oortjes vs hoofdtelefoon vs in ear monitor

Gestart door KadumPssh, jan 20, 2012, 00:10

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers



:D


is dit een slechte schatting of ben je blij dat ik inears ga bestellen ? :p
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

animal


paQ

#27
jun 16, 2012, 15:54 Last Edit: jun 16, 2012, 15:57 by paQ

is dit een slechte schatting of ben je blij dat ik inears ga bestellen ? :p

een hele slechte schatting :P

reken in elk geval op het dubbele ;)

edit:
gebaseerd op oude prijzen van Variphone, maar gokje:
1-weg ca 500
2-weg ca 750
3-weg ca 850

(ex BTW)


@ Animal
:)
ik doe niet geheimzinnig over prijzen

animal



@ Animal
:)
ik doe niet geheimzinnig over prijzen


Dat wilde ik ook niet beweren, ik had niet eens door dat het over de prijzen van de variphones ging.

Nou ik je toch aan de lijn heb  *D , welke van de Cinepaq in-ears hebben de meest natuurlijke weergave?
(dus geen extra hoog of laag weergave?)


paQ

#29
jun 16, 2012, 18:21 Last Edit: jun 16, 2012, 18:31 by paQ
dat bedoelde ik ook niet, maar meer dat mijn site een aardige transparante kijk geeft over wat het (ook) kan kosten.

De C1 is helder en open
De C3 heeft een V curve
De C4 een vetter midden/laag en diepere dragende bas 
(is wel een beetje de hardloper samen met de UE-11 PRO.... ze zijn verder eigenlijk ook in grote lijnen hetzelfde)
De C5 is het meest "vlak" (op papier)

Je kan erover discussieren uiteraard, maar een 1-weg systeem is eigenlijk datgeen waar het minst kan fout gaan, maar tegelijkertijd ook als eerst tegen zijn limieten zal aanlopen. (basdrum, lage tonen van de basgitaar, uithalen van een zanger(es))

"headroom" beleving is het allermoeilijkste. Voor headroom heb je eigenlijk vanzelfsprekend een groot oppervlak nodig dat het geluid maakt. Echter door slim te filteren EN dempen kun je met de frequenties spelen om het toch groots te laten klinken.
Bovendien zijn in ear monitors bedoeld als monitor, en niet om op de bank muziek mee te zitten luisteren.
Wil je dat wel, dan zou ik zeggen dat de C5 het mooist klinkt. (mooi = meeste definitie op alle frequenties)


Citaat

edit:
gebaseerd op oude prijzen van Variphone, maar gokje:
1-weg ca 500
2-weg ca 750
3-weg ca 850

(ex BTW)


ik steek er mijn handen niet voor in het vuur, maar volgens mij is de ES-2 van Variphone gelijk aan de UE5-PRO van UE, en die komt op iets van 600 EUR ex BTW.

Jenslathouwers

hoe werkt het juist als je op maat gemaakte gehoorbescherming wil 'ombouwen' naar IEM? zoals nlz gedaan heeft?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

naja ombouwen.
kijken welke otoplastieken je nu hebt, en dan kijken wel setje universeel daarop zou passen.

Jenslathouwers

en hoe zit het dan met de demping? werkt dit (ongeveer) zoals een 'normale' IEM?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

ja
een stop is een stop :)

Jenslathouwers

hoe kan je checken of een universeel setje op men stoppen zou passen ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

animal

Door hier te vermelden welk merk/type gehoorbescherming je nu gebruikt, bijvoorbeeld  :) .

Jenslathouwers

ik heb momenteel musician earplugs van variphone...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

animal

En zijn de filters eenvoudig (zelf) te wisselen??

Jenslathouwers

ja die kan je er gewoon uit duwen, die zijn gemaakt om verwisseld te worden zodat je kan aanpassen naar gelang hoeveel dB je wil dempen ...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

animal

Als je deze filters gebruikt.


Kun je ze vervangen door deze earphones http://www.elacin.nl/nl/nl/shop/product/65

Op de site van Thomann kun je ook nog duurdere exemplaren vinden onder de naam hearsafe.

JordyMin

Ik heb een Beats by Dré gekregen voor nieuwjaar  8)7

werkt dat wat deftig voor een edrum? of gaat het hier helemaal niet over edrum oortjes  -O-

paQ

Wat zijn edrum oortjes?


Je hebt oortjes die over hun nek gaan en je hebt oortjes die dat niet doen

dunDaan

Als je akoestisch speelt is de hoeveelheid wat de dopjes kunnen dempen van belang.
Dat is bij elektrisch spelen niet zo, dus je kunt alles gebruiken waar (volgens jou) goed geluid uit komt ......
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

paQ

Nouja....

Kijk, alle oordopjes tot laten we zeggen 120 euro zijn eigenlijk mini hoofdtelefoons.
Daarboven. (studio fi, triple fi, s535 enz) hebben dynamische armatuurtjes. Die clippen veel minder snel, en geven ook nog eens een betere definitie.... Maarja... Stukje duurder

paQ

#44
aug 07, 2012, 12:30 Last Edit: aug 07, 2012, 12:30 by paQ
Een eerste meetcurve van een IEM-C3.

Als benchmark heb ik een Ultimate Ears UE 5-PRO (de "X-factor" sets) genomen.
De curve is gemaakt met een sweep tot 20.050 Hz, gecalibreerd op -12 dB
Elke curve is een gemiddelde uit 4 'oortjes' (niet dat de verschillen onderling nou erg groot zijn.... gelukkig maar :D )


Animal baars

Als ik het goed begrijp leveren die van jou dan met name tussen de 2,5 en 8kHz een stuk meer volume of gelijkmatigere geluidsdruk?

De IEM-C3 en UE-5 pro hebben twee drivers toch?

paQ

#46
aug 07, 2012, 13:03 Last Edit: aug 07, 2012, 13:05 by paQ
eigenlijk beide...
je ziet duidelijk in allebei de curves een zogenaamde V curve. (bas + hoog voor het gemak)
Beide hebben ook een dip in het midden. (ook dat klopt wel)

Wat je 'niet wil' is dat de boel vroegtijdig gaat zitten resoneren (de staande golven). Het is de kunst de resonantie zo ver mogelijk buiten je hoorbare gebied te krijgen. Resonantie(-pieken) verzanden namelijk uiteindelijk in naja... rotzooi.

m.a.w. De UE 5 verliest vanaf 2.5K naar de 4 K zowat 5 dB. Dat is best fors, om daarna 3 keer terug te stuiteren (resoneren). Je mist dan dus definitie / informatie op 4200 Hz, 6000 - 8000 Hz (dat is hoog) en dan weer net na de 10000 Hz (heel hoog)
De dipjes en pieken, i.c.m. de verschillen in dB tussen de toppen en de dalen, die moeten voor het mooie zo vlak mogelijk zijn. Althans.... (en daar kun je vervolgens heeeeel lang over discussiëren)


de UE 5-PRO heeft 1 bas speaker en 1 tweeter. De bas heeft een roll-of naar het hoog. De tweeter geeft dus nogal wat rommel zoals je ziet.

de IEM-C3 heeft twee bas speakers die ik niet afkap, en een tweeter dat ergens weer oppikt zo rond de 4 K. En dat lukt dus heel aardig :)

Overigens... waar je zo'n 10 dB van de amplitude op 1 KHz (dat is een meetpunt) verliest, vanaf daar kun je eigenlijk stoppen met kijken. 10 dB verschil is echt veel. Eigenlijk nokken ze er dus min of meer op hetzelfde punt mee in het hoog.

Animal baars

Kijk, dat is nog eens een heldere uitleg :)

Lijkt me ook wel interessant om te zien hoe de verschillende cinepaq oortjes het naast elkaar doen.

dunDaan

Je oortjes doen dus echt niet onder voor de UE's  *O*  :Y
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

paQ

#49
aug 07, 2012, 15:01 Last Edit: aug 07, 2012, 15:07 by paQ

Kijk, dat is nog eens een heldere uitleg :)

Lijkt me ook wel interessant om te zien hoe de verschillende cinepaq oortjes het naast elkaar doen.


yep :) dat komt ook nog wel hoor.
Maar heb het ook nog druk zat met andere dingen :P  dit doe ik wel af en toe even tussendoor. Is best mooie info, zeker voor ontwikkeling


Je oortjes doen dus echt niet onder voor de UE's  *O*  :Y

De C3 geeft in elk geval een mooiere curve dan de UE5 ja. Maar dat komt ook omdat ik geen "C2" heb. Misschien gewoon eens maken om te kijken wat die geeft.  (ooit een keer)

Een UE7 heeft weer een soortgelijke setup als de C3 overigens, maar die heeft weer grotere basdrivers, dus dat vergelijk loopt ook niet helemaal lekker.

Wil eigenlijk ook nog eens een keertje een Shure S535 scoren om als benchmark te gebruiken. Dat is zowat de duurste universele, en helemaal gelijk kwa opbouw van een IEM-C3. Maarja... effe 400 euro voor de test vind ik net wat te gortig.

Omhoog