statieven markeren

Gestart door dutchdrummer, jan 17, 2013, 10:42

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

dutchdrummer

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.....

Ik heb 2 drumsets waar ik mee optreedt (zie Show je kit deel 2). M'n Pearl is rondom voorzien van memory locks, en kleine stickertjes om de cymbal holders op hun juiste plaats op het rack te krijgen. Ideaal.

Nu ben ik bezig m'n Tama op te zetten, en ervoor te zorgen dat ik elk optreden dezelfde opstelling heb en alles op dezelfde plek terug vind. Dus ik ben duck tape op de drummat aan het plakken, rondom alle poten, en ik ben de statieven aan het voorzien van zelfgeknipte stickertjes op alle plekken waar de statieven versteld kunnen worden. Dit om ervoor te zorgen dat ik een statief uit de kist kan uitklappen, uitschuiven en verdraaien, zodanig dat ik het niet meer hoef te verstellen na het plaatsen.

Al met al een hele hoop werk (weliswaar eenmalig, maar toch...). Hoe doen jullie dit?
Kan me voorstellen dat dat helemaal niet interessant is als je je drumkit nooit in hoeft te pakken, maar als je regelmatig optreedt, kom je dit toch tegen.

Ben benieuwd.....

Groet,

Joost

Animal baars

#1
jan 17, 2013, 10:53 Last Edit: jan 17, 2013, 10:54 by Animal baars
Ik heb al mijn statieven genummerd van links naar rechts. Voor ze de kist in gaan haal ik alleen de boomarm eruit en laat ze recht naar beneden zakken. Dan staan ze altijd ongeveer goed. Hoe ik ze plaats is gewoon op gevoel. daarna als ze vol hangen nog een beetje schuiven en klaar ben ik.

Ik had hiervoor ook overal tape op m'n drummat zitten maar speel in verschillende opstellingen qua drums en bekkens (dus statieven) en zag door alle tape m'n mat nog maar amper.. Dat systeem heb ik dus weg gedaan.
Ik weet nu ongeveer waar ik alles wil hebben en dus waar m'n statieven zo'n beetje moeten staan. Die 3 minuten die ik daarna bezig ben om bekkens net ff goed te hangen neem ik dan maar voor lief.

Verder is mijn 'droom' ooit nog eens een rack aan te schaffen. Maar denk dat ik dan in no-time de flexibiliteit van statieven ga missen.

Fibesman

Heb een eenvoudige setup, dat maakt het niet nodig ze te nummeren. Lijkt me wel handig als anderen je set opbouwen dat je het iedere keer precies hetzelfde krijgt maar zo ver ben ik nog niet :-)

dutchdrummer

Het gaat niet om nummeren, het gaat om markeren qua statief 'afstelling'.

Is aftekenen met watervaste stift een optie?

Paul

Stukje schilderstape? Kan je ook goed nummeren met stift.

dutchdrummer

Is waar, maar te dik. Schilderstape blijft niet op z'n plek als ik de statieven inschuif.......

stick tight

Ook met markeren krijg je de opstelling nooit 100% hetzelfde.

Maargoed, veel drumtechs gebruiken van die electriciteitstape om rental statieven te markeren. Als het je eigendom is zou ik het gewoon met een stift doen, mocht je het ooit willen wijzigen kan je altijd gewoon met terpetine oid. de streepjes eraf poetsen.

Ik vind het zelf uiteindelijk meer werk om te kijken waar alle streepjes staan dan gewoon de statief neer te zetten en te kijken waar ik het betreffende bekken wil hebben. Op die manier kan ik met iedere boomstand dezelfde opstelling maken...

Stokmans

Bij je Tama tel ik 3 stands, ook naar mijn mening meer werk om te markeren en de markeringen op te zoeken dan ze op gevoel op te zetten (als je het vaak genoeg doet weet je vrijwel precies hoe ze moeten komen te staan).

Als je wel wil: Benzinestift.

musiqman

Ik gebruik gaffa bij de poten en de booms hebben memlocks. Ultieme manier iedere keer blijft voor mij deze met drumplates of een rack waar alles op zit inc snares en hh.

Joris

Ik heb alleen wat tape zodat ik weet waar mijn bassdrums staan, de rest zet ik backstage klaar of doe ik gewoon ter plekke.

Ik heb toch allemaal dezelfde statieven, het zou niet echt wat uitmaken.

Dribbel

Ik heb maar 2 statieven en ik speel al zo lang met dezelfde opstelling dat ik geen moeite meer heb om alles op de juiste plaats te krijgen.
Op die standaards staan (links) een crash en 2 splashes, en rechts 2 toms, 2 crashes en een ride. En heb het wel zo uitgedokterd dat het eigenlijk maar op 1 manier kan staan en het makkelijk in elkaar staat en ik weinig in en uit moet schuiven. En als ik dat wel moet heb ik ezelsbruggetjes bedacht  om dezelfde hoogtes te hebben, en dus niet en hele poos zit te schuiven en stellen
Op deze manier heb ik weinig sleep en opbouw tijd.
Ik heb wel een geheugensteun in mijn slagpositie voor mijzelf bedacht. ik vind het veel belangrijker dat alles op dezelfde plaats/ afstand en ergonomisch van mij staat dan onthouden waar een standaard moet staan.

Wel had ik vroeger bij sommige standaards een streepje op strategische plekken gezet met een marker.
Die bleven nog verbazend lang staan.....
Yamaha recording & sabian

josty95

Ik dwing mezelf om niks te markeren zodat ik op zoveel mogelijk kits met allerhande opstellingen gewoon lekker mn ding kan doen. Ik zet mn eigen kit ook regelmatig op een andere manier neer zodat ik daar flexibel in blijft. Als je jezelf dat aanleert hoef je niet zo panisch bij gigs je kit op de millimeter nauwkeurig neer te zetten..
Nobody beats the drum...

willem4130

Mijn 'truuk' is om zo min mogelijk in te klappen.

Ik vouw de poten van alle standaarden op en schuif de boomarmen in de standaard (of parallel eraan).
L-ronds, multiklemmen e.d. laat ik lekker zitten. Past inclusief een 22x20 bass, 3 toms, side snare en de hele mikmak zelfs in een C1 als je handig inpakt (ik doe meestal de trommels links, standaarden rechts i.v.m. zicht in dode hoek). Dan staat in ieder geval de hoogte van de stands goed ingesteld, en aan de L-rods zie ik dan wel hoe de poten moeten staan (alhoewel dit ook wel te onthouden is). Kwestie van een beetje met de boomarmen en tilters prutsen en klaar. Het komt ook niet op de millimeter toch?
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

dutchdrummer


Ik dwing mezelf om niks te markeren zodat ik op zoveel mogelijk kits met allerhande opstellingen gewoon lekker mn ding kan doen. Ik zet mn eigen kit ook regelmatig op een andere manier neer zodat ik daar flexibel in blijft. Als je jezelf dat aanleert hoef je niet zo panisch bij gigs je kit op de millimeter nauwkeurig neer te zetten..


Ik zet het liefst m'n set elke keer hetzelfde neer. Van panisch en millimeters is geen sprake, maar als ik m'n 'vaste' opstelling heb, weet ik waar ik moet slaan om de juiste bekken te raken. Op deze manier kan ik m'n gedachten beter bij de muziek houden, dan te moeten nadenken waar die splash ook al weer hangt....  :)

Hier komt ook bij dat ik al meer dan 30 jaar in zo'n beetje dezelfde opstelling drum....  :D

Joris

Bij mij moet het echt wel goed staan, anders is de kans op rondvliegende stokken aanzienlijk groot  :P

dutchdrummer

Bij mij werkt het net zo als bij Joris: er wil wel eens een stok rondvliegen als iets niet (ongeveer) precies staat waar ik het normaal heb staan.....

Ik heb het stickeren opgegeven. Ben met een markeerstift aan de gang gegaan, en alle merktekens zijn in no-time aangebracht. De set is nu weer opgeruimd en wacht op z'n eerste gig (16 feb a.s.).

Bedankt voor het meedenken.

Omhoog