Met welke stokken speel je?

Gestart door Nickvm, sep 15, 2011, 20:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Otje

'Raar maar waar'; ik speel momenteel met drumstokken van Bandhero. Das eigenlijk speelgoed. Maar ze spelen fantastisch. En ik vermoed omdat ze ongelakt zijn (en héel licht) Nu zijn er ook 'echte' drumstokken die óok ongelakt zijn. Spelen die net zo lekker? Zijn er leden van het forum die ook ongelakte stokken gebruiken omdat ze zo lekr in de hand liggen? Vast en zeker zijn er ook nadelen aan; maar welke?

J.W.S

Ik speel Rohema 5a ongelakt. Merk zelf niet heel veel verschil tussen de gelakte en ongelakte versie. De ongelakte is iets gladder naar mijn idee.
Ludwig Classic maple - Murat Diril Cymbals - DS Drums

drfill

lichte stokken zijn leuk voor single strokes.. maar je krijgt er minder goede double strokes mee,
hier heb je 'gewicht' voor nodig..   (maar da's mijn mening weer..)
ik ben ook een fan van ongelakte stokken, een nadeel, gevoeliger voor vocht (open hout)
maar in een goede stick bag geen probleem ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

67Deadman

Mijn dochter heeft uit het hard-rock cafe in Japan drumstokken meegenomen. Gelakt en lekker licht, zacht maar kom er niet achter wat het precies is. (Wood staat er in de omschrijving  8)7  duh) Sloeg hem tijdens drum les al bijna door midden dus lekker alleen maar thuis gebruiken op de elektronische drum kit.

Paul

'Raar maar waar'; ik speel momenteel met drumstokken van Bandhero. Das eigenlijk speelgoed. Maar ze spelen fantastisch. En ik vermoed omdat ze ongelakt zijn (en héel licht) Nu zijn er ook 'echte' drumstokken die óok ongelakt zijn. Spelen die net zo lekker? Zijn er leden van het forum die ook ongelakte stokken gebruiken omdat ze zo lekr in de hand liggen? Vast en zeker zijn er ook nadelen aan; maar welke?
Als je lichtgewicht wilt zou ik eens naar maple kijken.
Ik speel zelf al jaren met Vic Firth SD2 bolero's, ook van maple. Ze zijn redelijk dik maar heel licht en het zwaartepunt ligt vrij ver naar voren. Op de een of andere manier klinkt die maple kleine ronde tip ook fantastisch mijn cymbals, minder felle attack.
En met goede techniek hoeft maple niet veel sneller te slijten; ik doe gemakkelijk een jaar met een paar (gemiddeld 2 uur per week spelen).

Otje

Bedankt voor de tip. K'eb de site van Vic Firth er maar weer is bij gepakt en is gekeken http://vicfirth.com/products/drum-sticks/american-custom/sd2-bolero/

Wat is er toch ongelofelijk veel keus zeg, je ziet door de bomen het bos nie meer. Om tot een juiste keuze te komen zal je ze allemaal is moeten uitproberen  :F
http://vicfirth.com/catalog/drumsticks/

drfill

thomann had daar iets voor..  om lengte, doorsnee, gewicht etc in een keer te zien..
https://www.thomann.de/nl/cat_woodpicker~ncx.html?ccmem=1#stf
als je eerst bv. vic firth kiest, kun je je keuze stick als referentie kiezen..
hierna weer 'merk' terugzetten naar 'alle merken' .. dan zie je vergelijkbare van
andere merken..   het helpt 'iets' ..  en idd. je zou er een boel uit moeten proberen..
als je nog niet je favo stick gevonden hebt..  (is voor iedereen toch anders)..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Paul

#357
nov 15, 2016, 22:40 Last Edit: nov 15, 2016, 22:43 by Paul
Op internet zoeken op dikte en lengte heeft geen zin, er zit veel meer variatie in. Zo vond ik de SD2 eerst te licht en te dik in vergelijking met de Vic Firth Dave Weckl signature die ik gebruikte - uit mezelf had ik die nooit uit het schap gepakt. Op aanraden toch geprobeerd, en de balans vond ik fantastisch.
Het is een kwestie van een goede drumwinkel binnenlopen en alles in het schap proberen. Als je een lichtere stok zoekt kan je beginnen met maple. Maar als je een dunne stok fijn vindt, zeg een 7A, dan is maple misschien weer te licht..

Daarnaast is het ook een gedeelte gewenning natuurlijk en af en toe wil je weer eens iets anders. Kan je weer opnieuw beginnen..

Rascul

Je hoeft ook niet per se alles met dezelfde sticks te spelen. Ik beweeg me wel rond vergelijkbare diktes, maar gebruik Erskine signatures voor jazz en bigband, 85A voor meeste funk en reggae, 8D voor lichte popdingen en weer gewoon 5A voor ska en (hard)rockwerk. Op een bepaald punt weet je wel een beetje in welke richting je moet zoeken, en wat je moet afwegen. Voorbeeld: ik ben echt een sucker voor goeie, houtige cymbalsound, ongeacht het genre of de band. Dat sluit een hoop tips en diktes al uit (en hele merken soms - Pro-Mark, what are you thinking??!!). Tegelijkertijd wil ik ook scherpe backbeats kunnen slaan en dan merk je dat maple toch te weinig massa heeft (I've tried, van de SD10 en SD11 tot de AH5A) en bovendien niet echt duurzaam is. Tot slot is een beetje rebound ook fijn (doei barrel tip, doei stokken met te hoog zwaartepunt). Dan kom je al bij een veel kleinere selectie uit dan de idioot grote hoeveelheid stokken die überhaupt verkrijgbaar zijn, en kun je daarbinnen een beetje gaan shoppen naar gelang het genre wat je er mee wil gaan spelen en wat dat specifiek van je stok vraagt.

MichelC

Premier F waren de stokken waar ik 40 jaar geleden mee speelde, kan ze nergens meer vinden (internet)
Iemand? Ben nog steeds op zoek.

drfill

.. die zijn lang meegegaan : )   een mailtje aan premier percussion com ?
(als die F's nog ergens zijn,  en uit nostalgisch oogpunt, denk)
maar schijnbaar zijn ze met sticks meer alleen de marching kant opgegaan..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

ddrsonor

Tja, soms heb je ook wel "rare" gewoontes, zoals bij mezelf..... :)  Ik speel met VF 5a, maar vind dat de ene set 5a, de andere niet is...... Ik zoek dan ook de meest lichte (kwa kleur) sets uit... De "donkere" 5A sets, lijken en spelen voor mij dan ook "zwaarder".... Raar maar waar....

drumslet

Had (heb) een beste voorraad 3drumsticks, maar die worden niet meer gemaakt volgens mij. Onlangs setje Pro-Mark gekregen, signature type. Lang en tikje dunner dan 5a. Heerlijke stok!
DW Collectors drums, DW 14" x 6" VLT maple snaredrum, DW 14" x 6" knuckled steel snaredrum, DW hardware, Meinl Byzance cymbals, Pro-mark drumsticks

Rascul

Tja, soms heb je ook wel "rare" gewoontes, zoals bij mezelf..... :)  Ik speel met VF 5a, maar vind dat de ene set 5a, de andere niet is...... Ik zoek dan ook de meest lichte (kwa kleur) sets uit... De "donkere" 5A sets, lijken en spelen voor mij dan ook "zwaarder".... Raar maar waar....
Niks raar, ik deed heel lang precies hetzelfde ;) Het is hout, en hout is een natuurproduct dat verschilt van boom tot boom. Zelfs binnen dezelfde soort groeit de ene boom wat sneller dan de andere, waardoor de laatste een hogere dichtheid heeft. Stokken die daarvan komen zijn wat zwaarder, maar ook duurzamer.

Jazz

Ik heb gisteravond mijn Vic Firth combo SD4 "kapot geslagen"
Heb ik vorig jaar van n drummer overgenomen, was al veel gebruikt en misschien niet voor rockmuziek moeten gebruiken.
De tips braken beiden af. Wel jammer, vond t heerlijke stokken. Juiste gewicht. Ik had dit jaar op internet nog zo'n setje besteld maar deze zijn echt aanzienlijk lichter en deze gebruik ik daarom alleen op de e_drumstel.
Nu maar eens kijken naar wat nieuwe stokken.
There is no music without jazz

Black Page

Sd4 zijn van maple?

Jazz

Ja, dat klopt
There is no music without jazz

Joris

Ik wil deze wel eens proberen, want who doesn't like a cool breeze?  :P




Omhoog