Drumsticks Multitest

Gestart door Paintpro, mei 09, 2012, 01:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Paintpro

mei 09, 2012, 01:17 Last Edit: mei 23, 2012, 00:33 by Paintpro
Ik ben deze maand begonnen met een blog over stokken :D
Echter geen review, of een duurtest met maar een paar, maar een multitest met maar liefst 12 merken!

De afgelopen weken heb gebeld, gemaild en ge-facebooked met de importeurs van praktisch alle merken stokken die in Nederland verkrijgbaar zijn.
Met als resultaat de geweldige medewerking van:
- Vic Firth
- Promark
- Balbex
- Zildjian
- Roadie
- Sherwood
- Tama
- Agner
- Vater
- Letsdrum
- Rohema

Kittools gaat later nog getest worden en mogelijk komt Wincent er nog bij.

Het basis idee was simpel; welke stok houd zich het beste onder verschillende tests?
Om een eerlijk beeld te krijgen en de stokken gelijkwaardig te kunnen testen wilde ik van elk merk de standaard 5A stok testen
Waarom? Omdat dit zeer waarschijnlijk de meest verkochte stok op deze aarde is.
Een paar tests die ik ermee gedaan heb:
    Breekpunt zoeken
    20 minuten bakken, om te controleren op kromtrekken
    Testen op krombuigen

En nog een aantal andere…

De "finale" vind je hier:
http://christianoskam.wordpress.com/2012/05/23/gear-drumsticks-multitest-finale/

De losse resultaten vind je hier:
http://christianoskam.wordpress.com/2012/05/09/gear-drumsticks-multitest-vicfirth-zildjian-roadie/

http://christianoskam.wordpress.com/2012/05/13/gear-drumsticks-multitest-promark-tama-sherwood/

http://christianoskam.wordpress.com/2012/05/16/gear-drumsticks-multitest-letsdrum-balbex-vater/

http://christianoskam.wordpress.com/2012/05/20/gear-drumsticks-multitest-agner-rohema/

Anserini


willem4130

Jee wat een test! Maar leuk! Blijf dan toch maar me VF spelen  :Y
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Stokmans

Grappig!

Hoeveel stokken heb je eigenlijk getest? Het verschil tussen het aantal klappen wat de Roadie kan hebben voor en na het bakken is in mijn ogen dusdanig groot dat het ook wel eens een maandagochtend-modelletje kan zijn... (en dan is de conclusie die iedereen trekt uit je test niet realistisch).


Jochem

Leuk :) Maar dat met de Roadie stokken is wel raar...

Paintpro

@stokmans: 5 paar per merk...misschien meerdere maandagmorgen modellen?
Daarnaast is de hele test een steekproef. Ik kan moeilijk alle stokken ter wereld checken. ;)
Dat Roadie na een uurtje spelen 6mm afweek, zie ik als "in de lijn der verwachtingen" na de valproef.

Stokmans

Snap ik :)

Maar dat je 5 paar per merk getest hebt mag je er best bij zetten (ook op de foto's), geeft een stuk meer vertrouwen in je resultaat (is uiteindelijk de basis voor je resultaten en conclusie).

Hoefnix

#7
mei 09, 2012, 09:25 Last Edit: mei 09, 2012, 09:26 by Hoefnix
Ik speel o.a. 'vibrant and hot' latin maar mijn stokken worden niet warmer dan 35 graden of zo (temperatuur van mijn handen tijdens spelen. De valproef en de buiging na 1 uur spelen zegt echt iets over de stokken. Overigens 5 paar stokken ieder 1 uur bespelen maal 11 merken = 55 uur spelen.
Intensief klusje :)

Wat is de reden om een bakproef te doen?

Nickvm

De bakproef snap ik ook niet.
Tama, Meinl, Pro Mark, Remo.

Paul

#9
mei 09, 2012, 11:32 Last Edit: mei 09, 2012, 11:34 by Paul
Wat ik kan bedenken voor een bakproef is iets dat in de metaal- en polymeerverwerking veelvuldig wordt toegepast.
Door een stuk materiaal langere tijd op hogere temperatuur te houden krijgen interne spanningen tijd om te relaxeren, met andere woorden een min of meer spanningsloze toestand, en dat kan leiden tot vervormingen. Mooi voorbeeld hiervan is een plastic bekertje, typisch een product met veel ingevroren orientatie (spanning); zodra je er kokend water in doet zakt het bekertje in elkaar ten gevolge van relaxatie.
In hoeverre dit voor hout van toepassing is durf ik niet te zeggen, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met ingevroren spanningen aangezien die de akoestische eigenschappen van de stok beïnvloeden.

Joris

Waar is Jelle als je hem nodig hebt  :P

Fibesman

bakken? waarom?!

Jeroenov

Heel erg apart van die Roadie stokken. Als je die stokken koopt kun je ze dus beter eerst bakken, dan gaan ze tot 22x langer mee 8)7

Dezain

Als ik me niet vergis is Nathan endorser van Roadie. Hoe bevallen de stokken hem?
Experience is the name people give to their mistakes.

harmen 18

Kunnen ze ook gefrituurt worden?

Fibesman

Ik stoof mijn stokken altijd eerst  8)7

paQ

die hamerklappen... is het niet (vreselijk) afhankelijk welk deel van het slagvlak van de hamer het eerst de stok raakt , en dat een groot verschil maakt of de stok het sneller begeeft dan .... naja vul maar in?

Paintpro

Ik heb gepoogd met de valproef een consequente vakbeweging te krijgen door middel van de getoonde stellage.
Niet zelf vanuit de losse pols zeg maar.
Daarnaast "start" de hamer vanuit een licht gekantelde positie zodat de impact niet teveel kan variëren.

Het klopt dat de hamer de stok niet constant op 1 plek raakt, tenzij de stok al bij de eerste keer brak.

Murgen

Ik ben wel benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van de tests. :)
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Joris


Kunnen ze ook gefrituurt worden?


Drumstokje speciaal.

Harre

Zoals zoveel onderzoeken (totaal) nutteloos, maar wel leuk om te zien hoe je er mee bezig bent en wat de resultaten zijn  :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

#21
mei 09, 2012, 20:33 Last Edit: mei 09, 2012, 20:35 by harmen 18
Onderzoek wees uit dat mannen met een snor meer haar op hun bovenlip hebben dan mannen zonder snor................... :?


Maar toch interesant om de verschillen te zien tussen de diverse merken.

Citizen Kane

Ik ben benieuwd naar hoe Ahead Stokken zich hiertussen zouden gedragen. Zou je die ook nog mee kunnen nemen? Ik geloof dat deze importeur ze ook voor Nederland levert: (beetje dom, want welke nederlandse winkel gaat nu bij een duitse importeur bestellen...).

MUSIK WEIN GmbH
Dieselstraße 7
D-30916 Isernhagen
www. musikwein.de
phone +49(0)511 97261-16
fax +49(0)511 773532

Hoop dat het het overwegen waard is in het kader van de test!

Paintpro

@ Citizen Kane: Ahead is benaderd, maar dat was nogal een dure grap aangezien de adviesprijs rond de 39,95 ligt en de importeur 5 paar beschikbaar moest stellen.

Robert-Jan

#24
mei 10, 2012, 00:14 Last Edit: mei 10, 2012, 00:14 by Robert-Jan
Plus de kosten van een nieuwe oven.. :+
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog