Drumstel verhuren

Gestart door Animal baars, nov 30, 2012, 09:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Animal baars

Ik ben gevraagd om mijn drumstel tijdens een evenement in Delft beschikbaar te stellen voor meerdere optredens op dezelfde avond. Ik moet daar zelf ook spelen, dus een beetje eigenbelang om op mijn eigen set te mogen spelen zit er ook wel bij :P

Maar, de vorige keer dat ik mijn drums beschikbaar stelde heb ik daarna een nieuw set vellen mogen kopen omdat een van de drummers een hannes was van hier tot tokyo, beetje jammer dat de organisatie daarna begon te zeiken over de vergoeding voor onkosten van nieuwe vellen en ik dus nog steeds wacht op die centen. Ik heb toen besloten mijn set niet meer beschikbaar te stellen voor de liefdadigheid, maar wat is nou een mooie prijs om te vragen voor het neerzetten en laten bespelen van mijn drums?

En moet ik het officieel maken met een factuur e.d. of is gewoon een post-it met rekeningnummer prima. Rechtsgeldig is een eventuele factuur sowieso niet toch?

Ik hoor graag tips.

Erik

Vraag gewoon vergoeding van alle slagvellen. En spreek af dat alle schade vergoed wordt, anders no deal. Lijkt me niet onredelijk.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Nijlpaard

Eens met Erik.

Klein "contractje" opstellen dat de organisatie verantwoordelijkheid draagt voor schade en dat je idd de kosten voor je vellen vergoed krijgt.
Handtekening er onder van beide partijen, dan hoef je na de tijd ook niet te discussieren
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Animal baars

Kijk, daar kan ik wat mee :) Ik duik ff de pen in. Kijken of ik een contractje op kan stellen.

Stokmans

Leuk, maar het heeft een waarde van 0. Stel dat je per e-mail die afspraak maakt, dan heeft deze net zoveel waarde als een contractje wat je zelf maakt.

Regel een setje vellen en vergoeding van eventuele schade. Voor de schade zijn ze (als het goed is) verzekerd, en als het evenement een beetje serieus is kunnen ze die kosten voor vellen weer aftrekken. Is het allemaal te lastig, dan regel je het gewoon via een gageverklaring.

timmie

Hangt er wel heel erg vanaf hoe commercieel het allemaal is en hoeveel bands er spelen. Als het een enorm podium is met dito geluidsinstallatie dan zou ik het onderste uit te kan halen. Maar als het kleinschalig is en het allemaal al moeilijk is de boel van de grond te krijgen zou ik niet te moeilijk doen. Ik ga er vanuit dat het de laatste is, anders zouden ze denk ik niet bij jou aankloppen voor de drumkit voor alle bands. Ik ben er meestal niet de moeilijkste in: als iedereen maar eigen bekkens en snaredrum meeneemt maakt het mij allemaal niet zo veel uit. Enige irritante is dan wel dat je er de hele dag moet zijn, jij moet opbouwen en afbreken. Dat dan weer wel....

Maar het gaat er dus even om wat de insteek van het festival is. 

Animal baars


Leuk, maar het heeft een waarde van 0. Stel dat je per e-mail die afspraak maakt, dan heeft deze net zoveel waarde als een contractje wat je zelf maakt.

Regel een setje vellen en vergoeding van eventuele schade. Voor de schade zijn ze (als het goed is) verzekerd, en als het evenement een beetje serieus is kunnen ze die kosten voor vellen weer aftrekken. Is het allemaal te lastig, dan regel je het gewoon via een gageverklaring.


Ach, vorige keer kwamen ze net zo makkelijk terug op een afspraak die ze in de mail gewoon bevestigd hadden. Maar er zaten toen wel een paar rare krentenbollen in het bestuur, die zijn er nu uit schijnt.

Ik ga het nu eerst met de geluidstechnicus proberen te regelen. Hij zou dan mijn set huren voor een vastgesteld bedrag en dat gewoon door berekenen aan de organisatie. Evt. schade ga ik dan achteraf berekenen. Ik heb mijn drums ook privé verzekerd waarbij ik hun als verantwoordelijke kan aanschrijven toch?


Hangt er wel heel erg vanaf hoe commercieel het allemaal is en hoeveel bands er spelen. Als het een enorm podium is met dito geluidsinstallatie dan zou ik het onderste uit te kan halen. Maar als het kleinschalig is en het allemaal al moeilijk is de boel van de grond te krijgen zou ik niet te moeilijk doen. Ik ga er vanuit dat het de laatste is, anders zouden ze denk ik niet bij jou aankloppen voor de drumkit voor alle bands. Ik ben er meestal niet de moeilijkste in: als iedereen maar eigen bekkens en snaredrum meeneemt maakt het mij allemaal niet zo veel uit. Enige irritante is dan wel dat je er de hele dag moet zijn, jij moet opbouwen en afbreken. Dat dan weer wel....

Maar het gaat er dus even om wat de insteek van het festival is. 


Het is geen waanzinnig groot ding, Oude Kerk in Delft, 3 bands/koren met drummers. De vraag kwam meer uit gemak van de geluidstechnicus. Hij kent mijn set en heeft die al vaker uit versterkt.

Headshrinker

Hij zou dan mijn set huren voor een vastgesteld bedrag en dat gewoon door berekenen aan de organisatie. Evt. schade ga ik dan achteraf berekenen.


In dat geval is 't misschien een idee om de kosten voor een nieuwe set vellen van tevoren op te nemen in de huurprijs.

Nijlpaard


Leuk, maar het heeft een waarde van 0. Stel dat je per e-mail die afspraak maakt, dan heeft deze net zoveel waarde als een contractje wat je zelf maakt.

Regel een setje vellen en vergoeding van eventuele schade. Voor de schade zijn ze (als het goed is) verzekerd, en als het evenement een beetje serieus is kunnen ze die kosten voor vellen weer aftrekken. Is het allemaal te lastig, dan regel je het gewoon via een gageverklaring.


Waar basseer je het argument op dat het 0 waarde zou hebben ? Juridisch is het misschien niet allemaal afgedekt maar als je verwacht in juridisch getouwtrek terecht te komen zou ik er uberhaupt niet aan beginnen.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Stokmans

Correct, met dat laatste ben ik het zeker eens.

Dat de waarde 0 is, is misschien wat hard gesteld. Ik bedoelde dus eigenlijk dat een contractje net zoveel waarde heeft als een e-mail wisseling. ('t was een erg kort nachtje vannacht...)


Hoefnix

Een contractje heeft in ieder geval als extra dat er een mentale drempel om de handtekening te zetten én afstemming tussen bevoegden moet plaatsvinden om een handtekening te plaatsen. Juridisch heeft dat echt wel meerwaarde, om die reden sluiten we namelijk nog steeds contracten met elkaar af, anders zouden we alles per email doen.

Animal baars

Blijft staan dat wanneer iets bij voorbaat getouwtrek zou worden, je er nooit in zou moeten stappen. Dat snapt iedereen toch?!

Een contract zou inderdaad alleen maar dienen als stok achter de deur. Ik zat de denken aan een verhuurprijs van €75 voor het event. Dan kan ik nieuwe vellen kopen na afloop. De rest van de set is verzekerd, alleen 'verbruiksvoorwerpen als stokken en vellen' niet.

Harre

Met 75 euro zet je naar mijn idee in ieder geval een hele nette prijs neer. Ga je naar een verhuurbedrijf dan zitten de prijzen tussen de 80 en 125 euro, afhankelijk van wat voor set je wilt hebben. Een Tama Superstar en dergelijke vormen dan de onderkant van het segment en aan de bovenkant tref je dan de duurdere sets van DW, Ludwig en Pearl.

Maar goed, ik ben het helemaal met Animal baars eens dat je er niet aan moet beginnen als je van te voren al ellende verwacht. Onlangs ook toch maar weer zo'n foutje gemaakt (met iets heel anders, maar toch) en ik heb daar meer spijt van dan haar op m'n hoofd.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

NathanR


en ik heb daar meer spijt van dan haar op m'n hoofd.


Dat is als ik mij niet vergis ook niet zo moeilijk.  :X

Nijlpaard

Vroeg me nog af of ik hem in zou koppen :+
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Harre

Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

stick tight

Ik zou de organisatie zelf een kit laten huren en daar zelf ook over spelen, ben je in 1 keer van het gezeik af.

Ik heb in het verleden wel vaker bands over mijn kit laten spelen maar in die situaties waren mijn vellen altijd betaald door de band waar ik voor speelde en was vooraf afgesproken en in het belang van het goed verlopen van de show.

Voor vrienden doe ik echt niet moeilijk, die geef ik zelfs mijn kit mee op tour als het moet.

5150

Ik verhuur mn drumstel nooit meer / stel het nooit meer ter beschikking...leen t wel uit aan evt bevriende drummer. Als je set er staat begint t gezeik al...alles wordt maar losgeschroefd en gedraaid en gedaan...nooit meer iig. En ze gaan toch net even wat "makkelijker" om met jouw set dan jij...stootte de snare tegen de tom ?moh...niet gezien...maar die plek zat er volgens mij ook al...blablabla...Ik zeg: Niet Doen  :F
***...in-between-drums...***

Dries

#18
dec 06, 2012, 11:39 Last Edit: dec 06, 2012, 11:40 by Freggle
Ik ben er niet kapot van.
Heb de Masterworks een keer uitgeleend op een muziekavond van mijn middelbare school.
Puur uit eigenbelang (alternatief was een afgetrapte prul).
Bij de laatste drummer heeft één van de aanwezigen op het podium halverwege een nummer mijn standaard met twee toms en twee bekkens letterlijk opgevangen toen hij met één poot van het drumpodium af aan het schuiven was.
Ik treed niet veel op. Bekenden mogen op mijn kit spelen (bij voorkeur op eigen bekkens) anderen liever niet.

Overigens speel ik ook weleens op andermans kit (aantal keer op een 70's Rogers met Ludwig Acrolite, leuke set) maar ga daar uitermate voorzichtig mee om. In overleg ben ik echt de moeilijkste niet maar ik ga er toch voortaan voorzichtiger mee om.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Omhoog