Reso vellen vervangen

Gestart door dunDaan, mrt 18, 2015, 09:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

dunDaan

Ik heb op alle ketels (bass, snare en toms) nog steeds dezelfde resonantie vellen liggen als toen ik de kit kocht (2011). Als ik er tijdens het stemmen zachtjes op tik heb ik momenteel niet het idee dat ze aan vervanging toe zijn, maar eigenlijk heb ik ook geen idee hoe ik dit moet benaderen. Een reso vel functioneert in die zin heel anders dan het slagvel aangezien de laatstgenoemde echt slijt en duidelijk na een tijdje op is.

Hoe kun je achterhalen wanneer het tijd is om je reso-vellen te vervangen? Wat is voor julllie de maatstaaf?
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

paQ

Als je je trommel niet meer gestemd krijgt zoals je dat beoogt, dan moet ie eraf :)
Als ie vals is eveneens

djska

#2
mrt 18, 2015, 10:22 Last Edit: mrt 18, 2015, 10:23 by djska
als je toevallig boven en onder hetzelfde hebt, bv. Amb. Clear, kun je op het moment dat de bovenvellen gaar zijn, deze weggooien, ondervellen naar boven, en onder nieuw plaatsen. Gun je ondervellen een tweede leven als slagvel :-)

MatiZ


als je toevallig boven en onder hetzelfde hebt, bv. Amb. Clear, kun je op het moment dat de bovenvellen gaar zijn, deze weggooien, ondervellen naar boven, en onder nieuw plaatsen. Gun je ondervellen een tweede leven als slagvel :-)


Dan zou je een batter als reso hebben.. wel wat dik denk ik :P en resovellen kosten ook niet het eind van de wereld. Ik doe het een beetje op gevoel, en anders zoals paQ aangeeft...
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

djska

#4
mrt 18, 2015, 15:51 Last Edit: mrt 18, 2015, 15:55 by djska
Nou amb. clear is volgens mij redelijk standaard als ondervel. En er zijn er genoeg die dat ook als bovenvel gebruiken, mezelf incluis. Dus het zou een optie kunnen zijn. Klinkt lekker open, evt. met klein stukje tape.
Als je inderdaad bovenop wat dikkers gebruikt gaat het niet meer op nee.

Paul

#5
mrt 19, 2015, 13:24 Last Edit: mrt 20, 2015, 08:33 by Paul
Onderschat niet hoeveel resovellen te verduren krijgen. Elke trilling van het slagvel wordt in gelijke mate doorgegeven aan het resovel door de luchtverplaatsing. Een klein beetje ontsnapt via het luchtgat. Het slagvel heeft ook de stokimpact te verduren, het resovel wordt gelijkmatiger belast en gaat daarom iets langer mee.

Simpele test toch om te kijken of de vellen op zijn? Een nieuw vel heeft al toon van zichzelf als je er op tikt. Neem het resovel van de tom en vergelijk de toon daarvan met een vel dat je "op" vindt.

MatiZ


Simpele test toch om te kijken of de vellen op zijn? Een nieuw vel heeft al toon van zichzelf als je er op tikt. Neem het resovel van de tom en vergelijk de toon daarvan met een vel dat je "op" vindt.


Das inderdaad 'n goeie tip! Onthouden dus..
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Harre


... verduren, het slagvel wordt gelijkmatiger belast en gaat daarom iets langer mee.

Resovel bedoel je hier, neem ik aan?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

heinvlieshout

Heb een nieuwe kit gekocht maar Ik krijg mijn 14" Floor niet laag genoeg gestemd. Remo emperor clear. Mijn vorige Floor was wat dieper. Iemand tips om die Floor lager te krijgen? Slagveld als reso?

Hoor het wel! :)

Harre

Het hangt er nogal vanaf wat je onder 'niet laag genoeg' verstaat, want wellicht kán hij gewoon niet lager vanwege de eigenschappen van de tom. Het vervangen van het reso vel kan een optie zijn als je hem niet meer gestemd kunt krijgen, maar het is niet per definitie zo dat dit het probleem oplost.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Mart098

Heb een nieuwe kit gekocht maar Ik krijg mijn 14" Floor niet laag genoeg gestemd. Remo emperor clear. Mijn vorige Floor was wat dieper. Iemand tips om die Floor lager te krijgen? Slagveld als reso?

Hoor het wel! :)
Ik heb persoonlijk een Remo Pinstripe op mijn floor tom.
Deze geeft een sterke 'punch' en is heel geschikt voor lage stemmingen. Is dat misschien wat?
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Omhoog