delen, die heeft ze op een Black Panther zitten.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

timmie

Ligt het aan mij of staan de 14" snare woodhoops (10gaats) niet meer op de stdrums site?

Rascul

De maple varianten zijn uitverkocht, maar die komen binnenkort wel weer.

timmie


De maple varianten zijn uitverkocht, maar die komen binnenkort wel weer.


mkay, wil ook graag een setje

Gert


Even die vragen achter elkaar:

- Per merk verschilt de constructie, en voor zover ik weet leveren alle merken die woodhoops maken (Yamaha, St Drums, Ayotte, Kumu, Lignum, Tama) ze maar in één dikte, houtsoort en constructie die specifiek voor dat merk is. Er zijn kleine uitzonderingen voor sommige hoops voor snare, maar dat is het wel. De enige grote uitzondering is St Drums, die leveren in 4 houtsoorten (maple, birch, beech, mahogany), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

- In mijn ervaring, niet - dat wil zeggen, niet meer of minder dan je trommels. Natuurlijk moet je oppassen met houten hoops en vocht, maar dat moet met trommels ook. Ze verstemmen redelijk snel ja, maar dat is ook zo weer teruggestemd. Ik heb nog nooit zo snel toms gestemd als met mijn huidige kit (met woodhoops).

- Als je je hele kit (boven en onder) ervan wilt voorzien, duur. Reken 300 a 400 euro voor Yamaha's, 250 voor St. Drums.

- Nee, dat hoeft niet. Het zou evt. een tikje kunnen verschillen voor het werken van de ketel, maar ik heb regelmatig snares van verschillende merken met verschillende houtsoorten gezien waar maple Yamaha's op zaten, zonder enig probleem.

Om nog even af te sluiten, je moet wel goed kijken wat voor vellen je met woodhoops gebruikt. Woodhoops maken je kit een flink stuk warmer en droger, dus droog klinkende vellen (Aquarian Texture Coated bijvoorbeeld) samen met woodhoops halen vrij veel boventonen uit je set. Dat kan heel erg mooi zijn, maar sommige drummers kunnen daar absoluut niet mee om gaan. Over agressie gesproken, echt rammelen en gillen zullen je trommels ook niet meer doen. Dat moet je leuk vinden. Ik vind het persoonlijk fantastisch, ik ga helemaal voor die warmte - het mengt ontzettend goed met acoustische instrumenten - maar voor anderen is dat een beperking. That said, ga er voor, goede woodhoops geven een dimensie aan je klank die je nergens anders vind, en dat is de prijs meer dan waard. De blije gezichten van live- en studiotechnici helpen ook een hoop trouwens.


Rascul, mooi stukje , ik wil toch nog even wat toevoegen aan jouw bevindingen :

De rede waarom vrijwel alle merken en bouwers ,woodhoops maken uit Rock maple is omdat dit vrijwel een van de enige houtsoorten is die echt langdurig bestand is tegen harde rimshots.
ik heb al ervaring met het maken van wood hoops uit houtsoorten die minstens even hard zijn als maple maar die toch sneller splinters gaan loslaten, dit komt doordat ze dan weer een andere vezelstructuur hebben. Zelfs keiharde eik of cherry of beuk kan het op dat vlak echt niet winnen van Rock maple. 
er is trouwens ook een verschil in duurzaamheid tussen plywood hoops en massieve maple hoops.

met sneller ontstemmen heb ik totaal geen last bij mijn eigen hoops, in tegendeel zelfs. dus die regel geldt niet voor alle wood hoops.
Als je kit overigens een 'flink stuk droger' is geworden, dan weet ik alvast zeker dat er ergens iets niet helemaal correct overeen stemt.
wat ik wel geleerd heb bij het maken van wood hoops is dat er uiterst precies moet gewerkt worden om ze echt te laten werken zoals het hoort.



Robert-Jan

Welkom Gert   *O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rascul


Rascul, mooi stukje , ik wil toch nog even wat toevoegen aan jouw bevindingen :

De rede waarom vrijwel alle merken en bouwers ,woodhoops maken uit Rock maple is omdat dit vrijwel een van de enige houtsoorten is die echt langdurig bestand is tegen harde rimshots.
ik heb al ervaring met het maken van wood hoops uit houtsoorten die minstens even hard zijn als maple maar die toch sneller splinters gaan loslaten, dit komt doordat ze dan weer een andere vezelstructuur hebben. Zelfs keiharde eik of cherry of beuk kan het op dat vlak echt niet winnen van Rock maple. 
er is trouwens ook een verschil in duurzaamheid tussen plywood hoops en massieve maple hoops.

met sneller ontstemmen heb ik totaal geen last bij mijn eigen hoops, in tegendeel zelfs. dus die regel geldt niet voor alle wood hoops.
Als je kit overigens een 'flink stuk droger' is geworden, dan weet ik alvast zeker dat er ergens iets niet helemaal correct overeen stemt.
wat ik wel geleerd heb bij het maken van wood hoops is dat er uiterst precies moet gewerkt worden om ze echt te laten werken zoals het hoort.


Qua hardheid ben ik het helemaal met je eens. Rock maple heerst, punckt. Ik kan overigens ook alleen uitspraken doen over m'n eigen kit (Kumu birch hoops, en Yamaha maple hoops) en ik merk dat ze bij temperatuurverschillen net een tikje sneller ontstemmen. Dat komt overigens vooral omdat ze in z'n algemeenheid snel stemmen en erg gevoelig zijn - een klein tikje met de sleutel is al genoeg om de trommel hoorbaar omhoog te laten gaan. Ik vind dat wel prettig overigens. Wat Gert ook op z'n site zegt, hoe minder duidelijk je een 'sweet spot' hebt, hoe beter. Ik heb weliswaar geen ketels uit duigen, maar die hoops maken al een hoop goed qua stembereik.

Wat betreft de droogheid, ik bedoelde vooral dat de combinatie van Aquarian vellen en dikke (Kumu maakt ook van die blokken hout, itt Gert z'n eigen meer elegante hoops) woodhoops de kit vrij droog maakt. Niet vlak overigens. Heb nu net Remo Ambassadors er op gedraaid, en de klank gaat er een stuk opener van.

Enne, ook welkom :)

Hammar

Ook mijn Lignum woodhoops in zebrawood zijn nog steeds in prima conditie!

paQ

Mijn Lignum (maple) hoops zitten nu ook al dik 5 jaar op mijn Le Soprano snare, en zijn er tussentijds ook niet afgeweest. (naja... voor een velwissel zo nu en dan)

dimi

Ik heb net houten hoops van Stdrums op m'n DW performance snare geplaatst.

De maple hoops een weekje na bestelling netjes binnengekregen, fijne service bij Stdrums.

Een praktisch item waar ik niet bij stilgestaan had : de snare raakt niet meer in m'n pearl snarestatief, aargh.   k Ben het statief dan maar te lijf gegaan met metaalzaag, boormachine en metalen L stukjes zelf breder gemaakt (als dat maar goed afloopt).

De snare ziet er alvast prachtig uit met houten hoops.

De klank heb ik nog maar getest in m'n oefenkamer thuis (te klein om echt goed te beoordelen), maar de snare is er alvast een stuk expressiever door geworden.  Had vroeger een sonny emory yamaha met diecasts, en daar kon je werkelijk overal op het vel een interessant geluid uit halen; met de dw en standaardhoops was de randzone minder expressief.   Wel : met de wooden hoops heb kan ik terug percussiever op de snare spelen; de rimshots zijn stukken interessanter, en 't geluid lijkt me iets lichter.  Benieuwd hoe ie op repetitie en optreden zal klinken.

groovemaker

Kun je een stukje opnemen?

ik ben wel benieuwd!
If it's too Loud you're too old!

Hammar

Het was even zoeken naar dit topic, maar er is Lignum nieuws.
Gert heeft zijn beroemde woodhoops vervolmaakt.
Zij worden nu uit een stuk stoomgebogen hout gemaakt.


Omhoog